ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
тел. /0552/ 49-31-78
Вед сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
У Х В А Л А
"29" серпня 2014 р. Справа № 923/970/14
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Довгань О.І., розглянувши справу
за позовом: Прокурора Горностаївського району Херсонської області в інтересах держави в особі :
Позивача -1 : Головного управління державного агентства земельних ресурсів в Херсонській області
Позивача-2: Горностаївської районної державної адміністрації смт. Горностаївка, Херсонської області
до: Приватного підприємства з іноземними інвестиціями "Агротехнології" Горностаївського району Херсонської області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:
Великоблаговіщенська сільська рада Горностаїського району Херсонської області
про повернення земельної ділянки
за участю: Ахременко О.Д. посв. № 019816 від 19.08.13 року - прокуратура м. Херсона
представників сторін:
від позивача - 1: - Попкова Ю.П., №32-21-04-2992/274 від 18.06.2014р.
від позивача - 2: не прибули
від відповідача: - Котюк В.А. дов. №1 від 16.07.2014р.
від третьої особи: не прибули
в с т а н о в и в:
Прокурор Горностаївського району Херсонської області в інтересах держави в особі позивача-1: Головного управління державного агентства земельних ресурсів в Херсонській області, позивача-2: Горностаївської районної державної адміністрації смт. Горностаївка, Херсонської області звернувся до суду з позовом до приватного підприємства з іноземними інвестиціями "Агротехнології" Горностаївського району Херсонської області про повернення земельної ділянки до земель резервного фонду Великоблаговіщенської сільської ради Горностаїського району Херсонської області.
Ухвалою суду від 07.07.2014р. суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі та призначив справу до розгляду. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі Великоблаговіщенську сільську раду Горностаїського району Херсонської області, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.
Сторони належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, ухвала про призначення засідання направлена сторонам рекомендованим листом з повідомленням про вручення. До суду повернулись поштові повідомлення направлені на адресу учасників провадження з поштовими відмітками про вручення ухвали суду.
До суду надійшли супровідним листом додаткові документи від прокуратури Горностаївського району Херсонської області
Від Горностаївської районної державної адміністрації надійшов лист, відповідно до якого Горностаївська райдержадміністрація повідомляє, що з урахуванням змін внесених до законодавчих актів стосовно розмежувань земель державної та комунальної власності розпорядником земельних ділянок за межами населеного пункту - є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Оскільки земельна ділянка, що зазначена у позові знаходиться за межами населеного пункту Горностаївська районна державна адміністрація не може бути позивачем у даній справі.
Великоблаговіщенська сільська рада наддала до суду заяву від 07.08.2014р. № 225/02-35, просить суд розглядати справу без її участі, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи для надання відзиву на позов та додаткових документів.
Головне управління Держземагентства у Херсонській області відповідно до вимог ухвали господарського суду Херсонської області від 07.07.2014р. № 923/970/14 надало пояснення по суті позову, не підтримує позовні вимоги прокурора Горностаївського району Херсонської області стосовно зобов'язання ПП "Агротехнології" повернути за актом прийому-передачі до земель резервного фонду Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району Херсонської області земельну ділянку державної власності площею 178,9 га. для ведення товарного сільськогосподарського призначення сільськогосподарського призначення визнання з наступних підстав.
Згідно вимог договору оренди земельної ділянки від 20.09.2003р. реєстраційний № 04047200001 відповідач ПП з іноземними інвестиціями "Агротехнології" із земель резервного фонду Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району Херсонської області Великоблаговіщенською сільською радою передано в оренду земельну ділянку державної власності площею 178,9 га для ведення товарного сільськогосподарського призначення сільськогосподарського призначення передано в оренду строком до 20.09.2013р. для вирощування зернових та олійних культур.
Керуючись вимогами ст.ЗЗ Закону України "Про оренду землі" по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.
Відповідно до внесених змін у діюче земельне законодавство України, а саме ч.4 ст.122 Земельного Кодексу України - з 1.01.2013р. повноваження щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної форми власності для всіх потреб передані обласним територіальним органам Держземагентств.
Проте питання щодо повноважень поновлення вже діючих договорів оренди було на той період спірним, оскільки фактичними контрагентами по договорах були органи місцевого самоврядування або органи виконавчої влади.
На даний час повноваження щодо розірвання або пролонгації діючих договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення на території Херсонської області належить до виключної компетенції Головного Управління Держземагентства у Херсонській області.
Керуючись вимогами наказу Міндоходів України від 16.01.2014 №25 "Узагальнююча податкова консультація щодо орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності" визначено, якщо договір оренди земель державної власності підлягає поновленню і платник продовжує користуватися такою земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди та не отримав письмового заперечення від орендодавця щодо використання земельної ділянки, то до поновлення у встановленому порядку договору оренди такий платник буде сплачувати оренду плату відповідно до умов попереднього договору, але не нижче розміру, встановленого підпунктом 288.5.1. пункту 288.5 статті 2888 Кодексу.
На момент подачі ПП "Агротехнології" документів та заяви про пролонгацію договору до Головного управління Держземагентства у Херсонській області, наданою довідкою ДПІ зафіксовано відсутність заборгованості щодо спати орендної плати, а таким чином, місцевим бюджетом безперервно отримувались кошти в повному обсязі від використання за цільовим призначенням зазначеної земельної ділянки. В разі задоволення позовних вимог прокуратури необхідно буде здійснити перерахунки та повернути сплачені кошти.
Наказом Головного управління Держземагентства у Херсонській області від 30.07.2014р. за №21-970/18-14-СГ, керуючись визначеним законодавством повноваженнями та відповідно до вимог ст.ст. 15-1,22,122,125,126,4.3 розділу X Перехідних Положень Земельного кодексу України, Закону України "Про державний земельний кадастр", "Про землеустрій" ПП "Агротехнології" поновлено право оренди земельної ділянки площею 178,9 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 6522680500:04:001:0172 та встановлено річну орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою в розмірі 3 відсотка від її нормативно грошової оцінки. В зв'язку із приведенням у відповідність діючим вимогами земельного законодавства України процедури пролонгації договору оренди земельної ділянки від 20.09.2003р. реєстраційний № 04047200001 укладеного з ПП "Агротехнології", керуючись вимогами 21, 22, 28, 59 ГПК, ст.ст. 15-1, 22, 31, 79-1, 93, ч.4ст. 122, 134, 125 Земельного кодексу.
Головне управління Держземагентства у Херсонській області просить залишити без задоволення позов прокурора Горностаївського району Херсонської області, а договірні відносини між ГШ "Агротехнології" та Головним управлінням Держземагентства у Херсонській області відповідно до наказу від 30.07.2014 за №21-970/18-14-СГ про поновлення права оренди договору оренди землі офіційно зареєстрованого 16.01.2004р №04047200001 залишити чинними.
Ухвалою від 18.07.2014р. суд відклав розгляд справи на 07.08.2014р. В судовому засіданні 07.08.2014р. оголошено перерву до 26.08.2014р. на клопотання прокурора. В судовому засіданні 26.08.2014р. на клопотання прокурора оголошено перерву до 29.08.2014р.
Стаття 4-3 ГПК України встановлює, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Господарський суд створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.
Принцип змагальності є визначальним принципом судового процесу взагалі та господарського зокрема. Відповідно до ст. 129 Конституції України змагальність віднесено до основних засад судочинства.
Змагальність полягає в тому, що сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності власної правової позиції. Спір повинен вирішуватися на користь тієї сторони, яка за допомогою відповідних процесуальних засобів переконала суд в обґрунтованості своїх вимог чи заперечень. Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи обстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі. Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об'єктивного з'ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Принцип змагальності передбачає покладання тягаря доказування на сторони, покладання на них відповідальності за доведеність їхніх вимог чи заперечень, звільнення суду від обов'язку збирання доказів.
Принцип змагальності вимагає від сторін ініціативи та активності в реалізації їхніх процесуальних прав, тобто обумовлює мотивацію поведінки сторін під час розгляду справи. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, активно впливають на судову діяльність, оскільки їхні розпорядчі волевиявлення можуть бути обов'язковими для суду.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін та учасників провадження суд встановив наступне.
Відповідно до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено, як од ну з основних, функцію представництва інтересів держави в суді.
Статтею 3 -1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва прокурором у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 року прокурори і їх заступники мають право звертатися до суду з позовними заявами в інтересах держави. Оскільки "інтереси держави є оціночним поняттям" прокурор чи його заступником у кожному конкретному випадку самостійно визначає в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Прокурор Горностаївського району Херсонської області звертається з даною позовною заявою до суду, насамперед, на захист економічних інтересів держави в особі головного управління земельних ресурсів у Херсонській області, Горностаївської районної державної адміністрації Херсонської області, яким спричинено шкоду, внаслідок користування земельною ділянкою приватним підприємством "Агротехнології", в порушення вимог чинного законодавства України.
Прокуратурою Горностаївського району в порядку ст.21 Закону України "Про прокуратуру" проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства України Великоблаговіщенською сільською радою в частині законності надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Перевіркою встановлено, що на підставі розпорядження голови Горностаївської районної державної адміністрації № 177-3 від 12.12.2003 року вирішено передати ПП "Агротехнології" земельну ділянку сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту, площею 178,9 га. в оренду терміном на 10 років, із земель резервного фонду Великоблаговіщенської сільської ради.
Згідно інформації відділу Держземагентсва в Горностаївському районі від 10.04.2014 року нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки станом на 01.01.2014 року становить 8 146 509, 31 грн.
На підставі вказаного розпорядження між Великоблаговіщенською сільською радою та ПП "Агротехнології" (далі - Орендар) за погодженням з Горностаївською районною державною адміністрацією Херсонської області було укладено договір оренди вищевказаної земельної ділянки (далі Договір).
Вказаний Договір зареєстровано в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею на умовах оренди Великоблаговіщенської сільської ради від 16.01.2004 року за №04047200001.
Земельна ділянка була передана Орендарю згідно акту прийому-передачі об'єкта оренди від 18.09.2003 року.
Відповідно до п.п.2.1 вказаного Договору строк оренди визначено з 20.09.2003року до 20.09.2013 року.
Перевіркою встановлено, що 12.09.2013 року між Орендарем та Орендодавцем було укладено додаткову угоду, згідно якої досягнуто домовленості вважати термін дії договору оренди земельної ділянки площею 178,9 га між Великоблаговіщенською сільською радою та ПП "Агротехпології" продовженим на термін та на умовах, зазначеними в основному у договорі, що зареєстрований 16.01.2004 року, на підставі ст. 33 Закону України "Про оренду землі" та п.2.2 вищевказаного Договору.
Згідно п.2.2. вищевказаного Договору при закінченні строку договору Орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк. У цьому разі зацікавлена сторона повинна повідомити письмово другу сторону про бажання пролонгації договору на такий самий строк.
Статтею 33 Закону України "Про оренду землі" визначено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); або уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).
Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.
Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Тобто, починаючи з 01.01.2013 року у зв'язку зі змінами в земельному законодавстві України, викликаними набранням чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 року, розпорядником вказаної земельної ділянки є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Виходячи з вищевикладеного, додаткова угода до Договору оренди щодо поновлення строку його дії мала бути укладена саме з уповноваженою особою Головного управління земельних ресурсів у Херсонській області.
Крім того, згідно ст. 210 Цивільного кодексу України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Ст.125 Земельного кодексу України визначає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст. 18 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про оренду землі" укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації, право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Статтею 288 Податкового Кодексу визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно ч.І ст.4 Закону України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки.
Перевіркою встановлено, що додаткова угода до договору оренди земельної ділянки щодо поновлення терміну його дії від 12.09.2013 року не зареєстрована в установленому Законом порядку. Вказане підтверджується інформацією, наданою реєстраційною службою Горностаївського РУЮ від 08.04.14р. та поясненнями голови Великоблаговіщенської сільської ради від 02.06.2014 року.
На підставі викладеного, враховуючи положення ч.І ст. 210 Цивільного кодексу України, ст. 25 Земельного кодексу України, ст. ст. 18, 20 Закону України "Про оренду землі" вказана угода не є укладеною, тобто не створює жодних прав та обов'язків для сторін.
Відповідно до ст. 785 Цивільного кодексу України у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.
Частиною 4 статті 284 ГК України визначено, що строк договору оренди визначається за погодженням сторін.
Відповідно до ст. 31 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку на який його було укладено.
Частиною І ст.34 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що у разі припиненим або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.
Згідно п.п. 6.2 вищевказаного основного Договору визначено, що однією з підстав припинення договору є закінчення його строку.
П.п. 5.2 Договору закріплено, що Орендар зобов'язаний повернути після припинення або розірвання договору оренди земельну ділянку в рівноцінному стані, що мав місце до моменту передачі в оренду.
Таким чином, в силу ст.210 Цивільного кодексу України , ст.31 Закону України "Про оренду землі", ст. 125 Земельного кодексу України, умов договору, строк дії вказаного Договору оренди земельної ділянки, укладеного з ПП "Агротехнології", що зареєстрований 16.01.2004 року, закінчився (припинився) 20.09.13р.
Однак, ПП "Агротехнології" продовжує використовувати земельну ділянку без законних на те підстав. Факт користування ПП "Агротехнології" вищевказаною земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди підтверджуються також довідкою Великоблаговіщенської сільської ради від 29.05.2014 року про сплату Орендарем орендної плати за період з 12.09.2013 по травень 2014 року, поясненнями голови Великоблаговіщенської сільської ради від 02.06.2014 року.
Вищевикладене свідчить про відсутність правових підстав для користування ПП "Агротехнології" на умовах оренди земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, загальною площею 178,9 га, із земель резервного фонду Великоблаговіщенської сільської ради, нормативною грошовою оцінкою 8 146 509,31 грн., після припинення вищевказаного Договору оренди. На підставі викладеного, вказана земельна ділянка підлягає поверненню до земель резервного фонду Великоблаговіщенської сільської ради.
Відповідач ПП "Агротехнології" надав відзив, повністю заперечує проти позовних вимог та просить позовні вимоги прокурора Горностаївського району Херсонської області до ПП "Агротехнології" залишити без задоволення, мотивуючи наступним.
Відповідач вважає, що прокурор перевищив повноваження, звертаючись до господарського суду з позовом у даній справі. Пунктом 2 ст. 121 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом. Відповідно до ст. 36і Закону України "Про прокуратуру" підставою представництва в суді держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними і державою.
Згідно з ч. 1 ст. 2 ГПК України, господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. В позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому саме полягає порушення інтересів держави і обґрунтовує необхідність їх захисту (ч. 2 ст. 2 ГПК України).
Конституційний суд України в рішенні від 08.04.1999 року (далі - рішення КСУ) визначив, що прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Таким чином, в загальних положеннях ГПК та у вищезазначеному рішенні Конституційного суду законодавець прямо вказує на те, що прокуратура має вживати такий захід реагування як звернення із позовом до господарського суду виключно в разі, коли матеріальним чи іншим інтересам держави була спричинена шкода.
Так, в своїй позовній заяві прокурор стверджує, що використовуючи земельну ділянку без проведення державної реєстрації додаткової угоди про подовження терміну дії договору її оренди ПП "Агротехнології" завдало шкоду державі та порушило її інтереси.
В господарському праві в поняття шкоди включаються збитки, тобто витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Так, з 20.09.2003р. по 20.09.2013 року відповідач користувався наданою в оренду земельною ділянкою, сумлінно виконуючи покладені на нього п. 5.2. зобов'язання, в тому числі зі сплати орендної плати. Надалі, 12.09.2013 року сторонами було укладено додаткову угоду, якою строк дії договору було продовжено. Відповідач продовжував користуватися земельною ділянкою, знову ж таки сумлінно виконуючи свій обов'язок із сплати орендних платежів. Даний факт підтверджується довідкою Великоблаговіщенької сільської ради № 131/02-35 від 03.06.2014, доданою до позовної заяви. Крім того, даний факт не заперечується ані позивачами, ані прокурором. Таким чином, своєчасно та в повному обсязі сплачуючи орендну плату відповідач не лише не порушував матеріальних чи будь-яких інших інтересів держави, а й сприяв наповненню місцевого бюджету та, відповідно, покращенню фінансового, а відповідно й соціально-економічного стану місцевої територіальної громади.
До того ж Відповідач, який не є розпорядником земельної ділянки площе 178,9 га., за власний кошт замовив та розробив технічну документацію, щодо встановлення меж земельної ділянки на місцевості із присвоєнням земельній ділянці площею 178,9 га. кадастрового номеру (договір, кошторис, рахунок додаються).
Таким чином, всупереч вимог ч.2 ст. 2 ГПК України ані прокурор в своїй позовній заяві, ані позивачі не обґрунтували, в чому конкретно полягає шкода, завдана державі внаслідок користування відповідачем орендованою земельною ділянкою. В зв'язку з цим, відповідач вважає, що позов прокурора поданий без достатніх фактичних підстав.
В своїй позовній заяві прокурор стверджує, що ПП "Агротехнології" у період з 20.09.2013 року користувалося орендованою земельною ділянкою без достатньої правової підстави, оскільки укладена додаткова угода від 12.09.2013 року не була зареєстрована у встановленому законодавством порядку.
В обґрунтування своєї правової позиції прокурор посилається на норми ст. ст 18, 20 Закону України "Про оренду землі". Відповідач категорично не погоджується з позицією прокурора з огляду на наступне.
За нормами Цивільного кодексу України, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Низка окремих норм законодавчих актів, чинних до 1 січня 2013 року, передбачала, що моментом укладення договору оренди землі (набуття договором чинності) є його державна реєстрація, зокрема, статті 640 Цивільного кодексу України, яка встановлювала, що договір, який підлягає державній реєстрації, вважається укладеним з моменту його державної реєстрації; та статті 18, 20 Закону України "Про оренду землі", які передбачали набуття чинності договором оренди землі після його державної реєстрації.
Водночас відповідно до постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 6 листопада 2009 року "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" не є вчиненим правочин у разі нездійснення його державної реєстрації, якщо правочин (договір) підлягає такій реєстрації. Тобто для набуття чинності договором оренди землі необхідно було його зареєструвати у встановленому законом порядку. Лише після його державної реєстрації договір вважається укладеним та набуває чинності.
Згідно змін до законодавства, які набули чинності з 1 січня 2013 року (зміни, внесені Законом України від 11.02.2010 р. № 1878-УІ до ЦКУ та Закону № 161), з частини З статті 640 Цивільного кодексу України виключені положення, які передбачають набуття чинності договором з моменту його державної реєстрації, та виключені статті 18 і 20 Закону України "Про оренду землі", які передбачали набуття договорами оренди чинності з моменту їхньої реєстрації.
Разом із тим, статтею 125 Земельного кодексу України та статтею 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право оренди земельної ділянки підлягає обов'язковій державній реєстрації та виникає з моменту її реєстрації.
Таким чином, договір оренди земельної ділянки набуває чинності (вважається укладеним) з моменту досягнення згоди з усіх його істотних умов та його підписання сторонами. Оскільки чинне законодавство України не передбачає обов'язкового нотаріального посвідчення договорів оренди землі, то відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону "Про оренду землі" договір оренди землі (а так само зміни та доповнення до нього) вважається укладеним з моменту його оформлення у письмовій формі. Тобто після підписання сторонами договору оренди землі між ними виникають певні права та обов'язки, пов'язані зі зміною та припиненням договірних відносин, у зв'язку з чим зміна умов договору чи його розірвання в односторонньому порядку, незалежно від проведення державної реєстрації прав за цим договором, не допускається, окрім випадків, передбачених законом чи договором.
Відповідач вважає, що твердження прокурора про те, що додаткова угода від 12.09.2013 року є неукладеною, а орендована на її підставі земельна ділянка підлягає поверненню за актом прийому-передачі, спростовується нормами чинного законодавства.
Крім того, статтею 80 ГПК України встановлено, що господарський суд припиняє провадження у справі за відсутності предмета спору.
Оскільки в зв'язку із набранням чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 р. розпорядником орендованої відповідачем земельної ділянки став центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, 30.07.2014 року позивачем-1 було видано наказ № 21-970/18-14-СГ про поновлення ПП "Агротехнології" права оренди земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати.
01.08.2014 р. між позивачем-1 та відповідачем було укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 12.09.2003 р. про продовження терміну його дії до 20.09.2020 року. Відповідно до вимог ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право оренди земельної ділянки, що виникло на підставі цієї додаткової угоди, отримало державну реєстрації в Горностаївському районному управлінні юстиції, що підтверджується відповідним витягом (додається).
Таким чином, на день розгляду справи ПП "Агротехнології" користуються земельною ділянкою, площею 178,9 га. на належній правовій підставі, а саме відповідно до додаткової угоди від 01.08.2014 р. до договору оренди земельної ділянки від 12.09.2003 р., яка була оформлена відповідно до вимог чинного законодавства та право оренди за якою теж було зареєстровано згідно вимог чинного законодавства.
Після пред'явлення даної позовної заяви, після порушення господарським судом ухвалою від 07.07.2014р. провадження у даній справі за позовом прокурора господарським судом, відповідачем до матеріалів справи долучено наказ Головного управління Держземагентсва в Херсонській області від 30.07.2014р. № 21-970/18-14-СГ "Про поновлення ПП "Агротехнології" права оренди земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати", який надає відповідачеві право користування земельною ділянкою.
Сторони надали відповідні пояснення та належні докази приведення своїх відносин щодо продовження дії договору оренди спірної земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства, вжиття заходів щодо зміни грошової оцінки землі та збільшення розміру орендної плати.
За таких обставин прокурор подав заяву про відмову від позову.
Судом встановлено, що подання такої заяви не порушує інтересів держави та учасників провадження. Суд приймає відмову від позову. Відповідно до п. 4 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, у разі якщо позивач відмовився від позову і відмову прийнято судом. В судовому засіданні роз'яснені наслідки відмови від позову.
На підставі викладеного, п.4 ст.8, ст. 86 ПІК України, суд -
у х в а л и в:
1. Провадження у справі припинити у зв'язку з відмовою позивача (прокурора) від позову.
2. Стягнути з приватного підприємства з іноземними інвестиціями "Агротехнології" (місцезнаходження: с. Червона Поляна Горностаївського району Херсонської області, вул. Леніна, 27, код ЄДРПОУ 32051868, р/р 2600666632 у АТ "Райффайзен Банк Аваль" у м. Київ, МФО 380805) в доход державного бюджету 1218 (Одна тисяча двісті вісімнадцять) гривень 00 коп. судового збору.
3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
4. Ухвалу направити сторонам по справі.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2014 |
Оприлюднено | 04.09.2014 |
Номер документу | 40316947 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні