ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 19.08.2014 р. Справа № 914/2186/14 За позовом: Дрогобицького міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Меденицької селищної ради, смт. Меденичі До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Бровар», смт. Меденичі Про внесення змін до договору оренди землі від 26.12.2002 року № 3455 В судове засідання з'явились: від прокурора: не з'явився від позивача: не з'явився від відповідача: не з'явився Суддя Березяк Н.Є Секретар судового засідання Кравець О.І. Суть спору: Подано позов Дрогобицького міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Меденицької селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бровар» про внесення змін до договору оренди землі від 26.12.2002 року № 3455. Причини відкладення розгляду справи викладені в попередніх ухвалах господарського суду Львівської області. В судовому засіданні 03.07.2014 року судом оглянуто оригінали документів, які в належно завірених копіях долучені до матеріалів справи. Прокурор та позивач явки повноважного представника у судове засідання не забезпечили, хоча належним чином були повідомлені про дату час та місце розгляду справи. Відповідач явки повноважного представника у судове засідання не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений про дату час та місце розгляду справи. В судовому завданні 19.08.2014 року оголошено вступну та резолютивну частину рішення. Суд, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне: 26.12.2002 року між Меденицькою селищною радою (надалі Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Бровар» (надалі Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, згідно якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку, що знаходиться на території Меденицької селищної ради Дрогобицького району Львівської області, для обслуговування майнового комплексу ТзОВ «Бровар», з правом викупу, яка знаходиться в межах населеного пункту Меденицької селищної ради по вул.Незалежності, 6. Рельєф ділянки представляє собою рівнинну площину. Частина ділянки представляє 0,0185 га під твердим покриттям, частина – 0,5739 га під ішими територіями. Цей опис ділянки є остаточним і не може самостійно розширюватись Орендарем чи Орендодавцем. Межі ділянки закріплені в натурі межовими знаками і зазначені в плані, що додається до договору. Земельна ділянка надається для обслуговування майнового комплексу ТзОВ «Бровари». Відповідно до умов п. 2.1 Договору, передає землі Орендодавцем Орендарю по акту, який має бути підписаний не пізніше 7 (семи) робочих днів з моменту набуття чинності даного Договору. Згідно п. 2.2 Договору, строк на який укладено даний договір становить п'ятдесят років. Відповідно до п. 3.1 Договору, орендна плата встановлена сторонами в розмірі 1 175,00 грн. за рік з розрахунку 1 545,00 грн. гектар. Загальна сума оплати за орендовану земельну ділянку складає 58 750,00 грн. за п'ятдесят років. Відповідно до п. 3.1 Договору, розмір орендної плати встановлений строком на один рік і може змінюватись в строки, передбачені договором, але не частіше, ніж один раз на квартал. Він може бути переглянутий достроково за вимогою однієї з сторін у випадку змін цін на матеріально – технічні ресурси, продукцію, збільшення розміру податку або в інших випадках, передбачених законодавчими актами України. 12.06.2008 року між Меденицькою селищною радою та ТзОВ «Бровар» укладено договір про внесення змін до договору оренди землі відповідно до якого внесено зміни в договір оренди землі, який укладений між Меденицькою селищною радою та ТзОВ «Бровар» 26.12.2002 року та додано п. 1.3 в такій редакції «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2008 рік становить 186 148,8 гривень», викладено в редакції: п. 3.1 - «з 01 січня 2008 року орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та складає 465,38 грн. в місяць»; п. 3.4 – «обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції щорічно згідно Закону України «Про Державний бюджет», який зареєстровано за № 040844100005 від 03.07.2008 року ЛРФ ДП «Центр державного земельного кадастру». Рішенням Меденицької селищної ради від 15.04.2013 р. № 280, затверджено технічну документацію про нормативну грошову оцінку земель населеного пункту смт. Меденичі Меденицької селищної ради. Згідно якого базова вартість 1 кв.м. землі, що становить 31,86 грн. кв.м. В дію дане рішення входить з 01.01.2014 року. Відповідно до витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 7506,00 кв.м., яка знаходиться у смт. Меденичі станом на 04.06.2014 року складає 529488,25 грн. Листом № 47 від 13.02.2014 року Орендодавцем повідомив ґорендаря про те, що рішенням Меденицької селищної ради від 15.04.2013 р. № 280 була затверджена нова нормативна грошова оцінка земель смт. Меденичі, а відтак орендна плата, зазначена у договорі оренди землі, підлягає зміні, з пропозицією укласти Додаткову угоду до вище вказаного Договору. Проаналізувавши всі обставини та матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення. При прийнятті рішення, суд виходив з наступного : Відповідно до ч. 1 ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави (ч.3 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»). Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 з урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносин. Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Відповідно до ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом. Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Згідно з п. 14.1.125 ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Згідно з п. 2 ч.1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: щодо земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення – не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення – не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення – не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст. 18 Закону України «Про оцінку земель»). Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у смт. Меденичі по вул. Незалежності, 6, що є об'єктом договору, внесення змін до якого є предметом позовних вимог, становить 529488,25 грн., що підтверджується витягом з технічної документації управління Держкомзему у Дрогобицькому районі Львівської області (долучено до матеріалів справи). Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Відповідно до ч. 4 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України. Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України). Згідно з ст. 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду. Меденицької селищної ради 15.04.2013 р. було прийняте рішення № 280 та затверджено технічну документацію про нормативну грошову оцінку земель населеного пункту смт.Меденичі Меденицької селищної ради, яке у відповідності до п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України набрало чинності та підлягає застосуванню до бюджетного періоду, в межах якого спір розглядається судом. Пунктом 36 Договору, передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку. Згідно з ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку. Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ст.188 ГК України). Як вбачається із матеріалів справи, позивач звертався до відповідача з листами № 47 від 13.02.2014 року, у якому повідомив про необхідність підписання додатків до договору та зміни зазначеного у договорі розміру орендної плати, які залишені відповідачем без відповіді та задоволення. Враховуючи наведене та беручи до уваги, що рішенням Меденицької селищної ради № 280 від 15.03.2013 р. «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту смт. Меденичі», яке набрало чинності та не скасовано, було встановлено інший, ніж передбачено договором, розмір нормативної грошової оцінки земель, суд вважає за необхідне позовну вимогу позивача задоволити та внести зміни у п. п. 1.3, 3.1 договору оренди землі шляхом викладення пунктів договору у наступній редакції: п. 1.3 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01 січня 2014 року становить 31,86 грн. кв.м.»; п 3.1 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 529488 грн. 25 коп., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого управлінням Держземагенства у Дрогобицькому районі Львівської області від 04.06.2014 року № 1716. Орендна плата згідно рішення Меденицької селищної ради від 15.04.2013 року № 280 становить 3 % (три) від нормативної грошової оцінки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складє 15 884,65 грн. в рік (п'ятнадцять тисяч вісімдесять чотири гривні 65 копійок), або 1 257,05 грн. (одна тисяча двісті п'ятдесят сім гривень 65 копійок) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок Меденицької селищної ради». Відповідно до п.14.1.136 ст.14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Згідно з п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Відповідно до п.288.5.2 ст.288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлювальних джерел, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду – 12 відсотків нормативної грошової оцінки землі. Згідно з ч.2 ст.21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Пунктом 2 Положення про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення та її справляння, затвердженого рішенням №24 Східницької селищної ради від 21.01.2011 року, встановлено, що річний розмір орендної плати за земельні ділянки для будівництва і обслуговування готелів, готелів курортного типу, готельних комплексів, санаторіїв, санаторно-курортних комплексів, пансіонів, пансіонатів, пансіонатів курортного типу, баз відпочинку, котеджів для відпочинку,приватних клінік, лікарень будинків персоналу, нежитлових приміщень, канатної дороги становить 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки – за земельні ділянки площею до 1 000 кв.м. Відповідно до п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Доказів скасування рішення Меденицької селищної ради № 280 від 15.03.2013 р. «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту смт. Меденичі» сторонами не надано, тому суд вважає за необхідне позовну вимогу, зазначену у п. 2 позовної заяви, задоволити та внести зміни до договору оренди землі від 26.12.2002 року та викласти п. 1.3 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01 січня 2014 року становить 31,86 грн. кв.м.»; п 3.1 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 529488 грн. 25 коп., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого управлінням Держземагенства у Дрогобицькому районі Львівської області від 04.06.2014 року № 1716. Орендна плата згідно рішення Меденицької селищної ради від 15.04.2013 року № 280 становить 3 % (три) від нормативної грошової оцінки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 15 884,65 грн. в рік (п'ятнадцять тисяч вісімдесять чотири гривні 65 копійок), або 1 257,05 грн. (одна тисяча двісті п'ятдесят сім гривень 65 копійок) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок Меденицької селищної ради». Частиною 2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Згідно з ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до ч.1 ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при укладенні, зміні та розірванні договорів покладаються на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін. На підставі викладеного та керуючись ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст. ст.5, 13, 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку земель», ст.ст.1, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.3 Бюджетного кодексу України, ст.ст. 651, 792 Цивільного кодексу України, ст.188 Господарського кодексу України, п.14.1.136 ст.14, п.271.1 ст.271, п.288.1 ст.288, п.288.5.2 ст.288 Податкового кодексу України та ст.ст. 3, 12, 33, 34, 44, 49, 82, 83, 84, 85, ч.1 ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України, суд ВИРІШИВ: 1. Позов задовольнити повністю. 2. Внести зміни у договору оренди землі від 28.11.2002 року, укладеного між Меденицькою селищною радою (82160, Львівська область, смт. Меденичі, вул. Незалежності, 52, ідентифікаційний код 04374743) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Бровар» (82160, Львівська область, смт. Меденичі, вул. Незалежності, 6, ідентифікаційний код 31417247), шляхом викладення п. 1.3 договору у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01 січня 2014 року становить 31,86 грн. кв.м.». 3. Внести зміни у договору оренди землі від 28.11.2002 року, укладеного між Меденицькою селищною радою (82160, Львівська область, смт. Меденичі, вул. Незалежності, 52, ідентифікаційний код 04374743) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Бровар» (82160, Львівська область, смт. Меденичі, вул. Незалежності, 6, ідентифікаційний код 31417247), шляхом викладення п. 3.1 договору у наступній редакції: п 3.1 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 529488 грн. 25 коп., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого управлінням Держземагенства у Дрогобицькому районі Львівської області від 04.06.2014 року № 1716. Орендна плата згідно рішення Меденицької селищної ради від 15.04.2013 року № 280 становить 3 % (три) від нормативної грошової оцінки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складє 15 884,65 грн. в рік (п'ятнадцять тисяч вісімдесять чотири гривні 65 копійок), або 1 257,05 грн. (одна тисяча двісті п'ятдесят сім гривень 65 копійок) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок Меденицької селищної ради». 4. Стягнути з Товариством з обмеженою відповідальністю «Бровар» (82160, Львівська область, смт. Меденичі, вул. Незалежності, 6, ідентифікаційний код 31417247) в доход Державного бюджету України 1 218,00 грн. судового збору. 5. Наказ видати відповідно до статті 116 Господарського процесуального кодексу України. 6. Рішення суду може бути оскаржено протягом 10 днів до Львівського апеляційного господарського суду. Повний текст рішення виготовлений та підписаний 22.08.2014 року. Суддя Березяк Н.Є.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2014 |
Оприлюднено | 27.08.2014 |
Номер документу | 40238468 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Березяк Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні