Рішення
від 03.02.2009 по справі 8/4-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ

СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ

ОБЛАСТІ

 

ІМЕНЕМ

УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

 

р.

 

Справа №

 

За позовом  

до  

про 

 

Представники:

 

  

СУТЬ СПОРУ:

 

Дніпропетровський міжрайонний

природоохоронний прокурор в інтересах держави в особі Управління з контролю за

використанням та охороною земель у Дніпропетровській області (далі-позивач)

звернувся до Приватного підприємця ОСОБА_1 (далі-відповідач) з позовом про

стягнення заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки 0,01 га

по вул. Інженерній в районі будинків №№2, 2а, 4 у м. Дніпропетровську шкоди у

розмірі 4 345,60 грн.

Позов мотивовано тим, що відповідач

займає вказану земельну ділянку без оформлення правовстановлюючих документів та

використовує її не за цільовим призначенням.

Позивач підтримав позовні вимоги

прокурора в повному обсязі.

Вислухавши прокурора, розглянувши

матеріали справи, господарський суд, -

 

В С Т А Н О В

И В:

 

Згідно ст. 2 ГПК України та рішенню

Конституційного суду України від 08.04.99 р. № 3-рп/99, господарський суд

порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які

звертаються до господарського суду в інтересах держави, при цьому прокурор в

позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави,

та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений

державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Пiд поняттям

"орган, уповноважений державою здiйснювати вiдповiднi функцiї у спiрних

вiдносинах", зазначеним у частинi другiй статтi 2 АПК України, потрiбно

розумiти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом

надано повноваження органу виконавчої влади.

За чинним законодавством України

позивач є органом державної влади.

Згідно ст. 14 Конституції України,

земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною

держави, Право власності набувається і реалізується громадянами, юридичними

особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст.ст. 2, 318, 326 ЦК

України, суб'єктами права власності є держава Україна, Автономна Республіка

Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб'єкти публічного

права. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють

відповідно органи державної влади.

Таким чином, прокурором правильно

визначено орган, уповноважений державою здiйснювати вiдповiднi функцiї у

спiрних вiдносинах, а також в чому полягає порушення інтересів держави та

обґрунтовано необхідність їх захисту.

20.11.2008р. Управлінням з контролю

за використанням та охороною земель у Дніпропетровській області був складений

акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, яким було встановлено,

що відповідач станом на 20.11.08р. використовує земельну ділянку загальною

площею 0,01 га (за результатами вимірів мірною стрічкою) за адресою: м.

Дніпропетровськ, вул. Інженерна в районі буд № 2, 2-а, 4 під розміщення кафе

"Чернігівське" та павільйону з приготування їжі за відсутності

відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування

про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за

відсутності вчиненого правочину щодо вказаної земельної ділянки, та без

правовстановлюючих документів.

Вказані факти також підтверджуються

іншими матеріалами справи, зокрема -актом обстеження земельної ділянки та

приписом про приведення земельної ділянки у стан, відповідний чинному

законодавству.

Згідно розрахунку позивача від

20.11.2008р. розмір заподіяної відповідачем шкоди, внаслідок самовільного

зайняття земельної ділянки, яка розташована на території м.Дніпропетровська,

вул. Інженерна в районі буд 2, 2-а, 4 складає 4 345, 60 грн.

Станом на момент розгляду цієї

справи доказів оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну

ділянку відповідач суду не надав.

При викладених обставинах

господарський суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають

задоволенню, виходячи також з наступного:

Згідно ст.ст. 116, 125, 126 ЗК

України, громадяни та юридичнi особи набувають права власностi та права

користування земельними дiлянками iз земель державної або комунальної власностi

за рiшенням органiв виконавчої влади або органiв мiсцевого самоврядування в

межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю

громадянами та юридичними особами здiйснюється шляхом передачi земельних дiлянок

у власнiсть або надання їх у користування. Право власностi та право постiйного

користування на земельну дiлянку виникає пiсля одержання її власником або

користувачем документа, що посвiдчує право власностi чи право постiйного

користування земельною дiлянкою, та його державної реєстрацiї. Право на оренду

земельної дiлянки виникає пiсля укладення договору оренди i його державної

реєстрацiї. Приступати до використання земельної дiлянки до встановлення її меж

у натурi (на мiсцевостi), одержання документа, що посвiдчує право на неї, та

державної реєстрацiї забороняється.

Право власностi на земельну дiлянку

i право постiйного користування земельною дiлянкою посвiдчується державними

актами. Форми державних актiв затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України. Право

оренди землi оформляється договором, який реєструється вiдповiдно до закону.

Відповідно до ст. ст. 3, 4 ЗК

України, земельнi вiдносини регулюються Конституцiєю України, цим Кодексом, а

також прийнятими вiдповiдно до них нормативно-правовими актами. Земельне

законодавство включає цей Кодекс, iншi нормативно-правовi акти у галузi

земельних вiдносин. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних

вiдносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осiб,

територiальних громад та держави, рацiонального використання та охорони земель.

За ст.ст 156, 157 ЗК України,

власникам землi вiдшкодовуються збитки, заподiянi зокрема внаслiдок тимчасового

зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших

видів використання; погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних

властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників.

Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють зокрема

юридичні особи, які використовують земельні ділянки, та діяльність яких обмежує

права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у

зоні їх впливу. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і

землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно ст. 211 ЗК України,

громадяни несуть цивiльну, адмiнiстративну або кримiнальну вiдповiдальнiсть

вiдповiдно до законодавства за самовiльне зайняття земельних дiлянок.

Відповідно до ст. 158 ЗК України,

земельнi спори вирiшуються судами.

Постановою Кабiнету Мiнiстрiв

України вiд 25.07.07 р. № 963 затверджено Методику визначення розміру шкоди,

заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання

земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву

(родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Вказана Методика спрямована на

визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам,

юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного

зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим

призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального

дозволу (далі - розмір шкоди).

Розмір шкоди визначається окремо по

кожному із зазначених правопорушень.

Згідно п. 7 вказаної Методики,

розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок

самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за

цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без

спеціального дозволу, проводиться інспекціями Мінприроди або Державною

інспекцією з контролю за використанням і охороною земель та її територіальними

органами на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених

відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на

платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою

Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 р. № 1619.

До позовної заяви прокурором додано

розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної

ділянки, виготовлений інспектором з контролю за використанням та охороною

земель (якому надані відповідні повноваження) у відповідності до наведених у

вищезгаданій Методиці формул.

Згідно вказаним розрахункам, розмір

шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття спірної земельної ділянки,

становить 4 345,60 грн.

Викладене є підставою для

задоволення позову.

Судові витрати слід покласти на

відповідача.

Керуючись ЗК України, постановою

КМУ вiд 25.07.07 р. № 963, ст.ст. 2, 44, 49, 81, 82-85 ГПК України,

господарський суд, -

 

В И Р І Ш И

В:

 

Стягнути з Фізичної особи -

підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; ідентифікаційний номер НОМЕР_1):

- на користь Управління з контролю

за використанням та охороною земель у Дніпропетровській області (49009, м.

Дніпропетровськ, пр. Калініна, 32; р/р 33118331700002 в УДК у Дніпропетровській

області, МФО 805012, код ЄДРПОУ 23928791) - 4 345 грн. 60 коп. шкоди;

- в доход державного бюджету в

особі Управління Держказначейства у 

Жовтневому районі м. Дніпропетровська (49027, м. Дніпропетровськ, пл.

Шевченка, 7; р/рахунок 31118095700005 в відділенні банку ГУДКУ у

Дніпропетровській області, МФО 805012, код ЄДРПОУ 24246786; КБК 22090200) - 102

грн. 00 коп. витрат на держмито;

- в доход державного бюджету в

особі Управління Держказначейства у 

Жовтневому районі м. Дніпропетровська (49027, м. Дніпропетровськ, пл.

Шевченка, 7; р/рахунок  31211259700005 в

відділенні банку ГУДКУ у 

Дніпропетровській області, МФО   

805012, ЄДРПОУ  24246786, ККД

22050000) - 118 грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення

судового процесу.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.02.2009
Оприлюднено08.07.2009
Номер документу3990236
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/4-09

Ухвала від 09.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Атанова Т.О.

Ухвала від 14.09.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Мельник І.Ю.

Рішення від 06.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Атанова Т.О.

Ухвала від 13.07.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін І.Ю.

Ухвала від 27.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Атанова Т.О.

Судовий наказ від 09.02.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін І.Ю.

Судовий наказ від 09.02.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін І.Ю.

Рішення від 03.02.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін І.Ю.

Постанова від 07.04.2009

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Щепанська Г.А.

Ухвала від 28.01.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Мельник І.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні