ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"14" серпня 2014 р. Справа № 918/1054/14
Господарський суд Рівненської області у складі судді Качура А.М., розглянувши матеріали справи
за позовом Заступника прокурора м. Рівне в інтересах держави в особі Рівненської міської ради
до відповідача Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Каштани"
про внесення змін в договір оренди землі
Представники:
від позивача: не з'явився
від відповідача: не з'явився
від прокуратури: Грицак Ю.М.
Статті 20, 22, 91, 93 ГПК України сторонам роз'яснені.
Відводи з підстав, передбачених ст. 20 ГПК України, відсутні.
Протокол судового засідання складено відповідно до ст. 81-1 ГПК України.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Заступник прокурора м. Рівне звернувся в інтересах держави в особі Рівненської міської ради до господарського суду Рівненської області з позовом до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Каштани" про внесення змін в договір оренди землі, позовні вимоги аргументувавши тим, що у зв'язку зі змінами законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею, та враховуючи рішення Рівненської міської ради від 04 липня 2013 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" №3122 позивач звернувся до відповідача з пропозицією внести зміни в укладений між сторонами договір оренди землі від 17 липня 2013 року, проте відповідачем не розглянуто та не повідомлено міську раду про прийняття чи відхилення вказаної пропозиції. Відтак позивач керуючись положеннями ст.ст. 13, 14, 67, 68, 121, 143-145 Конституції України, ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 15Ю,21 Закону України "Про оренду землі, ст. 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 93, 124, 206 Земельного кодексу України, ст. ст., 116, 121 Бюджетного кодексу України, ст.ст., 623, 651, 759, 762, 792 Цивільного кодексу України, ст. ст., 1, 2, 29, 54, 82-85 Господарського процесуального кодексу України звернувся до господарського суду Рівненської області з позовом до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Каштани" про внесення змін в договір оренди землі.
В судове засідання від 14.08.2014 року представник Рівненської міської ради не з'явився, разом з тим, 04.08.2014 року подав через канцелярію суду клопотання, відповідно до змісту якого просить проводити розгляд справи №918/1054/14 призначений на 14.08.2014 року без участі представника Рівненської міської ради.
В судовому засіданні представник органу прокуратури підтримав позовні вимоги з підстав зазначених в позовній заяві.
Відповідач у судове засідання не з'явився, відзив на позовну заяву не подав, про причини неявки суд не повідомив, хоча про час та місце судового засідання повідомлений належним чином.
Як роз'яснив Пленум Вищого господарського суду України у п.п. 3.9.1., 3.9.2. Постанови від 26.12.2011 року № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог ч. 1 ст. 64 та ст. 87 ГПК. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
За таких обставин справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України.
Оцінивши правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави, дослідивши матеріали справи, перевіривши копії документів на їх відповідність оригіналам, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
17.07.2013 року між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди землі (надалі-договір оренди), відповідно до предмету якого орендодавець на підставі рішення Рівненської міської ради (шосте скликання) від 02 квітня 2013 року №2973 передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею для колективного гаражного будівництва, яка знаходиться в м. Рівне на вул. Драгоманова, 23-Г.
Як зазначено в пункті 42 договору оренди невід'ємними частинами вказаного договору оренди є: план або схеми земельної ділянки; розрахунки розміру орендної плати за земельну ділянку виконаний управлінням Держземагентсва у м. Рівному Рівненської області; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановленні земельних сервітутів; акти визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акти приймання-передачі об'єкта оренди; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом.
Договір відповідно до положень пунктів 8, 41 договору оренди укладено на 49 років, та набирає чинності він після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Відповідно до п.п. 2, 3, 5 договору оренди в оренду надається земельна ділянка загальною площею 306 кв.м. за кадастровим номером 5610100000:01:041:0363. На земельній ділянці знаходяться гаражі. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 135 223,52 грн.
Положеннями пунктів 9, 10, 13 договору оренди встановлено, що за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 121,70 грн., розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/78-1 виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному на 01.01.2009 року.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених чинним законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін (шляхом внесення змін до цього договору). Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше, ніж один раз на квартал і розглядаються відповідно до законодавства.
Розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Як встановлено судом, згідно з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, що перебуває у користуванні відповідача, розмір останньої станом на 01.01.2014 року склав 139 880,53 грн., відповідно розмір орендної плати - 4 196,42 грн. в рік, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
04.06.2014 року позивачем надіслано відповідачу пропозицію № 08-1348 з проектом договору про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, що підтверджується списком згрупованих поштових відправлень від 04.06.2014 року, однак вказана пропозиція залишена відповідачем без розгляду, а договір про внесення змін до договору оренди землі - без погодження, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Частиною 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 1 ст. 651 ЦК України).
Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі", п. 34 договору оренди зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Статтею 188 ГК України врегульовано порядок внесення змін до договору.
Так, зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Отже, у зв'язку з не досягненням між сторонами згоди щодо внесення змін в договір оренди в частині зміни розміру орендної плати, вказаний спір підлягає вирішенню в судовому порядку.
Суд, оцінивши запропоновані позивачем зміни до договору оренди на їх відповідність вимогам чинного законодавства, встановив таке.
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно зі ст. 627 ЦК України відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
У силу вимог ч. 1 ст. 628 ЦК України, ч.ч. 1, 2 ст. 180 ГК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
За приписами . 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Частиною 1 ст. 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту (ч. 1 ст. 648 ЦК України).
Відповідно до вимог ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
За приписами п.п. 271.1., 271.2. ст. 271 Податкового кодексу базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено. Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Статтями 18, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Судом з матеріалів справи встановлено, що рішенням позивача № 3122 від 04.07.2013 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Рівного, нормативну грошову оцінку земель м. Рівного введено в дію з 01.01.2014 року.
Отже, нормативна грошова оцінка земель, затвердження якої відноситься до повноважень органів місцевого самоврядування, є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для його перегляду.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").
Питання оподаткування регулюються Податковим кодексом України і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Згідно з пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу).
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу).
Справляння плати за землю здійснюється відповідно до положень розділу XIII Податкового кодексу.
Пунктом 288.1 ст. 288 цього Кодексу визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пп. 288.2 - 288.3 ст. 288 Кодексу).
Як встановлено підп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Кодексу, розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
У свою чергу, п. 274.1. ст. 274 Податкового кодексу визначено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у ст.ст. 272, 273, 276 цього Кодексу.
Відповідно до підп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори у строки та розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Отже, за Податковим кодексом річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, повинен відповідати вимогам підп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Кодексу, тобто не бути меншим 3 відсотків та не перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
З наведеного вбачається, що розмір орендної плати визначається в договорі оренди за погодженням сторін в межах мінімального та максимального розмірів, визначених Податковим кодексом.
Як встановлено судом із запропонованих позивачем змін до договору оренди землі, розмір орендної плати визначений на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складає 3 відсотки, тобто встановлений на рівні мінімально допустимої межі.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст. 34 ГПК України).
У силу вимог ч. 1 ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Судовий збір відповідно до ст. 49 ГПК України покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 33, 34. 43, 49, 82-85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до пункту 5 та 9 договору оренди землі від 17 липня 2013 року, укладеного між Рівненською міською радою (вул. Соборна, 12-А, м. Рівне, 33000, код ЄДРПОУ 34847334) та Обслуговуючим кооперативом "Гаражний кооператив "Каштани" (вул. Драгоманова, 23-Г, м. Рівне, 33000, код ЄДРПОУ 37198216) та викласти їх в такій редакції:
"п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 139 880,53 грн. (сто тридцять дев'ять тисяч вісімсот вісімдесят гривень п'ятдесят три копійки) - розрахунок розміру орендної плати виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 01.04.2014 року.".
"п. 9. За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендодавцю орендну плату виключно в грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 4 196,42 грн. (чотири тисячі сто дев'яносто шість гривень сорок дві копійки), - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/166-1 виданий управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу № 10 від 26.05.2014 року засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки.".
3. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Каштани" (вул. Драгоманова, 23-Г, м. Рівне, 33000, код ЄДРПОУ 37198216) в доход Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1 218,00 грн.
4. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Повне рішення складене 15.08.2014 року.
Суддя Качур А.М.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2014 |
Оприлюднено | 19.08.2014 |
Номер документу | 40160663 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Качур А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні