ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
10.06.09 Справа №2а-2793/09/8/0170
(17:27)
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим ускладі головуючого су дді Кушнової А.О. , при секрета рі Дрягіні В.П., розглянув у ві дкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Споживчого коо перативу "Житлово-будівельн ий кооператив "Ваш вибір"
до Державної податкової і нспекції у м. Сімферополі АР Крим
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Т ОВ "Професіонал"
про визнання незаконним та скасування рішення та спону кання до виконання певних ді й
за участю представників ст орін :
від позивача: Тарасенко Оль га Василівна, довіреність №87/1 0.0 від 23.07.08р.;
від відповідача: Тарасенко Марія Юріївна, довіреність в ід 02.03.09р.;
від третьої особи: не з' яв ився.
Суть спору: позивач зверну вся до Окружного адміністрат ивного суду Автономної Респу бліки Крим з адміністративни м позовом до Державної подат кової інспекції у м.Сімфероп олі АР Крим про визнання неза конним та скасування рішення та спонукання до виконання п евних дій.
У позовній заяві позивач пр осить суд визнати таким, що не відповідає діючому законода вству та скасувати рішення Д ержавної податкової інспекц ії у м. Сімферополі Автономно ї Республіки Крим № 3933/10/15-4 від 22.0 1.2009р. та зобов' язати Державну податкову інспекцію у м. Сімф ерополі Автономної республі ки Крим відновити Споживчий кооператив „Житлово-будівел ьний кооператив «Ваш вибір» в Реєстрі неприбуткових уста нов і організацій з моменту в иключення.
Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що позивач вважає, що п раво неприбуткових організа цій на оподаткування у відпо відності з вимогами п.7.11 ст. 7 За кону України „Про оподаткува ння прибутку підприємств” ви никає в залежності від право вого статусу установи (орган ізації) і структури їх доході в. Крім того, позивач вважає, щ о повідомлення відповідача п ро виключення Споживчого ко оперативу „Житлово-будівель ний кооператив «Ваш вибір» з Реєстру неприбуткових орга нізацій і установ листом від 22.01.2009р. № 3933\10\15-4, без наявності ріш ення ДПА України, є грубим пор ушенням діючого законодавст ва. Позивач також вважає, що н аявність договору про спільн у діяльність від 10.11.2006року, не с уперечить статутним цілям Сп оживчого кооперативу „Житло во-будівельний кооператив «В аш вибір».
У судове засідання, що відбу лося 26.02.09р., позивач надав письм ові пояснення, у яких уточнює позовні вимоги в частині виз нання таким, що не відповідає діючому законодавству та ск асування рішення Державної п одаткової інспекції у м. Сімф ерополі Автономної Республі ки Крим № 3933/10/15-4 від 22.01.2009р. та прос ить суд визнати протиправним та скасувати рішення Держав ної податкової інспекції у м . Сімферополі Автономної Рес публіки Крим від 13.01.2009 р. № 11/15-4 про виключення Споживчого коопе ративу «Житлово-будівельний кооператив «Ваш вибір»» з Ре єстру неприбуткових організ ацій (установ) з моменту виклю чення.
Відповідач у судове засі дання, що відбулося 13.03.09р., надав заперечення на позов, у яких п ояснює суду, що позовні вимог и не визнає, та вважає, що змін и і доповнення до Статуту СК « ЖБК «Ваш вибір» від 02.11.2006 р. та 08.1 2.2006 р. пов'язані з отриманням пр ибутку і не відповідають вим огам п. 7.11 ст.7 ЗУ «Про оподаткув ання прибутку підприємств». Крім того, відповідач вважає , що у п.п.2.3 Договору про спільн у діяльність (простого товар иства), що укладений між СК «ЖБ К «Ваш вибір» та ТОВ «Професі онал» 10.11.2006р., передбачено, що ви конання цього договору не по в'язане зі створенням нової ю ридичної особи, що на думку ві дповідача суперечить вимога м статті 24 Закону України «Про об'єднання громадян», згідно якого об'єднання громадян мо жуть реалізовувати господар ську і іншу комерційну діяль ність шляхом створення госпр озрахункових установ і орган ізацій із статусом юридичної особи, створювати підприємс тва в порядку, встановленому законодавством. Відповідач вважає, що позивач не є платни ком податку на прибуток, оскі льки включений до Реєстру не прибуткових установ і органі зацій, однак це суперечить йо го статутним цілям - отриманн ю прибутку.
У судове засідання, що відбу лося 24.04.09р., позивач надав поясн ення до заперечень, у яких зве ртає увагу суду, що СК «ЖБК «Ва ш вибір» створено, не у відпов ідності до закону «Про об'єдн ання громадян», а у відповідн ості до закону «Про кооперац ію». Позивач вважає, що здійсн ення СК «ЖБК «Ваш вибір» кері вництва спільною діяльністю та облік результатів спільн ої діяльності не суперечить чинному законодавству. Врахо вуючи наведене, позивач вваж ає, що при прийнятті рішення п ро виключення СК «ЖБК «Ваш ви бір» з Реєстру неприбуткових організацій (установ) були ві дсутні законні підстави, том у таке рішення не відповідає діючому законодавству та пі длягає скасуванню.
У судове засідання, що відбу лося 24.04.09р., третя особа, що не за являє самостійні вимоги на п редмет спору на стороні пози вача - ТОВ "Професіонал" надало пояснення, у яких повідомляє суду, що вважає рішення Держа вної податкової інспекції у м. Сімферополі Автономної Ре спубліки Крим № 11/15-4 від 13.01.09р. про виключення Споживчого кооп еративу "Житлово-будівельний кооператив "Ваш вибір" з Реєст ру неприбуткових організаці й (установ) протиправним та та ким, що підлягає скасуванню, о скільки СК "Житлово-будівель ний кооператив "Ваш вибір" є пл атним податку на прибуток за результатами додаткової гос подарської діяльності окрім основної діяльності та вико нує свої функції своєчасно т а якісно. Укладений з позивач ем договір про спільну діяль ність з будівництва та введе ння в експлуатацію будинку в важає таким, що повністю відп овідає меті створення СК "Жит лово-будівельний кооператив "Ваш вибір".
У судове засідання, що відбу лося 10.06.09р., відповідач надав до повнення до заперечень, у яки х повідомляє суду, що СК «ЖБК « Ваш вибір», на думку відповід ача порушило п.п. 7.7.2 п.7 «Оподатк ування спільної діяльності н а території України без ство рення юридичної особи» ЗУ «П ро оподаткування прибутку пі дприємств», в якому вказано, щ о облік результатів спільної діяльності ведеться платник ом податку, уповноваженим на це сторонами відповідно до у мов договору, окремо від облі ку господарських результаті в такого платника податку. СК «ЖБК «Ваш вибір» не є платник ом податку, оскільки включен о до Реєстру неприбуткових у станов і організацій. Врахов уючи наведене, відповідач пр осить суд у задоволені позов у відмовити.
У судовому засіданні, що від булося 10.06.09р., позивач повідоми в суду, що наполягає на задово ленні уточнених позовних вим ог.
Третя особа, що не заявляє с амостійні вимоги на предмет спору на стороні позивача - ТО В "Професіонал" явку представ ника у судове засідання 10.06.09р. н е забезпечила, про день, час та місце слухання справи повід омлено належним чином, реком ендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази по сп раві у їх сукупності, заслуха вши представників сторін, су д
ВСТАНОВИВ:
В результаті інвентари зації статутних і засновниць ких документів Споживчого ко оперативу «Житлово-будівел ьний кооператив «Ваш вибір» ДПІ в м. Сімферополі виключен о Споживчий кооператив «Житл ово-будівельний кооператив « Ваш вибір» з Реєстру неприбу ткових організацій і установ з 13.01.2009р. та переведено на загал ьну систему оподаткування.
За наслідками вищена веденої інвентаризації Держ авною податковою інспекцією у м. Сімферополі Ав тономної Республіки Крим бул о прийнято рішення № 11/15-4 від 13.01.0 9р. про виключення Споживчого кооперативу «Житлово-будіве льний кооператив «Ваш вибір» з Реєстру неприбуткових орг анізацій (установ) (а.с.11).
Під час проведення відпові дачем інвентаризації статут них і засновницьких документ ів Споживчого кооперативу «Ж итлово-будівельний кооперат ив «Ваш вибір» відповідачем встановлено, що підпунктом - 8. 1.3 пункту 8.1 статті 8 Статуту «Пр ава, обов'язки та обмеження «К ооперативу» в редакції від 16.0 8.06 передбачено укладення угод та договорів (контрактів), вчи нення інших дій, які відповід ають цілям і завданням «Кооп еративу»; здійснення підприє мницької діяльності для дося гнення визначеної статутом м ети.
Підпунктами 8.1.15, 8.1.17 і 8.1.24 пункту 8.1 статті 8 Статуту «Права, обов 'язки і обмеження «Кооперати ву» передбачена реалізація і ншим організаціям, підприємс твам, кооперативам, товарист вам, громадянам, а також обмін або здача в оренду, дарування , передача в безкоштовне тимч асове користування майна «Ко оперативу», отримання в банк ах кредитних коштів, збір пла тежів з власників та орендар ів приміщень для оплати кому нальних послуг, а також послу г на утримання будинків та пр ибудинкової території, що су перечить п.п.7.11.7 п. 7.11 ст.7 ЗУ «Про о податкування прибутку підпр иємств» № 283/97-ВР від 22.05.97 р. (із змі нами і доповненнями).
Змінами і доповненнями від 02.11.2006 р. до СК «ЖБК «Ваш вибір» в статтю 16 внесений підпункт 16.9.3 0, згідно якому «повноваження Загальних зборів членів «Ко оперативу» доповнені:
- попереднє погодження умов договорів, які укладаються « «Кооперативом», зокрема: укл адення договорів про відчуже ння або придбання рухомого а бо нерухомого майна, застава або надання в оренду терміно м більше 3-х років нерухомого м айна; договорів про спільну д іяльність; договорів, відпов ідно до яких «Кооператив» ви ступає гарантом або поручите лем за фінансовими або іншим и обов'язками членів (а.с.78-79).
Змінами і доповненнями від 08.12.2006р. до статуту СК «ЖБК «Ваш в ибір» пункт 22.7 статей 22, змінен ий на:
- «Кооператив» має право роз поряджатися належним йому ру хомим і нерухомим майном, про давати, купувати, обмінювати , передавати безвідплатно та вчиняти щодо свого майна буд ь - які дії, які не суперечать з акону (а.с.80-81).
За думкою відповідача вище названі зміни і доповнення в ід 02.11.2006 р. та 08.12.2006 р. до Статуту СК « ЖБК «Ваш вибір» пов'язані з о триманням прибутку і не відп овідають вимогам п. 7.11 ст.7 ЗУ «П ро оподаткування прибутку пі дприємств» № 283/97-ВР від 22.05.97 р. (із змінами і доповненнями).
Також в ході інвентаризаці ї статутних та засновницьких документів позивача відпов ідачем встановлено, що 10.11.2006р. С К «ЖБК «Ваш вибір» укладено Д оговір про спільну діяльніст ь (простого товариства) з ТОВ « Професіонал», у якому передб ачено таке:
- п.п.2.1 розділу 2 «Предмет до говору» визначено, що предм етом договору є спільна госп одарська діяльність учасник ів договору;
- п.п. 2.2 розділу 2 «Предмет д оговору» визначено, що спіль на господарська діяльність з дійснюється з метою будівниц тва та введення в експлуатац ію будівлі.
- п.п.2.3 передбачено, що в иконання цього договору не п ов'язане з створенням нової ю ридичної особи, що на думку ві дповідача суперечить вимога м статті 24 Закону України «Про об'єднання громадян» № 2460-ХП ві д 16.06.1992р. (зі змінами і доповненн ями), згідно якого об'єднання г ромадян можуть реалізовуват и господарську і іншу комерц ійну діяльність шляхом створ ення госпрозрахункових уста нов і організацій зі статусо м юридичної особи, створюват и підприємства в порядку, вст ановленому законодавством.
- розділом 3 «Порядок вн есення внесків в спільну дія льність» визначено, що внеск и ТОВ «Професіонал» та СК «ЖБ К «Ваш вибір» в спільну діяль ність складають 13,5 % і 86,5% відпов ідно.
- п.4.1 розділу 4 Договору визначено, що керівництво сп ільною діяльністю покладаєт ься на СК «ЖБК «Ваш вибір». Від повідно до п.п. 7.7.2 п.7 «Оподаткув ання спільної діяльності на території України без створе ння юридичної особи» ЗУ «Про оподаткування прибутку підп риємств» № 283/97-ВР від 22.05.97 р. (із зм інами і доповненнями) облік р езультатів спільної діяльно сті ведеться платником подат ку, уповноваженим на це сторо нами відповідно до умов дого вору, окремо від обліку господарських результатів т акого платника податку. Відп овідач в ході інвентаризації встанови, що СК «ЖБК «Ваш вибі р» не є платником податку, оск ільки знаходиться в Реєстрі неприбуткових установ і орга нізацій.
- п.6.5 розділу «Розподіл результатів спільної діяльн ості» передбачено, що облік
створених або придбаних в р езультаті виконання Договор у матеріальних цінностей і
отриманого прибутку веде н а окремому балансі учасник Д оговору, якому доручено
ке рівництво сумісної діяльнос ті, а саме СК «ЖБК «Ваш вибір».
Враховуючи вищевикладене СП «ЖБК «Ваш вибір» листом ДП І в м. Сімферополі від 22.01.09р. №3933/10/ 15-4 повідомлено про вищенаведе ні результати інвентаризаці ї статутних і засновницьких документів, а також про виклю чення СП «ЖБК «Ваш вибір» з Ре єстру неприбуткових організ ацій і установ з 13.01.2009р. та перев едення на загальну систему о податкування (а.с.9-10).
Не погодившись з результат ами інвентаризації статутни х і засновницьких документів СК «ЖБК «Ваш вибір» звернувс я до суду з позовом та просить суду, з урахуванням уточнени х позовних вимог, визнати про типравним та скасувати рішен ня Державної податкової інсп екції у м. Сімферополі Автоно мної Республіки Крим від 13.01.2009 р . № 11/15-4 про виключення Споживчо го кооперативу «Житлово-буді вельний кооператив «Ваш вибі р»» з Реєстру неприбуткових організацій (установ) з момен ту виключення та зобов' яза ти Державну податкову інспек цію у м. Сімферополі Автономн ої Республіки Крим відновити Споживчий кооператив „Житло во-будівельний кооператив «В аш вибір» в Реєстрі неприбут кових установ і організацій з моменту виключення.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення предста вників сторін, оцінивши дока зи по справі у їх сукупності, с уд приходить до висновку про те, що позовні вимоги ( з ураху ванням уточнення) є обґрунто ваними та підлягають задовол енню, виходячи з наступного.
Згідно з частиною 1 статті 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб' єктів при здійсненні ними владних управлінських ф ункцій на основі законодавст ва, в тому числі на виконання д елегованих повноважень.
Відповідно до частини 2 с татті 2 КАС України до адмініс тративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, д ії чи бездіяльність суб' єкт ів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких ріш ень, дій чи бездіяльності Кон ституцією або законами Украї ни встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до п. 1 частини 1 статті 17 КАС України компете нція адміністративних судів поширюється на спори фізичн их чи юридичних осіб із суб' єктом владних повноважень що до оскарження його рішень (но рмативно-правових актів чи п равових актів індивідуально ї дії), дій чи бездіяльності.
Справою адміністративн ої юрисдикції (адміністратив ною справою) є переданий на ви рішення адміністративного с уду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орг ан місцевого самоврядування , їхня посадова чи службова ос оба або інший суб'єкт, який зді йснює владні управлінські фу нкції на основі законодавств а, в тому числі на виконання де легованих повноважень (п.1 ч.1 с т.3 КАС України).
Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України визначено понят тя суб' єктів владних повнов ажень, до яких належать орган державної влади, орган місце вого самоврядування, їхня по садова чи службова особа, інш ий суб' єкт, який здійснює вл адні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень.
Зазначений спір має ознаки публічно-правового спору та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинс тва.
Оцінюючи правомірність ді й відповідача щодо прийняття спірного рішення, суд керува вся критеріями, закріпленими у частині 3 статті 2 КАС Україн и, які певною мірою відобража ють принципи адміністративн ої процедури, які повинні дот римуватися при реалізації ди скреційних повноважень влад ного суб' єкта.
Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: 1) на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; 2) з ви користанням повноваження з м етою, з якою це повноваження н адано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, щ о мають значення для прийнят тя рішення (вчинення дії); 4) без сторонньо (неупереджено); 5)доб росовісно; 6) розсудливо; 7) з дот риманням принципу рівності п еред законом, запобігаючи не справедливій дискримінації ; 8) пропорційно, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія); 9) з урахуван ням права особи на участь у пр оцесі прийняття рішення; 10) св оєчасно, тобто протягом розу много строку.
Стаття 19 Конституції У країни зобов' язує орган вла ди діяти лише на підставі, в м ежах повноважень та у спосіб , передбачені Конституцією т а законами України.
Отже «на підставі» оз начає, що суб' єкт владних по вноважень повинний бути утво рений у порядку, визначеному Конституцією та законами Ук раїни та зобов' язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.
«У межах повноважень » означає, що суб'єкт владних п овноважень повинен вчиняти д ії, не виходячи за межі прав та обов' язків, встановлених з аконами.
«У спосіб» означає, що суб'єкт владних повноважень зобов' язаний дотримуватис я встановленої законом проце дури вчинення дії, і повинен о бирати лише встановлені зако ном способи правомірної пове дінки при реалізації своїх в ладних повноважень.
Суд з' ясовує, чи вико ристане повноваження, надане суб' єкту владних повноваже нь, з належною метою; обґрунто вано, тобто вчинено через вмо тивовані дії; безсторонньо, т обто без проявлення неуперед женості до особи, стосовно як ої вчиняється дія; добросові сно, тобто щиро, правдиво, чесн о; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральни х стандартів; з дотриманням п ринципу рівності перед закон ом, запобігаючи несправедлив ій дискримінації, тобто з рів ним ставленням до осіб; пропо рційно та адекватно; досягне ння розумного балансу між пу блічними інтересами та інтер есами конкретної особи.
Судом встановлено, що Спожи вчий кооператив „Житлово-буд івельний кооператив «Ваш виб ір» зареєстрований 16.08.2006 року д ержавним реєстратором викон авчого комітету Сімферополь ської міської ради, що підтве рджується свідоцтвом про дер жавну реєстрацію юридичної о соби (а.с.39).
12.12.2006р. Споживчий кооператив „Житлово-будівельний коопер атив «Ваш вибір» включений д о Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, що підтверджується довідкою Головного управлін ня статистики в АРК від 12.12.2006р. № 05.3-6-06/1728 (а.с.40).
Судом з' ясовано, що згідно з пунктом 1.1 Статуту Споживчи й кооператив „Житлово-будіве льний кооператив «Ваш вибір» в редакції від 16.08.06 створений я к добровільне об' єднання фі зичних та юридичних осіб на о снові членства і асоційовано го членства з метою задоволе ння своїх потреб в упоряджен ому житлі шляхом об' єднання майнових пайових внесків дл я організації будівництва ба гатоквартирного будинку за р ахунок власних коштів, а тако ж для наступного обслуговува ння і управління загальним м айном після введення багаток вартирного будинку в експлуа тацію (а.с.13).
Відповідно до ст. 3 Статуту г оловними задачами «Кооперат иву» є раціональне та ефекти вне використання засобів чле нів і асоційованих членів «К ооперативу», що направляютьс я на поліпшення житлових і со ціально-побутових умов; забе зпечення правового захисту і нтересів членів і асоційован их членів «Кооперативу» при будівництві багатоквартирн ого будинку, а також оформлен ня житла у власність членів і асоційованих членів «Коопер ативу», участь у будівництві за рахунок об' єднання пайо вих внесків (а.с.14).
Судом встановлено, що цілі « Кооперативу» визначені стат тею 4 Статуту. Відповідно до п. 4.9 ст. 4 Статуту «Кооператив не с тавить своєю метою отримання прибутку (а.с.14).
Відповідно до п. 4.11 ст. 4 Статут у, види діяльності, віднесені законодавством до числа ліц ензуємих, "Кооператив" вправі здійснювати з дня одержання відповідних ліцензій у поря дку, установленому законодав ством України. Види діяльнос ті, на здійснення яких потріб но спеціальний дозвіл «Коопе ратив» вправі здійснювати пі сля одержання відповідного д озволу у порядку, І встановле ному законодавством України (а.с.15).
Відповідно до ст. 5 Статуту, о сновним предметом статутної діяльності «Кооперативу» є задоволення потреб громадян у житлі і наступне обслугову вання багатоквартирного буд инку і прибудинкової територ ії (а.с.15).
Судом встановлено, що відпо відно до рішення ДПІ у м. Сімфе рополі №931/15-5 від 17 листопада 2006р. Споживчий кооператив „Житло во-будівельний кооператив «В аш вибір» включений до Реєст ру неприбуткових організаці й (установ) (а.с.73).
Судом також встановлено, що Споживчий кооператив „Житло во-будівельний кооператив «В аш вибір» є платником податк ів та взятий на облік платник ів податків ДПІ у м. Сімферопо лі 28.08.06р., що підтверджується до відкою від 28.08.06р. №3745/29-0 (а.с.71).
Судом встановлено, що 10.11.2006р. м іж Споживчим кооперативом „Ж итлово-будівельний кооперат ив «Ваш вибір» та ТОВ «Профес іонал» укладений договір про спільну діяльність (а.с. 41-43).
Відповідно до розділу 2 вище наведеного договору предмет ом договору є спільна господ арська діяльність учасникі в, що здійснюється шляхом об' єднання їх фінансових, майно вих ресурсів у вигляді рухом ого та нерухомого майна, майн ових прав, цінних паперів, май нових вимог (грошових та вимо г відносно виконання договір них зобов' язань), прав інтел ектуальної власності, матері альних, трудових, виробничих ресурсів, професійних та інш их знань, навичок та умінь, а т акож використання ділової ре путації та ділових звязків с торін. Вказана спільна діяль ність здійснюється з метою б удівництва та введення до ек сплуатації будівлі. Виконанн я цього договору не пов' яза но зі створенням нової юриди чної особи, а спрямовано на зд ійснення сумісної програми. Діяльність кожного учасника по виконанню договору здійс нюється відповідно з їх стат утними цілями та завданням (п .п.2.1,2.2,2.3 договору).
Дослідивши вищенавед ений договір, суд вважає, що на явність договору про сумісну діяльність від 10.11.2006року, не су перечить статутним цілям Спо живчого кооперативу „Житлов о-будівельний кооператив «Ва ш вибір» тому, що ціллю догово ру ( п.2.2договору), є будівництво та введення в експлуатацію ж итлового дому. На кооператив згідно умов договору не покл адено умов відносно безпосер еднього здійснення будівниц тва, тому діяльність коопера тиву не підлягає ліцензуванн ю. Наявність у договорі умов щ одо ведення кооперативом спр ав, укладення договорів та ве дення окремого бухгалтерськ ого обліку за сумісною діяль ністю, ніяким чином не вплива ють на його прибутковість чи зміну ознак неприбуткового підприємства, тому, що відсут ня умова про отримання прибу тку.
Порядок оподаткування неп рибуткових організацій і уст анов визначається п.7.11 ст.7 Зако ну України «Про оподаткуванн я прибутку підприємств» №334/94 В Р від 28.12.94р. (Закон № 334).
Відповідно до п.п. 711.1. п.7.11 ст. 7 З акону № 334, ця стаття застосову ється до неприбуткових устан ов і організацій, які є:
а) органами державної влади України, органами місцевого самоврядування та створеним и ними установами або органі заціями, що утримуються за ра хунок коштів відповідних бюд жетів;
б) благодійними фондами і бл агодійними організаціями, ст вореними у порядку, визначен ому законом для проведення б лагодійної діяльності, в том у числі громадськими організ аціями, створеними з метою пр овадження екологічної, оздор овчої, аматорської спортивно ї, культурної, освітньої та на укової діяльності, а також тв орчими спілками та політични ми партіями, громадськими ор ганізаціями інвалідів та їх місцевими осередками, створе ними згідно з Законом Україн и "Про об'єднання громадян", на уково-дослідними установами та вищими навчальними закла дами III - IV рівнів акредитації, в несеними до Державного реєст ру наукових установ, яким над ається підтримка держави, за повідниками, музеями-заповід никами;
в) пенсійними фондами, креди тними спілками, створеними у порядку, визначеному законо м;
г) іншими, ніж визначені у аб заці "б" цього підпункту, юриди чними особами, діяльність як их не передбачає одержання п рибутку згідно з нормами від повідних законів;
д) спілками, асоціаціями та іншими об'єднаннями юридични х осіб, створеними для предст авлення інтересів засновник ів, що утримуються лише за рах унок внесків таких засновник ів та не проводять господарс ької діяльності, за винятком отримання пасивних доходів;
е) релігійними організація ми, зареєстрованими у порядк у, передбаченому законом;
є) житлово-будівельними коо перативами, об'єднаннями спі ввласників багатоквартирни х будинків, створеними у поря дку, визначеному законом;
ж) професійними спілками, їх об'єднаннями та організація ми профспілок, утвореними в п орядку, визначеному законом;
з) асоціаціями, іншими добро вільними об'єднаннями органі в місцевого самоврядування, зареєстрованими в порядку, в изначеному законом.
Враховуючи вищевикладене, судом з' ясовано, що статус С поживчого кооперативу „Житл ово-будівельний кооператив « Ваш вибір», як неприбуткової організації (установи) визна чений саме п.п. 7.11.1 «є» п. 7.11 ст. 7 За кону України «Про оподаткува ння прибутку підприємств», я кий відносить до неприбутков их установ і організацій жит лово-будівельні кооперативи , створені у порядку, визначен ому законом.
Відповідно до п.п. 7.11.12 п. 7.11 ст. 7 З акону України «Про оподаткув ання прибутку підприємств» ц ентральний податковий орган вирішує питання про виключе ння організацій з реєстру не прибуткових організацій і оп одаткування їх доходів у раз і порушення ними положень ць ого Закону та інших законода вчих актів про неприбуткові організації.
Таким чином, Закон №334 передб ачає дві підстави для виключ ення організації з Реєстру н еприбуткових організацій:
1) порушення організацією по ложень Закону України «Про о податкування прибутку підпр иємств»;
2) порушення організацією ін ших законодавчих актів про н еприбуткові організації.
Суд вважає за необхідне заз начити, що у листі ДПІ від 22.01.2009 р . № 3933/10/15-4 (а.с.9,10) зазначається, що д еякі положення Статуту Спожи вчого кооперативу „Житлово-б удівельний кооператив «Ваш в ибір» пов' язані з отримання м прибутку і не відповідають вимогам п. 7.11 ст. 7 Закону Україн и «Про оподаткування прибутк у підприємств». У листі назва ні дві норми Закону № 334, поруше ні на думку відповідача пози вачем, а саме п/п. 7.11.7 та п/п. 7.7.2 Зак ону №334.
Відповідно до четвертого а бзацу п.п. 7.11.7 п.7.11 ст. 7 Закону №334, ві д оподаткування звільняютьс я доходи неприбуткових орган ізацій, визначених в абзаці "є " підпункту 7.11.1, отримані у вигл яді внесків, коштів або майна , які надходять таким неприбу тковим організаціям для забе зпечення потреб їх основної діяльності, та у вигляді паси вних доходів.
Таким чином, суд вважає, що в нески, кошти або майно, які над ходило до Споживчого коопера тиву „Житлово-будівельний ко оператив «Ваш вибір» для заб езпечення потреб його основн ої діяльності, а також пасивн і доходи відповідно до навед ених законодавчих норм повин ні звільнятися від оподатку вання.
Проводячи системний аналі з вищенаведених норм Закону №334, суд вважає, що ДПІ у м. С імферополі помилково тлумач ить п.п. 7.11.7 п.7.11 ст. 7 Закону №334 як за борону для позивача отримува ти інші доходи, не передбачен і цим підпунктом.
Відповідно до абз. 2 пп. 7.11.9 п. 7. 11 ст. 7 Закону №334, у разі коли непр ибуткова організація отриму є доход з джерел, інших ніж виз начені відповідними підпунк тами 7.11.2 - 7.11.7 цього пункту, така н еприбуткова організація зоб ов'язана сплатити податок на прибуток, який визначається як сума доходів, отриманих з т аких інших джерел, зменшена н а суму витрат, пов'язаних із от риманням таких доходів, але н е вище суми таких доходів. При підрахунку суми перевищення доходів над витратами згідн о із абзацом першим цього під пункту, а також при визначенн і сум оподатковуваного прибу тку згідно із абзацом другим цього підпункту сума аморти заційних відрахувань не врах овується.
Таким чином, п.п. 7.11.9 п. 7.11 Закону №334 прямо передбачає можливіс ть отримання неприбутковими організаціями доходів з дже рел, інших ніж визначені п.п. 7.11 .7 цього пункту. Правовим же на слідком отримання таких дохо дів є необхідність сплати по датку на прибуток з подібних доходів, а не позбавлення орг анізації статусу неприбутко вої.
Можливість здійснення жит лово-будівельними кооперати вами як неприбутковими орган ізаціями діяльності, спрямов аної на отримання прибутку, п ідтверджується також завдяк и порівнянню вимог п.п. 7.11.1«є» т а п.п. 7.11.1«г» і «д» п. 7.11 ст. 7 Закону №334.
Так, згідно з п.п. 7.11.1 «г» і «д» п . 7.11 ст. 7 Закону №334 неприбуткови ми установами і організаціям и можуть бути юридичні особи , діяльність яких не передбач ає одержання прибутку згідно з нормами відповідних закон ів», а також спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб, створені для представл ення інтересів засновників, «що утримуються лише за раху нок внесків таких засновникі в та не проводять господарсь кої діяльності, за винятком о тримання пасивних доходів». На відміну від цих осіб п. 7.11 ст . 7 Закону №334 застосовується д о неприбуткових установ і ор ганізацій, які є «житлово-буд івельними кооперативами, об' єднаннями співвласників баг атоквартирних будинків, ство реними у порядку, визначеном у законом». Тобто п.п. 7.11.1 «є» Зак ону №334 визнає житлово-будівел ьні кооперативи неприбутков ими організаціями, якщо ними виконана одна умова - вони м ають бути створені у порядку , визначеному законом.
Судом встановлено, що вищен аведена умова виконана Спожи вчим кооперативом «Житлово-б удівельний кооператив «Ваш в ибір»»: він був створений у по рядку, визначеному Законом У країни «Про кооперацію» та З аконом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб т а фізичних осіб - підприємців ».
Судом встановлено, що відпо відно до п.п. 7.7.2 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», облік результ атів спільної діяльності вед еться платником податку, упо вноваженим на це іншими стор онами згідно з умовами догов ору.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відповідач зро бив помилковий висновок про порушення цієї норми позивач ем.
Відповідач стверджує, що по зивач не є платником податку на прибуток, оскільки перебу ває в Реєстрі неприбуткових організацій.
Таке твердження відповіда ча є неспроможним виходячи з наступного.
Неприбуткова організація є платником податку на прибу ток зі спеціальним (особливи м) статусом.
Ст. 7 Закону№334, що встановлює правила оподаткування опера цій особливого виду, серед ін шого містить спеціальний пун кт 7.11, присвячений особливост ям оподаткування операцій ти х платників податку на прибу ток, які включені в Реєстр неп рибуткових операцій. Зі смис лу п. 7.11 Закону №334 випливає, що с татус неприбуткової організ ації звільняє від оподаткува ння не всі доходи такої орган ізації, а лише деякі з них, тіс но пов' язані зі здійсненням її основної (неприбуткової) д іяльності.
Інші види доходів неприбут кової організації в силу пря мої вказівки Закону №334 оподат ковуються податком на прибут ок. Подібне оподаткування є м ожливим лише у тому випадку, я кщо суб' єкт, який отримує ці доходи, є платником податку н а прибуток.
Як вже було наведено судом, Споживчий кооператив „Житло во-будівельний кооператив «В аш вибір» є платником податк ів та взятий на облік платник ів податків ДПІ у м. Сімферополі 28.08.06р., що підтве рджується довідкою від 28.08.06р. № 3745/29-0 (а.с.71).
Суд вважає за необхідне заз начити, що в листі ДПІ від 22.01.2009 р . № 3933/10/15-4 (а.с. 9,10) стверджується, що статут Споживчого кооперати ву „Житлово-будівельний кооп ератив «Ваш вибір» суперечит ь вимогам ст. 24 Закону України «Про об' єднання громадян» №2460 від 16.02.1992р. (Закону №2460).
Проте це твердження спрост овується тим, що норми Закону України «Про об' єднання гр омадян» не стосуються діяльн ості кооперативів.
Відповідно до ст. 1 Закону №246 0 об'єднанням громадян є добро вільне громадське формуванн я, створене на основі єдності інтересів для спільної реал ізації громадянами своїх пра в і свобод. Об'єднання громадя н, незалежно від назви (рух, ко нгрес, асоціація, фонд, спілка тощо) відповідно до цього Зак ону визнається політичною па ртією або громадською органі зацією. Дія цього Закону не по ширюється на релігійні, кооп еративні організації, об'єдн ання громадян, що мають основ ною метою одержання прибуткі в, комерційні фонди, органи мі сцевого та регіонального сам оврядування (в тому числі рад и і комітети мікрорайонів, бу динкові, вуличні, квартальні , сільські, селищні комітети), органи громадської самодіял ьності (народні дружини, това риські суди тощо), інші об'єдна ння громадян, порядок створе ння і діяльності яких визнач ається відповідним законода вством. Особливості правовог о регулювання діяльності про фспілок визначаються Законо м України про профспілки.
Згідно зі ст. 2 Закону Україн и «Про кооперацію» №1087 від 10.07.03р . кооперативом є юридична осо ба, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добр овільно об'єдналися на основ і членства для ведення спіль ної господарської та іншої д іяльності з метою задоволенн я своїх економічних, соціаль них та інших потреб на засада х самоврядування.
Отже, кооператив не є об' єд нанням громадян, оскільки пе редбачає його утворення юрид ичними особами.
Відповідно до ст. 5 Закону Ук раїни «Про кооперацію», зако нодавство про кооперацію баз ується на нормах Конституції України і Цивільного кодекс у України, цього Закону, інших нормативно-правових актів з питань кооперації.
Отже, Закон «Про об' єднанн я громадян» не є актом, на яком у базується законодавство пр о кооперацію.
Споживчий кооператив «Жит лово-будівельний кооператив «Ваш вибір»» має статус спож ивчого кооперативу (споживчо го товариства), тобто коопера тиву, «який утворюється шлях ом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для організа ції торговельного обслугову вання, заготівель сільського сподарської продукції, сиров ини, виробництва продукції т а надання інших послуг з мето ю задоволення споживчих потр еб його членів» (ст. 2 Закону Ук раїни «Про кооперацію»). Таки м чином, на нього не поширюють ся вимоги Закону України «Пр о об' єднання громадян».
Закон України «Про коопера цію» слід розглядати як спец іальний акт, що визначає умов и здійснення кооперативами г осподарської діяльності. Так , в ст. 23 встановлені економічн і засади діяльності кооперат ивів:
«Кооператив відповідно до свого статуту самостійно ви значає основні напрями діяль ності, здійснює її плануванн я.
Кооперативи самостійно ро зробляють програми і плани е кономічного та соціального р озвитку, розглядають і затве рджують їх на загальних збор ах членів кооперативу.
Кооперативи мають право пр овадити будь-яку господарськ у діяльність, передбачену ст атутом і не заборонену закон ом.
Кооператив має право відкр ивати свої філії, відділення , представництва без створен ня юридичної особи.
Виробничі кооперативи про вадять господарську діяльні сть з метою одержання прибут ку. Інші кооперативи надають послуги своїм членам, не маюч и на меті одержання прибутку .
Оподаткування, облік і звіт ність у кооперативі здійснюю ться у порядку, передбаченом у законодавством».
Отже, споживчому кооперати ву заборонено мати мету отри мання прибутку лише при нада нні послуг своїм членам ч. 5 ст . 23 Закону).
Це означає, що у господарськ их відносинах з іншими суб' єктами (а такі відносини є пра вомірними відповідно до ч. 3 ст . 23 Закону) споживчий кооперат ив може мати на меті отриманн я прибутку. Подібна господар ська діяльність не є порушен ням Закону України «Про кооп ерацію».
Враховуючи наведене, суд вв ажає, що ця діяльність розгля дається як допоміжна, спрямо вана на сприяння досягненню основної мети споживчого коо перативу - задоволення спожи вчих потреб його членів. У вип адку з Споживчим кооперативо м «Житлово-будівельний коопе ратив «Ваш вибір»» такою осн овною метою є задоволення по треб члені у житлі ( п. 1.1 Статут у Кооперативу).
Крім того, слід врахувати, щ о положення Статуту про можл ивість отримання прибутку ві д окремих господарських опер ацій Кооперативом не викорис товувалися, що є додатковим с відченням її субсидіарного х арактеру.
Закон України „Про оподатк ування прибутку підприємств ” не ставить право неприбутк ових організацій на оподатку вання у відповідності з вимо гами п.7.11 ст. 7 Закону у залежніс ть від включення ( знаходженн я) такої неприбуткової орган ізації в Реєстрі неприбутков их організацій і установ. Так е право виникає в залежності від правового статуту устан ови (організації) і структури його доходів.
Відповідно до ч. 2 ст. 72 КАС Укр аїни, в адміністративних спр авах про протиправність ріше нь, дій чи бездіяльності суб'є кта владних повноважень обов 'язок щодо доказування право мірності свого рішення, дії ч и бездіяльності покладаєтьс я на відповідача, якщо він зап еречує проти адміністративн ого позову.
Судом встановлено, що у лист і ДПІ відсутні факти, які б сві дчили про те, що положення Ста туту Споживчого кооперативу «Житлово-будівельний коопер атив «Ваш вибір»» та сама дія льність кооперативу супереч ать Закону України «Про кооп ерацію», а також основній мет і його створення. Відповідач також не довів суду порушенн я позивачем Закону України « Про оподаткування прибутку п ідприємств».
При таких обставинах, с уд вважає, що відповідач діяв упереджено, необґрунтовано, без урахування усіх обстави н, що мають значення для прийн яття рішення, без дотримання розумного балансу між публі чними інтересами та інтереса ми конкретної особи, несправ едливо.
Крім того, суд вважає за нео бхідне зазначити наступне.
Згідно п.п.7.11.10 п.7.11. ст.7 Закону № 334 у цілях оподаткування Цент ральний податковий орган вед е реєстр усіх неприбуткових організацій, які звільняютьс я від оподаткування згідно п оложень ст. 7 Закону.
Відповідно з п. 1.2 п.1 Положенн я „Про реєстр неприбуткових організацій і установ”, затв ердженого наказом ДПА Україн и № 232 від 11.07.1997р. не проходять реє страцію організацій і устано в, які не підпадають під визна чення неприбуткових відпові дно з п.п.7.11.п.7.1 ст. 7 Закону №334.
Відповідно з п. 1 Порядку виз начення структури ознак непр ибуткових установ (організац ій), затвердженого Наказом ДП А України від 03.07.2000р. № 355 та зареє строваного в Міністерстві юс тиції України 27.07.2000р. під № 451\4672 на місцеві органи державної по даткової служби покладений о бов' язок по присвоєнню уста новами і організаціями коду ознаки.
Крім того, згідно Положенню про Реєстр неприбуткових ор ганізацій і установ, затверд женого Наказом ДПАУ № 232 від 11.07.1 997р. ( із змінами і доповненнями ), зареєстрованого в Міністер стві юстиції України під № 291\20 95 06.08.1997р, органи державної подат кової служби мають право про водити перевірку відомостей , що містяться в поданих уста новою або організацією доку ментах (п.2.3).
Відповідно до положень під пункту 7.11.12 п. 7.11 ст. 7 Закону Украї ни "Про оподаткування прибут ку підприємств" центральний податковий орган вирішує пит ання про виключення організа цій з реєстру неприбуткових організацій і оподаткування їх доходів у разі порушення н ими положень цього Закону та інших законодавчих актів пр о неприбуткові організації. Рішення центрального податк ового органу можуть бути оск аржені в судовому порядку.
Згідно з п. 5.1 та п. 5.2 Положення про Реєстр неприбуткових ор ганізацій та установ, затвер дженого наказом Державної по даткової адміністрації Укра їни від 11 липня 1997 року № 232, виклю чення неприбуткової організ ації або установи з Реєстру в ідбувається на підставі ріше ння за формою згідно з додатк ом 2 органу державної податко вої служби у разі порушення н еприбутковою організацією а бо установою Закону та (або) ін ших законодавчих актів про н еприбуткові організації. У р азі виключення організації а бо установи з Реєстру така ор ганізація або установа повер тає оригінал рішення про вне сення її до Реєстру неприбут кових організацій та установ до органу державної податко вої служби. Виключення орган ізації або установи з Реєстр у відбувається шляхом скасув ання наданої їй ознаки непри буткової організації або уст анови.
Суд вважає за необхідне заз начити, що згідно вимог ст.8 КА СУ, суд при вирішенні справи к ерується принципом верховен ства права, відповідно до яко го, зокрема, людина, її права т а свободи визнаються найвищи ми цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльн ості держави та ст.9 КАСУ, де пе редбачено, що суд вирішує спр ави на підставі Конституції та законів України, а також мі жнародних договорів, згода н а обов'язковість яких надана Верховною Радою України. У ра зі невідповідності норматив но-правового акта Конституці ї України, закону України, між народному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд за стосовує правовий акт, який м ає вищу юридичну силу.
Враховуючи вищевикладене суд вважає, що підставою для в иключення неприбуткової орг анізації з Реєстру є рішення Державної податкової адміні страції України, в якому зазн ачається про конкретне поруш ення неприбутковою організа цією або установою Закону Ук раїни "Про оподаткування при бутку підприємств" та (або) інш их законодавчих актів і, як ви сновок, про скасування ознак и неприбуткової організації або установи.
Враховуючи вищевиклад ене, суд вважає, що жодна норма податкового законодавства н е наділяє органи державної п одаткової служби приймати рі шення щодо виключення з Реєс тру неприбуткових організац ій (установ).
Відповідач повідомив пози вача про виключення з Реєст ру неприбуткових організаці й і установ листом від 22.01.2009р. № 3933\10\15-4, без наявності рішення ДП А України, що є грубим порушен ням діючого законодавства, а лише на підставі рішення Дер жавної податкової інспекції у м. Сімферополі Автономної р еспубліки Крим № 11/15-4 від 13.01.09р. пр о виключення Споживчого кооп еративу "Житлово-будівельний кооператив "Ваш вибір" (м. Сімферополь, вул. Кі рова, 29/1) з Реєстру неприбутков их організацій (установ).
Таким чином суд прийшов до в исновку про відсутність у ві дповідача повноважень щодо прийняття оскаржуваного ріш ення.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги , з урахуванням уточнення, об ґрунтовані та підлягають зад оволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо суд ове рішення ухвалене на кори сть сторони, яка не є суб' єк том владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Приймаючи до уваги, що суд з адовольнив позовні вимоги по вністю, суд вважає необхідни м стягнути з Державного бюдж ету України на користь позив ача судовий збір в розмірі 03 г ривні 40 копійок.
У зв' язку зі складніс тю справи судом 10.06.2009 року прого лошена вступна та резолютивн а частина постанови, а 15.06.2009 рок у постанова складена у повно му обсязі.
Керуючись ст.ст. 158-163 Коде ксу адміністративного судоч инства, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги зад овольнити.
2. Визнати протиправни м та скасуватирішення Держав ної податкової інспекції у м . Сімферополі Автономної рес публіки Крим № 11/15-4 від 13.01.09р. про в иключення Споживчого коопе ративу "Житлово-будівельний кооператив "Ваш вибір" (м. Сімферополь, вул. Кі рова, 29/1) з Реєстру неприбутков их організацій (установ).
3. Зобов' язати Держав ну податкову інспекцію у м. Сі мферополі Автономної респуб ліки Крим відновити Споживчи й кооператив „Житлово-будіве льний кооператив «Ваш вибір» (м. Сімферополь, вул. Кірова, 29/1) в Реєстрі неприбуткових уста нов і організацій з моменту в иключення, тобто з 13.01.09р.
4. Стягнути на користь С поживчого кооперативу «Житл ово-будівельний кооператив « Ваш вибір» (м. Сімферополь, вул . Кірова, 29/1; код ЄДР 34581516, р/р 26002000131796 в АКБ «ЧБРР» м. Сімферополя, МФ О 384577, або на інший рахунок) з Дер жавного бюджету України судо вий збір у розмірі 03гривні 40 ко пійок.
5. Після набрання поста новою законної сили за заяво ю позивача видати виконавчий лист.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня склад ення у повному обсязі у разі н еподання заяви про апеляційн е оскарження (апеляційної ск арги).
Якщо після подачі зая ви про апеляційне оскарження апеляційна скарга не подана , постанова набирає законної сили через 20 днів після подан ня заяви про апеляційне оска рження.
Протягом 10 днів з дня складе ння постанови у повному обся зі через Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим до Севастопольсько го апеляційного адміністрат ивного суду може бути подана заява про апеляційне оскарж ення, після подачі якої протя гом 20 днів може бути подана ап еляційна скарга.
Апеляційна скарга мо же бути подана без попереднь ого подання заяви про апеляц ійне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановле ний для подання заяви про апе ляційне оскарження (10 днів).
Суддя Кушн ова А.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2009 |
Оприлюднено | 06.11.2009 |
Номер документу | 4032071 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні