16/160-05
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" червня 2009 р. 11:44 годині Справа № 16/160-05
вх. № 9351/6-16
Суддя господарського суду Харківської області Здоровко Л.М.
за участю секретаря судового засідання Волощук К.В.
представників сторін :
прокурора - не з'явився;
позивача - Іменинник Р.Л., довіреність №23 від 15.05.2009р.;
відповідача - не з'явився;
по справі за позовом Прокурора Дзержинського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківського територіального управління державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, м. Харків
до Закритого акціонерного товариства "ВР ГАЗ", м. Харків
про стягнення 1700,00 грн.
ВСТАНОВИВ:
Прокурор звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з Закритого акціонерного товариства "ВР ГАЗ" до державного бюджету України штраф у сумі 1700,00 грн. згідно з постановою ХТУ Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №105-Ха від 04.03.2005 р., за несвоєчасне подання до Харківського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, як реєструвального органу, регулярної інформації у вигляді річного звіту емітента за 2003 рік, подання якої передбачено чинним законодавством не пізніше дев'яти місяців року, наступного за звітним, а саме –до 30 вересня 2004р.
09.09.2005р. представник позивача надав до канцелярії господарського суду документальне та правове обгрунтування позовних вимог в якому вказує, що за несвоєчасне подання інформації передбачена відповідальність згідно з п. 14 ст. 8, ч. 1 ст. 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", дана штрафна санкція повина бути перерахована відповідачем до Державного бюджету України протягом 15 днів з моменту отримання ним постанови, постанову було отримано представником відповідача 04.03.2005р., до теперішнього часу відповідач не сплатив штрафну санкцію.
21.09.2005р. представник відповідача надав до канцелярії господарського суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач вказує, що ст. 24 Закону України "Про цінні папери та фондову біржу" не встановлено терміну надсилання річного звіту до реєструвального органу, а тому обов'язок відповідача як емітента перед Харківським територіальним управлінням ДКЦПФР було виконано у терміни передбачені ч.2 ст. 530 ЦК України, вважає, що постанова №105-ХА не відповідає вимогам встановленим законодавством, а саме, не містить обов'язкового реквізиту, передбаченого п. 8.2 Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій (затверджено Наказом ДКЦПФР №2 від 10.01.1997р.).
26.09.2005р. представник позивача надав до канцелярії господарського суду заперечання проти відзиву на позовну заяву вказує, що згідно до ст. 24 Закону України "Про цінні папери та фондову біржу" річний звіт публікується не пізніше дев'яти місяців року, наступного за звітним, і надсилається держателям іменних акцій та реєструвального органу (ДКЦПФР). Щодо представлення прокурором інтересів держави, позивач вказав, що у відповідності до ст. 6 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку є державним органом, підпорядкованим Президенту України і підзвітним Верховній Раді України, а Харківське територіальне Управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку входить до системи Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, і є її територіальним органом.
05.10.2005р. представник відповідача надав до канцелярії господарського суду перелік доказів.
10.10.2005р. представник позивача надав до канцелярії господарського суду письмові пояснення щодо переліку доказів відповідача, зазначає що згідно до ст. 24 Закону України "Про цінні папери та фондову біржу" річний звіт публікується не пізніше дев'яти місяців року, наступного за звітним, і надсилається держателям іменних акцій та реєструвального органу (ДКЦПФР), вимоги п. 1.5. "Положення про подання річного звіту закритими акціонерними товариствами до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку", ніяким чином не суперечать нормам ст. 24 Закону України "Про цінні папери та фондову біржу", посилання відповідача на ст. 530 ЦК України є безпідставними. Вважає твердження відповідача необгрунтованими та безпідставними.
10.10.2005р. представник відповідача надав до канцелярії господарського суду клопотання про зупинення провадження по справі до вирішення по суті спору за позовом ЗАТ "ВР Газ" до Харківського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування Постанови №105-ХА від 04.03.2005р.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 11.10.2005 р. провадження по справі №16/160-05 було зупинено до вирішення господарським судом Харківської області по суті справи за позовом ЗАТ "ВР Газ" до Харківського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування Постанови №105-ХА про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів від 04.03.2005 р.
10.04.2009 року до канцелярії суду представник позивача надав клопотання про поновлення провадження у справі №16/160-05, оскільки 17.03.2009 року господарським судом Харківської області винесено постанову за справою №АС-16/229-05 щодо повної відмови у задоволенні позовних вимог ЗАТ "ВР ГАЗ" до Харківського територіального управління ДКЦПФР про скасування постанови №105-ХА про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів від 04.03.2005 року; справу №АС-16/229-05 вирішено по суті, чим були усунені обставини, що зумовили зупинення провадження у праві №16/160-05.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 24.04.2009р. провадження у справі № 16/160-05 було поновлено.
Прокурор у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судоовго засідання був повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Відповідно до п.6 Прикінцевих та перехідних положень Кодексом адміністративного судочинства України (скорочено - КАС України) до початку діяльності окружного адміністративного суду адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно до Господарського процесуального кодексу України 1991 року, вирішуються відповідним господарським судом за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Адміністративні справи, провадження в яких було відкрито місцевими та апеляційними господарськими судами до початку діяльності відповідного адміністративного суду, розглядаються і вирішуються цими судами відповідно до абзацу першого цього пункту.
За таких обставин, справа розглядається в порядку, встановленому КАС України.
Враховуючи, що строк розгляду справи, встановлено статею 122 КАС України закінчується суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши надані суду докази, вислухавши пояснення представника позивача та відповідача, суд встановив наступне.
Відповідно до ст. 121 Конституції України на прокуратуру України покладається функція представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначеним законом.
Згідно ч. 2 ст. 60 КАС України прокурор здійснює в суді представництво інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процесу.
Стаття 5 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (суд застосовує закон в редакції яка діяла на момент виникнення спору) передбачає, що державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку є державним органом, підпорядкованим Президенту України і підзвітним Верховній Раді України. До системи цього органу входять Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, її центральний апарат і територіальні органи. Харківське територіальне управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку є її територіальним органом.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", метою державного регулювання ринку цінних паперів є:
- реалізації єдиної державної політики у сфері випуску та обігу цінних паперів та їх похідних;
- створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства;
- одержання учасниками ринку цінних паперів інформації про умови випуску та обігу цінних паперів, результати фінансово-господарської діяльності емітентів, обсяги і характер угод з цінними паперами та іншої інформації, що впливає на формування цін на ринку цінних паперів;
- забезпечення рівних можливостей для доступу емітентів, інвесторів і посередників на ринок цінних паперів;
- гарантування прав власності на цінні папери;
- захисту прав учасників фондового ринку;
- інтеграції в європейський та світовий фондові ринки;
- дотримання учасниками ринку цінних паперів вимог актів законодавства;
- запобігання монополізації та створення умов розвитку добросовісної конкуренції на ринку цінних паперів;
- контролю за прозорістю та відкритістю ринку цінних паперів.
Згідно до ст. 3 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", однією із форм державного регулювання ринку цінних паперів є контроль за достовірністю інформації, що надається емітентами та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, контролюючим органам".
Функції і повноваження ДКЦПФР її Уповноважених осіб визначені ст.ст. 7, 8, 9, 11, 12 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні”.
Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону України „Про цінні папери і фондову біржу” (який діяв на момент виникнення спору) емітент цінних паперів (далі - емітент) - держава в особі уповноваженого органу, юридична особа і у випадках, передбачених законодавством, фізична особа. Емітент від свого імені випускає цінні папери і зобов'язується виконувати обов'язки, що випливають з умов їх випуску.
Відповідно до ч.1, 2 ст. 24 Закону України „Про цінні папери і фондову біржу” емітент зобов'язаний не менше одного разу на рік інформувати громадськість про своє господарсько-фінансове становище і результати діяльності (надалі - річний звіт).
Річний звіт публікується не пізніше дев'яти місяців року, наступного за звітним, і надсилається держателям іменних акцій та реєструвальному органу.
У пункті 1.5 "Положення про подання річного звіту закритими акціонерними товариствами до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку", затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 03.06.2003 р. № 227, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.06.2003 р. за № 515/7836 (яке діяло на момент виникнення спору) (надалі –Положення) встановлено, що річний звіт подається особисто до територіального управління Комісії або поштою, з повідомленням про вручення до 30 вересня року, наступного за звітним, в електронній (на дискеті 3,5") та паперовій формах. При надходженні річного звіту поштою після 30 вересня року, наступного за звітним, дата подання визначається за поштовим штемпелем відділення зв'язку. При невиконанні цих умов річний звіт вважається поданими несвоєчасно.
Емітент (ЗАТ "ВР Газ") не надав річний звіт за 2003 р. до Харківського територіального управління Комісії до 30.09.2004р., що є порушенням вимог ст. 24 Закону України "Про цінні папери та фондову біржу", п. 1.5 Положення та п. 2 Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.01.2004 р. № 16, та несвоєчасним неподанням інформації. За даним фактом правопорушення зі сторони Закритого акціонерного товариства ЗАТ "ВР Газ" Харківським територіальним управлінням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку була винесена постанова про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів від 15.02.2005 р.
Відповідно до ст. 11 Закону України „Про державне регулювання ринку цінних паперів в України” та 18.3 Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та накладення санкцій Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку накладає на юридичних осіб штрафи за ненадання, несвоєчасне надання або надання завідомо недостовірної інформації - у розмірі до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Постановою т.в.о. начальника Харківського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України N 105-ХА від 04.03.2005 року за порушення вимог чинного законодавства, а саме: за несвоєчасне подання інформації до ДКЦПФР, що передбачає відповідальність згідно до ч.1 ст. 11 Закону України „Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні” у відповідності до п. 18.3 Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених наказом Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України від 09.01.1997 року N 2 (які діяли на момент винесення Постанови №105 від 04.03.2005р.) до відповідача застосовано санкцію у вигляді штрафу в розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 1700,00 грн.
Суд відхиляє доводи відповідача, що ст. 24 Закону України "Про цінні папери та фондову біржу" не встановлено терміну надсилання річного звіту до реєструвального органу, а тому обов'язок ЗАТ "ВР-Газ" як емітента перед ХТУ ДКЦПФР буде виконано у терміни передбачені ч.2 ст. 530 ЦК України, виходячи із наступного.
Норми Цивільного кодексу України, застосовуються до цивільно -правових відносин, підстава виникнення яких визначена у ст. 11 ЦК України, правовідносини, які виникають у зв'язку із застосуванням державними органами щодо підприємств, установ, організацій встановленої законодавством відповідальності за вчинення протиправних дій, у тому числі за порушення у сфері цінних паперів, не є цивільно-правовими, а тому у господарського суду відсутні правові підстави для застосування до даних правовідносин норм цивільного законодавства.
Стосовно доводів відповідача, що постанова №105-ХА не містить обов'язкового реквізиту, передбаченого п.8.2, а саме посилання на документ, на підставі якого діє особа, що винесла постанову, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в України" (в редакції від 20.11.2003, N 1294-IV), уповноваженими особами Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку є: голова та члени Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку; голови територіальних відділень Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку; працівники центрального апарату - за письмовим дорученням Голови або членів Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку; працівники територіальних відділень Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку - за письмовим дорученням голови відповідного територіального органу Комісії.
З аналізу змісту ст. 9 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в України" вбачається, що Уповноваженні осіби Комісії мають право виносити рішеня без відповідного доручення, це право мають як голова Комісії та члени Комісії, так і голови територіальних відділень.
Потьомкін Ю.С. виконував обов'язки начальника територіального органу ДКЦПФР, отже спірна постанова прийнята позивачем в межах його повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства.
У березні 2005р. відповідачем було оскаржено Постанову до ДКЦПФР. Рішенням Комісії №283 від 30.05.2005р. Постанову про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів №105-ХА від 04.03.2005р. залишено без змін, а скаргу ЗАТ "ВР ГАЗ" - без задоволення.
Таким чином, враховуючи вищевикладене та те, що відповідач не надав суду доказів про сплату накладеного штрафу за порушення законодавства про цінні папери, Постанова про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів №105-ХА від 04.03.2005р. не визнана недійсною у встановленому порядку, позовні вимоги в сумі 1700,00 грн. обґрунтовані, правомірні та підлягають задоволенню.
Керуючись ст. 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 24 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", ст. ст. 2, 11, 12, 23, 69-71, 76, 79, 86, 122, 138, 139, 160 - 163 , п. 6 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України , суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Стягнути з Закритого акціонерного товариства "ВР Газ", м. Харків, (61202, м. Харків, вул. Ахсарова, 16, к. 42, код 14101408, (у т. ч. р/р №26008301153 У Олексіївському відділенні АКРБСР, МФО 351436) до Державного бюджету України на рахунок управління Державного казначейства у Дзержинському районі м.Харкова № 31116106700003, відкритий в Головному управлінні Державного казначейства України у Харківській області по коду бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106, МФО 851011, код УДК 24134589, штраф в сумі 1700,00 грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано.
Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у встановлений строк, постанова або ухвала суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.
Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя Здоровко Л.М.
Повний текст постанови підписано 26.06.2009 року.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2009 |
Оприлюднено | 11.07.2009 |
Номер документу | 4016987 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Здоровко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні