Постанова
від 15.08.2014 по справі 815/1841/14
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/1841/14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 серпня 2014 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Глуханчука О.В.,

секретар судового засідання - Гур`єва К.І.

за участю сторін: представника позивача - Клочко С.І. (за довіреністю)

представника відповідача - Яковенко Л.С. (за довіреністю)

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» про вжиття заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області звернулось до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи відповідача за адресою: м. Одеса, 2-й Лиманчик, 5-та Лінія, будинок 13, шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт), приміщень, будівель та їх знеструмлення з опечатуванням (опломбуванням) пристроїв відключення джерел електропостачання (електромереж, електроприладів, електропристроїв, обладнання та установок) до повного усунення усіх порушень вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, виявлених в Акті перевірки від 21 березня 2014 року №130; допуск постанови до негайного виконання.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що за результатами планової перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» з питань дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту складено акт перевірки від 21 березня 2014 року №130, у якому зафіксовані численні порушення відповідачем Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, та інших нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту. На час розгляду справи частину вказаних порушень відповідачем усунуто, проте залишилось 5 порушень, які не усунуті та, як вказує позивач, створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Враховуючи зазначене та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, позивач вважає, що є підстави для повного зупинення роботи товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів».

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав, надав заперечення відповідно до яких зазначив, що відповідальними особами товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» було розроблено план усунення порушень та недоліків, встановлених в Акті перевірки від 21 березня 2014 року. Відповідно до вказаного плану та акту перевірки, відповідачем на час розгляду справи усунуто наведені в акті порушення, крім улаштування автоматичної пожежної сигналізації.

За таких обставин, відповідач вважає, що підстави для задоволення позову та зупинення роботи Заводу залізобетонних виробів відсутні.

Долідивши матеріали справи та надані докази, суд приходить до наступного.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, у період з 12 березня 2014 року по 21 березня 2014 року на підставі Наказу Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області «Про здійснення перевірок у І-му кварталі 2014 року» від 16 грудня 2013 року №423 та посвідчення на проведення перевірки від 27 лютого 2014 року №144, посадовими особами позивача проведено планову перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» з питань додержання (виконання) законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.

Перевірка проводилась у присутності уповноважених осіб суб'єкта господарювання - директора ТОВ «Завод залізобетонних виробів» - Касім О.Б. та інженера з охорони праці ТОВ «Завод залізобетонних виробів» - Дейдиш А.С.

Повідомлення про проведення планової перевірки отримала відповідальна за пожежну безпеку заводу - Дейдиш А.С. 25 лютого 2014 року, про що свідчить відмітка та підпис зазначеної особи у повідомленні (а.с. 26).

За результатами проведеної перевірки позивачем складено акт перевірки від 21 березня 2014 року №130, яким зафіксовано 27, виявлених під час перевірки порушень (а.с. 28-35).

Як встановлено у судовому засіданні та не заперечується позивачем, за час розгляду даної справи відповідачем усунуто значну частину вказаних порушень, що підтверджується також наданими до суду матеріалами.

Однак, надавши уточнений адміністративний позов, позивач вказує, що відповідачем не усунуто ще 5 (п'ять) порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:

1) адміністративні, побутові, виробничі, складські та здані в оренду приміщення не обладнані установкою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей;

2) для всіх будівель та приміщень виробничого та складського призначення не визначена категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, а також клас зони;

3) відсутній захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;

4) відсутній інформаційно-довідковий куточок щодо дій персоналу об'єкта у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій у побуті;

5) працюючий персонал не забезпечений відповідно до встановлених вимог засобами радіаційного та хімічного захисту.

Розглянувши вказані порушення, вислухавши сторін суд приходить до наступного.

Відповідно до п. 6.1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МНС України 19.10.2004 №126, будівлі, приміщення та споруди повинні обладнуватися установками пожежної сигналізації та пожежогасіння відповідно до чинних нормативно-правових актів, які в установленому порядку узгоджені з органами державного пожежного нагляду.

Апаратура й обладнання, що входять до складу установок, повинні відповідати чинним стандартам, технічним умовам, документації заводів-виробників, мати сертифікат якості і бути без дефектів.

Всі установки мають бути справними і утримуватися в постійній готовності для виконання завдань, що стоять перед ними. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах. Організації, що здійснюють технічне обслуговування установок, є відповідальними у випадку, якщо установки не спрацювали і не виконали свого призначення з вини цієї організації.

Організації, які здійснюють технічне обслуговування, монтаж та наладку установок, повинні мати ліцензію на право виконання цих робіт (п. 6.1.3 Правил пожежної безпеки в Україні).

При цьому, абзацом 1 пункту 1 Правил пожежної безпеки в Україні визначено, що Правила пожежної безпеки в Україні є обов'язковими для виконання всіма центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями (незалежно від виду їх діяльності та форм власності), посадовими особами та громадянами.

З огляду на зазначене, будівлі та приміщення ТОВ «Завод залізобетонних виробів» повинні бути обладнані установками пожежної сигналізації. До того ж завод залізобетонних виробів є підприємством з високим ступенем ризику.

У судовому засіданні відповідач не заперечував той факту, що пожежна сигналізація на заводі не обладнана.

Отже, вказане порушення відповідачем не усунуто та Завод залізобетонних виробів не обладнаний установкою пожежної сигналізації, що є порушенням вимог пожежної безпеки та, відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для зупинення роботи підприємства.

З приводу визначення категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, а також класу зони для будівель та приміщень виробничого та складського призначення Заводу залізобетонних виробів, судом встановлене таке.

У відповідності з п. 4.2.7 Правил пожежної безпеки в Україні, для всіх будівель та приміщень виробничого, складського призначення і лабораторій повинна бути визначена категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки згідно з вимогами ОНТП 24-86 "Определение категорий помещений и зданий по взрывопожарной и пожарной опасности", а також клас зони за ДНАОП 0.00-1.32-01 "Правила будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок", у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні.

Визначення категорії будівель та приміщень за вибухопожежною та пожежною небезпекою на стадії проектування повинно проводитися розробником технологічного процесу згідно з вимогами ОНТП 24-86 "Определение категорий помещений и зданий по взрывопожарной и пожарной опасности". Для діючих підприємств категорії за вибухопожежною та пожежною небезпекою можуть визначатися технологами самих підприємств або організаціями, що мають відповідних фахівців.

З матеріалів справи судом встановлено, що 14 травня 2014 року директором ТОВ «Завод залізобетонних виробів» затверджено категорії та клас будівель та приміщень за вибухопожежною небезпекою ТОВ «Завод залізобетонних виробів» та взначено:

- адмінбудова - категорія В зона класу ІІ-ІІа;

- побутові приміщення - категорія Д зона класу ІІ-ІІа;

- механічні майстерні - категорія Д зона класу ІІ-ІІа;

- майстерні по ремонту електрообладнання - категорія Д зона класу ІІ-ІІа;

- арматурний цех - категорія Д зона класу ІІ-ІІа;

- БСУ - категорія Д зона класу ІІ-ІІа;

- прохідна - категорія Д зона класу ІІ-ІІа (а.с. 79-85).

На підставі викладеного, суд зазначає, що вказане порушення відповідачем усунуто.

Щодо відсутності захисту будівель, споруд та зовнішніх установок заводу від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, судом встановлено, що відповідачем вказане порушення не усунуто.

Водночас, необхідність забезпечення захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів передбачена п. 5.1.35 Правил пожежної безпеки в Україні.

Стосовно того, що на Заводі залізобетонних виробів відсутній інформаційно-довідковий куточок щодо дій персоналу об'єкта у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій у побуті, з наявної в матеріалах справи фотофіксації вбачається, що відповідачем вказане порушення усунуто та куточок пожежної безпеки встановлено (а.с. 173).

Щодо останнього пункту порушень, а саме незабезпечення персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту відповідно з вимогами Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 року №1200, судом з'ясовано його невиконання.

При цьому, як вже було зазначено, господарська діяльність ТОВ «Завод залізобетонних виробів» має високий ступень ризику у сфері техногенної та пожежної безпеки, відтак ймовірність виникнення аварійних ситуацій є високою, тому забезпечення працівник засобами радіаційного та хімічного захисту є необхідною.

З огляду на вищезазначене, судом встановлено, що відповідачем не у повному обсязі усунуто порушення вимог законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.

Відповідно до п. 3 Положення «Про Державну службу України з надзвичайних ситуацій», затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013, одним з основних завдань Державної служби України з надзвичайних ситуацій є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

Згідно з пп. 57 п. 4 вказаного Положення, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

У відповідності з ч. 1, 2 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналогічно відповідно до частини 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V від 05.04.2007 року, повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

На підставі викладеного та враховуючи допущення порушень з боку відповідача вимог законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області є обґрунтованими та підлягають задоволенню, оскільки подальша експлуатація Заводу залізобетонних виробів, без усунення виявлених порушень може призвести до виникнення аварійних ситуацій та несе загрозу життю та здоров'ю людей.

Також, суд роз'яснює відповідачу, що відповідно до положень ч.ч. 12-13 ст. 183-2 КАС України, особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Згідно з п. 10 ч. 1 ст. 256 КАС України, постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей - виконуються негайно.

Отже, постанова підлягає до негайного виконання.

Керуючись ст.ст. 2, 6-8, 69, 71, 72, 86, 158-163, 167, 183-2, 256 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» про вжиття заходів реагування - задовольнити у повному обсязі.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» (код ЄДРПОУ 22465981, м. Одеса, 2-й Лиманчик, 5-та Лінія, будинок 13) у вигляді повного зупинення роботи товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» за адресою: м. Одеса, 2-й Лиманчик, 5-та Лінія, будинок 13, шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт), приміщень, будівель та їх знеструмлення з опечатуванням (опломбуванням) пристроїв відключення джерел електропостачання (електромереж, електроприладів, електропристроїв, обладнання та установок) до повного усунення усіх порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, вказаних в Акті перевірки від 21 березня 2014 року №130.

Постанова підлягає негайному виконанню.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано у строк, встановлений статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до Одеського окружного адміністративного суду, та одночасно її копія до Одеського апеляційного адміністративного суду.

Повний текст постанови виготовлено та підписано суддею 15 серпня 2014 року.

Суддя О.В. Глуханчук

Адміністративний позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» про вжиття заходів реагування - задовольнити у повному обсязі.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» (код ЄДРПОУ 22465981, м. Одеса, 2-й Лиманчик, 5-та Лінія, будинок 13) у вигляді повного зупинення роботи товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних виробів» за адресою: м. Одеса, 2-й Лиманчик, 5-та Лінія, будинок 13, шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт), приміщень, будівель та їх знеструмлення з опечатуванням (опломбуванням) пристроїв відключення джерел електропостачання (електромереж, електроприладів, електропристроїв, обладнання та установок) до повного усунення усіх порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, вказаних в Акті перевірки від 21 березня 2014 року №130.

15 серпня 2014 року.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.08.2014
Оприлюднено18.08.2014
Номер документу40149254
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1841/14

Ухвала від 26.11.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 11.11.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 20.10.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 11.08.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 03.07.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 23.06.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 23.06.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 03.07.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 03.06.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

Ухвала від 06.05.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні