ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
21 липня 2014 року № 826/3034/14
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Катющенка В.П., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомДержавної податкової інспекції в Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області до треті особи про Реєстраційної служби Головного управління юстиції в м. Києві Товариство з обмеженою відповідальністю «Експертдірект», Головне управління юстиції у Харківській області зобов'язання вчинити певну дію ВСТАНОВИВ:
Державна податкова інспекція в Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області (далі по тексту - позивач) звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Реєстраційної служби Головного управління юстиції в м. Києві (далі по тексту - відповідач), треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю «Експертдірект», Головне управління юстиції у Харківській області, в якому просить суд: «зобов'язати Реєстраційну службу ГУ юстиції в м. Києві скасувати державну реєстрацію зміни місця знаходження ТОВ «Експертдірект» за адресою: вул. Ромена Ролана, 7, кв. 22, м. Харків, 61022, про що зроблено запис № 10661050005007785 від 03.12.2013 року».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що місцезнаходження ТОВ «Експертдірект» не встановлено за адресою, яка зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що є підставою вважати, що ТОВ «Експертдірект» подано недостовірні відомості при реєстрації зміни місцезнаходження, внаслідок чого незаконно внесено зміни про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах до відомостей про місцезнаходження ТОВ «Експертдірект».
Ухвалами Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 березня 2014 року відкрито провадження в адміністративній справі № 826/3034/14, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В судовому засіданні 27 березня 2014 року представником відповідача було подано письмові пояснення та зазначено, що державним реєстратором дотримано вимоги чинного законодавства при внесенні до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про зміну місцезнаходження юридичної особи.
В судове засідання 15 липня 2014 року позивач явку уповноваженого представника не забезпечив, подавши клопотання про розгляд справи за відсутності представника.
Відповідач та треті особи у судове засідання явку уповноважених працівників не забезпечили, про причини неявки суд не повідомили, про час, дату та місце судового засідання належним чином повідомлені.
Згідно частини 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи наведене, в судовому засіданні 14 липня 2014 року суд ухвалив про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступних висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Експертдірект» (код ЄДРПОУ 37414723) зареєстровано Деснянською районною у місті Києві державною адміністрацією.
Відділом державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Деснянського району реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Києві 03 грудня 2013 року проведена державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, про що зроблено запис № 10661050005007785.
Як стверджує позивач, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено зміни про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах до відомостей про місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «Експертдірект» та зазначено адресу: вул. Ромена Ролана, будинок 7, квартира 22, м. Харків, 61022.
При проведенні працівниками Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області перевірки щодо наявності зазначеного вище підприємства за адресою реєстрації: вул. Ромена Ролана, будинок 7, квартира 22, м. Харків, 61022, встановлено, що підприємство за зазначеною адресою не значиться.
Отже, оскільки місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «Експертдірект» не встановлено за адресою, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, позивач вважає, що є підстави вважати, що відповідач вніс недостовірні відомості при реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи та звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з зазначеним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
Відповідно до підпункту 20.1.37 пункту 20.1. статті 37 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення фізичною особою - підприємцем підприємницької діяльності та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України визначено, що контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо: припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Згідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV (далі - Закон № 755-IV) Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Частиною першою статті 1 Закону 755-IV визначено термін місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону 755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому Законом (ч. 3 ст. 4 Закону № 755-IV).
Частиною першою статті 17 Закону № 755-IV передбачено, що відомості про юридичну особу або фізичну особу-підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Відповідно до частини другої статті 17 Закону № 755-IV в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо юридичної особи, зокрема, місцезнаходження юридичної особи, дані про установчі документи, дати та номери записів про внесення змін до них, підстави для відмови у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів; дата та номер запису про скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; місце проведення державної реєстрації, а також місце проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом; місцезнаходження реєстраційної справи; прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, що внесла до Єдиного державного реєстру запис про державну реєстрацію юридичної особи, внесла зміни до цього запису або внесла запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
За приписами частини третьої статті 8 Закону № 755-IV, установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Відповідно до частини першої статті 29 Закону № 755-IV для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи:
- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
- примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;
- оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів;
- два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;
- документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів, якщо інше не встановлено цим Законом.
Згідно частини сьомої статті 29 Закону № 755-IV державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою-шостою цієї статті.
Доказів щодо недотримання відповідачем вищевказаних вимог закону позивач суду не надав.
При цьому з долученої до матеріалів справи копії реєстраційної справи ТОВ «Експертдірект» вбачається, що проводячи державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи в частині зміни місцезнаходження юридичної особи, відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством.
Відповідно до статті 30 Закону № 755-IV, державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, встановлених частиною першою статті 27 цього Закону.
Частиною першою статті 27 Закону № 755-IV визначено, що підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є:
- невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи;
- невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону;
- порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема:
- наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи;
- невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі;
- наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону;
- наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися;
- використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування державного органу або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України;
- невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону щодо найменування окремих видів юридичних осіб (банк, кредитна спілка, недержавний пенсійний фонд тощо);
- встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів.
Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.
Стаття 14 Закону № 755-IV регулює порядок передачі реєстраційних справ, а саме передача реєстраційних справ здійснюється в разі, зокрема, зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи-підприємця, якщо нове місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи-підприємця розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці.
Таким чином, під час здійснення реєстраційних дій, в тому числі щодо реєстрації зміни місцезнаходження, державний реєстратор не повинен перевіряти достовірність поданих відомостей та вимагати інші документи, ніж ті, що передбачені чинним законодавством, в тому числі щодо підтвердження фактичного місцезнаходження юридичної особи.
Відповідно до статті 31 Закону № 755-IV (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи, суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Однак, суду не надано доказів прийняття в судовому порядку рішень, відповідно до статті 31 Закону № 755-IV.
Статтею 19 Закону № 755-IV визначено, що у разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати надходження їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей датою, яка встановлена для чергового подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу.
У відповідності до частини другої статті 38 Закону № 755-IV підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема, є наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Таким чином, відсутність особи за місцем її знаходження, що зазначене в Єдиному державному реєстрі, є підставою для припинення юридичної особи, а не для скасування реєстраційних дій щодо внесення змін до установчих документів.
Крім того, з передбаченого Законом № 755-IV порядку проведення державної реєстрації змін та згідно повноважень державного реєстратора, передбачених ст. 6 Закону № 755-IV , встановлено, що державний реєстратор може відмовити у проведенні відповідної реєстраційної дії лише за наявності підстав, передбачених ст. ст. 27, 30 Закону № 755-IV, або на підставі судового рішення щодо заборони у проведенні певної реєстраційної дії. Відмова у проведенні державної реєстрації з інших підстав не допускається.
Подання державному реєстратору документу, який підтверджує факт зміни фактичного місцезнаходження юридичної особи Законом № 755-IV не передбачено. Крім того, відповідно до ч. 7 ст. 29 Закону № 755-IV державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами 1- 6 цієї статті.
Стаття 38 Закону № 755-IV передбачає порядок державної реєстрації припинення юридичної особи у примусовому порядку на підставі судового рішення, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи. Відповідно до зазначеної норми Закону однією з підстав для постановлення судового рішення є наявність в ЄДР запису про відсутність юридичної особи за вказаним місцезнаходженням.
Порядок та підстави внесення запису про відсутність юридичної особи за вказаною адресою з ініціативи органу державної податкової служби встановлені частинами 12, 14 статті 19 Закону.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариством з обмеженою відповідальністю «Експертдірект» 18 квітня 2014 року до реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції подано реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Враховуючи, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Експертдірект» 18 квітня 2014 року підтверджено відомості про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, суд вважає безпідставними посилання позивача, що Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців містить недостовірні відомості стосовно інформації про місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «Експертдірект».
Згідно частини першої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Керуючись ст. ст. 69-71, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні позовної заяви Державної податкової інспекції в Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області відмовити.
Постанова набирає законної сили відповідно до частини першої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.
Суддя В.П. Катющенко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2014 |
Оприлюднено | 29.07.2014 |
Номер документу | 39926423 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Катющенко В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні