Рішення
від 12.08.2014 по справі 923/915/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 серпня 2014 р. Справа № 923/915/14

Господарський суд Херсонської області у складі судді Клепай З.В. при секретарі Кудак М.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Херсонського міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної іспекції в Херсонській області

до Львівського сільського житлово-комунального підприємства "Дніпро-1", с. Львове Бериславського району Херсонської області

про стягнення 1309458, 29 грн.

за участю прокурора - Зельцер О.В. посвідчення № 013057 від 14.11.2012

та представників сторін:

від позивача - Оржинська Е.І. представник, дов. від 01.04.2014р.

від відповідача - Варару Л.В., представник, дов. від 23.07.2014року.

Херсонським міжрайонним екологічним прокурором в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Херсонській області заявлено позов до Львівського сільського житлово-комунального підприємства "Дніпро-1" про стягнення збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу в розмірі 1309458 грн. 29 коп.

Прокурор у судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та пояснив методику розрахунку суми збитків.

Відповідачем у судовому засіданні поданий відзив на позов, в якому він не погоджується з вимогами позову. Зазначає про наявність причин, що зробили неможливим своєчасне отримання відповідного дозволу на спецводокористування.

Розглянувши матеріали справи та вислухавши представників сторін та прокурора суд -

в с т а н о в и в:

Позивачем проведено перевірку дотримання вимог водного законодавства та законодавства про охорону навколишнього природного середовища Львівським сільським житлово-комунальним підприємством "Дніпро-1" (Бериславський район, с.Львове), якою встановлено, що Львівське сільське житлово-комунальне підприємство "Дніпро-1" створено на підставі рішення сесії Львівської сільської ради № 117/3 від 31.08.2001 та воно є комунальною власністю Львівської сільської ради і згідно Статуту (п.2.2) одним із предметів діяльності підприємства є забезпечення населення питною водою.

Згідно довідки з ЄДРПОУ АБ № 500256 основними видами діяльності підприємства за КВЕД є забір очищення та постачання води, збирання безпечних відходів.

На підставі рішення сесії Львівської сільської ради про передачу майна комунальної власності № 145 від 06.03.2012 передано на баланс Львівського сільського житлово-комунального підприємства "Дніпро-1" артезіанську свердловину та водонасосну станцію.

Згідно дозволу на спеціальне водокористування № Укр. 7960-ХРС від 26.12.2012, виданого Львівському сільському житлово-комунальному підприємству "Дніпро-1" терміном дії до 01.01.2016 року, метою водокористування є господарсько-питні потреби населення.

Водокористування СЖКП "Дніпро-1" згідно вищевказаного дозволу дозволяється здійснювати забір води з артезіанської свердловини № 2-304 та передбачено ліміт використання підземної води у кількості 36,57 тис.куб.м/рік.

Зазначеним дозволом забір поверхневих вод р.Дніпро не передбачено.

Із акту перевірки № 04-11/176 від від 17.04.2013р. вбачається, що Львівським СЖКП "Дніпро - 1" у період з 28.02.12 по 22.09.13 здійснювався забір поверхневих вод з р. Дніпро за допомогою насосної станції. Насосна станції на річці Дніпро в діючий дозвіл на спеціальне водокористування № Укр. 7960-ХРС від 26.12.12 не включена. Тобто, забір води з р. Дніпро за допомогою насосної станції відповідачем здійснюється при відсутності дозволу на спеціальне водокористування - самовільно.

Відповідно до ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів.

В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування, або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Пунктом 9 статті 44 Водного кодексу України передбачено, що водокористувачі зобов 'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Згідно довідки за підписом керівника Львівського сільського житлово - комунального підприємства "Дніпро - 1" завіреною печаткою за період з 28.02.12 по 22.09.13 підприємством забрано 139765 м 3 поверхневих вод.

Самовільне спеціальне водокористування підтверджується актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 16-17.04.13 № 05-11/176 інспекції, довідкою відповідача від 01.04.14 № 64, протоколом про адміністративне правопорушення від 16.04.14 р. № 2257 відносно керівника Львівського СЖКП "Дніпро -1" ОСОБА_3

Розрахунок збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного, без відповідного дозволу на спеціальне водокористування за період з 01.01.2014 р. по 12.02.2014 р. виконано згідно п. 9.1 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року № 389, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 14.08.2009 року № 767/16783.

Відповідно до п. 9.1 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.07.2009 року № 389, встановлено, що розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), розраховується по формулі(вказана формула наведена позивачем). Також аналогічний розмір, ставки збору за спеціальне використання води, встановлено статтею 325 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення (для морської води - розмір, грн/100 куб.м, аналогічний ставці збору за спеціальне використання поверхневих вод для показника "Інші водні об'єкти", встановленої статтею 325 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення).

Фактичний об ?єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), визначається на основі данних: первинної документації, статистичної звітності, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки суб'єкта господарювання за підписом керівництва, завіреної печаткою.

У акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 16-17.04.13року зафіксовано, що вода, забрана з водонасосної станції, в дозвіл на спеціальне водокористування не включена. Облік забраної води ведеться в журналі по використаній електроенергії не по встановленій формі. Тому Держекоінспекторам встановити фактичний об'єм води, забраної з річки Дніпро під час здійснення держконтролю було неможливо.

У зв'язку з тим, що в первинній документації неможливо визначити об'єми забраної води розрахунок шкоди здійснено на підставі довідки Львівського СЖКП "Дніпро - 1" за підписом директора та завіреною мокрою печаткою, що відповідає п. 9.2 Методики № 389.

Фактичний об'єм води, використаної без дозволу на користування надрами узято зі звітів 2 ТП водгосп та даних журналів первинного обліку ПОД- 11., так як це передбачено вказаною Методикою.

Порушуючи вимоги природоохоронного законодавства та вимоги Водного кодексу України відповідачем було заподіяно державі збитки на суму 1 309 458 грн. 29 коп.

Посилання відповідача на те, що в нього є дозвіл на спеціальне водокористування, не підтверджується матеріалами справи.

Із Дозволу на спеціальне водокористування від 26.12.2012р. вбачається, що термін дії цього дозволу по 01.01.2016р. та відповідач має право на забір води з підземних джерел у розмірі 36,57тис. куб.м. Відповідачем також наданий дозвіл на спеціальне водокористування від 23.09.2013р. із якого вбачається, що йому наданий дозвіл на спеціальне водокористування шляхом забору води з поверхневих джерел у розмірі 49,9 куб.м. - ріка Дніпро. Таким чином цей дозвіл діє починаючи з вересня місяця та у розмірі меншому, ніж здійснено відповідачем.

Пунктом 1.6. Роз'яснення Вищого Арбітражного Суду України від 27.06.2001р. № 02-5/744 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника (статті 440 та 442 Цивільного кодексу України). Отже позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, а навпаки відповідач повинен довести, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.

Пунктом 1 статті 111 Водного кодексу України встановлено, що підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Відповідно до 4.1, п. "з" ч.2, ч. 4 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів; підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Частиною 1 ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

За таких умов позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити у повному обсязі.

2. Стягнути з Львівського сільського житлово - комунального

підприємства "Дніпро - 1", с. Львове, Бериславського району, Херсонської області, вул. Радянська, 63, р/рахунок 26008300313166 у АТ "Державний ощадний Банк України" Херсонське облуправління, МФО 352457, код ЄДРПОУ - 38020243, заподіяну державі шкоду у сумі 1309 458 грн. 29 коп. на користь держави в особі Державної екологічної інспекції в Хероснській бласті до фонду охорони навколишнього природного середовища Львівської сільської ради Бериславського району Херсонської області на р.\р. 33114331700048, МФО 852010, ККБ 24062100, ЄДРПОУ 37858658, УДКСУ у Бериславському районі Херсонської області.

3.Стягнути з Львівського сільського житлово - комунального підприємства "Дніпро - 1", с. Львове, Бериславського району, Херсонської області, вул. Радянська, 63, р/рахунок 26008300313166 у АТ "Державний ощадний Банк України" Херсонське облуправління, МФО 352457, код ЄДРПОУ - 38020243 в доход Державного бюджету України судовий збір у сумі 26189,17 грн. , отримувач УДКСУ у м.Херсоні, код ЄДРПОУ 37959779, на спецрахунок 31215206783002 в Банк ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код 03500045.

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 15.08.2014року

Суддя З.В. Клепай

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення12.08.2014
Оприлюднено18.08.2014
Номер документу40143261
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/915/14

Рішення від 12.08.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Клепай З.В.

Ухвала від 23.06.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Клепай З.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні