Постанова
від 24.07.2014 по справі 821/1339/14
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251 ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2014 р.м. ХерсонСправа № 821/1339/14

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Василяки Д.К.,

при секретарі: Івлевій В.О., за участю представників позивача Халупенко О.В.,Журавльової О.В., представників відповідача Полякової А.Л., Софіної Т.В., представників третьої особи - Сергєєвої Л.В., Новікової О.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Біанка" до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - Департамент агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації про зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

Фермерське господарство "Біанка" (далі по тексу - ФГ "Біанка" або позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області (далі по тексту - ГУ Державної казначейської служби України у Херсонській області) , третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - Департамент агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації про зобов'язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у 2013 році Міністерством аграрної політики та продовольства України було передбачено для виплати ФГ "Біанка" бюджетні кошти в розмірі 271,0 тис. грн. для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року за здійснення виноградарстві та садівництва у вигляді компенсації витрат в розмірі 274 тис. грн.

Проте, ФГ "Біанка" позбавлена права отримати 274.0 тис. грн. для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві за 2013 рік, оскільки відповідач - Управління державної казначейської служби України у Херсонської області - відмовилось зареєструвати та взяти на облік бюджетні фінансові зобов'язання.

Так, розпорядник коштів не здійснив їх виплату, тому позивач звернувся до суду з позовом щодо визнання неправомірною бездіяльність Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області та зобов'язання взяти на облік бюджетні фінансові зобов'язання на загальну суму 274 тис. грн.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.

Представники відповідача проти задоволення позовних вимог заперечували. Заперечення обґрунтовані тим, що на період роботи операційного часу роботи СЕП 30.12.2013 надходження спеціального фонду державного бюджету по КПК 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" були відсутні, тому управління Казначейства не мало право реєструвати реєстри бюджетних фінансових зобов'язань третьої особи. Крім того зазначили, що терміни опрацювання органами казначейства підтверджуючих документів, наданих розпорядниками бюджетних коштів становить 3 операційні дні, при цьому, що реєстри зобов'язань до Головного управління Казначейства надано Департаментом АПР Херсонської ОДА в останній операційний день бюджетного року, що позбавило можливості здійснити перевірку підтвердних документів. Також представники відповідача вказали на те, що спірні правовідносини виникли між Головним управлінням Казначейства та Департаментом АПК Херсонської ОДА у відповідності до договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування, тому вважає вимогу позивача безпідставною. В задоволенні позову представники відповідача просили відмовити.

Представники третьої особи в судовому засіданні представники третьої особи позовні вимоги підтримали та просили позовні вимоги задовольнити.

Розглянувши подані документи, врахувавши позицію представників позивача, представників відповідача, представників третьої особи, дослідивши адміністративний позов та документи покладені в його основу, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, суд приходить до наступного: у 2013 році Міністерством аграрної політики та продовольства України були передбачені для виплати ФГ "Біанка" бюджетні кошти в розмірі 271,0 тис. грн. для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року у виноградарстві та садівництві, а також 274,0 тис. грн. для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві за 2013 рік.

Департаментом агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації 30.12.2013 до Головного управління Казначейства надано реєстри бюджетних зобов'язань та бюджетних фінансових зобов'язань по КПК 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними". Крім цього, надано Довідку про зміни до кошторису на 2013 рік, Довідку про зміни до плану спеціального фонду бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) на 2013р. та Наказ №778 від 30.12.2013 про внесення змін до паспорта бюджетної програми на 2013 рік.

Головним управлінням Державної казначейської служби України у Херсонській області надано відмову в реєстрації бюджетних фінансових зобов'язань.

Відповідно до ст. 43 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI, Державна казначейська служба України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку та здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів відповідно до законодавства; контроль за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, взятті бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов'язаннями.

Головне управління Казначейства відповідно до Положення про Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області є територіальним органом Державної казначейської служби України, яка є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України.

Пунктом 4 Положення визначено, що Головне управління Казначейства здійснює через систему електронних платежів Національного банку України розрахунково - касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операції з коштами бюджетів.

Відповідно до п. 5 Постанови Кабінету Міністрів України і Національного банку України від 15.09.1999 № 1721 "Про створення внутрішньої платіжної системи Державного казначейства", встановлено надати органам Державного казначейства статус учасників системи електронних платежів Національного банку на загальних засадах відповідно до Положення про міжбанківські розрахунки в Україні та право здійснювати через цю систему тільки платежі та міжбанківські розрахунки.

Абзацом 1 частини 2 статті 48 Бюджетного кодексу України передбачено, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.

Зобов'язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов'язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно до частини шостої цієї статті) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов'язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов'язань не здійснюються.

Вимоги фізичних і юридичних осіб щодо відшкодування збитків та/або шкоди за зобов'язаннями, взятими розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), стягуються з осіб, винних у взятті таких зобов'язань, у судовому порядку (ч. 4 ст. 48 Бюджетного кодексу України).

Частиною 2 пункту 2.1 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (далі по тексту - Порядок ), встановлено, що за спеціальним фондом бюджету розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні фінансові зобов'язання виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (відкритих асигнувань (виділених коштів), залишків коштів на спеціальних реєстраційних рахунках розпорядників бюджетних коштів (в частині власних надходжень) та бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами (планами використання бюджетних коштів).

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 року № 920-р "Про перенесення робочих днів у 2014 році" та у зв'язку із завершенням банківською системою України операцій 2013 року Національний банк України установив для банківської системи України особливий порядок роботи у період з 27 грудня до 31 грудня 2013 року (включно) та в перші дні січня 2014 року. Так, 27 та 30 грудня 2013 року система електронних платежів Національного банку України (далі - СЕП) працюватиме в режимі продовженого банківського дня (на дві години). 30 грудня 2013 року мають бути завершені всі трансакції з клієнтами.

Відповідно до пункту 6 Регламенту роботи органів Державної казначейської служби України по завершенню бюджетного 2013 року та початку 2014 року, затвердженого наказом Державної казначейської служби України від 12.12.2013 № 204, Головним управлінням Казначейства 30 грудня 2013 року після завершення робіт в СЕП НБУ виконати технологічні операції із створення резервних копій відповідних баз даних, запустити програмне забезпечення по завершенню бюджетного 2013 року в АС „Казна- Видатки" і АС „Є-Казна" та провести процедуру списання залишків коштів. Пункт 9 цього наказу визначає роботу органів Казначейства 31 грудня 2013 без клієнтів.

Судом встановлено, що відповідно виписки з суб. рахунку № 90769007007247.3210. за 30.12.2013 р. кошти від Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації, призначення платежу: фін. зг. розподілу 4 від 30.12.2013 ЄДРПОУ 33824007 Б9900000000 Ф07 КВК280 КО01031 КПК2801350 КЕВК3210 кредиторська заборгованість 2012 року надійшла 30 грудня 2013 року о 22:04:25.

Згідно абз. 2 п.п. "б" п. 2.9 Порядку, органи Казначейства не реєструють фінансові зобов'язання у разі відсутності у розпорядника бюджетних коштів фактичних надходжень спеціального фонду.

Отже, суд приходить до висновку, що Департаментом агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації 30.12.2013 до Головного управління Казначейства надано реєстри бюджетних зобов'язань та бюджетних фінансових зобов'язань по КПК 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" по спеціальному фонду, але на час надання реєстрів у розпорядника бюджетних коштів були відсутні фактичні надходження спеціального фонду бюджету.

Крім того, відповідно до абз. 3 п.п. 1 п. 2.3 Порядку, органи Казначейства звіряють поданий розпорядником Реєстр та підтвердні документи на предмет відповідності даних, уключених до Реєстру. Підтвердні документи, надані розпорядником бюджетних коштів, опрацьовуються органом Казначейства за іншими поточними видатками, крім захищених, - до 3 операційних днів.

Згідно абз. 3 п.п. "а" п. 2.9 Порядку, органи Казначейства не реєструють зобов'язання у разі відсутності затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми (крім випадків, у яких законодавством не передбачено його затвердження).

Судом встановлено, що реєстри зобов'язань до Головного управління Казначейства надано Департаментом агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації 30 грудня 2013 року, у зв'язку з чим перевірку підтвердних документів є неможливою.

Також суд зазначає, що відповідно до п. 12 ст. 23 Бюджетного кодексу України, усі бюджетні призначення втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Отже, бюджетні призначення на 2013 рік, які надані розпорядникам бюджетних коштів Законом України "Про Державний бюджет України на 2013 рік", втратили свою чинність 01 січня 2014 року.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене, доводи відповідача щодо можливості виплати коштів позивачу лише за наявності підкріплення на єдиному казначейському рахунку та виконання платіжних документів у порядку черговості надходження коштів у межах відповідних бюджетних призначень та бюджетних асигнувань, повністю спростовується положеннями зазначених нормативно-правових актів, та власне нормами Конституції України, яка гарантує виконання судових рішень на всій території України.

Згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Частиною 2 статті 71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, суд вважає, що відповідач довів правомірність своїх дій, тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Крім того, правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України "Про судовий збір" від 08.07.2011 р., № 3674-VI (далі - Закон №3674) зі змінами, внесеними згідно Закону № 590-VII від 19.09.2013 р.

Ставка збору за одання позову майнового характеру складає 2 відсотки розміру майнових вимог, але не менше 1, 5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше чотирьох розмірів мінімальних заробітних плат.

Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону № 3674-VI , під час подання адміністративного позову майнового характеру сплачується 10 відсотків розміру ставки судового збору. Решта суми судового збору стягується з позивача або відповідача пропорційно до заявленої чи відхиленої частини вимоги.

В судовому у засіданні оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

Керуючись ст.ст. 159-164 КАС України, суд -

постановив :

В задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.

Стягнути з Фермерського господарства "Біанка" (код ЄДРПОУ 36235492) решту судового збору за подання адміністративного позову до суду в сумі 4384 (чотири тисячі вісімдесят чотири) грн. 80 коп.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 29 липня 2014 р.

Суддя Василяка Д.К.

кат. 9.3

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2014
Оприлюднено05.08.2014
Номер документу40007639
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/1339/14

Ухвала від 24.07.2014

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Постанова від 24.07.2014

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 29.05.2014

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні