ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" серпня 2014 р.Справа № 916/2285/14
Господарський суд Одеської області у складі :
судді Никифорчука М.І.
при секретареві Ніколаєві П.В.
за участю представників сторін:
прокурор: Зінюта М.С. посвідчення № 025787 від 23.04.2014р.;
від позивача: Сиротенко В.С. за довіреністю № 01-33/1774 від 27.03.2014р.;
від відповідача: не з'явився;
від третьої особи: не з'явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 916/2285/14:
За позовом: Заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора, в інтересах держави, в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації;
До відповідача: Приватного підприємства "Прим'єра";
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Відділ Держземагентства у Білгород-Дністровському районі Одеської області;
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, -
в с т а н о в и в :
Заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора Одеської області звернувся із позовом в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації Одеської області до приватного підприємства „Прем'єра", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: відділу Держземагенства у м. Білгород-Дністровському Одеської області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, посилаючись на наступне.
Білгород-Дністровською міжрайонною прокуратурою проведено перевірку додержання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок суб'єктами підприємницької діяльності на умовах оренди на території міста Білгород Дністровського та Білгород-Дністровського району.
Встановлено, що розпорядженням Білгород-Дністровської міської ради від 27.07.2012р. № 280-VІ затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 0,5990 га, приватного підприємства „Прем'єра" для обслуговування будівель і споруд бази відпочинку „Прим'єра-1", розташованої за адресою: Одеська область, Білгород - Дністровський район, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів), грошова нормативна оцінка якої складає 865900,45 грн.
На підставі вказаного розпорядження між Білгород-Дністровською міською радою та ПП „Прим'єра" 23.11.2007 р. укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,599 га, в тому числі і під забудову 0,070 га, під проходами, проїзними та площадками - 0,0529 га, яка знаходиться на території Будацької коси Білгород-Дністровського району Одеської області, за межами населених пунктів, строком на 25 років, зареєстрований у Білгород-Дністровському відділі ДП „ЦДЗК" Одеської регіональної філії, про що в Державному реєстрі земель зроблено запис № 040751500904 від 24.12.2007 р.
Відповідно до п. 11 договору оренди розмір орендної плати може переглядатись у разі: міни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством України.
Рішенням Білгород-Дністровської міської ради № 280-VІ від 27.07.2012р. введено в дію нову нормативно-грошову оцінку зазначеної земельної ділянки.
Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно п. 34, 35 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин;. затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати, за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, статтею 288 якого зазначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Статтею 13 цього ж закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку. відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - : 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому у разі визначення . орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати,, ніж зазначений у цій частині (п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України).
Пунктом 12 типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220, встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни, коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та в інших випадках, передбачених законом.
Враховуючи, що ставка земельного податку, згідно з п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки, затвердження нової нормативної грошової оцінки земель призвело до зміни розміру земельного податку.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення оренднрї плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно з ст. 15 Закону України «Про оренду землі» орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Умовами спірного договору (п. 12) передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі у випадку зміни розмірів ставки земельного податку; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Згідно з ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2012 р. нормативно-грошова оцінка земельної ділянки складає 865900,45 грн.
Рішенням Білгород-Дністровської міської ради від 17.04.2008 № 473-У «Про визначення та встановлення орендної плати за землю в місті Білгород-Дністровському» для вказаної категорії земель встановлений коефіцієнт - 3.
Відповідно до п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України «Про оренду землі».
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни, умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання інший стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).
Таким чином, враховуючи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розрахунок орендної плати, наданої Білгород-Дністровською міською радою згідно листа від 02.04.2014 № 463/05-05, п. 5 договору оренди земельної ділянки має бути викладений у наступній редакції: Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 865900,45 (вісімсот шістдесят п'ять тисяч дев'ятсот) грн. 45 коп., а п.9 договору оренди земельної ділянки - у наступній редакції: Орендна плата вноситься в грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складає 25977,01 грн. на рік.
Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.
Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору
за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної
плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності, є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для
перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Згідно рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 за №3-рп\99, «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор або його заступник у кожному випадку: самостійно визначає, в чому саме полягає порушення інтересів держави в конкретних правовідносинах, які підлягають вирішенню в судовому порядку.
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з частковою державною власністю у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й у діяльності приватних підприємств, товариств.
Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інш.) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності України, гарантування її державної, економічної безпеки, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання.
Відповідно до пункту 2 статті 121 Конституції України на прокуратуру України, покладено представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках зазначених законом. В тому числі такі випадки передбачені ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру».
Стаття 2 ГПК України у випадках, встановлених законом, передбачає, що прокурор-може звертатися до суду із заявами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб, або державних чи суспільних інтересів та брати участь у цих справах. Але інтереси територіальної громади є складовою частиною державних інтересів.
Так, згідно пункту 1 резолютивної частини вищезазначеного рішення Конституційного суду України, прокурори та їх заступники подають позовні заяви саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави.
Як вбачається з пункту 2 резолютивної частини вищезазначеного рішення Конституційного суду України, під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Відповідно до ст. 14 Конституції України, ч. 1 ст. 148 ГК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави та об'єктом права власності українського народу. Від імені народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 80 ЗК України суб'єктами права власності на землю є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності. Статтею 84 ЗК України передбачено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Таким чином, відсутність додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки в частині зміни розміру орендної плати завдає шкоду державній власності, розпорядником якої згідно договору оренди земельної ділянки є Білгород - Дністровська районна державна адміністрація.
Вказаним і обумовлюється необхідність представництва прокурором інтересів держави в особі Білгород-Дністровської міської ради.
На підставі вищевикладеного, керуючись статтею 121 Конституції України, статтею 36-1 Закону «Про прокуратуру», ст.ст. 6, 632, 651, 654 759, 762, 792 Цивільного кодексу України, прокурор просить :
Внести зміни до договору оренди землі від 23.11.2007р., укладеного між Білгород- Дністровською районною державною адміністрацією та приватним підприємством „Прим'єра" зареєстрованого у Білгород-Дністровському районному відділі ДП „ЦДЗК" Одеської регіональної філії, про що в Державному реєстрі земель зроблено запис № 040751500904 від 24.12.2007 р., яким передано у строкове платне користування строком на 25 років земельну ділянку площею 0,599 га, в тому числі і під забудову 0,070 га, під проходами, проїзними та площадками - 0,0529 га, яка знаходиться на території Будацької коси Білгород-Дністровського району Одеської області, за межами населених пунктів.
Викласти п. 5 у наступній редакції: „Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 865900,45( вісімсот шістдесят п'ять тисяч дев'ятсот) грн. 45 коп.".
Викласти п. 9 у наступній редакції: „Орендна плата вноситься в грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 25977,01 грн. на рік."
Відповідач в засідання суду не з'явився, був повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи (поштові повідомлення у справі).
Відповідно до п.3.9.1 Постанови Пленум Вищого Господарського Суду України від 26 грудня 2011 року N 18 „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", - 3.9.1. Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК.
У разі присутності сторони або іншого учасника судового процесу в судовому засіданні протокол судового засідання, в якому відображені відомості про явку сторін (пункт 4 частини другої статті 81 1 ГПК), є належним підтвердженням повідомлення такої сторони (іншого учасника судового процесу) про час і місце наступного судового засідання.
За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Таким чином, господарський суд розглядає справу за правилами ст. 75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, вислухавши представника прокуратури та позивача, проаналізувавши приписи законодавства, що регулює правовідносини по даному спору, господарський суд прийшов до наступного висновку.
Відповідно до ст. 32 Господарського процесуального кодексу ( ГПК ) України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Ці дані встановлюються такими засобами, зокрема : письмовими і речовими доказами.
Відповідно до вимог ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до статті 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Як випливає із суті спору, предметом даного спору є вимога про внесення змін до договору оренди землі від 23.07.2007 р., укладеного між Білгород- Дністровською районною державною адміністрацією та приватним підприємством „Прим'єра".
Із матеріалів справи вбачається, що 23.11.2007р., між Білгород- Дністровською районною державною адміністрацією та приватним підприємством „Прим'єра" укладений договір оренди земельної ділянки, за яким відповідачеві передано у строкове платне користування строком на 25 років земельну ділянку площею 0,599 га, в тому числі і під забудову 0,070 га, під проходами, проїзними та площадками - 0,0529 га, яка знаходиться на території Будацької коси Білгород-Дністровського району Одеської області, за межами населених пунктів.
Вказаний договір зареєстрований у Білгород-Дністровському районному відділі ДП „ЦДЗК" Одеської регіональної філії, про що в Державному реєстрі земель зроблено запис № 040751500904 від 24.12.2007 р
У пункті 43 зазначеного договору сторонами узгоджено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Відповідно до п. 12 договору оренди розмір орендної плати переглядається орендодавцем у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексаціїЮ визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законодавством України.
Рішенням Білгород-Дністровської міської ради № 280 -VІ від 27 липня 2012 р. затверджена нормативно-грошова оцінку вказаної земельної ділянки в сумі 865900,45 грн.
Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно п. 34, 35 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин;. затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати, за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Частиною 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Статтями 5, 13, 15, 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Статтею 13 цього ж закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку. відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - : 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому у разі визначення . орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати,, ніж зазначений у цій частині (п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України).
Пунктом 13 типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220, встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни, коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та в інших випадках, передбачених законом.
Враховуючи, що ставка земельного податку, згідно з п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки, затвердження нової нормативної грошової оцінки земель призвело до зміни розміру земельного податку.
Відповідно до ч. З ст. 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Відповідно до змісту статей 759 та 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Відповідно до ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 189 ГК України ціна є істотною умовою договору.
Згідно ст. 632 ЦК України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Частиною 1 ст. 792 ЦК України передбачено, цю за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Відповідно до ч. 2 ст. 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, яким є Закон України «Про оренду землі».
Відповідно до ч. 3 ст.762 ЦК України договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
За вимогами ч. 1 ст. 286 ГК України орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.
Згідно ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.
Частиною 1 ст. 651 ЦК України визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
За положеннями ч. 1 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Перевіривши наведені позивачем норми закону, суд прийшов до висновку, що оскільки нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і сторонами в договорі оренди (п.12) передбачена можливість зміни розміру орендної плати на вимогу однієї із сторін у разі зміни розмірів земельного податку, тому зміна розміру орендної плати за майно державної власності на підставі приведених позивачем норм є підставою для її перегляду.
Така ж правова позиція викладена Вищим господарським судом України в постановах від 13 вересня 2012 р. у справі № 04/5026/405/2012 та від 28 вересня 2010 р. у справі № 11/14-ПД-10 про зобов`язання внести зміни до договору оренди.
Відтак господарський суд вважає вимоги позивача законними, обґрунтованими, доведеними наявними у справі доказами і тому підлягаючими задоволенню в повному обсягу.
Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України при задоволенні позову судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 32, 33, 43, 44,49,82-85 ГПК України, суд, -
в и р і ш и в:
Позовні вимоги заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора, в інтересах держави, в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації - задовольнити повністю.
Внести зміни до договору оренди землі від 23.11.2007р., укладеного між Білгород- Дністровською районною державною адміністрацією (67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Леона Попова, 24, код ЄДРПОУ 04056813) та приватним підприємством „Прим'єра" (67772, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт. Затока, вул. Приморська, б/в „Прем'єра", код ЄДРПОУ 33827076), зареєстрованого у Білгород-Дністровському відділі ДП „ЦДЗК" Одеської регіональної філії, про що в Державному реєстрі земель зроблено запис № 040751500904 від 24.12.2007 р., яким передано у строкове платне користування строком на 25 років земельну ділянку площею 0,599 га, в тому числі під забудову 0,070 га, під проходами, проїзними та площадками - 0,0529 га, яка знаходиться на території Будацької коси Білгород-Дністровського району Одеської області, за межами населених пунктів.
Викласти п. 5 договору оренди землі від 23.11.2007р., укладеного між Білгород- Дністровською районною державною адміністрацією (67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Леона Попова, 24, код ЄДРПОУ 04056813) та приватним підприємством „Прим'єра" (67772, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт. Затока, вул. Приморська, б/в „Прем'єра", код ЄДРПОУ 33827076), зареєстрованого у Білгород-Дністровському відділі ДП „ЦДЗК" Одеської регіональної філії, про що в Державному реєстрі земель зроблено запис № 040751500904 від 24.12.2007 р. у наступній редакції: „ Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 865900,45 (вісімсот шістдесят п'ять тисяч дев'ятсот гривень, сорок п'ять копійок).
Викласти п. 9 договору оренди землі від 23.11.2007р., укладеного між Білгород- Дністровською районною державною адміністрацією (67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Леона Попова, 24, код ЄДРПОУ 04056813) та приватним підприємством „Прим'єра" (67772, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт. Затока, вул. Приморська, б/в „Прем'єра", код ЄДРПОУ 33827076), зареєстрованого у Білгород-Дністровському відділі ДП „ЦДЗК" Одеської регіональної філії, про що в Державному реєстрі земель зроблено запис № 040751500904 від 24.12.2007 р. у наступній редакції: „ Орендна плата вноситься в грошовій формі у розмірі 3 (трьох) % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складає 25977 (двадцять п'ять тисяч дев'ятсот сімдесят сім) грн. 01 коп. на рік.
Стягнути з приватного підприємства „Прим'єра" (67772, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт. Затока, вул. Приморська, б/в „Прем'єра", код ЄДРПОУ 33827076) до державного бюджету України (рахунок №31210206783008, Одержувач: ГУДКСУ в Одеській області, Код ЄДРПОУ - 37607526, Банк одержувача: ГУДКСУ в Одеській області, МФО: 828011, Код бюджетної класифікації: 22030001, Код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області: 03499997) через Білгород-Дністровську об'єднану ДПІ ГУ Міндоходів в Одеській області 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. судового збору.
Повний текст рішення складено та підписано 11.08.2014р.
Суддя Никифорчук М.І.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2014 |
Оприлюднено | 13.08.2014 |
Номер документу | 40107628 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Никифорчук М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні