ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31.07.2014 р. Справа № 914/1712/14
За позовом: Прокурора Буського району Львівської області в інтересах держави в особі Буської міської ради, м. Буськ Львівської області,
до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз», м. Львів,
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Суддя Яворський Б.І.
при секретарі Гелеш Г.М.
Прокурор: Леонтьєва Н.Т.
Представники:
від позивача: Сліпець Р.С.
від відповідача: не з'явився.
На розгляд господарського суду Львівської області прокурором Буського району Львівської області в особі Буської міської ради подано позов до відповідача Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Ухвалою суду від 16.05.2014 р. порушено провадження у справі, яку призначено до розгляду на 03.06.2014р. Рух справи відображено у відповідних ухвалах суду. Ухвалою суду від 15.07.2014р. строк розгляду справи продовжувався на 15 днів.
У судовому засіданні 31.07.2014р. прокурор та представник позивача позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві, просять суд позовні вимоги задоволити повністю та внести зміни до договору оренди землі від 17.01.2007 р., укладеного між Буською міською радою та ПАТ «Концерн Галнафтогаз», та викласти п.2.2 договору у наступній редакції: «п.2.2. нормативна грошова оцінка земельної ділянки проведена і становить 917' 253 грн.», а п.4.1 договору у такій редакції: « 4.1. орендна плата за користування об'єктом оренди становить в рік 10% від нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки, що становить 91' 725,30 грн. в рік та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами на поточний рахунок орендодавця в №33216812700049 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, код ЄДРПОУ 36763541, у розмірі 7' 643,78 грн. в місяць».
У судове засідання 31.07.2014 р. представник відповідача не з'явився, подав клопотання про розгляд справи у відсутності представника, у відзиві на позовну заяву проти позову заперечив. Зокрема, зазначив, що до матеріалів позовної заяви позивачем чи прокурором не долучено жодних доказів, які підтверджують прийняття Буською міською радою рішення про внесення змін до спірного договору оренди землі від 17.01.2007р. Крім того, жодною нормою законодавства, що регулює земельні правовідносини, та жодним положенням договору оренди не передбачено такої підстави для внесення змін до договору оренди землі, як затвердження органом місцевого самоврядування нових ставок з орендної плати та відповідно права однієї із сторін на підставі такого рішення в односторонньому порядку, без згоди іншої сторони вносити зміни до договорів. Тому відсутні правові підстави для внесення змін до зазначеного договору.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, повно, всебічно і об'єктивно з'ясувавши усі обставини справи в їх сукупності, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, судом встановлено таке.
Рішенням Буської міської ради від 13.04.2006 р. затверджено технічну документацію ВАТ «Концерн Галнафтогаз» по встановленню зовнішніх меж земельної ділянки площею 0,5004 гектара для обслуговування автозаправної станції з магазином, яка знаходиться за адресою: Львівська область, м.Буськ, вул. Львівська, 36; земельну ділянку надано в оренду терміном на 10 років. Орендну плату встановлено у 10-ти кратному розмірі земельного податку.
17.01.2007р. між Буською міською радою (орендодавець, позивач по справі) та ПАТ «Концерн Галнафтогаз» (орендар, відповідач по справі) було укладено договір оренди земельної ділянки (надалі по тексту - договір), згідно з яким орендодавець на підставі рішення Буської міської ради від 13.04.2006 р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,5004 гектара для обслуговування автозаправної станції з магазином, яка знаходиться за адресою: Львівська область, м. Буськ, вул. Львівська, 36. Договір нотаріально засвідчено та зареєстровано у Буському районному відділі Львівської регіональної філії Центр державного земельного кадастру 18.04.2007р. за №04.07.449.01071.
Договір укладено на 10 (десять) років (п.3.1 договору).
Згідно з п.4.1 договору орендна плата за користування земельною ділянкою становить 9' 307,44 грн. без ПДВ в рік та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами у розмірі 775,62 грн. на рахунок Орендодавця: 33219812600049 в УДК у Львівській області, МФО 825014, код ЄДРПУО 22342907, код платежу 13050200.
18.04.2007р. між сторонами було складено акт приймання-передачі об'єкта оренди за яким орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,5004 гектара для обслуговування автозаправної станції з магазином, яка знаходиться за адресою: Львівська область, м.Буськ, вул.Львівська,36.
Рішенням Буської міської ради від 23.01.2008р. затверджено технічну документацію з проведення грошової оцінки земель м. Буська; вирішено при перегляді орендної плати згідно договорів оренди землі кратність земельного податку вважати процентним відношенням до нормативної грошової оцінки. Дане рішення вводиться в дію з 01.01.2009р
22.03.2011р. міська рада звернулася до ВАТ «Концерн Галнафтогаз» із листом, у якому повідомила товариство про те, що у зв'язку з виготовленням нормативної грошової оцінки м.Буська та рішенням XIV сесії п'ятого скликання Буської міської ради і відповідно до п.4.4 договору необхідно переглянути розмір орендної плати, а тому просить прибути в міську раду 28.03.2011р.
25.11.2011р. міська рада знову звернулася до ВАТ «Концерн Галнафтогаз» із листом, у якому повідомила товариство про те, що у зв'язку з виготовленням нормативної грошової оцінки м.Буська та рішенням XIV сесії п'ятого скликання Буської міської ради і відповідно до п.4.4 договору необхідно переглянути розмір орендної плати, а тому просить прибути в міську раду 30.12.2011р.
12.03.2012р. Управління держкомзему у Буському районі Львівської області надіслало відповідачу лист, у якому повідомило про необхідність приведення договору оренди у відповідність до земельного законодавства до 26.03.2012р.; у протилежному випадку матеріали будуть передані у прокуратуру Буського району.
Рішенням Буської міської ради від 19.06.2013р. затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Буська. Базова вартість 1 кв.м. землі становить 70,56 грн. Дане рішення вводиться в дію з 01.01.2014р.
04.07.2013р. інформація про затвердження нової технічної документації була опублікована у Часописі Буського району «Воля народу».
Відповідно до витягу з технічної документації від 24.03.2014р. №03-05/217 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться у м.Буськ, вул.Львівська,36, становить 917' 253,37 грн.
Згідно рішення Буської міської ради від 30.07.2014р. ПАТ «Концерн Галнафтогаз» встановлено орендну плату у розмірі 10% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 0,5004 га в м. Буську по вул.Львівська, 36.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
Згідно з ч.1 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави (ч.3 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»).
Формами представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб (ч.2 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»).
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999р. у справі № 1-1/99 з урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносин. Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.
Даний позов заявлено прокурором Буського району Львівської області в межах наданих йому законодавством повноважень в інтересах держави в особі Буської міської ради для захисту її прав, передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування» та Податковим кодексом України, а тому суд вважає, що прокурором доведено підставність звернення з відповідним позовом.
Відповідно до ст.792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1 Закону України «Про оренду землі»).
Згідно з п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно з п.2 ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: щодо земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст.18 Закону України «Про оцінку земель»).
Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є об'єктом договору, внесення змін до якого є предметом позовних вимог, становить 917' 253,37 грн., що підтверджується витягом з технічної документації витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.03.2014р. №03-05/217.
Згідно з ч.1 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Відповідно до ч.4 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України.
Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України).
Згідно з ст.3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.
Статтею 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Відповідно до статті 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Бориславською міською радою 19.06.2013р. було прийнято рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Буська», яке у відповідності до п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України набрало чинності та підлягає застосуванню до бюджетного періоду, в межах якого спір розглядається судом.
Відповідно до п.4.4 договору розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку (п.10.1 договору).
Згідно з ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ст.188 ГК України).
Позивач звертався до відповідача з листами 22.03.2011 р. та 25.11.2011 р., у яких повідомив про необхідність внесення відповідних змін до договору. Проте, у позасудовому порядку досягти згоди щодо зміни умов договору сторонам не вдалося.
Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на наступне.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Верховний Суд України у постанові від 20.11.2012р. (справа №28/5005/640/2012) наголошує, що обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує. Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.
У пункті 2.19 постанови від 17.05.2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" Пленум Вищого господарського суду України звертає увагу, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братись судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У визначених законом випадках застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Верховний Суд України у постанові від 03.12.2013р. у справі № 5009/3430/12 зазначає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Відповідно до ч.1 ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішенням Верховного Суду України.
Частиною 2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Згідно з ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Враховуючи наведене та беручи до уваги, що рішення Буської міської ради від 19.06.2013р., яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Буська, набрало чинності та не скасовано, суд вважає за необхідне позовні вимоги прокурора задоволити повністю, внести зміни до договору оренди землі від 17.01.2007 року, укладеного між Буською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Концерн Галнафтогаз", та викласти п.2.2 договору у наступній редакції: «п.2.2. нормативна грошова оцінка земельної ділянки проведена і становить 917' 253 грн.», а п.4.1 договору у такій редакції: «4.1. орендна плата за користування об'єктом оренди становить в рік 10% від нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки, що становить 91' 725,30 грн. в рік та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами на поточний рахунок орендодавця в №33216812700049 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, код ЄДРПОУ 36763541, у розмірі 7' 643,78 грн. в місяць».
Відповідно до ч.1 ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при укладенні, зміні та розірванні договорів покладаються на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
Оскільки прокуратура звільнена від сплати судових витрат та враховуючи те, що спір виник з вини відповідача, судові витрати стягуються з останнього в дохід Державного бюджету України.
На підставі викладеного та керуючись ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст.13,18,20,23 Закону України «Про оцінку земель», ст.ст.1,21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.3 Бюджетного кодексу України, ст.ст.651,792 Цивільного кодексу України, ст.188 Господарського кодексу України, п.14.1.136 ст.14, п.271.1 ст.271, п.288.1 ст.288, п.288.5.2 ст.288 Податкового кодексу України та ст.ст.3,12,33,34,44,49,82- 85,111-28 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 17.01.2007 р., укладеного між Буською міською радою (адреса: 80500, Львівська область, м.Буськ, пл.900-річчя Буська,1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 36763541 ) та Відкритим акціонерним товариством "Концерн Галнафтогаз" (адреса: 79056, м. Львів, вул.Пластова,1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 31729918 ), та викласти п.2.2 договору у наступній редакції: «п.2.2. нормативна грошова оцінка земельної ділянки проведена і становить 917' 253 грн.».
3. Внести зміни до договору оренди землі від 17.01.2007 р., укладеного між Буською міською радою (адреса: 80500, Львівська область, м.Буськ, пл.900-річчя Буська,1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 36763541 ) та Відкритим акціонерним товариством "Концерн Галнафтогаз" (адреса: 79056, м. Львів, вул.Пластова,1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 31729918 ), та викласти п.4.1 договору у такій редакції: « 4.1. орендна плата за користування об'єктом оренди становить в рік 10% від нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки, що становить 91' 725,30 грн. в рік та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами на поточний рахунок орендодавця в №33216812700049 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, код ЄДРПОУ 36763541, у розмірі 7' 643,78 грн. в місяць».
4. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Концерн Галнафтогаз" (адреса: 79056, м. Львів, вул.Пластова,1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 317299113060 ) в дохід Державного бюджету України 1' 218,00 грн. судового збору.
5. Накази видати відповідно до статті 116 Господарського процесуального кодексу України.
У судовому засіданні 31.07.2014р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення, повний текст складений та підписаний 04.08.2014р.
Суддя Яворський Б.І.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2014 |
Оприлюднено | 05.08.2014 |
Номер документу | 40012300 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Яворський Б.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні