Постанова
від 24.06.2009 по справі 44/121-б
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

44/121-б

ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ  

 ПОСТАНОВА          

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ          

 24 червня 2009 р.                                                                                    № 44/121-б  

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючогоТкаченко Н.Г.

суддівКатеринчук Л.Й.Яценко О.В. (доповідач у справі)

розглянувши касаційну скаргуДержавної податкової інспекції у Голосіївському районі       м. Києва

на постановугосподарського суду м. Києва від 17.03.2009р.

у справігосподарського суду№ 44/121-бм. Києва

за заявоюпроПриватного підприємства "Мехсістем"визнання банкрутом

в судовому засіданні взяли участь представники сторінвід Приватного підприємства "Мехсістем"від Державної податкової інспекції у Голосіївському районі    м. Києва

Чаплян С.Є. дов. б/н від 15.05.2009р.

Шаліна С.І.  дов.№ 2246/а/10-011 від 05.05.2009р.

ВСТАНОВИВ:

          У лютому 2009 року голова ліквідаційної комісії приватного підприємства "Мехсістем", м. Київ звернулася до господарського суду м. Києва із заявою про визнання його банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури відповідно до статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Ухвалою господарського суду м. Києва від 03.03.2009 року за вказаною заявою порушено провадження про банкрутство приватного підприємства "Мехсістем", у порядку статті 51 вищезазначеного Закону.

Постановою цього ж суду від 17 березня 2009 року приватне підприємства "Мехсістем" визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру. Ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Голуб Є.М.

Не погоджуючись з прийнятою у справі постановою господарського суду м. Києва від 17.03.2009року Державна податкова інспекція у Голосіївському районі м. Києва звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою в якій просить постанову суду першої інстанції від 17.03.2009 року у справі №44/121б скасувати, як прийняту з порушенням норм права, зокрема: ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", статтею 36, 43, 85 Господарського процесуального кодексу України, та п.8.2 Інструкції про порядок обліку платників податків, затвердженої Наказом ДПА України від 19.02.1998року.

10.06.2009р. в судовому засіданні оголошено перерву до 24.06.2009р.

Колегія суддів Вищого господарського суду України обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи, проаналізувавши застосування судами норм матеріального та процесуального права дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

За приписами статті 107 Господарського процесуального  кодексу України, сторони у справі мають право подати касаційну скаргу, а прокурор касаційне подання на рішення місцевого господарського суду, що набрало законної сили, та постанову апеляційного суду; касаційну скаргу мають право подати також особи, яких не було залучено до участі у справі, якщо суд прийняв рішення чи постанову, що стосується їх прав чи обов'язків.

Відповідно до частини 2 статті 4-1 Господарського процесуального кодексу України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 51 Закону якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Наслідком припинення господарської діяльності боржника є те, що в ліквідаційній процедурі не виникають зобов'язання по сплаті податків та загальнообов'язкових зборів відповідно до Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами". З таким висновком погоджується Верховний суд України у Постанові №04/153 від 06.04.2004 року у справі №17/124.

          Відповідно до частини 5.3.1 статті 5.3 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданій ним податковій декларації протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого підпунктом 4.1.4 статті 4 цього Закону для поданні податкової декларації. У разі коли відповідно до закону контролюючий орган самостійно визначає податкове зобов'язання платника податків за причинами, не пов'язаними із порушенням податкового законодавства, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму податкового зобов'язання у строки, визначені в законі з відповідного податку, а за їх відсутності - протягом десяти календарних днів від дня отримання податкового повідомлення про таке нарахування.

          Відтак, незаконне визнання боржника банкрутом за спрощеною процедурою унеможливлює встановлення податковим органом зобов'язань по сплаті податків відповідно до податкових повідомлень-рішень, прийнятих після введення ліквідаційної процедури, оскільки з моменту визнання боржника банкрутом у нього не виникають податкові зобов'язання.

          Наведене дозволяє зробити висновок про право податкового органу на оскарження постанов про визнання боржника банкрутом в порядку статті 107 ГПК України, як судових актів за наслідком прийняття яких змінюється правовий статус юридичної особи і вона втрачає статус суб'єкта, щодо якого можуть виникати  податкові зобов'язання.

За частиною 4 статті 105 Цивільного кодексу України комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи.

Згідно з частиною 1 статті 110 ЦК України юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа ліквідується в порядку, встановленому законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом (частина 3 статті 110 ЦК України).

Частиною 1 статті 111 ЦК України передбачено, що ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Зі змісту частини 5 статті 60 Господарського кодексу України, яка регулює загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання, вбачається, що ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку.

Отже, враховуючи вищезазначені вимоги закону, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу. Крім того, звернення до суду з такою заявою можливо лише після закінчення строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.

З матеріалів даної справи вбачається, що відповідно до рішення власника Приватного підприємства "Мехсістем" від 21.10.2008 року прийнято рішення про припинення діяльності боржника та створення ліквідаційної комісії. Відповідно до протоколу засідання ліквідаційної комісії боржника №1 від 22.10.2008 року визначено порядок проведення ліквідаційної процедури, зокрема, проведення інвентаризації, опублікування оголошення про ліквідацію боржника відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до протоколу засідання ліквідаційної комісії боржника №2 від 13.01.2009 року прийнято рішення про звернення до господарського суду міста Києва з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника відповідно до статті 51 Закону.

Голова ліквідаційної комісії боржника звернувся до господарського суду із заявою про банкрутство за правилами 51 Закону 26.02.2009 року. У заяві про визнання боржника банкрутом відсутні відомості та до матеріалів заяви не додано оцінки вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та не складено проміжного ліквідаційного балансу.

Отже, боржником подано заяву до суду без належних доказів подання оголошення відповідно до вимог статті 105 ЦК України, не додано необхідних додатків відповідно до 111 ЦК України та статті 60 Господарського кодексу України, та не доведено належним чином обставин, які можуть бути підставою порушення провадження у справі про банкрутство за статтею 51 Закону та зумовлюють ліквідацію юридичної особи за наслідком затвердження ліквідаційного балансу за відсутності коштів для задоволення грошових вимог кредиторів боржника. (З такими висновками погодився Верховний Суд України в постанові №08/172 від 10.06.2008 у справі №15/682-б).

Відповідно до частини 2 статті 34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Колегія суддів касаційного суду погоджується із доводами інспекції як такими, що зачіпають її права як уповноваженого державою органу щодо справляння податків та веденню обліку платників податків і зборів. З доводами про можливість порушення прав податкового органу в процедурах банкрутства, як такого, що веде облік платників податків, погодився Верховний Суд України у Постанові №06/229 від 06.06.2006 року у справі №Б48/12-05.

З врахуванням викладеного оскаржувану постанову суду першої інстанції не можна вважати законною та обґрунтованою, тому вона підлягає скасуванню, а справа направленню на новий судовий розгляд.

При новому розгляді справи суду належить перевірити достовірність публікації оголошення про самоліквідацію боржника, оскільки наявний в матеріалах справи витяг з Бюлетеня державної реєстрації № 112(22) за 2008року не містить даних з приводу яких дій внесено запис  №3822 (а.с.44), витребувати у ліквідатора акти інвентаризації майна боржника, перелік кредиторів з грошовими вимогами до боржника, поданими в порядку статті 105 ЦК України, докази повідомлення ліквідатором боржника органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства, докази складення проміжного ліквідаційного балансу та його затвердження ліквідаційною комісією до моменту порушення провадження у справі про банкрутство.

При новому розгляді справи суду першої інстанції необхідно врахувати викладене та прийняти судовий акт про подальший хід судової процедури банкрутства або його припинення у випадку встановлення необґрунтованого порушення провадження у справі з дотриманням зазначених норм матеріального та процесуального права.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 ГПК України Вищий господарський суд України –

ПОСТАНОВИВ:

1.Касаційну скаргу  Державної податкової інспекції у Голосіївському районі       м. Києва на постанову господарського суду м. Києва від 17.03.2009р. у справі №44/121-б  задовольнити.

2.Постанову господарського суду м. Києва від 17.03.2009р. у справі     №44/121-б скасувати. Справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

Головуючий                                                                              Н.Г. Ткаченко

Судді                                                                                                     Л.Й. Катеринчук

            О.В. Яценко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення24.06.2009
Оприлюднено13.07.2009
Номер документу4032297
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —44/121-б

Постанова від 24.06.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 29.04.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні