Ухвала
від 25.07.2014 по справі 906/444/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



* 10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, ' 481-620

ОКРЕМА УХВАЛА

"25" липня 2014 р. Справа № 906/444/14.

Господарський суд Житомирської області у складі:

Судді: Лозинської І.В.

За позовом: Прокурора Андрушівського району в інтересах держави в особі Великомошковецької сільської ради (с. Великі Мошківці, Андрушівський район, Житомирська область)

за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Андрушівської районної державної адміністрації (м. Андрушівка) та Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області (м. Житомир)

До: Приватного підприємства "Синтез" (м. Біла Церква, Київська область)

про стягнення 50928,69 грн.

Господарським судом Житомирської області розглядався позов прокурора Андрушівського району в інтересах держави в особі Великомошковецької сільської ради (с. Великі Мошківці, Андрушівський район) про стягнення з Приватного підприємства "Синтез" (м. Біла Церква, Київська область) 50928,69 грн. шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

Ухвалою від 09.04.2014 р. господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду; порушив провадження у справі, залучив до справи в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державну інспекцію сільського господарства в Житомирській області та Андрушівську РДА.

Рішенням господарського суду від 25.07.2014 р. у позові відмовлено.

При розгляді вказаного позову господарським судом виявлено порушення в діяльності Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області (м. Житомир) (далі - Інспекція).

Так, 05.07.2013 р. Інспекцією на вимогу прокурора Андрушівського району було проведено обстеження земельної ділянки, за результатами чого складено, акт №36/27 від 05.07.2013 р. обстеження земельної ділянки (а. с. 17-19).

22.07.2013 р. Інспекція звернулась до Андрушівського РВ УМВС України в Житомирській області з клопотанням № 01/3115 від 09.07.2013 р. щодо встановлення осіб, що здійснили самовільне зайняття земельної ділянки на території Великомошковецької сільської ради (а. с. 20,21) .

01.08.2013 р. Андрушівським РВ УМВС України в Житомирській області було внесено відомості до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань, стосовно самовільного зайняття земельної ділянки за № 12013060100000392.

Під час досудового розслідування під час допиту свідків встановлено факт самовільного заняття земельної ділянки Приватним підприємством "Синтез" (м. Біла Церква, Київська область - керівник - Трофименко І.П.).

30.10.2013 р. Інспекцією направлено лист за вих.№01/4635 до Держсільгоспінспекції України з клопотанням по надання дозволу на здійснення позапланової перевірки дотримання вимог законності користування земельною ділянкою ПП "Синтез" на території Великомошківецької сільської ради.

Листом від 06.12.2013 р. Державна інспекція сільського господарства України надала згоду на проведення позапланової перевірки дотримання ПП "Синтез" вимог земельного законодавства на території Великомошківецької сільської ради та зобов'язала у місячний термін з дати отримання згоди надати інформацію стосовно результатів проведення позапланового заходу (копія на а. с. 33).

16.12.2013 р. Інспекцією видано наказ №1305-од щодо проведення вказаної позапланової перевірки державним інспектором Держсільгоспінспекції у Житомирській області Метельським В.В. ( копія на а. с. 34).

21.01.2014 р. було видано направлення на проведення позапланової перевірки №109.005 державним інспектором Метельським В.В. у термін з 23.01.2014 р. по 24.01.2014 р.; у вказаному направленні зазначено, що його копію отримано керівником ПП "Синтез" ОСОБА_4 23.01.2014 р. (копія на а. с. 35, 36).

23.01.2014 р. державним інспектором Метельським В.В. складено акт перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства №37, в якому вказано, що на момент перевірки право власності або право користування земельними ділянками загальною площею 72,5232 га за ПП "Синтез" не зареєстровано, що свідчить про факт самовільного зайняття земельних ділянок.

Разом з тим, в розділі V вказаного акту "Опис пояснень, зауважень або заперечень" зазначено, що при перевірці земельної ділянки виявлено не 72 га, а лише 60 га, а також вказано, що з власником земельної ділянки укладено договір суборенди через два місяці після проведення обстеження (а. с. 45); однак, доказів дослідження вказаних обставин контролюючим органом до суду не надано.

23.01.2014 р. державним інспектором Метельським В.В. складено протокол про адміністративне правопорушення №29152 в якому зазначено про факт самовільного заняття ПП "Синтез" земельної ділянки в розмірі 72,5232 га; разом з тим, у вказаному протоколі зазначено про визнання частково ОСОБА_4 вини, так як площа самовільно засіяної земельної ділянки ПП "Синтез", яка межує з його ділянкою, становить 60 га (копія на а. с. 54).

27.01.2014 р. державний інспектор Метельський В.В. провів розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зайняття земельної ділянки (за межами населеного пункту) №34, згідно з яким розмір шкоди, завданої самовільним зайняттям земельної ділянки площею 72,5232 га становить 50928,69 грн. (копія на а. с. 55).

27.01.2014 р. державним інспектором Метельським В.В. було винесено постанову № 29136 від 27.01.2014 р. про накладення адміністративного стягнення, згідно з якою гр. ОСОБА_4 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено штраф в розмірі 340,00 грн..

27.02.2014 р. Інспекція звернулась до прокуратури Житомирської області з клопотанням про вжиття заходів щодо стягнення заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок у розмірі 50 928,69 грн. з відповідача.

Вбачаючи порушення інтересів держави прокурор Андрушівського району подав позов до господарського суду в інтересах Великомошківецької сільської ради про стягнення з відповідача 50928,69 грн., в задоволенні якого судом відмовлено виходячи з такого.

Згідно із статтею 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, серед іншого, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснюються, шляхом, зокрема, проведення перевірок.

Процедура планування та проведення перевірок, а також оформлення матеріалів за їх результатами врегульовані Порядком планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 р. № 132.

Згідно з пунктом 6.1 вказаного вище Порядку, в акті перевірки наводиться план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землекористувачів). На плані-схемі вказується загальна площа земельної ділянки та площа, на якій виявлено порушення (забруднення, самовільне зайняття, нецільове використання земельної ділянки тощо).

Дослідивши та оцінивши акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства та акт обстеження земельної ділянки, на які послався прокурор в обґрунтування заявлених вимог, господарський суд прийшов до висновку, що вони складені з порушенням норм законодавства України та не відповідають вимогам здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, оскільки, крім іншого, акт обстеження земельної ділянки фахівцями Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області від 05.07.2013 р. №36/27 (копія на а. с. 17 - 19), складено без дотримання вимог, зокрема, щодо отримання дозволу від Держсільгоспінспекції України для проведення позапланової перевірки, оформлення відповідних розпорядчих документів - наказу керівника інспекційного органу; оформлення направлення на проведення позапланової перевірки тощо.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16.08.2013 р. №503, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.08.2013 р. за № 1459/23991, затверджено Перелік питань та уніфікованої форми акти перевірки для здійснення Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами планових заходів державного нагляду (контролю).

Розділом ІІ цього Переліку "Перевірка дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства" визначено коло питань, які необхідно дослідити під час проведення такої перевірки, зокрема, наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування на земельну ділянку; дотримання меж земельної ділянки, закріпленої в натурі (на місцевості) межовими знаками встановленого зразка; одержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання в користування, у тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.

Однак, в матеріалах перевірки відсутні дані щодо дослідження фахівцями Інспекції області питань, пов'язаних із встановленням фактичного розміру площі самовільно зайнятої земельної ділянки.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що наказами Головного управління Держземагенства у Житомирській області від 05.09.2013 р. № ЖТ/ 1820381300:02:000/00000369 та № ЖТ/1820381300:02:000/00000368 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_5 на території: Великомошківецької сільської ради Андрушівського району, відповідно, площею 23,1040 га (кадастровий номер 1820381300:02:000:0105) та площею 49,4192 га (кадастровий номер 1820381300:02:000:0104) строком на 10 років (а. с. 108, 109).

У зв'язку з цим слід зазначити, що в копії протоколу огляду місця події від 18.06.2013 р., складеного працівником Андрушівського РВ УМВС України в Житомирській області, зазначено про огляд таких земельних ділянок, відповідно, №1 площею 49,4192 га (кадастровий номер 1820381300:02:000:0104) та № 2 площею 23,1040 га (кадастровий номер 1820381300:02:000:0105).

Разом з тим, ні в акті обстеження земельної ділянки від 05.07.2013 р. №36/27 (копія на а. с. 17 - 19), ні в акті перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства від 23.01.2014 р. №37 (копія на а. с. 37 - 52), ні в розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки від 27.01.2014 р. №34 (копія на а. с. 55), складених фахівцями Інспекції, не зазначені дві вищевказані земельні ділянки, а вказано про самовільне зайняття відповідачем земельної ділянки площею 72,5232 га.

Також при цьому не зазначено яким технічними засобами було визначено розмір вказаної самовільно зайнятої земельної ділянки.

Разом з тим, ст. 1 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" визначено, що методикою виконання вимірювань є сукупність процедур і правил, виконання яких забезпечує одержання результатів вимірювань з гарантованою точністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 вказаного Закону, засоби вимірювальної техніки можуть застосовуватися, якщо вони відповідають вимогам щодо точності, встановленим для цих засобів, у певних умовах їх експлуатації.

Таким чином, встановивши, що при складанні актів перевірки від 05.07.2013 р. №36/27 та від 23.01.2014 р. №57 не були дотримані вимоги встановленої процедури проведення перевірок та оформлення матеріалів за їх результатами, суд прийшов до висновку, що такі акти не є належними доказами на підтвердження самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки площею 72,5232 га на території Великомошковецької сільської ради Андрушівського району .

Постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007 р. затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, згідно з пунктом 7 якої розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держсільгоспінспекцією та її територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держсільгоспінспекції на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на п л а т н і й основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 р. №1619.

У пункті 3.9 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" вказується, що відповідно до пункту 3.1 Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення та вини у його скоєнні, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); акт обстеження земельної ділянки.

Відтак, лише зазначені документи в їх сукупності можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав та розмір шкоди, завданої внаслідок вчинення такого земельного правопорушення.

Разом з тим, судом не встановлено складення компетентними органами припису (з вимогою усунення порушення земельного законодавства), яким би підтверджувалось адміністративне правопорушення в сфері земельного законодавства з боку відповідача на предмет самовільного зайняття земельної ділянки без відповідного дозволу.

При цьому, на думку господарського суду, розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки мав бути виконаний Державною інспекцією сільського господарства в Житомирській області за відповідним зверненням особи, яка користується вказаною земельною ділянкою - гр. ОСОБА_5 на платній основі з огляду на таке.

Згідно зі статтею 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

З матеріалів справи вбачається, що на дату складення фахівцями Інспекції Акту перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства №57 від 23.01.2014 р., землекористувачем земельної ділянки був гр. ОСОБА_5

Саме він як землекористувач спірної земельної ділянки мав право на захист своїх порушених прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо самовільного зайняття відповідної земельної ділянки.

Таким чином, твердження прокурора про те, що неправомірними діями відповідача було спричинено шкоду територіальній громаді Великомошковецької сільської ради, що як наслідок призводить до ненадходження коштів на рахунок місцевого бюджету, який є складовою Державного бюджету України, є безпідставними, оскільки в даному випадку порушуються економічні інтереси гр. ОСОБА_5, а не держави.

Наведені вище порушення свідчать про недоліки в роботі Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області.

Частиною 1 статті 90 ГПК України передбачено, що господарський суд, виявивши при вирішенні господарського спору порушення законності або недоліки в діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу, виносить окрему ухвалу.

За таких умов господарський суд визнав за необхідне направити окрему ухвалу Державній інспекції сільського господарства в Житомирській області з метою усунення виявлених порушень та не допущення їх в подальшому.

Керуючись ст. ст. 86, 90 ГПК України, господарський суд,-

УХВАЛИВ:

1. Зобов'язати Державну інспекцію сільського господарства в Житомирській області розглянути окрему ухвалу та не допускати порушень приписів законодавства в подальшому.

2. Окрему ухвалу надіслати на адресу Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 2 ).

3. Про результати розгляду окремої ухвали повідомити господарський суд Житомирської області у місячний строк з дати винесення даної ухвали.

Повний текст окремої ухвали складено 01.08.2014 р.

Суддя Лозинська І.В.

Друк:

1 - в справу

2 - Державній інспекції сільського господарства в Житомирській області (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 2)

3 - в наряд

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення25.07.2014
Оприлюднено05.08.2014
Номер документу39996280
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/444/14

Постанова від 27.10.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 06.10.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 12.09.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 26.08.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 25.07.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Рішення від 25.07.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 09.04.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні