Рішення
від 25.06.2009 по справі 3/77-1150
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

3/77-1150

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"25" червня 2009 р.Справа № 3/77-1150

Господарський суд Тернопільської області

у складі   судді Турецького І.М.             

Розглянув справу

за позовом: Приватного підприємства „Скала –Інтер”, с. Пилипче, Борщівського району, Тернопільської області

до відповідача: Пилипченської сільської ради, с. Пилипче, Борщівського району, Тернопільської області

За участю представників  сторін:

від позивача:                      Левицький   Ю.М.  -  представник  по довіреності   від 16.06.2009р.

від відповідача:           не з‘явився

Суть справи:

До господарського  суду  Тернопільської області з позовною  заявою звернулося Приватне підприємство „Скала –Інтер”, с. Пилипче, Борщівського району, Тернопільської області до відповідача  Пилипченської сільської ради, с. Пилипче, Борщівського району, Тернопільської області,  в якій  позивач просить:

- Зобов'язати Пилипченську сільську раду укласти з приватним підприємством «Скала - Інтер»

(код   ЄДРПОУ   33317158)   договір   оренди   земельних   ділянок   загальною   площею   1,015   га

(кадастрові номери  6120886400:02:0108 - 6120886400:02:0115) терміном на 18 років для розробки

«Пилипчанського» родовища   гіпсів   за   рахунок   земель   загального   користування   в   межах

населеного пункту на території Пилипченської сільської ради;

- Зобов'язати Пилипченську сільську раду затвердити проект землеустрою відведення земельних

ділянок  ПП  «Скала —Інтер»для  розробки  «Пилипчанського»родовища  гіпсів за адресою  :

с.Пилипче, Пилипченська сільська рада, Борщівського району, Тернопільської області та проект

землеустрою  щодо відведення земельних ділянок ПП  «Скала-Інтер»шляхом  зміни  цільового

призначення земельних ділянок, які надані у власність за адресою : с.Пилипче, Пилипченської

сільської ради, Борщівського району Тернопільської області протягом  15 днів з дня набрання

рішенням суду законної сили, у разі не затвердження проектів землеустрою у вказаний термін —

вважати їх затвердженими з 16 дня після набрання рішенням суду законної сили.

25.06.2009р. позивач звернувся із заявою про уточнення позовних вимог, в якій, зокрема просить суд :

- зобов'язати Пилипченську сільську раду укласти з приватним підприємством «Скала –Інтер»(код ЄДРПОУ 33317158) договір оренди земельних ділянок загальною площею 1,015 га (кадастрові номери  6120886400:02:0108 - 6120886400:02:0115) терміном на 18 років для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів за рахунок земель загального користування в межах населеного пункту на території Пилипченської сільської ради;

- зобов'язати Пилипченську сільську раду затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП «Скала –Інтер»для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів за адресою : с.Пилипче, Пилипченська сільська рада, Борщівського району, Тернопільської області (загальною площею 1,015 га) та проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП «Скала-Інтер»шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок, які надані у власність за адресою : с.Пилипче, Пилипченської сільської ради, Борщівського району Тернопільської області (загальною площею 15,3215 га) протягом 15 днів з дня набрання рішенням суду законної сили, у разі не затвердження проектів землеустрою у вказаний термін –вважати їх затвердженими з 16 дня після набрання рішенням суду законної сили.   

          Суд, розглянувши заяву позивача про уточнення позовних вимог, приймає її як таку, що подана у відповідності до ст. 22 ГПК України.    

Відповідач своїм конституційним правом на захист не скористався. Явку в судове засідання свого представника  не забезпечив.  Однак ,  надав суду   письмовий  відзив  на  позовну заяву №390 від 24.06.2009р.  ( вх. №15932(н) від 24.06.2009р. ) ,  в якому не заперечує проти заявленого позову, визнає позовні вимоги ПП «Скала –Інтер»та просить розглядати справу за відсутності представника сільської ради.

          Суд, розглянувши поданий відповідачем відзив щодо визнання позову, приймає його до розгляду, як такий, що поданий відповідно до ст. 78 ГПК України.    

В розпочатому судовому засіданні представнику позивача  роз'яснено його процесуальні  права та обов'язки, передбачені ст.ст.20,22,81-1 ГПК України.

Технічна фіксація (звукозапис) судового процесу  , в порядку ст.. 81-1 ГПК України , не   здійснюється із-за відсутності відповідного клопотання сторін.

Розглянувши  матеріали  справи , судом  встановлено:          

Позивач займається підприємницькою діяльністю, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи від 14.07.2005р. Відповідно до статуту приватного підприємства «Скала –Інтер»(в новій редакції, державну реєстрацію якого проведено 16.03.2006р. державним реєстратором Тимків О.М. Борщівської районної державної адміністрації) одним з видів господарської діяльності позивача є розробка родовищ (надр) корисних копалин відкритим способом, видобування гіпсу та інших корисних копалин.

Позивач у 2005 році звернувся до Пилипченської сільської ради з проханням надати дозвіл на розробку проекту гірничого відводу по розробці Пилипченського родовища гіпсів. Відповідно до рішення Пилипченської сільської ради № 54 від 14.12.2005р., за результатами розгляду клопотання позивача, Пилипченська сільська рада вирішила надати дозвіл на розробку гірничого відводу Пилипченського родовища гіпсів Борщівського району Тернопільської області.     

Відповідно до рішення  Борщівської районної ради № 390 від  9 березня 2006р., прийнятого за результатами розгляду клопотання позивача, остання також не заперечувала проти дозволу на розробку гірничого відводу Пилипченського родовища гіпсів.

19 грудня 2006 р. позивачем було отримано спеціальний дозвіл на користування надрами (реєстраційний номер 4151 від 19.12.2006р.), виданий Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, відповідно до якого власником спеціального дозволу є приватне підприємство «Скала –Інтер»(код 33317158, 48700, Тернопільська обл., Борщівський район, с.Пилипче) та метою надрокористування є видобування гіпсу придатного для в'яжучих матеріалів. Відповідно до спеціального дозволу термін його дії становить 20 (двадцять) років.  Як зазначено у спеціальному дозволі його було погоджено Держуправлінням екоресурсів у Тернопільській області 14.08.2005р. та  Держнаглядохоонпраці 07.11.2005р.

У період з 03 вересня 2007 р. по 07  грудня  2007 р. позивачем було придбано  48 земельних ділянок загальною площею 15,3215 га, право власності на які підтверджується державними актами на право власності на земельну ділянку серія ЯД №  235151 - серія ЯД № 235198.   

У 2007 році позивачем  було замовлено та отримано проект гірничого відводу Пилипчанського родовища гіпсів Борщівського району Тернопільської області, який було складено на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 59 від 27.01.1995р. «Про затвердження Положення про порядок надання гірничого відводу».

Окрім вказаного проекту, у 2007 році позивачем було замовлено та отримано робочий проект розробки Пилипчанського родовища гіпсів Борщівського району Тернопільської області (погоджений у Територіальному управлінні Держгірпромнагляду по Тернопільській області), як зазначено в робочому проекті його виконано у відповідності з Кодексом України про надра та діючими нормами, правилами, інструкціями та державними стандартами, що визначають порядок проектування і експлуатації підприємств по відкритій розробці родовищ корисних копалин, а також раціонального використання і охорони природних ресурсів.  

Також у 2007 році позивач замовив та отримав проект землеустрою щодо рекультивації Пилипчанського родовища гіпсів, відповідно до висновків якого відсутні негативні впливи планової діяльності на навколишнє середовище.  

17 липня 2008 р. Тернопільською обласною радою було складено Акт про надання гірничого відводу, яким засвідчено надання позивачу гірничого відводу з метою розробки Пилипчанського родовища гіпсів. Вказаний акт внесено до реєстру Тернопільської обласної ради 17.07.2008р. за № 70.

2 жовтня 2008р. гірничий відвід  зареєстровано також за № 39 територіальним управлінням Держгірпромнагляду по Тернопільській області, що підтверджується довідкою про реєстрацію гірничого відводу від 02.10.2008р. № 01/857.

Право позивача використовувати придбані земельні ділянки для промислового використання, а також право на отримання земельних ділянок в оренду під розробку гіпсового кар'єру з наступною зміною цільового призначення таких земельних ділянок підтверджено рішенням господарського суду Тернопільської області  від 30.10.2008р., відповідно до якого за позивачем визнано право використання придбаних земельних ділянок для промислового призначення –під розробку родовищ гіпсів за адресою с.Пилипче Борщівського району Тернопільської області; надано дозвіл позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 49 років площею 1,01 га із земель запасу в межах населеного пункту під розробку гіпсового кар'єру; надано дозвіл позивачу на розробку проекту відведення землеустрою щодо зміни цільового використання земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення в землі промислового призначення земельної ділянки площею 15,32 га та  1,01 га під розробку родовищ гіпсів за адресою с. Пилипче Борщівського району Тернопільської області.

Комісією, створеною розпорядженням  голови Борщівської районної державної адміністрації № 301 від 23.04.2008р., було складено та підписано Акт вибору та обстеження земельної ділянки передбаченої для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів ПП «Скала –Інтер»в с.Пилипче Борщівського району.

Відповідно до Акту вибору та обстеження земельної ділянки, затвердженого головою Борщівської районної державної адміністрації, комісія прийшла до висновку про те, що обстежена земельна ділянка придатна для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів в с.Пилипче Борщівського району загальною площею 1,0184 га за рахунок земель загального користування , в т.ч. :

-          3 земельні ділянки загальною площею –0,0226 га під інші землі (відвали розкривних порід);

-          5 земельних ділянок загальною площею 0,9958 га під відкриті розробки та кар'єри за рахунок земель загального користування.

З метою отримання вибраних земельних ділянок в оренду та з метою зміни цільового призначення вибраних земельних ділянок позивач замовив та отримав проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП «Скала –Інтер»для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів за адресою : с.Пилипче, Пилипченської сільської ради Борщівського району Тернопільської області (загальною площею 1,0150 га) до складу якого включено позитивні висновки, погодження, тощо, зокрема:

- висновок управління Держкомзему у Борщівському районі Тернопільської області № 4 від 26.01.2009р., відповідно до якого управління Держкомзему погоджує акт вибору та обстеження земельної ділянки та вважає за можливе відвести земельну ділянку в оренду терміном на 18 років загальною площею 1,0184 га за рахунок земель загального користування в с.Пилипче;

- висновок відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури Борщівської районної державної адміністрації № 17 від 26.01.2009р., відповідно до якого останній погоджує матеріали вибору та обстеження місця розташування земельної ділянки передбаченої для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів та вважає за можливе відвести ПП «Скала –Інтер»земельну ділянку в оренду терміном на 18 років загальною площею 1,0184 га за рахунок земель загального користування;

- висновок щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову № 6 від 26.01.2009р., відповідно до якого Борщівська райсанепідемстанція зазначає про те, що земельні ділянки вказані у акті вибору та обстеження придатні для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів;

- висновок Тернопільської обласної комунальної інспекції охорони пам'яток історії та культури № 0139 від 05.02.2009р., відповідно на земельній ділянці площею 1,0184 га, що відводиться в оренду для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів, об'єктів культурної спадщини (археології, історії та мистецтва) не виявлено, і інспекція не заперечує проти виділення вказаної земельної ділянки в оренду для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів;

- довідку по формі № 6-зем Управління Держкомзему у Борщівському районі № 147 від 09.02.2009р., відповідно до якої сформовано 8 земельних ділянок загальною площею 1,0150 га, щодо яких за ПП «Скала –Інтер»встановлюється право користування у вигляді оренди землі (кадастрові номери 6120886400;02;001;0108 - 6120886400;02;001;0115), які знаходяться в межах населеного пункту;

- висновок управління Держкомзему у Борщівському районі Тернопільської області № 20 від 04.03.2009р., відповідно до якого управління Держкомзему погоджує проект відведення земельних ділянок та вважає за можливе відвести ПП «Скала –Інтер»вісім земельних ділянок в оренду терміном на 18 років для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів загальною площею 1,0150 га в т.ч : 3 земельні ділянки загальною площею –0,0226 га під інші землі (відвали розкривних порід) за рахунок земель загального користування; 5 земельних ділянок загальною площею 0,9924 га під відкриті розробки та кар'єри за рахунок земель загального користування в с.Пилипче Борщівського району;

- висновок відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури Борщівської районної державної адміністрації № 171 від 04.03.2009р., відповідно до якого останній вважає за можливе відвести ПП «Скала –Інтер»земельні ділянки загальною площею 1,0150 га в оренду терміном на 18 років для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів в с.Пилипче Борщівського району;

- висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи № 05.03.02-07/14088 від 16.03.2009р., відповідно до якого Тернопільська обласна санітарно-епідеміологічна станція зазначає про те, що за результатами державної санітарно-епідеміологічної експертизи проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розробки  (Пилипчанського родовища гіпсів). Загальною площею 1,0150 га за адресою : Тернопільська обл., Борщівський район, с.Пилипче, відповідає вимогам діючого санітарного законодавства України та зазначає про те, що негативний вплив на стан здоров'я населення та навкілля відсутній;

- висновок Тернопільської обласної комунальної інспекції охорони пам'яток історії та культури № 22 від 17.03.2009р., відповідно до якого погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0150 га, що відводиться ПП «Скала –Інтер»для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів в с.Пилипче Борщівського району в оренду терміном на 18 років;

- висновок державного управління охорони навколишнього природного середовища у Тернопільській області № 2-2/2046/1681 від 14.04.2009р., відповідно до якого Держуправління погодило матеріали щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,0150 га ПП «Скала –Інтер»для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів в с.Пилипче Борщівського району;

- висновок територіального управління Держгірпромнагляду по Тернопільській області № 01/267 від 18.03.2009р., відповідно до якого територіальне управління не заперечує щодо відведення земельних ділянок загальною площею 16,3365 га (в т.ч. 15,3215 га шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок , які надані у власність , та 1.015 га земельних ділянок, які надаються в оренду терміном на 18 років) для розробки Пилипчанського родовища гіпсів при умові виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 4151 від 19.12.2006р., дотримання вимог Кодексу України про надра та Закону України «Про охорону праці»;

- висновок державної організації «Західна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр»№ 12-п від 12.03.2009р., відповідно до якого погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ПП «Скала –Інтер»загальною площею 1,0150 га –під розробку кар'єру для видобування гіпсів з Пилипчанського родовища за рахунок земель Пилипченської сільської ради, Борщівського району Тернопільської області;

           Також, позивач з метою зміни цільового призначення земельних ділянок, які надані у власність, замовив та отримав проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП «Скала –Інтер»шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок, які надані у власність за адресою : с.Пилипче Пилипченської сільської ради Борщівського району Тернопільської області (загальною площею 15,315 га), до складу якого включено позитивні висновки, погодження, тощо, зокрема :

- висновок управління Держкомзему у Борщівському районі Тернопільської області № 1 від 13.01.2009р., відповідно до якого управління погоджує проект відведення земельних ділянок та вважає за можливе відвести ПП «Скала –Інтер»земельні ділянки загальною площею 15,3215 га для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів в т.ч. :  1,0641 га для складування родючого шару ґрунту; 1,0476 га для влаштування відвалів розкривних порід; 13,2098 під відкриті розробки та кар'єри;

- довідку по формі № 6-зем Управління Держкомзему у Борщівському районі № 3 від 13.01.2009р.. відповідно до якої сформовано 10 земельних ділянок загальною площею 15,3215 га, що знаходяться у власності та користуванні ПП «Скала –Інтер»(кадастрові номери 6120886400;02;001;0098 - 6120886400;02;001;0107), які знаходяться в межах населеного пункту;

-          висновок відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури № 172 від 04.03.2009р., відповідно до якого вважає за можливе відвести ПП «Скала –Інтер»земельні ділянки площею 15,3215 га з них : 1,0641 га для складування родючого шару ґрунту; 1,0476 га для влаштування відвалів розкривних порід; 13,2098 га –під відкриті розробки та кар'єр для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів в с.Пилипче Борщівського району;     

- висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи № 05.03.02-07/14087 від 16.03.2009р., відповідно до якого Тернопільська обласна санітарно-епідеміологічна станція зазначає про те, що за результатами державної санітарно-епідеміологічної експертизи проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни їх цільового призначення, які надані у власність для розробки «Пилипчанського родовища гіпсів», загальною площею 15,3215 га з них : 1,0641 га для складування родючого шару ґрунту; 1,0476 га для влаштування відвалів розкривних порід; 13,2098 га під відкриті розробки та кар'єр за адресою : Тернопільська область, Борівський район, с.Пилипче, відповідає вимогам діючого санітарного законодавства України, і зазначає про те, що негативний вплив на стан здоров'я населення та навкілля відсутній;

- висновок Тернопільської обласної комунальної інспекції охорони пам'яток історії та культури № 0437 від 16.03.2009р., відповідно до якого на земельній ділянці площею 15,3215 га, що відводиться шляхом зміни цільового призначення для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів, об'єктів культурної спадщини (археології, історії та мистецтва) не виявлено, і інспекція не заперечує проти виділення вказаної земельної ділянки для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів;

- висновок державного управління охорони навколишнього природного середовища у Тернопільській області № 2-2/2047/1682 від 14.04.2009р., відповідно до якого Держуправління погодило матеріали щодо відведення земельних ділянок загальною площею 15,3215 га ПП «Скала –Інтер»для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів в с.Пилипче Борщівського району;

- висновок територіального управління Держгірпромнагляду по Тернопільській області № 01/267 від 18.03.2009р., відповідно до якого територіальне управління не заперечує щодо відведення земельних ділянок загальною площею 16,3365 га (в т.ч. 15,3215 га шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок , які надані у власність , та 1.015 га земельних ділянок які надаються в оренду терміном на 18 років) для розробки Пилипчанського родовища гіпсів при умові виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 4151 від 19.12.2006р., дотримання вимог Кодексу України про надра та Закону України «Про охорону праці»;

- висновок державної організації «Західна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр»№ 13-п від 12.03.2009р., відповідно до якого погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення ділянок, які надані у власність ПП «Скала –Інтер»загальною площею 15,3215 га –під розробку кар'єру для видобування гіпсів з Пилипчанського родовища, що розташований  за адресою с.Пилипче, Борщівського району Тернопільської області;

- висновок про склад ґрунтового покриву та якісну характеристику ґрунтів від 19.03.2009р., відповідно до якого державне підприємство «Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою»зазначає про те, що на земельній ділянці площею 15,3215 га відсутні ґрунти, які належать до переліку особливо цінних груп ґрунтів, передбачених наказом Держкомзему України від 06.10.2003р. № 245 «Про затвердження переліку особливо цінних груп ґрунтів».

          Необхідність складання проектів землеустрою з метою зміни цільового призначення земельних ділянок та з метою отримання земельних ділянок в оренду з наступним їх затвердженням передбачена ст.20 та ст. 123 Земельного кодексу України.

          Так, позивач 18 травня 2009 року звернувся до Пилипченської сільської ради (лист від 18.05.2009р. вих. № 39) з проханням розглянути та затвердити представлений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок, які надані у власність, та проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів за адресою : с.Пилипче Пилипченської сільської ради Борщівського району Тернопільської області; також позивач просив укласти з ПП «Скала –Інтер»договір оренди земельних ділянок загальною площею 1,015га (кадастрові номери 6120886400:02:0108 - 6120886400:02:0115) за адресою: с.Пилипче, Пилипченської сільської ради Борщівського району Тернопільської області.

          Відповідач підтверджує у відзиві на позовну заяву факт звернення позивача із вищевказаним клопотанням, та зазначає що таке клопотання було включено до порядку денного чергової сесії сільської ради, однак за відсутності кворуму воно не було розглянуто.

Одночасно з цим відповідач повідомляє про те, що згідно вимог Земельного кодексу України та Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002р. № 502 та за відсутності негативних висновків, які містяться у наданих проектах землеустрою, Пилипченська сільська рада не заперечує проти затвердження наданих позивачем проектів землеустрою, а також не заперечує проти укладення договору оренди земельних ділянок загальною площею 1,015 га, які межують із земельними ділянками, які належать на праві власності позивачу.    

          У відповідності до ст. 19 Конституції України та ст. ст. 24, 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»від 21.05.1997р. № 280/97-ВР (із змінами і доповненнями) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та Законами України, приймають рішення у межах наданих їх повноважень.  

          Згідно п.2 ст. 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено, що спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

          Як визначено ст.ст. 10, 25, 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією і Законами України, цим та іншими законами. Сільські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

У відповідності до п. а) ч.1 ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад. Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»до компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення питань регулювання земельних відносин. А відповідно до положень ст.33  Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин належить надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; реєстрація суб'єктів права власності на землю; реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею; організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

          Правовідносини, пов'язані із зміною цільового призначення земель, регулюються Земельним кодексом України та постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002р. № 502 «Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб».

          У відповідності до ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земель проводиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення і затверджують проекти землеустрою. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

          Такий порядок визначений у постанові  Кабінету Міністрів України від 11.04.2002р. № 502 «Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб».            

Як визначено у п.п. 2, 4, 6, 7, 12 «Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб»- зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотанням) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту. Проект відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, складається державною або іншою землевпорядною організацією на замовлення власника земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується або перепогоджується з органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, а також підлягає державній землевпорядній експертизі, після якої замовник подає проектні матеріали відповідно до сільської, селищної, міської ради для прийняття рішення. Сільська, селищна, міська рада розглядає проектні матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яка розташована в межах населеного пункту. Рішення сільської, селищної, міської ради про зміну цільового призначення земельної ділянки є підставою для оформлення юридичній особі державного акта на право власності земельної ділянки із зміненим цільовим призначенням.

Положеннями  Закону  України  «Про державну   експертизу  землевпорядної  документації»№1808-IV від 17.06.2004р.  визначаються  правові , організаційні і фінансові   основи  здійснення   державної  експертизи   землевпорядної  документації  та порядок  її проведення . Відповідно   до  ст. 8 Закону України «Про державну   експертизу  землевпорядної  документації»державна  експертиза  проводиться  в обов‘язковій , вибірковій та добровільній формах.  У статті  9  цього Закону   міститься   виключний   перелік   проектів  землеустрою , щодо  яких  повинна  проводитись  обов‘язкова  експертиза , серед  такого  переліку  відсутні   проекти  землеустрою , які  були   отримані  позивачем  для здійснення  господарської   діяльності   з розробки     «Пилипчанського»родовища  гіпсів , а відтак   необхідності   у проведенні  експертизи  таких проектів  землеустрою  немає.

Щодо правовідносин, пов'язаних з орендою землі, то такі регулюються Земельним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», Цивільним кодексом України, іншими законами України, постановами Кабінету Міністрів України у випадках, передбачених  законом, а також договором оренди землі.

Стаття 2 Земельного кодексу України визначає земельні відносини –як відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами яких є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Статтями 124, 125 Земельного кодексу України, статтями 4, 5, 6, 7 Закону України «Про оренду землі»передбачено, що земельні ділянки, які перебувають у власності територіальних громад міст можуть бути об'єктом оренди. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є органи місцевого самоврядування –сільські, селищні, міські ради. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки шляхом укладення договору оренди земельної ділянки і право юридичної особи на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Передача  в оренду земельних ділянок юридичним особам із зміною їх цільового призначення здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтею 123, 124 Кодексу.   

Порядок передачі земельних ділянок в оренду передбачений ст.124 Земельного кодексу України, а саме :

1. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

2. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

3. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

4. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.

Відповідно до ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України –громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Таким чином, відповідно до положень ч. 1 ст.116, ч. 1 ст.124  Земельного кодексу України - підставою для укладення договору оренди i набуття права на оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності, є рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які фактично є орендодавцями земельних ділянок.

Згідно ст.93 Земельного кодексу України передбачено наступне:

1. Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння i користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

2. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам i особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням i організаціям, а також іноземним державам.

3. Оренда земельної ділянки може бути короткостроковою - не більше 5 років та довгостроковою - не більше 50 років.

4. Право оренди земельної ділянки може відчужуватися, у тому числі продаватися на земельних торгах, а також передаватися у заставу, спадщину, вноситися  до статутного фонду власником земельної ділянки –на строк до 50 років, крім випадків, визначених законом.

5. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у володіння та користування іншій oco6i (суборенда).

6. Орендодавцями   земельних  ділянок  є їx власники або уповноважені ними особи.

7. Відносини, пов'язані з орендою землі регулюються законом.

Таким законом є Закон України «Про оренду землі»№ 161-XIV від 6.10.1998р. У статті 4 Закону України «Про оренду землі»уточнюється перелік орендодавців залежно від форми власності земельної ділянки.

Водночас відповідно до п. 1 Прикінцевих положень Закону України «Про оренду землі»частини 2, 3 i 4 статті 4 цього Закону набирають чинності після розмежування відповідно до закону земель державної i комунальної власності. До розмежування відповідно до закону земель державної i комунальної власності орендодавцями земельних ділянок у межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, є відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених Земельним кодексом України.

          Згідно із п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України - до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Таким чином, станом на даний час органом місцевого самоврядування до повноважень якого належить укладення договорів оренди земельної ділянки, яка знаходиться в межах населеного пункту, є Пилипченська сільська рада Борщівського району Тернопільської області.  

Порядок надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами передбачено ст.18 Кодексу України про надра, відповідно до якої надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів. Місцеві Ради народних депутатів при наданні земельної ділянки для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення одночасно надають у користування і надра.   

У 2006 році переліки видів користування надрами, на які надаються дозволи, вказувався у Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.10.2003 р. N 1540. Зокрема, до зазначених видів користування надрами належить видобування корисних копалин (промислова розробка родовищ).  

Водночас відповідно до ч.3 - 4  ст. 66 Земельного кодексу України розміри земельних ділянок, що надаються для зазначених цілей (землі промисловості), визначаються відповідно до затверджених в установленому порядку державних норм і проектної документації, а відведення земельних ділянок здійснюється з урахуванням черговості їх освоєння; надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим проектом рекультивації на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.  

Розміри земельних ділянок, що надаються для потреб промисловості (в даному випадку для видобування гіпсу) повинні бути всебічно обґрунтовані і визначені відповідно до затверджених у встановленому порядку норм і проектно-технічної документації. Отримані позивачем висновки та погодження з територіальним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, дають підстави вважати обґрунтованими розміри земельних ділянок, які відводяться для надання позивачу в оренду.  

Строк  розгляду відповідачем заяви позивача з проханням затвердити представлені проекти землеустрою відповідно до ч.7 ст. 123 Земельного кодексу України  (в редакції, яка діяла станом на дату розгляду поданої заяви) становив 1 місяць.  

Станом на дату розгляду спору відповідачем не було прийнято щодо позивача рішення про затвердження або відмову затвердити проекти землеустрою, а також не було прийнято рішення про надання або про відмову у наданні в оренду  земельної ділянки, а також відповідач не повідомляв у жодний спосіб позивача про розгляд його заяви.

Таким чином, фактичні обставини справи, встановлені судом, дають підстави для висновку, що відповідач не вирішивши клопотання позивача про затвердження представлених проектів землеустрою та укладення договору оренди земельних ділянок порушив його права, визначені Земельним кодексом України та Кодексом України про надра.  

Главою 34 Земельного кодексу України визначено необхідність ведення державного земельного кадастру, а також в ній зазначається призначення, завдання та основні складові частини державного земельного кадастру.

Згідно до ст. 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр –це єдина державна система земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів. Складовою частиною земельного кадастру є кадастрове зонування, яке в свою чергу включає в себе встановлення кадастрових номерів (стаття 196 Земельного кодексу України).   

Відповідно до довідки  № 147 від 09.02.2009р. Управління Держкомзему у Борщівському районі повідомило про присвоєння земельним ділянкам загальною площею 1,0150 га, відведених ПП «Скала –Інтер»для виробництва будівельних матеріалів, кадастрових номерів, з визначенням права використання земельної ділянки –право оренди землі, а саме :

1. земельна ділянка площею 0,0123 га з кадастровим номером 6120886400;02;001;0108

2. земельна ділянка площею 0,0075 га з кадастровим номером 6120886400;02;001;0109

3. земельна ділянка площею 0,0028 га з кадастровим номером 6120886400;02;001;0110

4. земельна ділянка площею 0,0856 га з кадастровим номером 6120886400;02;001;0111

5. земельна ділянка площею 0,1355 га з кадастровим номером 6120886400;02;001;0112

6. земельна ділянка площею 0,1387 га з кадастровим номером 6120886400;02;001;0113

7. земельна ділянка площею 0,6040 га з кадастровим номером 6120886400;02;001;0114

8. земельна ділянка площею 0,0286 га з кадастровим номером 6120886400;02;001;0115.

Відповідно до пункту 1 Тимчасових методичних вказівок Державного комітету України по земельних ресурсах № 1 від 26 січня 1998 р. кадастровий номер це унікальний (не повторюється на всій території України) номер, який присвоюється при формуванні земельної ділянки і зберігається за нею на весь час її існування.

Отже, земельним ділянкам загальною площею 1,0150 га, вибраним в оренду ПП «Скала –Інтер»визначено юридичний статус та географічне місце її положення в межах адміністративно-територіального устрою, що унеможливлює одночасне претендування на неї інших третіх осіб.

Позивачем  здійснено заходи, передбачені чинним законодавством, які є достатніми для укладення договору оренди земельної ділянки, в т.ч. отримано спеціальний дозвіл на користування надрами (реєстраційний номер 4151 від 19.12.2006р.), виданий Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, отримано висновки та погодження територіальних органів, отримано проекти землеустрою, однак з незалежних від позивача причин проекти землеустрою не затверджуються, а також  з незалежних від позивача причин  не укладається договір оренди зі сторони орендодавця, яким є відповідач.

Таким чином, порушується право позивача на оренду земельної ділянки, реалізація якого є необхідною йому для провадження господарської діяльності.

Не укладення відповідачем договору оренди земельної ділянки без наведення позивачу причин такого не укладення є обмеженням позивача у здійсненні господарської діяльності.

3 огляду на викладене та беручи до уваги протермінування відповідачем терміну, визначеного законодавством для розгляду заяви позивача про надання земельної ділянки в оренду для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів за  рахунок земель в межах населеного пункту на території Пилипчанської сільської ради, суд прийшов до висновку, що порушене право позивача на оренду земельної ділянки підлягає захисту способами, передбаченими ст. 152 Земельного кодексу України.

Згідно статті 152 Земельного кодексу України захист громадян на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання права (в даному випадку права позивача на оренду земельних ділянок загальною площею 1,0150 га та на використання придбаних земельних ділянок загальною площею 15,3215 га із зміненим цільовим призначенням земель), та застосуванням інших, передбачених законом, способів захисту.

Судом встановлено, що у позивача право на отримання в оренду земельних ділянок загальною площею 1,0150 га існує, однак його реалізація неможлива через те, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди та його державної реєстрації.

Окрім наведено судом  встановлено, що у позивача також існує право на зміну цільового призначення  придбаних земельних ділянок площею 15,3215 га та на їх використання для промислового використання під розробку гіпсового кар'єру.

Стаття 125 Земельного кодексу України забороняє особам приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації.

Відповідно до п. 15 рекомендацій Президії Вищого Господарського Суду України № 04-5/120 від 27.06.2007р. «Про деякі питання підвідомчості i підсудності справ господарським судам»та з урахуванням інформаційного листа Вищого Господарського Суду України № 01-8/164 від 18.03.2008р. «Про деякі питання застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2007 році»- господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають iз земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, оскільки земля є об'єктом цивільних прав i обов'язків i використовується в господарській діяльності на підставі цивільно-правових угод. До таких справ слід відносити справи, пов'язані iз захистом права користування землею, в яких, захищаючи свої цивільні права i охоронювані законом інтереси, беруть участь суб'єкти господарської діяльності.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідач доказів на спростування обставин, повідомлених позивачем, не надав.

Інших суб'єктів господарювання, які мали б намір набути в оренду земельні ділянки загальною площею 1,0150 га (кадастрові номери 6120886400:02:0108 - 6120886400:02:0115) судом не виявлено, і процедура набуття позивачем земельної ділянки в тимчасове користування розпочата до набрання чинності законодавчими актами, які визначали порядок передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у  державній або комунальній власності шляхом проведення земельних торгів/аукціону, та такі законодавчі акти  не мають зворотної дії.

Відповідно до положень пункту 11 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»від 03.06.2008р. № 309-VI та беручи до уваги абз.3 п.1 Перехідних положень Земельного кодексу України у позивача відсутня необхідність оформляти право оренди земельної ділянки на підставі аукціону/торгів з огляду на те, що станом на 1 січня 2008 року позивачем на виконання вимог Кодексу України про надра було отримано на платній основі спеціальний дозвіл на користування надрами (реєстраційний номер 4151 від 19.12.2006р.), виданий Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, та отримано проект гірничого відводу.

Беручи до уваги заяву відповідача (Пилипченської сільської ради) щодо визнання позовних вимог позивача в повному обсязі, враховуючи обставини справи, суд приймає її, вважаючи  такою, що не порушує чиї - небудь права, свободи та інтереси, та задовольняє позов, оскільки інших суб'єктів господарювання, які мали намір набути в оренду спірну земельну ділянку господарським судом Тернопільської області не виявлено, і процедура набуття земельної ділянки в тимчасове користування розпочата до набрання чинності законодавчими актами, які визначають передачу в оренду земельних ділянок за результатами  проведення земельних торгів, та які не мають зворотної дії.

Отже, у відповідача відсутні підстави для відмови позивачу в укладенні договору оренди земельної ділянки щодо якої здійснено вибір, а також у відповідача відсутні підстави не вчиняти інші дії, необхідні для укладення такого договору, зокрема, не затверджувати кадастровий план, не приймати рішення про надання позивачу земельної ділянки в оренду, не затверджувати проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП «Скала –Інтер»для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів за адресою : с.Пилипче, Пилипченська сільська рада, Борщівського району, Тернопільської області (загальною площею 1,015 га) та проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП «Скала-Інтер»шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок, які надані у власність за адресою : с.Пилипче, Пилипченської сільської ради, Борщівського району Тернопільської області (загальною площею 15,3215 га) тощо.

Оцінивши представлені документальні докази, господарський суд Тернопільської області прийшов до переконання, що позовні вимоги позивача документально обґрунтовані i підлягають задоволенню.

Судові  витрати , в порядку  ст. 49 ГПК України ,  покласти  на  позивача , як  ініціатора  позову .

Керуючись ст.ст.33, 34, 43, 49, 82-85 ГПК України, Законом України «Про оренду землі», ст.ст. 66, 93, 152 та п.1 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. 16 - 18 Кодексу України про надра, п.11 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 309-VI, постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002р. № 502 «Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб», суд -

ВИРІШИВ :

1. Позов задовольнити.

2. Зобов'язати Пилипченську сільську раду укласти з приватним підприємством «Скала –Інтер»(код ЄДРПОУ 33317158) договір оренди земельних ділянок загальною площею 1,015 га (кадастрові номери  6120886400:02:0108 - 6120886400:02:0115) терміном на 18 років для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів за рахунок земель загального користування в межах населеного пункту на території Пилипченської сільської ради;

3. Зобов'язати Пилипченську сільську раду затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП «Скала –Інтер»для розробки «Пилипчанського»родовища гіпсів за адресою : с.Пилипче, Пилипченська сільська рада, Борщівського району, Тернопільської області (загальною площею 1,015 га) та проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПП «Скала-Інтер»шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок, які надані у власність за адресою : с.Пилипче, Пилипченської сільської ради, Борщівського району Тернопільської області (загальною площею 15,3215 га) протягом 15 днів з дня набрання рішенням суду законної сили, у разі не затвердження проектів землеустрою у вказаний термін –вважати їх затвердженими з 16 дня після набрання рішенням суду законної сили.

4. На дане рішення сторонами по cправі може бути подана апеляційна скарга до Львівського апеляційного господарського суду на протязі десяти днів з дня його підписання, 01 липня  2009 року  через місцевий господарський суд Тернопільської області.

5. Рішення направити сторонам по справі.

 

Суддя                                                                                          І.М. Турецький

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення25.06.2009
Оприлюднено11.07.2009
Номер документу4024934
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/77-1150

Рішення від 25.06.2009

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Турецький І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні