cpg1251
Справа № 815/3721/14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2014 року 17 год. 23 хв. м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Тарасишиної О.М.,
за участю секретаря Слободянюка К.С.,
За участю сторін:
представника Позивача Глушко Г.М.,
представника Відповідача не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Ніктайс" до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Ніктайс" до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити певні дії.
Ухвалою від 07.07.2014 року Одеським окружним адміністративним судом відкрито провадження по даній справі.
03.07.2014 року (вхід. № 16999/14) представник позивача надав суду уточнення до позовної заяви.
Представник позивача у судовому засіданні уточнені позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області по формуванню висновків про порушення позивачем податкового законодавства, що містяться в акті №1817/15-53-22- 3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року"; визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області, які полягають у визнанні правочинів, укладених позивачем та контрагентами у січні- лютому 2014 року такими, що не спрямовані на реальне настання правових наслідків та є нікчемними; визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області, які полягають у встановленні не реальності здійснення господарських операцій між позивачем та контрагентами у січні-лютому 2014 року та дефектності первинних документів; визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області, які полягають у визнанні завищеною суми ПДВ, яка віднесена до складу податкових зобов'язань позивача січня-лютого 2014 року у розмірі 73871418 грн. та визнанні завищеною суми ПДВ, яка віднесена до складу податкового кредиту позивача січня-лютого 2014 року у розмірі 73227423 грн.; визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області з проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких 01.04.2014 року складено Акт №1817/15-53-22-3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року"; визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ позивача в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів на підставі Акту №1817/15-53-22- 3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року"; зобов'язати ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів інформацію, внесену на підставі Акту №1817/15-53-22- 3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що фахівцями податкового органу здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", за результатами яких складено акт №1817/15-53-22-3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року". Відповідно до вказаного акту зроблені висновки про наявність ознак відсутності факту реального здійснення господарських операцій між позивачем та контрагентами - постачальниками та контрагентами-покупцями за період січень-лютий 2014 року.
З висновками акту позивач не погоджується, вважає їх протиправними, посилаючись на те, що можливість складання таких висновків передбачена лише у випадку здійснення контролюючими податковими органами перевірок, до яких зустрічна звірка не відноситься. У акті про проведення зустрічної звірки податковим ревізором інспектором було здійснено зіставлення первинних бухгалтерських документів з податковою звітністю та зроблено перевірку відповідності первинної документації заявленому розрахунку, що на думку позивача, є перевищенням повноважень наданих податковим законодавством посадовій особі податкового органу в межах проведення зустрічної звірки.
Позивач зазначає, що акт №1817/15-53-22-3/38438682 від 01.04.2014р. не надсилався на адресу позивача, окрім того, оскільки викладена в акті інформація була внесена до автоматизованих баз даних податкових органів, що змінило стан позивача як платника податків на ризиковий, а проведене коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту вплинуло на фінансові інтереси інших суб'єктів господарювання, у податковій звітності яких були відображені взаємовідносини з позивачем, що призвело до погіршання ділової репутації підприємства позивача, зменшення кола його контрагентів, припинення виконання грошових зобов'язань за угодами, що, як наслідок, потягло зростання дебіторської заборгованості та фінансові збитки, що є підставою для висновку про порушення його прав.
Щодо висновків податкового органу, викладених в акті від 01.04.2014 року, про відсутність економічної складової (ділової мети) у проведенні господарської діяльності та проведення її виключно з метою штучного формування податкової вигоди, позивач наголошує, що висновки відповідача спростовуються наявною первинною документацією, а також звітними показниками господарської діяльності позивача.
З урахуванням викладеного, позивач зазначає, що своїми діями при проведенні зустрічної звірки та складанні акту про неможливість проведення зустрічної звірки, відповідач, зробив безпідставні, необґрунтовані висновки, які в свою чергу, спричинили негативні наслідки правам та законним інтересам позивача та його контрагентам, що стало причиною звернення позивача до суду з зазначеним адміністративним позовом.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового засідання повідомлявся належним чином, письмових заперечень по справі не надавав.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Під час розгляду адміністративної справи судом встановлено, що на підставі службового посвідчення головним державним ревізором-інспектором ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", за результатами яких складено Акт №1817/15-53-22-3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року" (а.с. 140-148).
Відповідно до положень п. 73.5 ст. 73 Податкового Кодексу України, з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Відповідно до положень п. 2.1 Наказу ДПА України № 236 від 22.04.2011 року "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок", для проведення зустрічних звірок відбираються суб'єкти господарювання (контрагенти платника податків), щодо яких виникла необхідність у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків, в тому числі відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
В акті звірки зазначено, що ТОВ "Ніктайс" не має основних засобів, трудових ресурсів та виробничих потужностей. Факт відсутності управлінського та технічного персоналу, складських приміщень та транспортних засобів свідчить про відсутність адміністративно-господарських можливостей на виконання будь яких послуг, та постачання товарів, що являється доказом про відсутність реальності господарських операцій згідно податково-судової доктрини "Реальності господарської операції". В свою чергу ТОВ "Ніктайс" сформувало собі податковий кредит від підприємства ТОВ "Міртон" код 38785806, ТОВ "Керб-Менеджмент" код 38811055, ТОВ Менфі" код 38477852, ТОВ "Горизонт-Трейдинг" код 38487897 які мають ознаки "ризиковості", підприємства за податковими адресами не знаходяться на підприємствах відсутні основні засоби, трудових ресурсів та виробничих потужностей. Окрім того, вказано про наявність ознак відсутності факту реального здійснення господарських операцій між позивачем та контрагентами-постачальниками за період січень- лютий 2014 року на загальну суму податкового кредиту з податку на додану вартість 73227423 грн., у тому числі по періодам звітності:січень 2014 року - 50451571 грн.,лютий 2014 року - 22775852 грн. та контрагентами-покупцями за період січень-лютий 2014 року, на загальну суму податкових зобов'язань з податку на додану вартість - 73871418 грн., у тому числі по періодам звітності:січень 2014року - 50511571 грн.; лютий 2014року - 23359847 грн.
Дослідивши Акт про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс" №1817/15-53-22-3/38438682 від 01.04.2014р. (надалі - Акт від 01.04.2014р.) суд встановив, що зі змісту акта неможливо встановити підстави відбору позивача для проведення зустрічної звірки, оскільки в Акті від 01.04.2014р. не визначений платник податків, щодо якого виникла необхідність у зіставленні його даних первинних бухгалтерських та інших документів з даними позивача з метою підтвердження господарських відносин між ними.
Відповідно до п. 3.1. Наказу №236 з метою проведення зустрічної звірки орган ДПС, що ініціює проведення такої звірки (далі - орган ДПС - ініціатор) надсилає органу ДПС, на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання (далі - орган ДПС-виконавець), Запит про проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (додаток 1) за допомогою Інформаційної системи "Зустрічні звірки" (далі - ІС "Зустрічні звірки").
В акті від 01.04.2014 року орган ДПС - ініціатор звірки не зазначений, посилання на наявність запиту у формі, передбаченій п. 3.1 Наказу №236, - відсутнє.
З метою спрощення процедури проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання (особливо тих, які віднесені до категорії великих платників податків) за наявності інформації, зазначеної у запиті органу ДПС - ініціатора, та її документального підтвердження, орган ДПС - виконавець протягом трьох робочих днів проводить на їх підставі зустрічну звірку та складає Довідку про результати проведення зустрічної звірки відповідно до підпункту 4.6 пункту 4 Методичних рекомендацій.
При цьому інформація на запит та її документальне підтвердження можуть бути наявними в органі ДПС - виконавця у зв'язку із направленням суб'єктом господарювання за місцем реєстрації інформації відповідно до вимог статей 72 та 73 глави 7 розділу II та інших норм Кодексу, за результатами попередньо проведених звірок (перевірок) та отриманих відповідних документів суб'єкта господарювання тощо.
У разі відсутності в органі ДПС - виконавця запитуваної інформації та її документального підтвердження, такий орган протягом 2-х робочих днів з дня отримання запиту надсилає завірений печаткою Запит про надання інформації та її документального підтвердження (додаток 2) суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному (уповноваженому) представникові під розписку. Такий запит реєструється як вихідна кореспонденція у загальному порядку.
Відповідно до положень п. 73.3 ст. 73 Податкового Кодексу України, платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту.
Як встановлено судом, відповідно до вступної частини акту, податковим органом було підготовлено запит керівнику підприємства від 27.03.2014 року за № 10426/10/15-53-22-3/03 щодо надання письмової інформації та документального підтвердження щодо формування податкових зобов'язань та податкового кредиту за період січень-лютий 2014 року. З метою вручення запиту, здійснено вихід за юридичною адресою підприємства: м. Одеса, вул. Сегедська, 1, про що складено акт інформативного повідомлення перевірки фактичного місцезнаходження позивача. Згідно висновку ГОВ ДПІ в Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області про результати відпрацювання ризикового платника податків, встановлено що позивач за податковою адресою не знаходиться.
Відомості щодо вручення директору ТОВ "Ніктайс" як керівнику підприємства запиту від 27.03.2014 року щодо надання письмової інформації та документального підтвердження щодо формування податкових зобов'язань та податкового кредиту за період січень-лютий 2014 року, в акті від 01.04.2014 року - відсутні.
Факт отримання ТОВ "Ніктайс" запиту від 27.03.2014 року за № 10426/10/15-53-22-3/03 року відповідачем доведений не був, окрім того, проміжок часу між формуванням запиту та складанням Акту складає чотири дні, два з яких вихідні, що робить неможливим виконання позивачем обов'язку, передбаченого п. 73.3 ст. 73 Податкового Кодексу України.
Відповідно до положень п.4.4. Наказу № 236, у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) (далі - Журнал реєстрації довідок/актів) (додаток 4) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
У додатку № 3 наказу № 236 затверджено зразок форми акту про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.
Так, в п.15 проформи, у разі наявності зазначається інша інформація (в т. ч. отримана від підрозділів податкової міліції), що має відношення до питань запиту і може бути використана органом-ініціатором при перевірці. Одночасно надаються належним чином завірені копії таких документів, що не підтверджують дані платника податків, наведені у запиті.
Судом встановлено, що в акті перевірки відповідач вказує, що зустрічну звірку ТОВ "Ніктайс" неможливо провести у зв'язку з незнаходженням посадових осіб позивача та будь яких ознак ведення фінансово-господарської діяльності за податковою адресою, при цьому в частині "Висновок" в Акті про неможливість проведення зустрічної звірки від 01.04.2014 року зазначено, що зустрічною звіркою встановлено наявність ознак відсутності факту реального здійснення господарських операцій між ТОВ "Ніктайс" та контрагентами - постачальниками за період січень-лютий 2014 року.
Такі висновки були зроблені на підставі аналізу інформаційних баз даних, без отримання інформації від платника податків, відносно якого проводилась звірка.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232.
Згідно з п.1 вказаного Порядку зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Відповідно до п. 2 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232 (далі - Порядок), зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних (п. 3 Порядку). Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку (п. 4 Порядку).
Облік запитів на проведення зустрічних звірок у суб'єктів господарювання здійснюється органами державної податкової служби (як ініціаторами, так і виконавцями) (п. 5 Порядку).
У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку (п. 6 Порядку).
За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення (п. 7 Порядку).
Довідка про проведення зустрічної звірки підлягає реєстрації в органах державної податкової служби (як ініціатора, так і виконавця) (п. 8 Порядку). Матеріали зустрічної звірки надсилаються до органу державної податкової служби (ініціатора) (п. 9 Порядку).
Відтак, судом встановлено, що зустрічна звірка ТОВ "Ніктайс" була проведена з порушенням порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232 "Про затвердження Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок", а висновки, викладені в акті про неможливість проведення зустрічної звірки, за змістом не відповідають назві та інформаційному призначенню документа.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню вимоги позивача про визнання протиправними дій ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області з проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких 01.04.2014 року складено Акт № 1817/15-53-22-3/38438682 та щодо формування висновків про порушення ТОВ "Ніктайс" податкового законодавства, що містяться в акті.
Розглядаючи вимоги позивача в частині визнання протиправними дій ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області, які полягають у визнанні правочинів укладених позивачем з контрагентами за період січень-лютий 2014 року, такими, що не спрямовані на реальне настання правових наслідків та є нікчемними; у встановленні нереальності здійснення господарських операцій між позивачем та контрагентами у січні-лютому 2014 року; у визнанні завищеною сум ПДВ, яка віднесена до складу податкових зобов'язань січня-лютого 2014 року, та сум ПДВ, яка віднесена до складу податкового кредиту січня - лютого 2014 року, суд дійшов висновку, що вони є похідними від позовних вимог про визнання протиправними дій щодо формування висновків про порушення ТОВ "Ніктайс" податкового законодавства, відтак задоволенню не підлягають.
Окрім того, під час розгляду справи, судом встановлено, що висновки Акту про неможливість проведення зустрічної звірки стали підставою для змін до даних податкової звітності в автоматизованих системах співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту.
Відповідно до п.п. 3.1.3.7 п. 3.1.3 Наказу Міністерства доходів і зборів України від 14.06.2013, № 165 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення камеральних перевірок податкової звітності платників податків, крім перевірок податкової декларації про майновий стан і доходи та податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця", з метою виявлення та упередження можливих порушень податкового законодавства при камеральній (електронній) перевірці проводиться: зіставлення даних податкової звітності з ПДВ з інформацією, отриманою від митних органів та з інших джерел. При цьому враховуються результати автоматизованого зіставлення (наказ N 85) даних додатка 5 до декларації, реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, ЄРПН, баз МД (по мірі впровадження відповідного програмного забезпечення).
Таким чином, існує взаємодія податкових органів при опрацюванні розшифровок інформаційних баз даних та їх використання при проведенні перевірок та прийняття за їх результатами рішень.
У зв'язку з тим, що за наслідками оскаржуваних заходів з проведення зустрічної звірки податкові повідомлення - рішення не приймались, податкові зобов'язання не узгоджувались, правові підстави робити коригування в автоматизованих системах співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань у відповідача були відсутні.
Оскільки висновки Акта про неможливість проведення зустрічної звірки не можуть бути підставою для внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість та, враховуючи помилковість висновків акта про неможливість проведення зустрічної звірки, суд приходить до висновку, що Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області зобов'язана вилучити з інформаційної бази даних автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів, інформацію, внесену на підставі Акта про неможливість проведення зустрічної звірки, та про необхідність задоволення позовних вимог у цій частині.
Пунктом 1.1. Методичних рекомендацій № 165 визначено, що ці Методичні рекомендації запроваджуються в органах Міністерства доходів і зборів України з метою поліпшення адміністрування податків, повноти декларування податкових зобов'язань в умовах впровадження спеціального програмного забезпечення для удосконалення діючих процедур проведення камеральних перевірок, що покращить якість матеріалів перевірок та сприятиме зменшенню термінів їх проведення.
Відповідно до п.п.2.5.6. Методичних рекомендацій № 165, до впровадження у промислову експлуатацію АС "Камеральна електронна перевірка" за результатами проведеного аналізу та зіставлення даних автоматизованого контролю податкової звітності, інформації з інших джерел формується Висновок про наявність значної кількості ризиків після проведеної камеральної перевірки, які будуть підставою для прийняття рішення про проведення планової/позапланової документальної виїзної/невиїзної перевірки (далі - Висновок). Після впровадження в промислову експлуатацію АС "Камеральна електронна перевірка" Висновок формується в електронному вигляді разом з актом/довідкою про результати електронної камеральної перевірки.
З наведених положень Методичних рекомендацій № 165 випливає, що вони стосується порядку організації та проведення камеральних перевірок платників податків, і наявність значної кількості ризиків після проведеної камеральної перевірки будуть підставою для прийняття рішення про проведення саме документальної перевірки платника податків (планової чи позапланової, виїзної чи невиїзної).
Наказ Міндоходів України № 165 від 14.06.2013 року, не передбачає права податкового органу здійснювати коригування показників податкової звітності в електронних базах даних податкового органу на підставі зустрічної звірки і тим більше на підставі акта про неможливість проведення зустрічної звірки.
Наведені законодавчі положення дають підстави для висновку про те, що процес зіставлення даних податкової звітності з ПДВ у розрізі контрагентів є формальним рівнем податкового контролю, на стадії якого податковий орган фактично порівнює задекларовані контрагентами кореспондуючі суми податкових зобов'язань та податкового кредиту з метою оперативного виявлення платників, що підлягають документальній перевірці.
Зазначений етап контрольно-перевірочної роботи не передбачає здійснення податковим органом оцінки дотримання платником вимог податкового законодавства та аналізу змісту та характеру правовідносин, що стали підставою для формування даних податкового обліку платника. Питання правильності відображення платником в обліку проведених господарських операцій досліджуються податковим органом при проведенні податкової перевірки платника з дослідженням фінансово-господарських документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податку.
Сама по собі здійснена ДПІ податкова кваліфікація операцій за відсутності відмінності між задекларованими показниками податкової звітності контрагентів не може бути підставою для внесення змін до Системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України. Висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку.
Слід також наголосити, що у податковому праві визнається критерій добросовісності платника, який передбачає законність дій платника у сфері податкових правовідносин (у тому числі і щодо формування даних податкового обліку), доки це не спростовано у порядку, встановленому ПК України. Наведене також виключає можливість застосування до платника негативних правових наслідків (зокрема, у вигляді вилучення з електронної бази даних задекларованих ним показників) до моменту донарахування платникові податкового зобов'язання в порядку ст. 54 ПК України та його узгодження.
Аналогічну правову позицію щодо протиправності внесення податковим органом змін до податкової звітності з ПДВ на підставі акта про неможливість проведення зустрічної звірки викладено в ухвалах Вищого адміністративного суду України від 13.02.2013 року по справі № К/9991/74156/12 та від 24.02.2014 року по справі № К/800/35286/13.
Згідно ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації.
З аналізу вказаної правової норми випливає, що рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень повинні бути прийняті чи здійснені в межах компетенції відповідного органу та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, не порушувати інтересів держави, прав та інтересів фізичних та юридичних осіб, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), відповідати вимогам діючого законодавства.
Встановлення невідповідності діяльності суб'єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності може бути підставою для задоволення адміністративного позову, однак лише за умови, що встановлено порушення прав, свобод та інтересів позивача.
Згідно з ч. 1 ст. 69 та ч. 1 ст. 70 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Відповідно до ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Частиною 1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно зі ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів суду правомірності вчинення ним дій щодо проведення зустрічної звірки та внесення до діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту змін показників податкової звітності на підставі Акта № 1817/15-53-22-3/38438682. В той же час Позивачем доведено факт порушення Відповідачем положень чинного податкового законодавства України, зокрема, щодо порядку проведення зустрічних звірок та відображення їх результатів у відповідних документах.
Таким чином, позов підлягає задоволенню в частині визнання протиправними дій Відповідача з проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких складено Акт № 1817/15-53-22-3/38438682 від 01.04.2014 року, визнання протиправними дій Відповідача щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на підставі Акту та зобов'язання Відповідача вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів інформацію, внесену на підставі вказаного Акту.
На підставі ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України у судовому засіданні 28.07.2014 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Складення постанови у повному обсязі відкладено, про що згідно вимог ч. 2 ст. 167 Кодексу адміністративного судочинства України повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частин постанови у судовому засіданні.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 159 - 163, 167, 254 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Ніктайс" до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області по формуванню висновків про порушення ТОВ "Ніктайс" податкового законодавства, що містяться в акті №1817/15-53-22- 3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області з проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких 01.04.2014 року складено Акт № 1817/15-53-22- 3/38438682 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ ТОВ «Ніктайс» в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів на підставі Акту № 1817/15-53-22- 3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Зобов'язати ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів інформацію, внесену на підставі Акту № 1817/15-53-22- 3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня проголошення постанови. Якщо рішення було прийняте у письмовому провадженні або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії такого рішення. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили у відповідності зі статтею 254 КАС України.
Повний текст постанови підписано суддею 31.07.2014 року.
Суддя О.М. Тарасишина
Визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області по формуванню висновків про порушення ТОВ "Ніктайс" податкового законодавства, що містяться в акті №1817/15-53-22- 3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області з проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких 01.04.2014 року складено Акт № 1817/15-53-22- 3/38438682 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Визнати протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ ТОВ «Ніктайс» в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів на підставі Акту № 1817/15-53-22- 3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Зобов'язати ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів інформацію, внесену на підставі Акту № 1817/15-53-22- 3/38438682 від 01.04.2014р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Ніктайс", код ЄДРПОУ 38438682 з питань підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
31 липня 2014 року
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2014 |
Оприлюднено | 04.08.2014 |
Номер документу | 39968164 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Тарасишина О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні