УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2014 року Справа № 5273/14 Львівський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Затолочного В.С.,
суддів Матковської З.М., Улицького В.З.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Любомльському районі Волинської області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 06.05.2014 року у справі за позовом Управління Пенсійного фонду України у Шацькому районі Волинської області до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Любомльському районі Волинської області про стягнення заборгованості та зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
В квітні 2014 року Управління Пенсійного фонду України у Шацькому районі Волинської області (далі - Позивач, УПФУ в Шацькому р-ні) звернулося до суду з позовом до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Любомльському районі Волинської області (далі - Відповідач, ВВД ВСС в Любомльському р-ні) про стягнення витрат на виплату та доставку пенсій, призначених по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за період з 01 жовтня 2013 року по 31 березня 2014 року включно у розмірі 881,46 грн., та зобов'язання відповідача включити до актів щомісячної звірки витрати на виплату та доставку пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за період з 01 жовтня 2013 року по 31 березня 2014 року включно.
Позивач мотивує позов тим, що УПФУ в Шацькому районі було призначено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві ОСОБА_1 та ОСОБА_2 Відповідно до статей 21, 24 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» на Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань покладено обов'язок відшкодування шкоди, заподіяної працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я та встановлено якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між Фондом соціального страхування від нещасних випадків і страховиками з інших видів соціального страхування виникають спори щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернувся застрахований. При цьому страховик, до якого звернувся застрахований, має право звернутися до відповідного страховика з інших видів соціального страхування щодо відшкодування понесених ним витрат.
За період з 01 вересня 2005 року і по час звернення до суду відповідач відмовляється прийняти до заліку витрати на виплату і доставку пенсій, призначених по інвалідності внаслідок нещасного видатку на виробництві або професійного захворювання, призначених ОСОБА_1 та ОСОБА_2, мотивуючи тим, що вказані громадяни отримали травму внаслідок нещасного випадку на виробництві, який стався під час виконання ними трудових обов'язків за межами України. Хоча, відповідач до 01 вересня 2005 року пенсії, призначені по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві, вказаним особам приймав до заліку та відшкодовував.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 06.05.2014 року позов задоволено частково. Стягнуто з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Любомльському районі Волинської області (44300, Волинська область, Любомльський район, м. Любомль, вул. Незалежності, 23, ідентифікаційний код юридичної особи 25910157) на користь Управління Пенсійного фонду України в Шацькому районі Волинської області (44000, Волинська область, Шацький район, смт. Шацьк, вул. Шковороди, 29, ідентифікаційний код юридичної особи 20126720) витрати на виплату та доставку пенсій, призначених по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за період з 01 жовтня 2013 року по 31 березня 2014 року включно у розмірі 881,46 грн. (вісімсот вісімдесят одна гривня сорок шість копійок). В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постанова суду першої інстанції мотивована тим, що оскільки відповідач відмовився відшкодувати спірні витрати, позивач правомірно звернувся в суд з позовом про стягнення суми виплаченої пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві.
Постанову суду першої інстанції оскаржило ВВД ВСС в Любомльському р-ні, подавши на неї апеляційну скаргу.
Відповідач не погоджуються з висновком суду першої інстанції та вважає, що постанова підлягає скасуванню.
Звертає увагу на порушення судом першої інстанції положень матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи.
Сторони правом на участь у судовому засіданні не скористалися, у зв'язку з чим справа розглядалася в порядку письмового провадження.
Вислухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що УПФУ в Шацькому районі за період з 01 жовтня 2013 року по 31 березня 2014 року громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 виплачена пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, що підтверджується списками осіб, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання за жовтень 2013 року - березень 2014 року (а.с.22-27). Факт трудового каліцтва ОСОБА_1 та ОСОБА_2 встановлено на підставі відповідних актів про нещасний випадок на виробництві та актами огляду МСЕК, засвідчені копії яких знаходяться у матеріалах справи (а.с.9-15).
УПФУ в Шацькому районі вживалися заходи для досудового врегулювання спору з приводу відшкодування понесених витрат, зокрема, через включення даних витрат до акту звірки по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного виробництві або професійного захворювання, однак відповідач відмовив у включенні заявлених до стягнення у цій справі сум до актів звірки (а.с.16-21).
Відповідно до розрахунку суми витрат на виплату та доставку пенсій, призначених по інвалідності, яка не була включена Відділенням ВД ФССНВ у Любомльському районі до відшкодування за період з 01 жовтня 2013 року по 31 березня 2014 року сума пенсії (до якої включено лише основний розмір пенсії та щомісячну цільову грошову допомогу на прожиття без врахування державної адресної допомоги) та витрат на доставку пенсії (лише затрати на доставку пенсії без врахування державної адресної допомоги) становить по ОСОБА_1 322,08 грн. по ОСОБА_2 - 559,38 грн., а всього - 811,46 грн. (а.с.8).
Вірно встановивши обставини справи, суд першої інстанції правильно застосував до правовідносин між сторонами відповідні їм норми матеріального права.
Статтею 24 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» передбачено, що якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між Фондом соціального страхування від нещасних випадків і страховиками з інших видів соціального страхування виникають спори щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернувся застрахований. При цьому страховик, до якого звернувся застрахований, має право звернутися до відповідного страховика з інших видів соціального страхування щодо відшкодування понесених ним витрат.
Таким чином, законодавством передбачено обов'язок Фонду здійснювати відшкодування пенсійними органам чітко визначеного переліку понесених останніми витрат. Серед таких витрат передбачено відшкодування витрат з виплачених пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття, якщо така надавалася пенсіонеру, який одержував вищезазначену пенсію; сума витрат Пенсійного фонду з виплати і доставки вищезазначених пенсій.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про правонаступництво України» від 12.09.1991 року закони Української PCP та інші акти, ухвалені Верховною Радою Української PCP, діють на території України, оскільки вони не суперечать законам України, ухваленим після проголошення незалежності України.
Стаття 9 зазначеного Закону передбачає, що всі громадяни СРСР, які на момент проголошення незалежності України постійно проживали на території України, є громадянами України. Україна гарантує забезпечення прав людини кожному громадянину України незалежно від національної приналежності та інших ознак відповідно до міжнародно-правових актів про права людини.
Відповідно до Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць СНД в галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року держави-учасниці Співдружності мають зобов'язання щодо непрацездатних осіб, які отримали право на пенсійне забезпечення на їхній території або на території інших республік за період їх входження до складу СРСР і реалізують це право на території держав-учасниць Угоди.
Відповідно до статті 5 Угоди про гарантії прав громадян держав - учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року, ця Угода поширюється на всі види пенсійного забезпечення громадян, які встановлені або будуть встановлені законодавством держав - учасниць Угоди.
Відповідно до статті 3 Угоди про гарантії прав громадян держав - учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року, усі витрати, пов'язані із здійсненням пенсійного забезпечення за цією Угодою, несе держава, що надає забезпечення.
Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» особи, право яких на отримання відшкодування шкоди раніше було встановлено згідно із законодавством СРСР або законодавством України про відшкодування шкоди, заподіяної працівникам внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання, пов'язаних з виконанням ними трудових обов'язків, мають право на забезпечення по страхуванню від нещасного випадку відповідно до цього закону.
Отже, пенсії по інвалідності внаслідок трудового каліцтва або професійного захворювання, якщо страховий випадок стався на території держав-учасниць Угоди, призначаються за законодавством України і виплачуються з коштів Пенсійного фонду України.
Таким чином, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України зобов'язаний відшкодовувати органам Пенсійного фонду України витрати на виплату пенсій, якщо нещасний випадок стався на території держав-учасниць Угоди.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 04 червня 2013 року у справі № 21-150а13, яка в силу вимог статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України є обов'язковою для всіх судів України.
Щодо доводів апеляційної скарги ВВД ВСС в Любомльському р-ні, слід зазначити наступне.
Зокрема, Відповідач вказує, що Управління ПФУ є неналежним позивачем у справі і його права, як юридичної особи, не порушені, оскільки «Порядком відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання», затвердженим постановою Правління Пенсійного фонду України та Правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 4 березня 2003 року N 5-4/4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 травня 2003 року N 376/7697 (далі - Порядок № 5-4/4) сторони на своєму рівні уповноважені лише складати акти щомісячних звірок витрат за особовими справами потерпілих, яким виплачено пенсії, а не здійснення відшкодування витрат.
Проте статтею 16 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 1105-XIV) визначено, що безпосереднє управління Фондом здійснюють його правління та виконавча дирекція. За змістом статті 18 зазначеного Закону виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду, проводить свою діяльність від імені Фонду у межах та в порядку, що визначаються його статутом і Положенням про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду, робочими органами виконавчої дирекції Фонду є, зокрема, її відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Згідно з пунктом 7 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 року № 384/2011,Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
З огляду на викладене вимоги управління ПФУ про відшкодування відділенням Фонду витрат, пов'язаних із виплатою та доставкою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві, відповідають змісту його прав як робочого органу ПФУ щодо відшкодування понесених ним витрат та узгоджуються із компетенцією виконавчої дирекції Фонду, основними завданнями якої згідно з Положенням про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, крім іншого, визначено виконання завдань та основних принципів страхування від нещасного випадку, фінансування страхових виплат, а до повноважень у сфері здійснення процедури страхування та координації страхової діяльності віднесено, зокрема, співпрацю з фондами з інших видів соціального страхування щодо відшкодування витрат, понесених ними у зв'язку з матеріальним забезпеченням потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та представництво інтересів страховика в органах державної виконавчої влади, органах місцевого самоврядування і судах.
Крім того, в Фонду виникає обов'язок відшкодовувати витрати позивачу, пов'язані з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві, навіть при відсутності особових справ в розпорядженні виконавчої дирекції фонду. Посилання апеляційної скарги на положення на пункт 2 статті 7 Закону України «Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» є помилковими, оскільки такі втратили чинність згідно із Законом України від 08.07.2010 р. №2464-VI.
Колегія суддів апеляційного суду також не бере до уваги доводи Відповідача в частині нерозмежування Позивачем заборгованості на пенсію по інвалідності та щомісячну цільову грошову допомогу, оскільки обидві суми виплачуються відповідно до Законів України «Про пенсійне забезпечення», «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» та відшкодовуються згідно з п.4 Порядку № 5-4/4.
Враховуючи вищевикладене, оскільки ОСОБА_1 та ОСОБА_2 стали інвалідами від нещасного випадку на виробництві на території колишніх республік СРСР, тому витрати, понесені Управлінням Пенсійного фонду України в Шацькому районі Волинської області у зв'язку із виплатою та доставкою пенсій по інвалідності від трудового каліцтва підлягають відшкодуванню за рахунок Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Любомльському районі Волинської області, а відтак позовні вимоги в частині стягнення витрат на виплату та доставку пенсій за період з 01 жовтня 2013 року по 31 березня 2013 року включно у розмірі 881,46 грн. підлягають до задоволення.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про необхідність часткового задоволення позовних вимог.
З огляду на викладене, постанова суду першої інстанції відповідає обставинам справи, наявним в ній доказам, прийнята з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для її скасування колегія суддів не знаходить.
Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд -
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Любомльському районі Волинської області залишити без задоволення.
Постанову Волинського окружного адміністративного суду від 06.05.2014 року у справі № 803/785/14 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В.С. Затолочний
Судді В.З. Улицький
З.М. Матковська
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2014 |
Оприлюднено | 10.09.2014 |
Номер документу | 40387015 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Мачульський Віктор Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Затолочний В.С.
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Мачульський Віктор Володимирович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Мачульський Віктор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні