Постанова
від 13.08.2014 по справі п/811/2532/14
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 серпня 2014 року Справа № П/811/2532/14

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А, розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Знам'янського міськрайонного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення коштів, -

В С Т А Н О В И В:

Знам'янський міськрайонний центр зайнятості (надалі - Знам'янський МРЦЗ) звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення незаконно отриманих коштів у розмірі 3 464,73 грн.

Позов мотивовано тим, що відповідачка зареєструвалася в Знам'янському МРЦЗ та 30.11.11 отримала статус безробітної. За період перебування на обліку в Знам'янському МРЦЗ з 28.02.12 по 10.09.12 відповідачці виплачено матеріальне забезпечення у вигляді допомоги по безробіттю у сумі 3 464,73 грн. За результатами звірки з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у травні 2014 року виявлено факт, що відповідачка є суб'єктом підприємницької діяльності з 15.01.96. Позивач, стверджуючи, що відповідачка, приховавши факт належності до зайнятого населення, неправомірно набула статуту безробітної та отримала допомогу по безробіттю, просить суд стягнути з неї на свою користь 3 464,73 грн. виплаченого матеріального забезпечення.

У судове засідання сторони, які були належним чином повідомлені про його дату, час та місце, не прибули. Представником позивача подано до суду заява про розгляд справи без його участі. Відповідачка причини неприбуття до суду не повідомила, заперечень на позов не надала.

Відповідно до частин 4, 6 статті 128 КАС України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Розглянувши справу у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами, суд встановив такі обставини.

ОСОБА_1 звернулася до Знам'янського МРЦЗ за сприянням у працевлаштуванні, зареєструвавшись 23.11.11 як особа, яка шукає роботу. На підставі поданої ОСОБА_1 заяви 30.11.11 їй надано статус безробітної. (а.с.5, 8).

Наказом Знам'янського МРЦЗ від 30.11.11 №НТ111130 відповідачці призначено допомогу по безробіттю, як застрахованій особі, яка має право на матеріальні виплати з урахуванням трудового стажу (а.с. 7).

Наказом Знам'янського МРЦЗ №НТ120910 від 10.09.12 відповідачка знята з обліку на підставі абз.9 пп.1 п.20 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу - у зв'язку з поданням письмової заяви до центру зайнятості про відмову від його послуг. (а.с. 7).

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про зайнятість населення" від 01.01.91 №803-XII (тут і надалі, чинного на момент виникнення спірних правовідносин) безробітними визнаються працездатні громадяни працездатного віку, які через відсутність роботи не мають заробітку або інших передбачених законодавством доходів і зареєстровані у державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, готові та здатні приступити до підходящої роботи. У разі неможливості надати підходящу роботу безробітному може бути запропоновано пройти професійну перепідготовку або підвищити свою кваліфікацію. У разі відсутності підходящої роботи рішення про надання громадянам статусу безробітних приймається державною службою зайнятості за їх особистими заявами з восьмого дня після реєстрації у центрі зайнятості за місцем проживання як таких, що шукають роботу. Реєстрація громадян провадиться при пред'явленні паспорта і трудової книжки, а в разі потреби - військового квитка, документа про освіту або документів, які їх замінюють. Порядок реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних державною службою зайнятості визначається Кабінетом Міністрів України.

На час реєстрації відповідачки в Знам'янському МРЦЗ діяв Порядок реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.07 №219 (надалі - Порядок №219).

Відповідно до пункту 1 Порядку №219 до державної служби зайнятості за сприянням у працевлаштуванні можуть звертатися усі незайняті громадяни, які бажають працювати, а також зайняті громадяни, які бажають змінити місце роботи, працевлаштуватися за сумісництвом чи у вільний від навчання час.

Згідно з пунктами 11, 12 Порядку №219 за відсутності підходящої роботи рішення про надання громадянам статусу безробітних приймається державною службою зайнятості за їх особистою заявою з восьмого дня після реєстрації у центрі зайнятості за місцем проживання як таких, що шукають роботу, і оформляється наказом центру зайнятості, номер і дата якого зазначаються у картці.

Для одержання статусу безробітного громадянин особисто подає у день, що настає після закінчення встановленого строку для пошуку підходящої роботи, до центру зайнятості заяву із зазначенням у ній інформації про те, що він не зареєстрований як фізична особа - підприємець та не займається видами діяльності, що визначені частиною третьою статті 1 Закону України "Про зайнятість населення", і не отримує пенсію на пільгових умовах.

Відповідно до статті 11 Закону України "Про зайнятість населення" від 01.01.91 №803-XII особи, визнані у встановленому порядку безробітними, мають право на одержання допомоги по безробіттю.

Статтею 7 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (тут і надалі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що допомога по безробіттю є одним з видів забезпечення за цим Законом.

Порядок надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності, затверджено наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20.11.00 №307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.12.00 за №915/5136 (надалі - Порядок №307).

Згідно з пунктами 1.2, 1.3 розділу 1 Порядку №307 допомога по безробіттю, у тому числі одноразова її виплата для організації безробітними підприємницької діяльності надається застрахованим та незастрахованим особам, визнаним у встановленому порядку безробітними. Допомога по безробіттю призначається центрами зайнятості, на які покладено функції робочих органів виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, за місцем перебування безробітного на обліку і виплачується в установленому порядку через банківські установи.

Як передбачено частиною 2 статті 36 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації України від 13.02.09 №60/62, постановою правління Пенсійного фонду України від 13.02.09 №7-1, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 12.03.09 за №232/16248, затверджено Порядок розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним (надалі - Порядок №7-1/60/62)

Пунктами 2, 3 Порядку №7-1/60/62 передбачено, що розслідування згідно з цим Порядком здійснюється шляхом проведення перевірки достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітної та виплати їй матеріального забезпечення, що зазначені в документах, поданих особою до державної служби зайнятості під час її реєстрації та протягом періоду її перебування на обліку як безробітної

Перевірка проводиться районними, міськрайонними, міськими та районними у містах центрами зайнятості, на які покладено виконання функцій робочих органів виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, за місцем реєстрації роботодавця як платника внесків на загальнообов'язкове соціальне страхування на випадок безробіття (далі - центри зайнятості) у разі, коли під час перебування особи на обліку як безробітної до центру зайнятості надійшла інформація від державних органів, підприємств, установ, організацій чи громадян про обставини, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг безробітній особі, яка відрізняється від поданих нею відомостей, або така інформація розміщена в засобах масової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №7-1/60/62 перевірка достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітної та виплати їй матеріального забезпечення, проводиться центрами зайнятості шляхом: звіряння наданої особою інформації з відомостями, наявними в Державній податковій адміністрації України, Пенсійному фонді України, у державних реєстраторів; використання даних вищевказаних органів, Державного департаменту нагляду за додержанням законодавства про працю, контрольно-ревізійних органів цільового використання коштів Фонду; проведення центром зайнятості перевірки достовірності зазначених у довідках про середню заробітну плату даних та записів у трудових книжках безпосередньо на підприємствах, в установах, організаціях та у фізичних осіб, які використовують найману працю, у порядку, встановленому законодавством.

За результатами звірки або перевірки оформлюється акт, який підписується посадовими особами, що її проводили. У разі встановлення недостовірності даних, на підставі яких особі надано статус безробітної та право на виплату матеріального забезпечення, особа ознайомлюється з актом, про що засвідчує власним підписом. У разі відмови особи підписати акт про це робиться відповідна відмітка спеціалістом центру зайнятості.

Встановлено, що посадовими особами служби зайнятості з метою забезпечення цільового та ефективного використання коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття отримано відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про те, що відповідачка з 15.01.96 зареєстрована як фізична особа-підприємець. (а.с. 46) За результатами перевірки Знам'янським МРЦЗ складено акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" №150 від 02.06.14. (а.с.6). Як вбачається з вказаного акту, в ході розслідування встановлено факт одночасного перебування ОСОБА_1 на обліку як безробітної та у статусі фізичної особи-підприємця у період з 30.11.11 по 10.09.12.

За змістом пп. "б" п. 3 ст. 1 Закону України "Про зайнятість населення" від 01.01.91 №803-XII, громадяни, які самостійно забезпечують себе роботою, включаючи підприємців, осіб, зайнятих індивідуальною трудовою діяльністю, творчою діяльністю, члени кооперативів, фермери та члени їх сімей, що беруть участь у виробництві, а також члени особистих селянських господарств, діяльність яких здійснюється відповідно до Закону України "Про особисте селянське господарство", належать до зайнятого населення.

Пунктом 8 частини 1 статті 31 Закону "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" передбачено, що виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі, зокрема, призначення виплати на підставі документів, що містять неправдиві відомості.

За змістом абзацу 15 підпункту 1 пункту 20 Порядку №219, виявлення факту подання недостовірних даних, що мав місце під час перебування особи на обліку як безробітної, є підставою для зняття з обліку, а отже і підставою для припинення виплати допомоги по безробіттю.

За правовою позицією Верховного Суду України, висловленою у постанові №21-79а14 від 08.07.14, яка в силу ст.244-2 КАС України є обов'язковою для всіх судів України, особа, зареєстрована як підприємець, не може бути визнана безробітною і не має права на виплату допомоги по безробіттю.

Факт реєстрації ОСОБА_1 з 15.01.96 суб'єктом підприємницької діяльності підтверджується матеріалами реєстраційної справи, наданої суду Реєстраційною службою Знам'янського міськрайонного управління юстиції. (а.с. 32, 36 - 42)

Наведене свідчить, що, повідомивши у заяві про надання статусу безробітної від 30.11.11 завідомо неправдиві дані про невіднесення її до категорії зайнятого населення (як такої, що не зареєстрована як суб'єкт підприємницької діяльності), відповідачка неправомірно набула статус безробітної та отримала допомогу по безробіттю.

Відповідно до частини 3 статті 36 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Пунктом 6.14 розділу 6 Порядку №307 передбачено, що якщо під час одержання допомоги по безробіттю безробітний своєчасно не подав відомості про обставини, що впливають на умови її виплати, у тому числі встановлені під час розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, з безробітного стягується сума виплаченої допомоги по безробіттю з моменту виникнення цих обставин. Якщо безробітний відмовився добровільно повернути зазначені кошти, то питання щодо їх повернення вирішується у судовому порядку. Сума виплаченої допомоги по безробіттю підтверджується відповідною довідкою центру зайнятості, що підписується керівником, головним бухгалтером та скріплюється печаткою.

Згідно з розрахунком матеріального забезпечення Знам'янського МРЦЗ від 02.06.14 сума виплаченої ОСОБА_1 допомоги по безробіттю за період з 30.11.11 по 10.09.12 складає 3 464,73 грн. (а.с.11). Доказів її повернення суду не надано.

Пунктами 7, 8, 9 Порядку №7-1/60/62 передбачено, що рішення про повернення коштів особою чи роботодавцем оформлюється наказом. Протягом двох робочих днів після прийняття рішення центр зайнятості надсилає особі чи роботодавцю рекомендованим листом повідомлення про необхідність протягом 15 календарних днів з дня отримання повідомлення повернути незаконно виплачені кошти.

У разі відмови особи повернути незаконно виплачені кошти, а також у разі неповернення їх у встановлений строк стягнення таких коштів здійснюється у судовому порядку відповідно до законодавства

Рішення центру зайнятості щодо повернення коштів може бути оскаржено в центрі зайнятості вищого рівня або в судовому порядку.

Судом установлено, що у зв'язку з виявленими порушеннями Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" директором Знам'янського МРЦЗ видано наказ №НТ140602/5 від 02.06.14 "Про розслідування страхових випадків" щодо стягнення з ОСОБА_1 виплаченої допомоги по безробіттю у сумі 3464, 73 грн. (а.с.10). Вказаний наказ з пропозицією про повернення коштів направлений відповідачці та отриманий нею 19.06.14 (а.с. 12, 45). У встановленому порядку відповідачка наказ не оскаржила, а кошти не повернула, у зв'язку з чим пред'явлено даний позов.

Статтею 39 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" передбачено, що спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку.

Абзацом 2 пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" установлено, що функції виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, які здійснювалися органами державної служби зайнятості відповідно до цього Закону, починаючи з 2013 року покладаються на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, та його територіальні органи.

Відповідно до Положення про Державну службу зайнятості України, затвердженого Указом Президента України від 16.01.13 №19/2013, Державна служба зайнятості України (далі - Служба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України. Служба входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції.

Згідно з пп.8 п.6, п.7 цього Положення Служба для виконання покладених на неї завдань має право зокрема стягувати відповідно до закону кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним. Служба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, районах у містах.

Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, що заявлені у даній справі позовні вимоги Знам'янського МРЦЗ, який є територіальним органом Державної служби зайнятості України, є обґрунтованими, підтверджені належними доказами та підлягають задоволенню.

Судові витрати сторонами у справі не понесені.

Керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158 - 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Знам'янського міськрайонного центру зайнятості задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) на користь Знам'янського міськрайонного центру зайнятості допомогу по безробіттю у розмірі 3 464,73 грн. (три тисячі чотириста шістдесят чотири гривні 73 копійки).

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня отримання її копії апеляційної скарги, з одночасним надісланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.08.2014
Оприлюднено10.09.2014
Номер документу40397599
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/2532/14

Ухвала від 05.10.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 03.10.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Постанова від 13.08.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 30.07.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні