Рішення
від 04.08.2014 по справі 17/5005/17318/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

28.07.14 Справа № 17/5005/17318/2011

За позовом Прокурора Інгулецького району м. Кривого Рогу Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Криворізької міської ради Дніпропетровської області, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

до товариства з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл", смт. Широке Дніпропетровської області

Третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Позивача: Державна екологічна інспекція в Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ

Третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Відповідача: товариство з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО ВИРОБНИЧА ФІРМА "ГЕОРЕСУРС", смт. Широке Дніпропетровської області

про стягнення 14 948,25 грн.

Суддя Соловйова А.Є.

Секретар судового засідання Потапчук П.В.

Представники:

від прокурора: Матісова О.В., службове посвідчення №001453

від позивача: не з'явився

від відповідача: Комарицький П.І., довіреність №288 від 27.12.2013

від третьої особи-1: Годько І.О., довіреність №2 від 13.01.2014

від третьої особи-2: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Інгулецького району м. Кривого Рогу Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Криворізької міської ради Дніпропетровської області (надалі -Позивач) звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл" (надалі - Відповідач), за участю третьої особи-1 - Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області, про стягнення 14 948,25 грн. збитків, заподіяних державі засміченням земель при проведені бурових робіт на підставі акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України №146 від 02.06.2011-15.06.2011.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 21.12.2011 порушено провадження у справі та прийнято позовну заяву до розгляду суддею Суховаровим А.В.

Розпорядженням керівника апарату господарського суду Дніпропетровської області №272 від 16.05.2014 у зв'язку із закінченням повноважень судді Суховарова А.В., відповідно до п.3.1.13 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, проведено повторний автоматичний розподіл справи, відповідно до якого справу №17/5005/17318/2011 передано для розгляду судді Соловйовій А.Є.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 19.05.2014 справу №17/5005/17318/2011 прийнято до свого провадження суддею Соловйовою А.Є.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 17.06.2014 по справі №17/5005/17318/2011 залучено до участі у справі в якості третьої особи-2 без самостійних вимог на предмет спору на стороні Відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО ВИРОБНИЧА ФІРМА "ГЕОРЕСУРС".

Ухвалою господарського суду від 03.07.2014, за клопотанням Прокурора вих. б/н від 03.07.2014, розгляд справи продовжено на 15 календарних днів (до 31.07.2014), відповідно до ч.3 ст. 69 Господарського процесуального кодексу України.

В судових засіданнях 03.06.2014, 17.06.2014, 03.07.2014 розгляд справи було вікладено відповідно на 17.06.2014, 03.07.2014 та 28.07.2014, в зв'язку з необхідністю витребування додаткових документів до матеріалів справи, згідно зі ст.77 Господарського процесуального кодексу України.

В обґрунтування своїх позовних вимог Прокурор посилається на порушення Відповідачем Закону України «Про охорону земель», Земельного кодексу України, а саме - засмічення земельних ресурсів, в результаті чого державі була заподіяна шкода, розмір якої складає 14 948,25 грн. У підтвердження своїх позовних вимог Прокурор надав суду Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України №146 від 02.06.2011 - 15.06.2011, претензію №48-8/11 від 17.06.2011, розрахунок розміру шкоди, яка заподіяна державі в результаті засмічення земель товариством з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл" при проведенні бурових робіт на території земель міста Кривого Рогу, Дніпропетровської область від 16.06.2011.

Позивач в судові засідання призначені на 03.06.2014, 17.06.2014, 03.07.2014, 28.07.2014 не з'явився, 28.07.2014 здав до канцелярії суду заперечення б/н б/д на відзив Відповідача, в якому просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі та розглянути справу без участі уповноваженого представника Криворізької міської ради. Клопотання Позивача, зазначене у запереченнях, про розгляд справи без участі уповноваженого представника Криворізької міської ради, задоволено судом.

Відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог; 12.05.2014 надав відзив на позов вих. б/н від 12.05.2014, в якому зазначив, що позовні вимоги не підлягають задоволенню оскільки, проведення перевірки та складання акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України №146 від 02.06.2011-15.06.2011 здійснено з порушенням Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №464 від 10.09.2008; наданий в якості доказу спричинення збитків акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України №146 від 02.06.2011-15.06.2011 та відповідний йому розрахунок розміру шкоди, яка заподіяна державі в результаті засмічення земель ТОВ «Шиманівське стіл» від 16.06.2011 не містять жодного посилання на відповідні протоколи вимірювань, за якими до акту внесені площі засмічених ділянок 24,96 кв.м. і 17,00 кв.м. та які використовуються для розрахунку шкоди; просить суд звернути увагу на те, що роботи проводились підрядними організаціями.

Третя особа-1 - Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області, 24.07.2014 здала до канцелярії суду пояснення вих. б/н від 22.07.2014 з урахуванням відзиву на позов, в судовому засіданні 28.07.2014 підтримала позовні вимоги в повному обсязі.

Третя особа-2 - товариство з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО ВИРОБНИЧА ФІРМА "ГЕОРЕСУРС" в судові засідання не з'явилась, про причини неприбуття не повідомила, булана належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень №4994517908444, №4994518345290, вимоги ухвал господарського суду Дніпропетровської області від 17.06.2014 та 03.07.2014 не виконала, пояснення щодо обставин, викладених у позовній заяві не надала.

В судовому засіданні 28.07.2014 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення Прокурора, представників Відповідача та Третьої особи-1, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

13.12.2007 Міністерством охорони навколишнього природного середовища України було надано товариству з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл" (надалі - Відповідач, Надрокористувач) спеціальний дозвіл на користування надрами реєстраційний №4537 (надалі - Дозвіл), відповідно до якого надано дозвіл надрокористування об'єкту Шиманівське родовище, що розташоване в Дніпропетровській області, Інгулецькому районі, південно-західної околиці м. Кривий Ріг та укладено угоду про умови користування надрами (надалі - Угода).

Відповідно до п. 1.2 Угоди в редакції від 20.08.2010, Сторони погодили, що Міністерство надає Надрокористувачу право на користування надрами з метою видобування залізних кварців Шиманівського родовища, що засвідчується дозволом.

Пунктом 4.1.4 Угоди передбачено, що Надрокористувач повинен здійснювати розробку ділянки надр у відповідності, в тому числі, з наступними основними умовами:

- ведення моніторингу екологічного стану навколишнього природного середовища (надра, водні об'єкти, ґрунти, біоресурси) у зоні впливу гірничого виробництва, включаючи ведення радіаційного контролю, у відповідності з програмою;

- приведення гірничих виробок, об'єктів облаштування й інфраструктури до стану, який би виключав шкідливий вплив на надра і навколишнє природне середовище з урахуванням вимог промислової безпеки й охорони надр, а також природного законодавства, рекультивації порушених земель до закінчення терміну дії дозволу;

- прийняття необхідних заходів для максимального зменшення або уникнення негативного впливу на навколишнє природне середовище гірничого виробництва.

В період з 02.06.2011 по 15.06.2011 Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області (надалі - Позивачем) на підставі статей 16 та 19 Конституції України, статті 20 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», п.п. 3, 4, 5 «Положення про Державну екологічну інспекцію», затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №548 від 19.12.2006, наказом Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області від 11.06.2011 №660П проведена позапланова перевірка додержання вимог природоохоронного законодавства на товаристві з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл". Перевірка була позаплановою і проводилась на підставі Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та виконання приписів попередньої перевірки від 12-13.01.2010 ТОВ "Шиманівське стіл".

Під час перевірки було встановлено, зокрема, що:

Товариством з обмеженою відповідальністю «Шиманівське стіл» укладено договір-підряда з товариством з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО ВИРОБНИЧА ФІРМА "ГЕОРЕСУРС" на проведення бурових робіт на Шиманівському родовищі залізистих кварцитів. В свою чергу ТОВ "НВФ "ГЕОРЕСУРС" укладено договори на буріння геологорозвідувальних свердловин на Шиманівському родовище залізистих кварцитів з ТОВ «Східспецсервіс» та договори буріння свердловин на залізорудних родовищах з ТОВ «Індустріальна група-Магнетит», з Північним державним регіональним геологічним підприємство «Північтеологія», ТОВ «АКВА-ТЕРА-СВ», ТОВ «ВФ» Корунд», ФОП «Шевчук».

На момент перевірки на території Шиманівського родовища залізистих кварцитів товариством з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО ВИРОБНИЧА ФІРМА "ГЕОРЕСУРС" та субпідрядними організаціями проводяться роботи по бурінню свердловин. Ємності - відстійники для зливу бурового розчину (шламу) передбачених р. 4.11.4 договору- підряду з ТОВ "НВФ "ГЕОРЕСУРС" від 01.04.2011 №0104/1 на всіх бурових установках були відсутні.

На території Шиманівського родовища при проведені бурових робіт ТОВ «Шиманівське стіл» порушено умови п. 4.1.4. Угоди про умови користування надрами щодо розміщення відходів виробництва з мінімальним впливом на навколишнє природнє середовище та прийняття необхідних заходів для уникнення негативного впливу на навколишнє природнє середовище, а саме при проведенні перевірки встановлено факт засмічення земельних ділянок шламом бурого розчину, що є порушенням ст. 35 Закону України «Про охорону земель». Земельні ділянки на яких проводилось буріння свердловин ТОВ «Шиманівстке стіл» не приведені в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві, що є порушенням статті 24 Закону України «Про надра».

Актами обстежень засмічення земельної ділянки №146 від 02.06.2011 та 14.06.2011 (до акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства) старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Дніпропетровській область Діденко О.К. та державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Дніпропетровській область Лисенко Н.І. проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться на землях Криворізької міської ради встановлено, що на земельній ділянці розмішені шлами утворені при бурінні свердловини субпідрядними організаціями ТОВ «Індустріальна група -Магнетит» та ПП «Шевчук», які виконували буріння свердловини для товариства з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл" в наслідок чого утворились шлами площею 24,96 м.кв., об'ємом 2.7 м.куб., висотою приблизно 0,1 м. та 17,0 м.кв., об'ємом 1,8 м.куб.

За результатами перевірки, в присутності головного геолога товариства з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл" - Бакаржиєва Ю.А., був складений Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України за період 02.06.2011-15.06.2011, проте представник Відповідача від підпису відмовився, про що було здійснено відповідний запис у акті (17.06.2011 акт листом №4-4656-8-3 направлено поштою з повідомленням).

16.06.2014 Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області був здійснений розрахунок розміру шкоди, яка заподіяна державі в результаті засмічення земель товариством з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл" при проведенні бурових робіт на території земель міста Кривого Рогу, Дніпропетровської область, відповідно до якого розмір шкоди склав 14 948,25 грн.

17.06.2011 Третьою особою-1 була направлена Відповідачу претензія №48-8/11 про відшкодування збитків, заподіяних державі товариством з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл" в наслідок засмічення земель ТОВ "Шиманівське стіл" при проведені бурових робіт на території земель міста Кривого Рогу, Дніпропетровської області на суму 14 948,25 грн.

Проте Відповідач відповіді на претензію на надав, збитки, заподіяні державі, в результаті порушення природоохоронного законодавства України внаслідок засмічення земельних ресурсів в сумі 14 948,25 грн. не відшкодував, що і стало причиною спору.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення Прокурора, представників Відповідача та Третьої особи -1, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави ( частина 1 статті 14 Конституції України).

Частиною 1 статті 153 Господарського кодексу України закріплено, що суб'єкт господарювання, здійснюючи господарську діяльність, зобов'язаний: використовувати природні ресурси відповідно до цільового призначення, визначеного при їх наданні (придбанні) для використання у господарській діяльності; ефективно і економно використовувати природні ресурси на основі застосування новітніх технологій у виробничій діяльності; здійснювати заходи щодо своєчасного відтворення і запобігання псуванню, забрудненню, засміченню та виснаженню природних ресурсів, не допускати зниження їх якості у процесі господарювання; своєчасно вносити відповідну плату за використання природних ресурсів; здійснювати господарську діяльність без порушення прав інших власників та користувачів природних ресурсів; відшкодовувати збитки, завдані ним власникам або первинним користувачам природних ресурсів.

Згідно пунктів „а" та „б" частини 1 статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Відповідно до статті 40 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, у тому числі здійсненя заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.

За змістом статті 35 Закону України „Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані, в тому числі дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям; вживати заходів запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб'єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і поширюється на всі землі України незалежно від форм їх власності встановлено Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Мінекобезпеки від 27.10.1997 №171, в редакції від 04.04.2007 (надалі - Методика).

Пунктом 3.1 Методики закріплено, що вона застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.

Відповідно до п.2 Методики, засмічення земель - це наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів.

Землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища (пункт 3.2. Методики).

Відповідно до статті 1 Закону України „Про відходи" відходами є будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.

У розумінні вказаної статті відходи не обов'язково мають бути токсичними, проте якщо вони утворились в процесі людської діяльності, то мають бути утилізовані чи видалені.

Згідно статті 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення; розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

В силу ст.17 Закону України „Про відходи" суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: а) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; б) забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходилася продукція цих підприємств, установ та організацій - суб'єктів господарської діяльності, або укладати угоди з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію; в) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також за погодженням із спеціально уповноваженими органами виконавчої влади у сфері поводження з відходами ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища та здоров'я людини; г) на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку; д) забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; е) брати участь у будівництві об'єктів поводження з відходами; є) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації; ж) не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах; и) здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розміщення власних відходів; і) своєчасно в установленому порядку сплачувати екологічний податок, що справляється за розміщення відходів; ї) надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, спеціально уповноваженим органам виконавчої влади у сфері поводження з відходами інформацію про відходи та пов'язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи; й) призначати відповідальних осіб у сфері поводження з відходами; к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України; м) забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами; н) мати ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами і/або на право провадження діяльності, пов'язаної із збиранням і заготівлею окремих видів відходів як вторинної сировини, і/або дозвіл на транскордонне перевезення небезпечних відходів; о) мати погоджений із спеціально уповноваженими органами виконавчої влади план дій на випадок виникнення надзвичайної ситуації, пов'язаної з поводженням з небезпечними відходами; п) передбачати при укладанні угод на поставку в Україну товарної продукції утилізацію чи вивезення з України використаних пакувальних матеріалів і тари; р) при плануванні будівництва або реконструкції об'єкта поводження з відходами мати дозвіл на будівництво або реконструкцію такого об'єкта відповідно до законодавства про містобудування; с) мати дозвіл на експлуатацію об'єкта поводження з небезпечними відходами; т) виконувати інші обов'язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами; суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами укладають договори з юридичною особою, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на вивезення побутових відходів на певній території, на якій знаходиться об'єкт утворення відходів.

Згідно зі ст.32 Закону України „Про відходи" з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини забороняється: а) вести будь-яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів; б) використовувати результати наукових досліджень, впроваджувати в практику винаходи, застосовувати нову техніку, імпортне устаткування, технології та системи, якщо вони не передбачають запобігання чи мінімізацію обсягів утворення відходів на всіх стадіях технологічного процесу, їх утилізацію та безпечне видалення; в) визначати місця розміщення підприємств, установок, полігонів, комплексів, сховищ та інших об'єктів поводження з відходами, проектувати та будувати регіональні і міжрегіональні комплекси оброблення, знешкодження, утилізації та видалення відходів, якщо вони не відповідають екологічним та санітарно-гігієнічним вимогам; г) приймати рішення про розміщення і розвиток міст та інших населених пунктів без визначення технічних та інших заходів щодо створення умов для утилізації чи видалення побутових відходів; д) вводити в дію нові і реконструйовані підприємства та інші об'єкти, не забезпечені устаткуванням і технологіями для безпечного поводження з відходами, та в разі відсутності даних, необхідних для оцінки їх впливу на навколишнє природне середовище та здоров'я людини, згідно з установленим порядком; е) передавати чи продавати небезпечні відходи громадянам, підприємствам, установам та організаціям, якщо вони не забезпечують утилізації чи видалення цих відходів екологічно безпечним способом; є) залучати дітей і підлітків до організованого збирання відходів (як вторинної сировини), небезпечних для здоров'я; ж) порушувати строки переробки відходів, ввезених в Україну відповідно до встановлених квотами умов; з) порушувати встановлені квоти на ввезення в Україну відходів як вторинної сировини; и) ввезення в Україну, за винятком транзитного перевезення, будь-яких відходів з метою їх зберігання чи видалення; законодавством України можуть передбачатися й інші спеціальні заходи щодо обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини.

Відповідно до статті 33 Закону України «Про відходи» зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення); на кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів; видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з державною санітарно-епідеміологічною службою України; зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання; визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для заявлених на одержання дозволу відходів; забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія; забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у тому числі побутових у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, у інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини; захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням стандартів, норм і правил, передбачених законодавством України.

Таким чином, при засміченні земель не потрібно встановлювати факт наявність шкідливих речовин у ґрунтах, вміст яких перевищує природний фон, що призводить до кількісних та якісних змін, а достатньо лише встановлення факту наявності на земельній ділянці сторонніх предметів та матеріалів без відповідних дозволів.

Відповідно до пункту 3.3. Методики факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.

Так, Актами обстежень засмічення земельної ділянки №146 від 02.06.2011 та 14.06.2011 (до акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства), Актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України №146 від 02.06.2011 - 15.06.2011 зафіксовано, що на землях Криворізької міської ради встановлено, розмішені шлами утворені при бурінні свердловини субпідрядними організаціями ТОВ «Індустріальна група -Магнетит» та ФОП «Шевчук», які виконували буріння свердловини для товариства з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл" в наслідок чого утворились шлами площею 24,96 м.кв., об'ємом 2.7 м.куб., висотою приблизно 0,1 м. та 17,0 м.кв., об'ємом 1,8 м.куб.

Відповідно до пункту 3.5. Методики при виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди: об'єм відходів (м3), що спричинили засмічення, встановлюють за об'ємними характеристиками цього засмічення через добуток площі засмічення земельної ділянки та товщини шару цих відходів; товщину шару відходів ділянки визначають вимірюванням (пункт 3.5.1. Методики).

Пунктом 5.1 Методики передбачено, що розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт засмічення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення; основою розрахунків розміру шкоди від засмічення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що засмічена (пункт 5.2 Методики).

З наданого розрахунку розміру шкоди, зумовленої засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства товариства з обмеженою відповідальністю "Шиманівське стіл", вбачається, що площі засмічених земельних ділянкок становлять 24,96 кв.м. та 17,0 кв.м.; заміри площі та товщини засмідчених земельних ділянок проводились на місці повіреною мірною рулеткою №919 з державною повіркою.

Пунктом 5.5. Методик встановлено, що розмір шкоди внаслідок засмічення земель визначається за формулою 6: РШЗ = А х Б х ГОЗ х ПДЗ х КЗЗ х КНВ х КЕГ, (6), де РШЗ - розмір шкоди від засмічення земель, грн.; А - питомі витрати на ліквідацію наслідків засмічення земельної ділянки, значення якого дорівнює 0,5; Б - коефіцієнт перерахунку, що при засміченні земельної ділянки побутовими, промисловими та іншими відходами дорівнює 10, а небезпечними (токсичними) відходами - 57,0; ГОЗ - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала засмічення, грн./м2; ПДЗ - площа засміченої земельної ділянки, м2; КЗЗ - коефіцієнт засмічення земельної ділянки, що характеризує ступінь засмічення її відходами, який визначається за додатком 6; КНВ - коефіцієнт небезпеки відходів, який визначається за додатком 5; КЕГ - коефіцієнт еколого-господарського значення земель визначається за додатком 2.

Відповідноо до пунктів 5.7 та 5.8 Методики значення коефіцієнта засмічення земельної ділянки (КЗЗ) приймається за ступенем її засмічення, визначеного в залежності від об'єму відходів, згідно з додатком 6; значення коефіцієнта еколого-господарського значення земель (КЕГ) приймається відповідно до категорії земель, що зазнали засмічення, або їх статусу як таких, що підлягають особливій охороні, згідно з додатком 2.

Розмір шкоди, зумовленої засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства України публічним акціонерним товариством «Дніпроважпапірмаш ім. Артема", було вірно визначено за формулою 6 розділу 5 Методики: 0,5 х 10 (коефіцієнт перерахунку при засміченні земельної ділянки побутовими, промисловими та іншими відходами) х 57,00 грн. (нормативна грошова оцінка за 1 м.кв. земельної ділянки, згідно листа управління Держкомзему у Кривому Розі вих. №2178/2 від 16.06.2011) х 41,96 (площа земельної ділянки, зайнята відходами, згідно актів) х 1,25 (за додатком №6 ступінь засмічення х 1 (за додатком №5 малонебезбечні відходи IV класу) х 1 (за додатком №2 -землі промисловості) = 14 948,25 грн.

В пункті „в" частини 1 статті 211 Земельного кодексу встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Таким чином, як на законодавчому рівні, так і умовами наведеної Угоди на Відповідача був покладений обов'язок вживати заходів з охорони навколишнього природного середовища при видобуванні корисних копалин у Шиманівському родовищі.

Однак, наведений обов'язок Відповідачем належним чином не виконувався.

Зокрема, відповідні порушення встановлені наведеними положеннями акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України №146 від 02.06.2011 - 15.06.2011.

Частинами 3, 4 статті 35 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підставою звільнення від доказування є, зокрема, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. Вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов'язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою.

Факт відповідності чинному законодавству дій Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області зокрема, щодо складання акту перевірки №146 від 15.06.2011 та розрахунку розміру шкоди, яка заподіяна державі в результаті засмічення земель ТОВ «Шиманівське стіл» при проведенні бурових робіт на території земель м. Кривого Рогу від 16.06.2011, доведений судом в справі №2а/0470/9227/11 за позов товариства з обмеженою відповідальністю «Шиманівське стіл» до Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області, заступника головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області Штишенко В.Є., третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО ВИРОБНИЧА ФІРМА "ГЕОРЕСУРС" про визнання протиправними дій та скасування рішень (постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2013, ухвала Вищого адміністративного суду України від 12.02.2014 по справі №2а/0470/9227/11), а отже відповідно до приписів статті 35 Господарського процесуального кодексу України не підлягає доказуванню.

Враховуючи вищевикладене, вимоги Прокурора щодо стягнення з Відповідача 14 948,25 грн. збитків, заподіяних державі внаслідок засмічення земель при проведені бурових робіт, підлягають задоволенню в повному обсязі.

Що стосується заперечень Відповідача щодо того, що позовні вимоги не підлягають задоволенню оскільки, проведення перевірки та складання акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України №146 від 02.06.2011-15.06.2011 здійснено з порушенням Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №464 від 10.09.2008; наданий в якості доказу спричинення збитків акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України №146 від 02.06.2011-15.06.2011 та відповідний йому розрахунок розміру шкоди, яка заподіяна державі в результаті засмічення земель ТОВ «Шиманівське стіл» від 16.06.2011 не містять жодного посилання на відповідні протоколи вимірювань, за якими до акту внесені площі засмічених ділянок 24,96 кв.м. і 17,00 кв.м. та які використовуються для розрахунку шкоди - суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до п. 1.4 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, який затверджено наказом Мінприроди № 464від 10.09.2008 (далі - Порядок перевірки) акт перевірки - документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.

Так, в акті перевірки чітко зафіксовано факт засмічення земельних ділянок.

Отже, посилання Відповідача на п. 4.16 Порядку (відповідно до якого, до акта перевірки додаються (за наявності) порівняльні таблиці, графіки, схеми, оформлені належним чином, підписані та надані посадовими особами суб'єкта господарювання, що перевіряється. В акті перевірки також зазначається інформація, пов'язана з проведенням інструментально-лабораторного контролю (відбір проб та вимірювання безпосередньо на об'єкті перевірки), та зазначаються посилання на акти відбору проб та протоколи вимірювань) є безпідставним з огляду на те, що Відповідачем не наведено жодної правової норми, яка б визначала необхідність проведення інструментальних вимірювань та складання відповідних протоколів та акті під час встановлення факту знищення зелених насаджень та нарахування шкоди. Крім того, згідно п. 4.16. долучення до акту перевірки порівняльних таблиць, схем ... є правом інспекції, а не обов'язком та долучаються останні лише за наявності.

Крім того, чинним законодавства не передбачено при виявленні засмічення земельної ділянки та нарахування шкоди проводити інструментально-лабораторний контроль та встановлювати факт забруднення земельної ділянки.

Виміри площі та товщини засмічених земельних ділянок проведено повіреною рулеткою № 919 з державною повіркою.

Також, Третьою особою-1 з поясненнями від 07.05.2014 надавались завірені копії актів обстеження земельних ділянок від 02.06.2011 та від 14.06.2011 в яких встановлено площі засмічених ділянок та об'єми відходів.

Враховуючи вищевикладене, заперечення Відповідача судом до уваги не приймаються, оскільки спростовуються матеріалами справи.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі підлягають стягненню з Відповідача в дохід Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 1, 33, 43, 44, 49, 82-85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Шиманівське стіл» (53700, Дніпропетровська обл., Широківський район, смт. Широке, вул. Надії, буд. 1, код ЄДРПОУ 35201059) на користь Криворізької міської ради (50101, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, пл. Радянська, б.1, код ЄДРПОУ 33874388) 14 948,25 грн. (чотирнадцять тисяч дев'ятсот сорок вісім гривень 25 копійок) збитків, заподіяних державі внаслідок засмічення земель при проведені бурових робіт.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Шиманівське стіл» (53700, Дніпропетровська обл., Широківський район, смт. Широке, вул. Надії, буд. 1, код ЄДРПОУ 35201059) в дохід державного бюджету України (одержувач - Управління Державної Казначейської Служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, ЄДРПОУ 37989269, банк одержувача - відділення банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, р/р 31214206783005, КБКД 22030001, призначення платежу: судовий збір, код ЄДРПОУ суду 03499891) 1 411,50 грн. (одна тисяча чотириста одинадцять гривень 50 копійок) судового збору.

Видати накази.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржено протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 04.08.2014.

Суддя А.Є. Соловйова

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення04.08.2014
Оприлюднено06.08.2014
Номер документу40032070
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/5005/17318/2011

Постанова від 09.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 24.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 13.10.2014

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 29.08.2014

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Рішення від 04.08.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 03.07.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 17.06.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 03.06.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 19.05.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 13.05.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Суховаров Артем Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні