Рішення
від 28.08.2014 по справі 925/1205/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 45-24-38, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 серпня 2014 року Справа № 925/1205/14

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В.,

секретар судового засідання - Козоріз О.І.,

за участю представників сторін:

від позивача - Луговський О.С. - представник за довіреністю,

від відповідача - представник не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Черкаської міської ради, м. Черкаси

до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю

"Черкасиплемсервіс", м. Черкаси

про внесення змін до договору,-

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду Черкаської області з позовом звернулася Черкаської міська рада до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Черкасиплемсервіс" про внесення змін до договору оренди землі від 17 травня 2007 року.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 16 липня 2014 року порушено провадження у справі та призначено розгляд справи в судовому засіданні на 29 липня 2014 року.

Розгляд справи здійснюється після відкладення.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та

просив суд позов задовольнити повністю.

Викликаний в судове засідання представник відповідача не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, відзиву на позовну заяву суду не надав.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 16 липня 2014 року було зобов'язано відповідача надати суду відзив на позовну заяву з посиланням на мотиви повного або часткового відхилення вимог позивача, а також докази, що обґрунтовують відхилення позовних вимог.

Оскільки відповідач не був позбавлений права надати суду необхідні докази та свої доводи і міркування щодо предмету спору шляхом письмових пояснень та заперечень, про час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, та оскільки явка представників сторін в судове засідання обов'язковою не визнавалась, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами в порядку ст. 75 ГПК України.

В судовому засіданні, яке відбулося 28 серпня 2014 року згідно ст. 85 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення зі справи №925/1205/14.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника сторін, а також дослідивши докази, що містяться в матеріалах справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного:

Звертаючись до суду позивач просив внести зміни до договору виклавши його умови у наступній редакції:

- "п. 5 договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30 травня 2012 року № 610 становить: 978 629 грн. 30 коп. (дев'ятсот сімдесят вісім тисяч шістсот двадцять дев'ять грн. 30 коп.) - землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами.".

Пункт 9 договору викласти в наступній редакції:

"Річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Смілянській, 177 встановлюється:

З 17.05.2011 року у розмірі 2% від її нормативної грошової оцінки, що становить 19 573,00 (дев'ятнадцять тисяч п'ятсот сімдесят три) грн. - землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами.

З 13.09.2011 року у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 29 359,00 (двадцять дев'ять тисяч триста п'ятдесят дев'ять) грн. - землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами.

З 01.01.2012 року у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 29 359,00 (двадцять дев'ять тисяч триста п'ятдесят дев'ять) грн. - землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами.

З 01.01.2013 року у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 29 359,00 (двадцять дев'ять тисяч триста п'ятдесят дев'ять) грн. - землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами.

З 01.04.2014 року у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 29 359,00 (двадцять дев'ять тисяч триста п'ятдесят дев'ять) грн. - землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами.".

Як вбачається з матеріалів справи, та було встановлено господарським судом під час її розгляду, 17 травня 2007 року між Черкаською міською радою (орендодавець) та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Черкасиплемсервіс" (орендар) було укладено договір оренди землі.

Згідно умов п. 1 вищевказаного договору орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 27 вересня 2006 року №2-84 зобов'язався надати, а орендар - прийняти в строкове платне користування земельну ділянку, що за цільовим призначенням відноситься до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться в м. Черкаси, по вул. Смілянській, 177.

Відповідно до п. 2 даного договору, в оренду передається земельна ділянка площею 5 170 кв. м. для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі і виробничих приміщень.

При укладенні договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 479 931 грн. 00 коп. (п. 5 договору).

Згідно п. 9 договору за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 1.0% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання договору становить 4 799 грн. 00 коп.

Договір оренди землі зареєстрований 30 січня 2007 року у Черкаській регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" при Держкомземі України за №040877500039.

Договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. (п. 8 договору).

Пунктом 10 договору визначено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення, функціонального використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженою Кабінетом Міністрів України формою, що заповнюється під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Розмір грошової оцінки та орендної плати не є сталим і змінюється в зв'язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства. В таких випадках розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього договору.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку (п. 36 договору).

23 травня 2014 року позивач направив на адресу відповідача пропозицію щодо внесення змін до договору оренди землі.

Проте, стосовно даного питання згоди між сторонами досягнуто не було.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року N 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача.

Аналогічний висновок також міститься в п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".

Як зазначалося вище, відповідач не розглянув пропозиції позивача про внесення запропонованих останнім змін до договору оренди землі від 17 травня 2007 року, у зв'язку з чим і виник даний спір.

Судом встановлено, що рішенням Черкаської міської ради від 13 травня 2010 року №5-656 "Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси" затверджено базову вартість одного кв.м. земельної ділянки земель м. Черкаси в розмірі 127,48 грн. Дане рішення є чинним.

Згідно ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.

Плата за землю справляється відповідно до закону.

Частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" визначено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно ч. ч. 1-3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Положеннями ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативною грошовою оцінкою земельних ділянок є капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Аналогічне за змістом поняття закріплене і в п. 14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України, проте передбачено, що капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначається відповідним центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (в редакції станом на день набрання чинності рішенням Черкаської міської ради від 13 травня 2010 року №5-656).

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону України "Про оцінку земель").

Статтею 12 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативно-методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно-правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання. Нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка становить 978 629,30 (дев'ятсот сімдесят вісім тисяч шістсот двадцять дев'ять грн. 30 коп.) - землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами".

Пункт 288.5 ст. 285 Податкового кодексу України в редакції Закону України від 27 березня 2014 року №1166-VII "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" передбачає, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

288.5.1. не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;

288.5.2. не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом;

в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки;

288.5.3. може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до ст. 18 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Згідно ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту (ст. 654 ЦК України).

Як вказувалося вище, позивач просив суд встановити новий розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою з 17 травня 2011 року, з 13 вересня 2011 року, з 01 січня 2012 року, з 01 січня 2013 року та з 01 квітня 2014 року.

Згідно ч. 3 ст. 631 ЦК України сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.

Тобто саме сторони за взаємною згодою можуть встановити що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до укладення договору, а якщо договір змінюється в судовому порядку, то з урахуванням положень ст. 653 ЦК України, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду законної сили.

Зі змісту редакції п. 9 договору (запропонованої позивачем) вбачається, що останній фактично поставив питання про зміну річної орендної плати з 17 травня 2011 року, надавши його умовам зворотної сили, проте сторонами не досягнуто згоди щодо цього питання, а отже, така вимога суперечить приписам ст. 653 ЦК України та ст. 188 ГК України.

Відповідно до ч.1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Таким чином, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки, якою користується відповідач затверджена Черкаською міською радою, а також в зв'язку з тим, що сторони договору від 17 травня 2007 року не дійшли згоди щодо річного розміру орендної плати, суд вважає за необхідне умови пункту 5, 9 договору оренди землі змінити, та зазначити, що річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Смілянській, 177, встановлюється у розмірі 3 % від її нормативної грошової оцінки, що становить 29 359,00 (двадцять дев'ять тисяч триста п'ятдесят дев'ять грн.) землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами.

Господарські витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 49 ГПК України.

В пункті 4.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21 лютого 2013 року, № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" вказано, що судовий збір у справах зі спорів, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття обґрунтованих пропозицій другої сторони. Якщо розбіжності між сторонами вирішено частково на користь однієї із сторін і частково на користь другої сторони, то витрати, пов'язані зі сплатою судового збору, розподіляються між обома сторонами з урахуванням кількості та змісту прийнятих господарським судом пропозицій кожної із сторін (зокрема, у залежності від кількості пунктів спірного договору, прийнятих судом у редакції позивача і відповідача).

Якщо пропорції задоволення позовних вимог точно визначити неможливо (зокрема, при частковому задоволенні позову немайнового характеру), то судові витрати розподіляються між сторонами порівну.

На підставі викладеного, та керуючись ст. 49, ст. ст. 82-85 ГПК України суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Внести до договору оренди землі від 17 травня 2007 року укладеного між Черкаською міською радою та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Черкасиплемсервіс", який зареєстрований у Черкаській регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" при Держкомземі України 30 січня 2007 року за №040877500039 наступні зміни:

- "п. 5 договору викласти в такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.05.2012 №610 становить 978 629,30 (дев'ятсот сімдесят вісім тисяч шістсот двадцять дев'ять грн. 30 коп.) - землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами";

- "п. 9. договору викласти в такій редакції: "Річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Смілянській, 177 встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 29 359,00 (двадцять дев'ять тисяч триста п'ятдесят дев'ять) грн. землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами".

3. В решті вимог - в позові відмовити.

4. Стягнути з сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Черкасиплемсервіс", вул. Смілянська, 177, м. Черкаси, ідентифікаційний код 22810656 на користь Черкаської міської ради, вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, ідентифікаційний код 25212542 - 609 грн. 00 коп. витрат на сплату судового збору.

Видати відповідний наказ після набрання рішення законної сили.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ХІІ ГПК України.

Повне рішення складено 01 вересня 2014 року.

Суддя А.В.Васянович

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення28.08.2014
Оприлюднено04.09.2014
Номер документу40307220
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/1205/14

Рішення від 28.08.2014

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні