ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 липня 2014 р. Справа № 909/584/14
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Неверовська Л. М. , при секретарі судового засідання Войцеховська Х.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Державного підприємства "Одеська залізниця", вул. Пантелеймонівська, 19, м. Одеса, Одеська область, 65012;
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "ВКФ "Південні ресурси", вул. Франка, 23, с. Цінева, Рожнятівський район, Івано-Франківська область, 77640;
про стягнення 158070 грн. 72 коп., з яких 147840 грн. штраф, 10230 грн. 72 коп. витрати;
за участю представників сторін:
Від позивача: не з'явились;
Від відповідача: не з'явились.
ВСТАНОВИВ: Державне підприємство "Одеська залізниця" звернулося до господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ВКФ "Південні ресурси" про стягнення 158070 грн. 72 коп., з яких 147840 грн. штраф, 10230 грн. 72 коп. витрати.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, про причини неявки суду не повідомив.
Відповідач явку представника в судове засідання не забезпечив, відзив на позов не подав, про поважність причини своєї неявки суду не повідомив. Враховуючи ту обставину, що відповідача було належним чином повідомлено про час і місце розгляду справи, останнього не було позбавлено конституційного права на захист охоронюваних законом інтересів. У разі неможливості забезпечення явки представника в судове засідання, сторона у справі не позбавлена права надавати свої вимоги і заперечення у письмовому вигляді. Разом з тим, у відповідності із ст.22 ГПК України, сторони зобов'язані добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.
З огляду на те, що явка сторін не визнавалась обов'язковою, будь-яких клопотань про відкладення розгляду справи не надходило, справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України, без участі відповідача, якого належно повідомлено про час і місце судового засідання.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
26.11.13 за накладною №41894627 зі станції Конецпіль Одеської залізниці відправником Товариством з обмеженою відповідальністю "ВКФ "Південні ресурси" (відповідачем) відправлено вагони №67915884, №67882514, №60929973, №60443736, №60443660, №67364877, №66634569, №66011628, №67347419, №60933801, №67376608, №60496650 з вантажем "Навал Щебінь гранітний" до станції призначення Одеса-Застава 1 Одеської залізниці, одержувач вантажу - ТОВ "ВО-Сток".
У накладній №41894627 від 26.11.13 в відомостях вагонів в графі маса вантажу відповідачем зазначено масу вантажу в вагонах.
В процесі перевезення вантажу на станції Котовськ Одеської залізниці було виявлено різницю в масі вантажу у зазначених вагонах та здійснено контрольне зважування на вагонних вагах, про що 27.11.13 представниками станції Котовськ Одеської залізниці складено акти загальної форми №6543, №6544, №6545, №6546, №6547, №6548, №6549, №6550, №6551, №6552 та комерційний акт БК №391895/82 від 27.11.13.
Згідно комерційного акту БК №391895/82 від 27.11.13 встановлено, що фактично вага вантажу в вагонах становила:
- в вагоні №67915884 - 75400 кг., що на 4900 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 4400 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №67882514 - 74680 кг., що на 5680 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 5680 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №60929973 - 75000 кг., що на 5500 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 5000 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №60443736 - 72750 кг., що на 3050 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 2750 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №60443660 - 69200 кг., що на 200 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 200 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №67364877 - 73800 кг., що на 5100 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 4800 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №66634569 - 73550 кг., що на 5150 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 4550 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №66011628 - 74750 кг., що на 5750 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 5750 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №67347419 - 71000 кг., що на 2000 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 2000 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №60933801 - 73800 кг., що на 4000 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 3800 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №67376608 - 71250 кг., що на 2550 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 2250 кг. більше вантажопідйомності вагона;
- в вагоні №60496650 - 74800 кг., що на 6300 кг. більше, ніж зазначено в накладній та на 5800 кг. більше вантажопідйомності вагона.
Для приведення ваги вантажу до значення вантажопідйомності вагону, вантаж перевищуючий вантажопідйомність вагонів, вивантажено силами вантажовідправника, та передано в його розпорядження, про що представниками станції Котовськ Одеської залізниці та вантажовідправником (відповідачем) складено та підписано акт загальної форми № 51 від 28.11.13.
Як вбачається з акту загальної форми № 51 від 28.11.13, при простої вагонів в очікуванні переважування та усунення недоліку, за виконані залізницею послуги відповідачу нараховано плату за користування, збір за маневрові роботу, збір за переважування, збір за зберігання, всього на загальну суму 10230 грн. 72 коп.
За неправильне зазначення властивостей вантажу у накладеній (ваги вантажу) позивачем нараховано відповідачу 147840 грн. штрафу у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Правовідносини щодо перевезення регулюються Господарським кодексом України, Законом України "Про залізничний транспорт", Статутом залізниць України іншими нормативно-правовими актами в сфері перевезень. Зокрема, ст.307 Господарського кодексу України, яка кореспондується зі ст. 908 Цивільного кодексу України, передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Згідно п. 8 ст. 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. № 457, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України та п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення маса вантажу визначається відправником, про спосіб визначення маси відправник зазначає у накладній.
Згідно положень ст. 24 Статуту залізниць України передбачено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.
Статтею 122 вказаного Статуту передбачено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Відповідно до ст. 118 Статуту за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
При цьому, в силу вимог ч. 1 ст. 129 Статуту залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Як встановлено судом, відповідач (вантажовідправник) неправильно зазначив масу вантажу в накладній №41894627 від 26.11.13, внаслідок чого позивач поніс додаткові витрати у зв'язку із простоєм вагонів в очікуванні переважування та усунення недоліків, а отже позивачем обґрунтовано заявлено позовні вимоги про стягнення понесених витрат та штрафу.
Відповідачем не спростовано доводів позивача, доказів належного виконання зобов'язання суду не надано, а отже позовні вимоги є обґрунтованими.
З огляду на обґрунтованість та правильність поданого позивачем розрахунку витрат та штрафу, позовні вимоги про стягнення 147840 грн. штрафу та 10230 грн. 72 коп. витрат підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.33 ГПК кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Вказаною нормою обов'язок доказування покладений на сторони процесу. Доказування полягає у поданні доказів сторонами та доведенні їх переконливості суду.
Статтею 43 ГПК України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
У відповідності до статті 49 ГПК України, витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача.
Керуючись ст. 6, 24, 37, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, ст.ст. 33, 43, 49, 75 ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов Державного підприємства "Одеська залізниця", вул. Пантелеймонівська, 19 до Товариства з обмеженою відповідальністю "ВКФ "Південні ресурси" про стягнення 158070 грн. 72 коп. задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ВКФ "Південні ресурси", вул. Франка, 23, с. Цінева, Рожнятівський район, Івано-Франківська область, 77640 (ідентифікаційний код 37550475) на користь Державного підприємства "Одеська залізниця", вул. Пантелеймонівська, 19, м. Одеса, Одеська область, 65012 (ідентифікаційний код 01071315) 147840 (сто сорок сім тисяч вісімсот сорок) грн. штрафу, 10230 (десять тисяч двісті тридцять) грн. 72 коп. витрат, 3161 (три тисячі сто шістдесят одну) грн. 41 коп. судового збору, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 05.08.14
Суддя Неверовська Л. М.
Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2014 |
Оприлюднено | 07.08.2014 |
Номер документу | 40040973 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Неверовська Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні