ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м. Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/1342/14 17.07.14 р.
За позовом Колективного малого підприємства "Докап"
до Української спеціальної науково-виробничої корпорації "Укрреставрація"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬТІС - СПЕЦБУД"
про стягнення 357 478,76 грн.
Суддя Зеленіна Н.І.
При секретарі судового засідання Пархоменко Ю.Л.,
за участю представників сторін:
від позивача: Будніков С.В. за довіреністю № 1 від 14.01.2014 р.;
Дон Д.М. - директор;
від відповідача: не з'явився;
від третьої особи: не з'явився.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Колективне мале підприємство "Докап" звернулось до господарського суду міста Києва з позовною заявою до Української спеціальної науково-виробничої корпорації "Укрреставрація" про стягнення 357 478,76 грн.
Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем зобов'язань за договорами субпідряду за Договором № 15 від 27.09.2012 р. та № 15/2Д від 20.05.2013 р.
Ухвалою суду від 31.01.2014 р. порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 25.02.2014 р.
В судове засідання 25.02.2014 р. представники сторін не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, відзиву на позовну заяву та витребуваних судом матеріалів не надали.
Ухвалою від 25.02.2014 р. розгляд справи відкладено на 06.03.2014 р.
Розпорядженням В.о. голови господарського суду міста Києва від 06.03.2014 р. у зв'язку з перебуванням судді Зеленіної Н.І. у відпустці справу передано для розгляду судді Лиськову М.О.
Ухвалою від 06.03.2014 р. суддею Лиськовим М.О. прийнято справу до провадження, розгляд справи призначено на 01.04.2014 р.
Ухвалою від 01.04.2014 р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬТІС - СПЕЦБУД", витребувано докази від Комунального підприємства «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва», розгляд справи відкладено на 15.04.2014 р.
Розпорядженням Заступника голови господарського суду міста Києва від 07.04.2014 р. у зв'язку з виходом з відпустки справу передано для розгляду судді Зеленіній Н.І.
Ухвалою від 07.04.2014 р. суддею Зеленіною Н.І. справу прийнято до провадження.
В судовому засіданні 15.04.2014 р. представником відповідача було подано клопотання про призначення у справі судової будівельно-технічної експертизи.
В судових засіданнях 15.04.2014 р. та 13.05.2014 р. оголошувались перерви.
12.05.2014 р. від позивача через відділ діловодства суду надійшли заперечення на клопотання про призначення судової будівельно-технічної експертизи.
16.05.2014 р. через відділ діловодства суду від позивача надійшли клопотання про витребування доказів та про долучення документів до матеріалів справи.
Ухвалою суду від 21.05.2014 р. задоволено клопотання про витребування доказів, розгляд справи відкладено на 04.06.2014 р.
Розпорядженням Заступника голови господарського суду міста Києва від 04.06.2014 р. у зв'язку з перебуванням судді Зеленіної Н.І. на лікарняному справу передано для розгляду судді Лиськову М.О.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 04.06.2014 р. справу прийнято до провадження суддею Лиськовим М.О., розгляд справи призначено на 26.06.2014 р.
Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 23.06.2014 р. у зв'язку з виходом з лікарняного передано для розгляду судді Зеленіній Н.І.
Ухвалою господарського суду міста Києва 23.06.2014 р. справу прийнято до провадження суддею Зеленіною Н.І.
24.06.2014 р. через відділ діловодства господарського суду міста Києва від позивача надійшла заява про зменшення розміру позовних вимог, у якій позивач повідомляє про сплату відповідачем 03.06.2014 р. частини заборгованості за Договором № 15 від 27.09.2012 р. у розмірі 10 000,00 грн. та просить суд стягнути з відповідача стягнення 347 478,76 грн., з яких 237 726,27 грн. заборгованості, 1 734,08 грн. інфляційних втрат, 7 058,50 грн. пені та 1 628,89 грн. 3 % річних за Договором № 15 від 27.09.2012 р.; та 95 321,00 грн. заборгованості, 667,25 грн. інфляційних втрат, 2 716,00 грн. пені, 626,77 грн. 3 % річних за Договором № 15/2-Д від 20.05.2013 р.
Ухвалою суду від 26.06.2014 р. у зв'язку з неявкою в судове засідання представників відповідача та третьої особи розгляд справи відкладався до 17.07.2014 р.
У судове засідання 17.07.2014 р. представники відповідача та третьої особи повторно не з'явились, про причини неявки суд не повідомили.
Розглянувши наявне у матеріалах справи клопотання відповідача про призначення у справі судової будівельно-технічної експертизи, суд не знаходить достатніх підстав для його задоволення та вважає за можливе здійснити розгляд справи за наявними у ній матеріалами.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав зменшені позовні вимоги.
У судовому засіданні 17.07.2014 р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши наявні в справі матеріали, заслухавши пояснення представників позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
27.09.2012 р. між Колективним малим підприємством "Докап" (надалі - позивач, Підрядник) та Українською спеціальною науково-виробничою корпорацією "Укрреставрація" (надалі - відповідач, Замовник) було укладено Договір субпідряду № 15 (надалі - Договір № 15).
Відповідно до п. 1.1. Договору, Замовник доручає, а Підрядник приймає на себе зобов'язання виконати комплекс будівельно-монтажних робіт, з використанням власних ресурсів, будівельної техніки, а також у разі необхідності з використанням матеріальних ресурсів Замовника, (надалі по тексту - Роботи) на об'єкті: «Реконструкції транспортної розв'язки на Поштовій площі м. Києва» (надалі по тексту - Об'єкт) в термін, передбачений даним Договором.
Згідно з п. п. 1.2. - 1.4. Договору № 15, Склад та обсяги Робіт, що доручаються до виконання Підряднику, визначені проектною документацією, яка є невід'ємною частиною Договору. Склад та обсяги Робіт можуть бути переглянуті в процесі виконання робіт у разі внесення змін до проектної документації у порядку, зазначеному в Загальних умовах укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2005 р. №668 (далі - Загальні умови). Підрядник зобов'язується повністю закінчити Роботи на Об'єкті у відповідності з умовами даного Договору та разом з Замовником передати виконані роботи Замовнику будівництва, яким в даному Договорі виступає Комунальне підприємство «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва», а також здійснювати всі необхідні дії, передбачені чинним законодавством України для підрядника при введенні Об'єкта в експлуатацію, в тому числі брати участь у певних заходах, підписувати та подавати необхідні документи (акт готовності Об'єкта тощо).
Початок та закінчення всіх видів Робіт визначається Календарним графіком виконання робіт (Додаток № 2), який є невід'ємною частиною цього Договору (п. 2.3.).
Пунктами 3.1. - 3.3., 3.6. Договору № 15 встановлено, що договірна ціна визначається відповідно до вимог нормативних документів у сфері ціноутворення у будівництві та на підставі Кошторису, затвердженого Сторонами (Додаток №1), який є невід'ємною частиною цього Договору. Сума Договору та відповідно вартість Робіт є динамічною (може лише зменшуватись) і закріплена в Додатку №1. Ціни на Роботи встановлюються в національній валюті України. У загальну вартість комплексу робіт згідно умов Договору включено всі витрати та ризики Підрядника, пов'язані з виконанням умов даного Договору. Перегляд договірної ціни повинен бути обґрунтований та підтверджений розрахунками і оформляється Сторонами шляхом укладання додаткових угод.
Відповідно до п. п. 13.1. - 13.8. Договору № 15, приймання-передача закінчених робіт буде здійснюватися відповідно до вимог Загальних умов, інших нормативних актів (законів, підзаконних актів, ДБН, СНиП, ДСТУ, ГОСТ тощо) та положень цього Договору. Після одержання повідомлення Підрядника про готовність до передачі виконаних робіт Замовник зобов'язаний не пізніше 5-ти (п'яти) робочих днів з моменту одержання повідомлення Підрядника розпочати їх приймання. Фінансування витрат на організацію приймання виконаних робіт покладається на Підрядника. Передача Підрядником закінчених робіт (усього комплексу Робіт, передбачених цим Договором) і приймання їх Замовником оформлюється Актом приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ-2в), з приміткою: «(закінчених робіт за Договором № ___ від «__» ____ 2012 року)» і підписами Сторін цього Договору. Якщо нормативними актами передбачено проведення попередніх випробувань виконаних робіт або таке випробування викликане характером цих робіт, їх приймання-передача проводиться у разі позитивного результату попереднього випробування. Недоліки у виконаних роботах, виявлені в процесу приймання-передачі виконаних робіт, які виникли з вини Підрядника, повинні бути усунуті Підрядником протягом строків, визначених Замовником. Якщо виявлені недоліки не можуть бути усунуті Підрядником, Замовником або третьою особою, Замовник має право відмовитись від прийняття таких робіт або вимагати відповідного зниження договірної ціни і компенсації збитків. Право власності на закінчені роботи переходить до Замовника з моменту підписання цього Договору відповідного акту згідно з п. 13.4. цього Договору.
20.05.2013 р. між Колективним малим підприємством "Докап" (Підрядник) та Українською спеціальною науково-виробничою корпорацією "Укрреставрація" (Замовник) було укладено Договір субпідряду № 15/2-Д (надалі - Договір № 15/2-Д).
За умовами п. п. 1.1. - 1.4. цього Договору, Замовник доручає, а Підрядник приймає на себе зобов'язання виконати комплекс будівельно-монтажних робіт, з використанням власних ресурсів, будівельної техніки, а також, у разі необхідності, з використанням матеріальних ресурсів Замовника з ремонтно-реставраційних робіт на пам'ятці архітектури національного значення ох. № 27 "Поштовий будинок", (надалі по тексту - Роботи) на об'єкті: "Реконструкція транспортної розв'язки на Поштовій площі м. Києва" (надалі по тексту - Об'єкт) в термін, передбачений цим Договором. Склад та обсяги Робіт, що доручаються до виконання Підряднику, визначені проектною документацією, яка є невід'ємною частиною Договору. Склад та обсяги Робіт можуть бути переглянуті в процесі виконання Робіт у разі внесення змін до проектної документації у порядку, зазначеному в Загальних умовах укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2005р. №668 (далі - Загальні умови). Підрядник зобов'язується повністю закінчити Роботи на Об'єкті у відповідності з умовами даного Договору та разом з Замовником передати виконані роботи Замовнику будівництва, яким в даному Договорі виступає Комунальне підприємство "Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва", а також здійснювати всі необхідні дії, передбачені чинним законодавством України для підрядника при введенні Об'єкта в експлуатацію, в тому числі брати участь у певних заходах, підписувати та подавати необхідні документи (акт готовності Об'єкта тощо).
Відповідно до п. п. 2.3., 3.1. - 3.3., 3.6. Договору № 15/2-Д, початок та закінчення всіх видів Робіт визначається Календарним графіком виконання робіт (Додаток №2), який є невід'ємною частиною цього Договору. Договірна ціна визначається відповідно до вимог нормативних документів у сфері ціноутворення у будівництві та на підставі Кошторису, затвердженого Сторонами (Додаток №1), який є невід'ємною частиною цього Договору. Сума Договору та відповідно вартість Робіт є динамічною (може лише зменшуватись) і закріплена в Додатку №1. Ціни на Роботи встановлюються в національній валюті України. У загальну вартість комплексу робіт згідно умов Договору включено всі витрати та ризики Підрядника, пов'язані з виконанням умов даного Договору. Перегляд договірної ціни повинен бути обгрунтований та підтверджений розрахунками і оформляється Сторонами шляхом укладання додаткових угод.
Згідно з п. п. 13.1. - 13.8. Договору № 15/2-Д, приймання-передача закінчених робіт буде здійснюватися відповідно до вимог Загальних умов, інших нормативних актів (законів, підзаконних актів, ДБН, СНиП, ДСТУ, ГОСТ тощо) та положень цього Договору. Після одержання повідомлення Підрядника про готовність до передачі виконаних робіт Замовник зобов'язаний не пізніше 5-ти (п'яти) робочих днів з моменту одержання повідомлення Підрядника розпочати їх приймання. Фінансування витрат на організацію приймання виконаних робіт покладається на Підрядника. Передача Підрядником закінчених робіт (усього комплексу Робіт, передбачених цим Договором) і приймання їх Замовником оформлюється Актом приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ-2в), з приміткою: «(закінчених робіт за Договором № ___ від «__» ____ 2012 року)» і підписами Сторін цього Договору. Якщо нормативними актами передбачено проведення попередніх випробувань виконаних робіт або таке випробування викликане характером цих робіт, їх приймання-передача проводиться у разі позитивного результату попереднього випробування. Недоліки у виконаних роботах, виявлені в процесу приймання-передачі виконаних робіт, які виникли з вини Підрядника, повинні бути усунуті Підрядником протягом строків, визначених Замовником. Якщо виявлені недоліки не можуть бути усунуті Підрядником, Замовником або третьою особою, Замовник має право відмовитись від прийняття таких робіт або вимагати відповідного зниження договірної ціни і компенсації збитків. Право власності на закінчені роботи переходить до Замовника з моменту підписання цього Договору відповідного акту згідно з п. 13.4. цього Договору.
Зобов'язанням, згідно зі ст. 509 Цивільного кодексу України, є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
Відповідно до ст. 837 Цивільного кодексу України, за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Згідно зі ст. 838 Цивільного кодексу України, підрядник має право, якщо інше не встановлено договором, залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи. У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником - як замовник. Генеральний підрядник відповідає перед субпідрядником за невиконання або неналежне виконання замовником своїх обов'язків за договором підряду, а перед замовником - за порушення субпідрядником свого обов'язку.
Відповідно до ст. 854 Цивільного кодексу України, якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов'язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково. Підрядник має право вимагати виплати йому авансу лише у випадку та в розмірі, встановлених договором.
Статтею 629 Цивільного кодексу України встановлено обов'язковість договору для виконання сторонами.
В силу положень ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, ст. 193 Господарського кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться; одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Згідно з ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем було належним чином виконано роботи за Договором № 15 від 29.07.2012 р. та Договором № 15/2-Д від 20.05.2013 р., що підтверджується відповідними Актами здачі-приймання робіт форми КБ-2в та Довідками про вартість виконаних будівельних робіт форми КБ-3, копії яких наявні у матеріалах справи.
Умовами п. п. 11.1. - 11.5. Договорів № 15 та № 15/2-Д встановлено, що фінансування виконання Робіт здійснюється за рахунок бюджетних коштів. Зобов'язання сторін щодо фінансування визначаються положеннями Загальних умов та узгодженого Сторонами Плану фінансування виконання Робіт (Додаток №3). План фінансування виконання Робіт підписуються одночасно з підписанням цього Договору. Підготовку плану фінансування здійснює Підрядник. Замовник, після прийняття нового (іншого) рішення Замовником будівництві державними, комунальними органами (інвестором) про виділення коштів на даний Об'єкт, повідомляє Підрядника про необхідність уточнити план фінансування з місяцями на поточний рік. Замовник має право уточнити план фінансування протягом поточного року у раз внесення змін у строки виконання робіт (будівництва об'єкта), прийняття рішення про прискорення чи уповільнення темпів виконання робіт, а також із урахуванням наявних; нього коштів, обсягів фактичного виконання робіт. Одночасно із уточненням плану фінансування Сторони внесуть зміни в інші умови Договору.
Пунктами 12.1. - 12.6. Договорів № 15 та № 15/2-Д Сторони домовились, що розрахунки за виконані роботи будуть здійснюватись із урахуванням положень Загальних умов на підставі Актів виконаних робіт, які, враховуючи умову фінансування Робіт за бюджетні кошти, приймаються виключно по фактичному надходженню коштів на рахунок Замовника, проміжними платежами в міру виконання робіт. Підрядник визначає обсяги та вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, та готує відповідні документи (Акти виконаних робіт, а також документацію згідно з п. 12.4 Договору) і подає їх для погодження Замовнику до 20-го (двадцятого) числа звітного місяця у 3-х (трьох) примірниках, у тому числі в електронному вигляді, шляхом направлення на адресу електронної пошти Замовника - ukrrestavratsiya@ukr.net. Акти виконаних Робіт, подані Підрядником після 20-го (двадцятого) числа звітного місяця. Замовником не приймаються та вважаються неподаними. Замовник протягом 15-ти (п'ятнадцяти) робочих днів після фактичного огляду результатів виконаних робіт та отримання 3-х (трьох) примірників Актів виконаних робіт зобов'язаний або підписати такі Акти (2 (два) з яких залишаються у Замовника, 1 (один) примірник повертається Підряднику), або надати в письмовій формі аргументовану відмову в їх підписанні, зазначивши причини відмови в прийняті робіт та дій необхідних для усунення таких причин. Зазначений строк прийняття виконаних робіт (підписання Актів виконаних робіт) або відмова в їх прийняті буде пролонгований на строк проведення випробувань (експертизи якості) результатів таких робіт, якщо такі вимагаються згідно будівельних норм та правил і виконання послідуючих робіт технологічно пов'язано та неможливо без результатів даних випробувань. Вимоги про проведення випробувань повинно бути передано Підряднику в письмовому вигляді. Замовник може залучати Підрядника для захисту виконаних ним обсягів робіт перед експертною організацією та/або Замовником будівництва. Відсутність позитивного висновку (відсутність погодження) експертної організації, залученої Замовником, відповідних Актів приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ- 2в), які містять обсяги виконаних Підрядником робіт, є достатньою підставою для відмови оплати виконаних робіт. Оплата виконаних робіт здійснюється протягом 30-ти (тридцяти) банківських днів з дня підписання Актів виконаних робіт Замовником, за пропорційним вирахуванням фактичної суми сплаченої Замовником Підряднику авансового платежу згідно з п. 12.7 Договору, послуг генпідряду (п. 12.8- цього Договору) та, враховуючи бюджетне фінансування будівництва Об'єкта, лише у разі надходження таких коштів на рахунок Замовника, погодження відповідних Актів приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ-2в) експертною організацією, залученою Замовником, і за умови надання Підрядником повного комплекту виконавчої документації згідно з п. 12.4 цього Договору на роботи виконані у звітному місяці, яка технологічно можлива. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунок за виконані роботи здійснюється протягом 7-ми (семи) банківських днів з дати отримання Замовником бюджетного призначення на фінансування робіт. Вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті визначається на підставі вартості фактично виконаних робіт, розрахованій у договірній ціні, з урахуванням вимог нормативних документів у сфері ціноутворення у будівництві. Після підписання цього Договору Замовник може перерахувати Підряднику аванс у розмірі не більше 30 % (тридцяти відсотків) від річного обсягу робіт, узгодженого Сторонами на поточний рік. Строк використання авансу не може перевищувати 90 (дев'яносто) днів з моменту перерахування. Аванс може надаватись частинами, по мірі надходження бюджетних коштів. Кошти від авансу використовуються Підрядником для забезпечення виконання ним своїх зобов'язань по Договору (придбання необхідних матеріальних ресурсів) в порядку і в межах, визначених чинним законодавством України. Замовник має право контролювати використання наданих Підряднику сум авансу. Підрядник сплачує Замовнику вартість генпідрядних послуг у розмірі 5% (п'яти відсотків) від вартості виконаних робіт за звітний місяць, або Замовник утримує оплату своїх послуг при перерахуванні грошових коштів на поточний рахунок Підрядника за виконані роботи згідно Актів виконаних робіт.
31.10.2013 р. Сторонами укладено Угоду № 1 про погашення взаємних вимог, за якою залишок заборгованості відповідача перед позивачем становить 343 047,27 грн.
При цьому, матеріалами справи підтверджується наявність у відповідача станом на дату подання позовної заяви заборгованості перед позивачем за Договором № 15 у розмірі 247 726,27 грн., за Договором № 15/2-Д - у розмірі 95 321,00 грн.
Під час розгляду справи, 03.06.2014 р. відповідачем було сплачено позивачу частину заборгованості за Договором № 15 у розмірі 10 000,00 грн., унаслідок чого позивачем подано відповідну заяву про зменшення позовних вимог; решта заборгованості станом на час розгляду справи не сплачена.
Відповідно до п. п. 15.1., 15.3., 15.4. Договору, відповідальність Сторін за порушення зобов'язань Договору та порядок урегулювання спорів визначаються положеннями Загальних умов, інших нормативних документів, що регулюють ці питання та цим Договором. Замовник за порушення грошових зобов'язань (несвоєчасну оплату виконаних робіт), за умови надходження бюджетних коштів на рахунок Замовника, сплачує пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України від простроченої суми за кожен день прострочення, але не більше 10% (десяти відсотків) від загальної вартості Робіт за Договором. Замовник звільняється від сплати неустойки (пені, штрафу) у разі неналежного бюджетного фінансування.
За приписами ст. 549 Цивільного кодексу України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.
У відповідності до ч. 6 ст. 231 Господарського кодексу України, штрафні санкції за порушення грошових зобов'язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором.
Статтею 1 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань» передбачено, що платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочу платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.
Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня (ст. 3 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань»).
При цьому, відповідачем не надано до матеріалів справи жодних доказів на підтвердження неналежного бюджетного фінансування робіт, що виконувались за Договорами, а тому, на думку суду, вимоги щодо стягнення з відповідача пені за прострочення оплати виконаних робіт підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
За розрахунком позивача, перевіреним судом та не спростованим у встановленому законом порядку відповідачем, останній за порушення зобов'язань за Договором № 15 має сплатити 1 734,08 грн. інфляційних втрат, 7 058,50 грн. пені, 1 628, 89 грн. 3 % річних; та 667,25 грн. інфляційних втрат, 2 716,00 грн. пені і 626,77 грн. 3 % річних за Договором № 15/2-Д.
Кім того, суд вважає необхідним зазначити наступне.
Статтею 617 Цивільного кодексу України встановлено, що особа, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов'язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов'язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
Відповідно до ст. 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов'язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов'язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.
Згідно зі ст. 229 цього ж Кодексу, учасник господарських відносин у разі порушення ним грошового зобов'язання не звільняється від відповідальності через неможливість виконання і зобов'язаний відшкодувати збитки, завдані невиконанням зобов'язання, а також сплатити штрафні санкції відповідно до вимог, встановлених цим Кодексом та іншими законами.
Таким чином, відсутність бюджетних коштів не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення договірного зобов'язання. Аналогічні правові позиції викладені у постанові Вищого господарського суду України від 23.08.2012 р. № 15/5027/715/2011, постанові Верховного суду України від 15.05.2012 р. № 11/446 та в рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України» від 18.10.2005 р.
Згідно зі ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
В порядку, передбаченому ст. 43 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги про стягнення з відповідача обґрунтованими, підтвердженими наявними в матеріалах справи доказами та не спростованими належним чином та у встановленому законом порядку відповідачем, а відтак такими, що підлягають задоволенню.
За правилами ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.
За таких обставин, керуючись ст. 124 Конституції України, ст. ст. 43, 33, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Української спеціальної науково-виробничої корпорації "Укрреставрація" (02099, м. Київ, вул. Бориспільська, 6; код ЄДРПОУ 14358969) на користь Колективного малого підприємства "Докап" (07300, Київська обл., м. Вишгород, просп. Мазепи, 6,27; код ЄДРПОУ 19409803) 237 726 (двісті тридцять сім тисяч сімсот двадцять шість) грн. 27 коп. заборгованості, 1 734 (одну тисячу сімсот тридцять чотири) грн. 08 коп. інфляційних втрат, 7 058 (сім тисяч п'ятдесят вісім) грн. 50 коп. пені та 1 628 (одну тисячу шістсот двадцять вісім) грн. 89 коп. 3 % річних за Договором № 15 від 27.09.2012 р.; 95 321 (дев'яносто п'ять тисяч триста двадцять одну) грн. 00 коп. заборгованості, 667 (шістсот шістдесят сім) грн. 25 коп. інфляційних втрат, 2 716 (дві тисячі сімсот шістнадцять) грн. 00 пені, 626 (шістсот двадцять шість) грн. 77 коп. 3 % річних за Договором № 15/2Д від 20.05.2013 р. та 7 149 (сім тисяч сто сорок дев'ять) грн. 58 коп. судового збору.
3. Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення складено 22.07.2014 р.
Суддя Н.І. Зеленіна
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2014 |
Оприлюднено | 30.07.2014 |
Номер документу | 39933181 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Зеленіна Н.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні