Постанова
від 12.06.2009 по справі 2а-2753/09/2370
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

 

 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

 

12 червня

2009 року                    м. Черкаси                           Справа №

2а-2753/09/2370

15 год. 45

хв.

Черкаський

окружний адміністративний суд  у складі:

головуючого

судді - Гараня С.М.,

при

секретарі - Слуцькій Н.Ю.,

за участю

представників

позивача товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасикнига» ОСОБА_1. - за

посадою, ОСОБА_2 - за довіреністю,

представників

відповідача державної податкової інспекції у м. Черкаси ОСОБА_3., ОСОБА_4 - за

довіреностями,

розглянувши

у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за

позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасикнига» до державної

податкової інспекції у м. Черкаси про визнання протиправними та скасування

податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

До суду з

адміністративним позовом звернулося товариство з обмеженою відповідальністю

«Черкасикнига», в якому просить визнати недійсним та скасувати податкове

повідомлення-рішення № 0000011503/0 від 08.01.2009р. про нарахування товариству

з обмеженою відповідальністю «Черкасикнига» податкового зобов'язання по сплаті

орендної плати за землю в розмірі 8 118, 28 грн., з яких 7 730, 74 грн. за

основним платежем та 386, 54 грн. за штрафними санкціями.

В судовому

засіданні 26.05.2009р. позивачем подано заяву про збільшення позовних вимог,

згідно якої позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове

повідомлення-рішення № 0000011503/0 від 08.01.2009р. про нарахування товариству

з обмеженою відповідальністю «Черкасикнига» податкового зобов'язання по сплаті

орендної плати за землю в розмірі 8 118, 28 грн., в тому числі 7 730, 74 грн.

за основним платежем та 386, 54 грн. за штрафними санкціями; визнати

протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення № 0000011503/2 від

07.04.2009р. та № 0000011503/3 від 29.04.2009р. про нарахування товариству з

обмеженою відповідальністю «Черкасикнига» податкового зобов'язання по сплаті

орендної плати за землю в розмірі 8 118, 28 грн., в тому числі 7 730, 74 грн.

за основним платежем та 386, 54 грн. за штрафними санкціями.

Позовні

вимоги мотивовані тим, що відповідачем при винесенні оскаржуваних податкових

повідомлень-рішень застосовано встановлений статтею 21 Закону України «Про

оренду землі» трикратний розмір земельного податку, що встановлюється Законом

України «Про плату за землю», в той час коли рішенням Конституційного Суду

України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. вищезазначені положення визнано

неконституційними. Як наслідок, при визначенні річної орендної плати за землю

має застосовуватись один відсоток від її грошової оцінки.

Пунктом 4.1

договору оренди земельної ділянки від 09.11.2004р., зобов'язання з погашення

орендної плати за яким становлять предмет адміністративного позову, також

встановлено розмір річної орендної плати земельної ділянки у розмірі 1% від її

грошової оцінки.

Представники

позивача товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасикнига» позов

підтримали та просили його задовольнити в повному обсязі з підстав, зазначених

в позовній заяві.

Представники

відповідача проти заявлених позовних вимог заперечують, мотивуючи це тим, що

річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають в державній або

комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і

використовується відповідно до закону і не може бути меншою трикратного розміру

земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю».

Окрім того,

розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за

згодою сторін у договорі оренди. Як вбачається з договору оренди земельної

ділянки від 09.11.2004р., останній чітко визначає, що в разі внесення змін до

діючого законодавства щодо розмірів орендної плати, розмір грошової оцінки

земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення

змін та доповнень до договору.

Заслухавши

пояснення та доводи представників сторін, вивчивши та оцінивши письмові докази

у справі в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов не підлягає до

задоволення, виходячи з наступного.

Товариство з

обмеженою відповідальністю «Черкасикнига» зареєстровано як суб'єкт

підприємницької виконавчим комітетом Черкаської міської ради 01.03.1993р.,

ідентифікаційний код 02471212, та перебуває на обліку в державній податковій

інспекції у м. Черкаси як платник податків і зборів, передбачених Законом

України «Про систему оподаткування»  № 1251-XII від 25.06.1991р.

23 грудня

2008 року державними податковими інспекторами державної податкової інспекції у

м. Черкаси була проведена камеральна перевірка податкової декларації відповідача

щодо орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. За

результатами перевірки був складений акт № 4532/15-3107 від 23.12.2008р., в

якому зазначено, що розмір податкового зобов'язання з орендної плати за

земельні ділянки державної і комунальної власності, визначений в податковій

декларації є меншим, ніж визначено за результатами камеральної перевірки,

оскільки при заповненні податкової декларації та обчисленні суми орендної плати

позивачем-платником податку невірно визначено розмір орендної плати за період з

01.01.2008р. по 21.05.2008р., чим порушено статтю 21 Закону

України «Про оренду землі», що призвело до заниження податкового зобов'язання .

Податковим

повідомленням-рішенням державної податкової інспекції у м. Черкаси № 0000011503/0

від 08.01.2009р. на підставі акта перевірки № 4532/15-3107 від 23.12.2008р.

встановлено порушення статті 21 Закону України «Про оренду землі» та, як

наслідок, на підставі підпункту 4.2.2 пункту 4.2 статті 4 та підпункту 17.1.4

пункту 17.1 статті 17 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань

платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» № 2181-III

від 21.12.2000р. (далі - Закон № 2181) визначено суму податкового зобов'язання

з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 8 117, 28 грн., в тому

числі за основним платежем зі сплати орендної плати з юридичних осіб 7 730, 74

грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями 386, 54 грн. Означене податкове

повідомлення-рішення було оскаржене позивачем в апеляційному порядку до

державної податкової інспекції у м. Черкаси та державної податкової

адміністрації в Черкаській області. За наслідками розгляду скарг позивачеві в

їх задоволенні було відмовлено. Тому відповідно до підпункту 5.2.4 пункту 5.2

статті 5 Закону № 2181 податкові зобов'язання є узгодженими.

Спеціальним

законом, що визначає розміри та порядок плати за використання земельних

ресурсів, а також відповідальність платників та контроль за правильністю

обчислення і справляння земельного податку є Закон України «Про плату за землю»

  № 2535-XII від 03.07.1992р. (далі - Закон про

плату за землю).

Згідно зі

статтею 2 Закону використання землі в Україні є платним. Плата за землю

справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається

залежно від грошової оцінки земель.

Суб'єктом

плати за землю (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю)

і землекористувач, у тому числі орендар. Так, власники земельних ділянок,

земельних часток (паїв) та землекористувачі, крім орендарів та інвесторів -

учасників угоди про розподіл продукції, сплачують земельний податок; за

земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

Орендна

плата за землю за статтею 21 Закону України «Про оренду землі»   № 161-XIV від 06.10.1998р. це платіж, який

орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма

і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у

договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки

державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону

України «Про плату за землю»).

В той же

час, при визначенні розміру орендної плати за землі державної та комунальної

власності сторони договору мають враховувати положення статті 7 Закону про

плату за землю, зокрема частини 1 статті 7 Закону про плату за землю, що

регулює розмір плати за землю населених пунктів, згідно якої ставки земельного

податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі

одного відсотка від їх грошової оцінки. При цьому означені ставки земельного

податку застосовуються по сільськогосподарських угіддях та землях населених

пунктів за умови, що грошову оцінку останніх проведено і уточнено станом на 1

січня 2008 року.

Ставки

податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не проведено, встановлюються

частиною 2 статті 7 Закону про плату за землю та є диференційованими  в залежності від чисельності мешканців

відповідного населеного пункту.

Судом

встановлено, що 09 листопада 2004 року між Черкаською міською радою та

товариством з обмеженою відповідальністю «Черкасикнига» було укладено договір

оренди земельної ділянки площею 6 071 кв.м., що за цільовим призначенням

відноситься до земель комерційного використання та знаходиться в межах

населеного пункту за адресою: м. Черкаси, вул. А.Корольова, 38. Означений

договір зареєстрований у Черкаській регіональній філії ДП «Центр ДЗК» при

Держкомземі України 01.12.2004р. за № 947.

Згідно

означеного договору грошова оцінка земельної ділянки під існуючу книжкову базу

по вул. А.Корольова, 38 відповідно до витягу № 598-гр.-2004 від 29.09.2004р. з

технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Черкаси на час

укладання цього договору складає 932 081 грн.; розмір річної орендної плати

встановлено у розмірі одного відсотка 

від грошової оцінки і на час укладання цього договору складає 9 320 грн.

Разом з тим,

встановлені статтею 7 Закону про плату за землю ставки земельного податку

застосовуються з урахуванням коефіцієнтів індексації, визначених Законом

України про Державний бюджет України на відповідний рік.

Так,

відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі»   № 161-XIV від 06.10.1998р. зі змінами,

внесеними Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про

внесення змін до деяких законодавчих актів України»   № 107-VI від 28.12.2007р. та Законом України

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 309-VI від

03.06.2008р., річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у

державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів,

розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

для земель

сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що

встановлюється Законом України «Про плату за землю»;

для інших

категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється

Законом України «Про плату за землю».

Отже, при

обчисленні платником суми щорічної орендної плати за земельні ділянки населених

пунктів, які перебувають у державній або комунальній власності, слід виходити з

трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про

плату за землю», та складає один відсоток від грошової оцінки земельної

ділянки.

Більше того,

відповідно до пункту 4.2 Договору оренди землі від 09.11.2004р. обчислення

розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Розмір грошової оцінки та орендної плати не є сталим і змінюється в зв'язку

проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого

законодавства. В таких випадках розмір грошової оцінки земельної ділянки та

розмір щорічної орендної плати змінюється без внесення змін та доповнень до

цього договору .

Посилання

позивача на визнання неконституційними пунктів 7, 8 Розділу ІІ Закону України

«Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких

законодавчих актів України»   № 107-VI від 28.12.2007р., якими встановлено

розмір річної орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній

або комунальній власності, що не може бути меншою для інших (земель не

сільськогосподарського призначення) категорій земель ніж трикратний розмір

земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»

спростовується наступним.

Рішенням

Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. визнано

неконституційними (такими, що не відповідають Конституції України), зокрема

наведені вище пункти 7, 8 Розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет

України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»   № 107-VI від 28.12.2007р.

Разом з тим,

03 червня 2008 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про

внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 309-VI, що набрав

чинності з 04.06.2008р., згідно прикінцевих положень якого норми цього Закону

застосовуються з дня втрати чинності відповідними положеннями розділу II Закону

України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до

деяких законодавчих актів України», що відповідно до рішення Конституційного

Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. втратили чинність з дня ухвалення

Конституційним Судом України цього Рішення.

Згідно

пункту 2 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів

України» № 309-VI від 03.06.2008р., яким внесено зміни до Закону України «Про

оренду землі»   № 161-XIV від 06.10.1998р., зокрема  частину четверту та п'яту статті 21 викладено

у такій редакції:

«Річна

орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній

власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується

відповідно до закону і не може бути меншою:

для земель

сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що

встановлюється Законом України «Про плату за землю»;

для інших

категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється

Законом України «Про плату за землю».

Річна

орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній

власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути

встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині».

Отже, з

моменту втрати чинності згідно рішення Конституційного Суду України №

10-рп/2008 від 22.05.2008р. пунктів 7, 8 Розділу ІІ Закону України «Про

Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких

законодавчих актів України»   № 107-VI від 28.12.2007р., мають

застосовуватись положення Закону України «Про внесення змін до деяких

законодавчих актів України» № 309-VI від 03.06.2008р.

Як наслідок,

розмір річної орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній

або комунальній власності, на 2008 рік визначений в трикратному розмірі

земельного податку, встановленого Законом України «Про плату за землю».

Таким чином

суд приходить до висновку, що позов товариства з обмеженою відповідальністю

«Черкасикнига» до державної податкової інспекції у м. Черкаси про визнання

протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень не підлягає до задоволення.

На підставі

викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства

України суд

ПОСТАНОВИВ:

В

задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Постанова

набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне

оскарження, яка підлягає поданню до Київського апеляційного адміністративного

суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня

складення постанови в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову подається

протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

 

 

 

 

Суддя                                                   С.М. Гарань

 

Повний

текст постанови виготовлений 17 червня 2009 року.

Дата ухвалення рішення12.06.2009
Оприлюднено13.07.2009

Судовий реєстр по справі —2а-2753/09/2370

Постанова від 12.06.2009

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Гарань С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні