Постанова
від 24.07.2014 по справі 809/2370/14
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" липня 2014 р. Справа № 809/2370/14

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Главача І.А.,

за участю секретаря судового засідання - Куриша Р.В.,

представника позивача - Ковалюк Г.І.,

представника відповідача - Судака М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом: Державної податкової інспекції у м. Івано-Франківську Головного управління Міндоходів в Івано-Франківській області

до відповідача: Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції

про визнання неправомірними дій, скасування постанови про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) (ВП № 42556955) від 19.03.2014 року та зобов'язання до вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

15.07.2014 року Державна податкова інспекція у м. Івано-Франківську Головного управління Міндоходів в Івано-Франківській області (надалі - позивач, ДПІ у м. Івано-Франківську) звернулася в суд з позовом до Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції (надалі - відповідач, Відділ ДВС Івано-Франківського міського управління юстиції) про визнання дій неправомірними, скасування постанови про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) (ВП № 42556955) від 19.03.2014 року та зобов'язання до вчинення дій.

Позовні вимоги мотивовано тим, що державним виконавцем безпідставно, в порушення вимог статтей 11, 17, 19, 25 Закону України "Про виконавче провадження", відмовлено у прийнятті до провадження виконавчого документа та у відкритті виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом. Вважає дії державного виконавця неправомірними, а постанову про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) (ВП № 42556955) від 19.03.2014 року такою, що підлягає скасуванню, оскільки остання не містить передбачених законом обставин, що виключають здійснення виконавчого провадження. У зв'язку з наведеним, просить зобов'язати відповідача відкрити виконавче провадження на підставі виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві. Просив позов повністю задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, викладених у запереченні на позовну заяву від 23.07.2014 року № 02-1/13-24/20661. Суду пояснив, що в силу приписів статті 95 Податкового кодексу України органами, на які покладено обов'язок щодо виконання рішень суду про стягнення коштів з платника податків - юридичної особи у рахунок погашення податкового боргу останньої, є контролюючі органи, у даному випадку податкові органи. При цьому органи державної виконавчої служби до цієї процедури не залучаються. Вказана обставина виключає виконання державною виконавчою службою судового рішенням про стягнення коштів з платника податків - юридичної особи у порядку, визначеному Законом України "Про виконавче провадження". З урахуванням наведеного, вважає, що ним правомірно відмовлено у прийнятті до провадження виконавчого документа та у відкритті виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом, з підстав, визначених пунктом 8 частини 1 статті 26 Закону України "Про виконавче провадження", а оскаржувану постанову від 19.03.2014 року - законною.

На запитання суду вказав, що інших обставин, визначених Законом України "Про виконавче провадження", які б служили підставою для відмови у відкритті виконавчого провадження за заявою ДПІ у м. Івано-Франківську про примусове виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом, не було. Просив у задоволенні позову відмовити.

Вислухавши представника позивача, представника відповідача, розглянувши матеріали адміністративної справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши і оцінивши докази, суд дійшов висновку про те, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.

Судом встановлено, що згідно постанови Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.03.2013 року у справі за № 809/583/13-а стягнуто з Обласного комунального підприємства "Західбудсервіс" (ідентифікаційний код - 30984793) з його розрахункових рахунків, що є наявними у банківських установах, та за рахунок готівки, що належить Обласному комунальному підприємству "Західбудсервіс" в дохід бюджету податковий борг в сумі 85 956,67 грн.

Постанова Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.03.2013 року у справі за № 809/583/13-а набрала законної сили 27.02.2014 року.

06.03.2014 року Івано-Франківським окружним адміністративним судом на підставі заяви ДПІ у м. Івано-Франківську видано останній виконавчий лист за № 809/583/13-а за постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.03.2013 року у справі за № 809/583/13-а (а.с.11).

17.03.2014 року ДПІ у м. Івано-Франківську подано до Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції заяву про примусове виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом.

19.03.2014 року старшим державним виконавцем Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Судаком М.М. винесено постанову (ВП № 42556955) про відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа та у відкритті виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа № 809/583/14 від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом, про стягнення з Обласного комунального підприємства "Західбудсервіс" (ідентифікаційний код - 30984793) з його розрахункових рахунків, що є наявними у банківських установах, та за рахунок готівки, що належить Обласному комунальному підприємству "Західбудсервіс" в дохід бюджету податковий борг в сумі 85 956,67 грн. (а.с.9-10).

Відділом державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції супровідним листом від 14.04.2014 року за № 0114/19424 дану постанову направлено ДПІ у м. Івано-Франківську, яку останнім отримано 03.07.2014 року, що підтверджується відтиском штампу на супровідному листі (а.с.8).

Вважаючи дії старшого державного виконавця Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Судака М.М. щодо відмови у прийнятті до провадження виконавчого документа та у відкритті виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом, неправомірними, а постанову про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) (ВП № 42556955) від 19.03.2014 року такою, що винесена з порушенням вимог чинного законодавства, ДПІ у м. Івано-Франківську звернулося до суду з даним адміністративним позовом.

При цьому судом з'ясовано, що вказаний адміністративний позов ДПІ у м. Івано-Франківську здано на пошту 11.07.2014 року, що підтверджується відбитком штемпеля поштового відділення на конверті (а.с.12).

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що позивач звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з даним позовом у межах строку, визначеного абзацом 2 частини 2 статті 181 Кодексу адміністративного судочинства України та частини 4 статті 26 Закону України "Про виконавче провадження".

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку визначає Закон України "Про виконавче провадження" .

Відповідно статті 1 даного Закону виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому Законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно частин 1, 2 статті 2 Закону примусове виконання рішень покладається на державну виконавчу службу, яка входить до системи органів Міністерства юстиції України. Примусове виконання рішень здійснюють державні виконавці, визначені Законом України "Про державну виконавчу службу".

Державний виконавець зобов'язаний використовувати надані йому права відповідно до закону і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб (частина 1 статті 6 Закону).

Згідно частини 1, абзацу 2 частини 2 статті 11 цього Закону державний виконавець зобов'язаний вживати передбачених цим Законом заходів примусового виконання рішень, неупереджено, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії. Державний виконавець здійснює заходи, необхідні для своєчасного і в повному обсязі виконання рішення, зазначеного в документі на примусове виконання рішення, у спосіб та в порядку, встановленому виконавчим документом і цим Законом.

Відповідно до частини 1, пункту 8 частини 2 статті 17 Закону України "Про виконавче провадження" примусове виконання рішень здійснюється державною виконавчою службою на підставі виконавчих документів, визначених цим Законом. Такими виконавчими документами серед іншого можуть бути виконавчі листи, що видаються судами.

Статтею 25 Закону України "Про виконавче провадження" закріплено, що державний виконавець зобов'язаний прийняти до виконання виконавчий документ і відкрити виконавче провадження, якщо не закінчився строк пред'явлення такого документа до виконання, він відповідає вимогам, передбаченим цим Законом, і пред'явлений до виконання до відповідного органу державної виконавчої служби (частина 1).

Як вбачається із оскаржуваної постанови від 19.03.2014 року старшим державним виконавцем Відділу ДВС Івано-Франківського міського управління юстиції Судаком М.М. відмовлено у прийнятті до провадження виконавчого документа та у відкритті виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом, з підстав визначених пунктом 8 частини 1 статті 26 Закону України "Про виконавче провадження".

Згідно пункту 8 частини 1 статті 26 даного Закону державний виконавець відмовляє у відкритті виконавчого провадження у разі наявності інших передбачених законом обставин, що виключають здійснення виконавчого провадження.

Судом з'ясовано, що іншими передбаченими законом обставинами, що виключають здійснення виконавчого провадження, державним виконавцем визнано положення статтей 95-99 Податкового кодексу України, якими визначено особливий порядок стягнення податкового боргу платників податків - юридичної особи. В силу приписів статті 95 цього Кодексу органами, на які покладено обов'язок щодо виконання рішень суду про стягнення коштів з платника податків у рахунок погашення його податкового боргу, є контролюючі органи, у даному випадку податкові органи. При цьому органи державної виконавчої служби до цієї процедури не залучаються.

З цього приводу суд зазначає наступне.

Статтею 95 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі (пункт 95.1).

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини (пункт 95.3).

Якщо достатні для погашення податкового боргу кошти відсутні, контролюючий орган відповідно до абзацу 2 пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу України звертається до суду з позовом про надання дозволу на погашення всієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Таке погашення здійснюється на підставі зазначеного рішення суду та прийнятого на його підставі рішення органу доходів і зборів шляхом продажу майна платника податків на публічних торгах та/або торгівельними організаціями у порядку визначеному пунктами 95.7-95.21 статті 95 Податкового кодексу України.

З аналізу наведеної норми випливає, що Податковим кодексом України встановлено окремий порядок виконання судових рішень про стягнення коштів з платника податків у рахунок погашення податкового боргу. Органами стягнення за такими рішеннями, які здійснюють за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків, є контролюючі органи в розумінні Податкового кодексу України, до яких належить і ДПІ у м. Івано-Франківську.

Проте, вказані положення Податкового кодексу України не виключають примусове виконання державною виконавчою службою виконавчого листа, виданого за судовим рішенням, яке набрало законної сили, у порядку, визначеному Законом України "Про виконавче провадження", який є спеціальним законом, що визначає умови і порядок виконання рішень судів, що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку.

При цьому суд зазначає, що частиною 1 статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що за кожним судовим рішенням, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, за заявою осіб, на користь яких воно ухвалено, чи прокурора, який здійснював у цій справі представництво інтересів громадянина або держави в суді, видається один виконавчий лист. Згідно частини 2 цієї статті виконавчий лист видається судом першої інстанції.

Вказана норма є імперативною, а відтак посилання державного виконавця в оскаржуваній постанові від 19.03.2014 року на те, що адміністративні суди не повинні видавати органам доходів і зборів виконавчі листи для примусового виконання судових рішень про стягнення відповідних коштів у рахунок погашення податкового боргу платника податків - юридичної особи, суд вважає безпідставними і необґрунтованими.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що старшим державним виконавцем Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Судаком М.М. в порушення вимог Закону України "Про виконавче провадження безпідставно відмовлено у прийнятті до провадження виконавчого документа та у відкритті виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року про стягнення з Обласного комунального підприємства "Західбудсервіс" в дохід бюджету 85 956,67 грн. податкового боргу з підстав, визначених пунктом 8 частини 1 статті 26 Закону України "Про виконавче провадження". Як наслідок, постанова про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) від 19.03.2014 року підлягає скасуванню, а позовні вимоги у цій частині - до задоволення.

У судовому засіданні представник відповідача вказав суду, що інших обставин, визначених Законом України "Про виконавче провадження", які б служили підставою для відмови у відкритті виконавчого провадження за заявою ДПІ у м. Івано-Франківську про примусове виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом, не було.

За таких обставин, позовна вимога про зобов'язання відповідача відкрити виконавче провадження на підставі виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом, підлягає до задоволення.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення.

На підставі ст. 124 Конституції України, керуючись ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати неправомірними дії старшого державного виконавця Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиціїї Судака М.М. щодо відмови у прийнятті до провадження виконавчого документа та у відкритті виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року про стягнення з Обласного комунального підприємства "Західбудсервіс" в дохід бюджету 85 956 (вісімдесят п"ять тисяч дев"ятсот п"ятдесят шість) грн. 67 коп. податкового боргу.

Скасувати постанову старшого державного виконавця Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиціїї Судака М.М. про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) (ВП № 42556955) від 19.03.2014 року з примусового виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року.

Зобов"язати Відділ державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції відкрити виконавче провадження за заявою Державної податкової інспекції у м. Івано-Франківську Головного управління Міндоходів в Івано-Франківській області від 17.03.2014 року про примусове виконання виконавчого листа № 809/583/13-а від 06.03.2014 року, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом, про стягнення з Обласного комунального підприємства "Західбудсервіс" з його рохрахункових рахунків, що є наявними у банківських установах та за рахунок готівки, що належить Обласному комунальному підприємству "Західбудсервіс", в дохід бюджету 85 956 (вісімдесят п"ять тисяч дев"ятсот п"ятдесят шість) грн. 67 коп. податкового боргу.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили в порядку та строки встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Главач І.А.

Постанова складена в повному обсязі 28.07.2014 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2014
Оприлюднено01.08.2014
Номер документу39983710
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/2370/14

Постанова від 24.07.2014

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

Постанова від 24.07.2014

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

Ухвала від 16.07.2014

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні