ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02.09.2014 Справа № 907/478/14
За позовом прокурора Тячівського району в інтересах держави в особі Грушівської селищної ради, смт. Грушово Тячівського району
до товариства з обмеженою відповідальністю „Розмарін", м. Тячів Тячівського району
про зміну пункту 1.4. договору оренди земельної ділянки від 26.04.2002 року та викладення його у наступній редакції: „нормативно - грошова оцінка земельної ділянки становить 1940625 грн.";
зміну пункту 2.2. договору оренди земельної ділянки від 26.04.2002 року та викладення його у наступній редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, що становить 58218 грн. 75 коп. в рік".
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя В.В. Мокану
суддя Г.Й. Бобрик
суддя І.Г. Ушак
представники :
позивача - не з'явився
відповідача - не з'явився
В судовому засіданні взяв участь Домніцький Ю.В., прокурор відділу прокуратури м. Ужгорода
СУТЬ СПОРУ: прокурором Тячівського району заявлено позов в інтересах держави в особі Грушівської селищної ради, смт. Грушово Тячівського району до товариства з обмеженою відповідальністю „Розмарін", м. Тячів Тячівського району про зміну пункту 1.4. договору оренди земельної ділянки від 26.04.2002 року та викладення його у наступній редакції: „нормативно - грошова оцінка земельної ділянки становить 1940625 грн."; зміну пункту 2.2. договору оренди земельної ділянки від 26.04.2002 року та викладення його у наступній редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, що становить 58218 грн. 75 коп. в рік".
Прокурор позовні вимоги підтримав та наполягає на задоволенні позову. Стверджує, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Позивач заявою від 03.06.2014 року підтримав позовні вимоги та просив суд розглянути справу без участі його представника.
Надісланими на адресу суду клопотаннями позивач та відповідач інформували про намагання врегулювати спір в позасудовому порядку шляхом укладення додаткової угоди.
продовження рішення господарського суду Закарпатської області від 02.09.2014 року у справі № 907/478/14
Відповідач письмових пояснень по суті позову не надав, факсограмою надіслав на адресу суду копію додаткової угоди від 23.07.2014 року до договору оренди земельної ділянки від 26.04.2002 року. За інформацією прокуратури станом на час розгляду справи додаткова угода належним чином не оформлена (не здійснено її реєстрацію), отже, справу розглянуто судом по суті.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши прокурора, суд встановив:
Між Грушівською сільською радою як орендодавцем та товариством з обмеженою відповідальністю „Розмарін" як орендарем 26.04.2002 року укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 1,35 га, розташованої за адресою: с. Грушово Тячівського району Закарпатської області, вул. Леніна, 93, для здійснення підприємницької діяльності, а саме, організації речового ринку по продажу промислових товарів, автомобілів, харчових продуктів, сільськогосподарської продукції. Договір зареєстровано у відділі земельних ресурсів Тячівського району, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 13.05.2002 року № 16. Відповідно до п. 2.9 договору строк його дії складає 50 років.
Згідно п. 1.4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки відсутня.
Пунктом 2.2 договору визначено, що орендна плата за користування об'єктом оренди вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 909 грн. за рік з розрахунку земельного податку та не може бути меншою від розміру, встановленого чинним законодавством (п. 2.3).
Умовами п. 2.6 договору встановлено, що розмір орендної плати може змінюватися у випадках, передбачених законодавством України.
Рішенням Грушевської сільської ради від 30.12.2014 року № 525 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Грушово та створено чотири економіко - планувальні зони в с. Грушово, вартість одного квадратного метра земель яких становить: І зона - 62,50 грн. /м кв., ІІ зона - 55,15 грн. /м кв., ІІІ зона - 43,69 грн. /м кв., ІУ зона - 42,02 грн. / м кв.
Рішенням сільської ради від 07.03.2014 року № 879 „Про зміну умов договору оренди землі" затверджено нову нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, визначено процентну ставку в розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та зобов'язано ТОВ „Розмарін" укласти додаткову угоду до договору з метою приведення його у відповідність до вимог діючого законодавства.
Листом від 14.02.2014 року та претензійним листом від 25.03.2014 року Грушевська сільська рада проінформувала відповідача про необхідність укладення додаткової угоди до договору оренди у відповідності до нової нормативно-грошової оцінки.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 605 від 13.02.2014 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом спірного договору оренди, складає 1940625 грн.00 коп.
Виходячи зі ставки 3% від нормативної грошової оцінки об'єкту оренди в сумі 1940625 грн., розмір орендної плати, на встановленні якого наполягають прокурор і позивач, становить 58218 грн. 75 коп. в рік.
За приписами статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
продовження рішення господарського суду Закарпатської області від 02.09.2014 року у справі № 907/478/14
Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Приписами пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України унормовано, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу , а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (стаття 271 цього Кодексу).
Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).
Відповідно до статті 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена
продовження рішення господарського суду Закарпатської області від 02.09.2014 року у справі № 907/478/14
можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати.
Відповідної правової позиції дотримується і Верховний Суд України в своїх постановах від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008, від 04.07.2011 року у справі № 41/81 та Вищий господарський суд України у постановах від 10.01.2011 року у справі № 41/153пд, від 02.07.2013 року у справі № 36/5005/10143/2012.
Можливість перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору за земельні ділянки державної та комунальної власності, у разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати, яка є регульованою ціною, передбачена і п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6. При цьому акцентовано, що надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання інший стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).
З врахуванням наведеного вимога про внесення змін до пунктів 1.4 та 2.2 договору оренди земельної ділянки від 26.04.2002 року та викладення його у запропонованій редакції підлягає задоволенню.
Судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1218 грн. у відповідності до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 33, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд вирішив:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 26.04.2002 року, укладеного між Грушевською сільською радою та товариством з обмеженою відповідальністю „Розмарін", виклавши пункт 1.4. у наступній редакції: „нормативно - грошова оцінка земельної ділянки становить 1940625 грн."; пункт 2.2. у наступній редакції: „орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, що становить 58218 грн. 75 коп. в рік".
3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Розмарін", смт. Тересва Тячівського району, вул. Возз'єднання, 71, код ЄДРПОУ 20462501 в доход Державного бюджету України (банк отримувача ГУДКУ у Закарпатській області, МФО 812016, отримувач коштів - державний бюджет м. Ужгород 22030001; рахунок отримувача - 31211206783002; код отримувача - 38015610) суму 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. судового збору.
Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 04.09.2014 року.
Головуючий суддя В.В. Мокану
суддя Г.Й. Бобрик
суддя І.Г. Ушак
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2014 |
Оприлюднено | 08.09.2014 |
Номер документу | 40354032 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Закарпатської області
Мокану В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні