Рішення
від 09.09.2014 по справі 906/860/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

від "09" вересня 2014 р. Справа № 906/860/14

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Маріщенко Л.О.

за участю представників сторін:

від позивача: Алєксєєв С.С. - довіреність № 28 від 01.01.14р.

від відповідача: Похилько О.С. - довіреність від 01.04.14р.

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця в особі відокремленого підрозділу "Дніпропетровська дирекція залізничних перевезень" (м. Дніпропетровськ)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Маранта-Торг" (м. Коростень, Житомирська область)

про стягнення 35445,00 грн.

Позивач звернувся з позовом про стягнення на свою користь з відповідача штраф за перевантаження вагону понад вантажопідйомність у розмірі 35445,00 грн.

Представник позивача позов підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача надав відзив від 09.09.14р., в якому зазначив , що факт перевищення ваги (завантаження вагонів) визнає, однак змушений порушити клопотання про зменшення суми штрафних санкцій заявлену до стягнення у зв'язку зі значним розміром.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

На підставі залізничної накладної №34513317 від 23.12.2013р. (а.с.8) зі станції відправлення Коростень Південно-Західної залізниці на станцію призначення Кішли Азербайджанської залізниці відправлено вагон №44937142 з пиломатеріалами, який відправлений Товариством з обмеженою відповідальністю "Маранта-Торг" (відповідач) на адресу одержувача вантажу - OOO AZ PERA ( м. Баку).

На станції Верхівцеве Придніпровської залізниці 27.12.2013р. на підставі актів загальної форми №2768 від 26.12.2013р. ст. Верхівцеве та №5635 ст. Пятихатки- Стикова від 26.12.2013р. було проведено контрольне зважування вагону №44937142, в результаті якого встановлено, що маса вантажу вказана в залізничній накладній, не відповідає фактичній масі вантажу, а саме: згідно накладної №34513317 маса нетто вагону становить 71650 кг., а при перевірці маса вантажу склала 80000 кг. (що на 8350кг більше, ніж зазначено у накладній).

Переважування проводилось на 150 тонних вагонних вагах ст.Верхвцеве.

Факт невірно зазначеної маси вантажу зафіксовано комерційний актом Б 069314/18 від 27.12.2013р. (а.с.14-15) зі змісту якого вбачається, що в результаті зважування вагону №44937142 виявилось, що маса нетто відповідно по вказаних вагонах на 8350кг більша, ніж зазначено у накладній 34513317.

В якості доказу про виявлений надлишок вантажу, позивач надав виписку з Книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах (а.с.22-23).

За вказане порушення, а саме за неправильно зазначену у накладній масу вантажу, позивач нарахував відповідачу штраф у розмірі 35445,00грн., що підтверджується розрахунком позивача (а.с.3-4).

Господарський суд вважає позов обґрунтованим, та таким, що заявлений відповідно до вимог чинного законодавства, виходячи з наступного:

Предметом розгляду даного спору є стягнення з відповідача штрафу в розмірі 35445,00грн. за неправильне зазначення у залізничній накладній маси вантажу.

Відповідно ст. 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

За ч. 3 ст. 909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно з § 1 ст. 7 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі СМГС) яка діє з 1 листопада 1951 року, договір перевезення оформлюється накладною єдиного зразка. Одночасно з пред'явленням вантажу до перевезення відправник для кожної відправки повинен надати станції відправлення правильно заповнену та підписану накладну. Накладна повинна бути заповнена в строгій відповідності з поясненням по заповненню накладної СМГС.

Відповідно до § 5 ст. 7 СМГС, данні, що вносяться до накладної, повинні бути написані розбірливо чорнилами, шариковою ручкою, на друкарській машинці, комп'ютері, виконані типографським способом або нанесені штемпелем. Всі відомості в накладну повинні бути внесені відправником або залізницею у відповідні графи.

§ 11 ст. 7 СМГС передбачає, що маса вантажу, а також спосіб її визначення зазначається в накладній у відповідності з внутрішніми правилами, що діють на залізниці відправлення.

§ 6 ст. 9 СМГС передбачає, що вагони можуть бути завантажені до максимальної вантажопідйомності з урахуванням допустимого навантаження від осі вагону на колію у відповідності до § 3 ст. 8. Завантаження вагону понад максимальну вантажопідйомність є перевантаженням. § 7 даної статті зазначає, що визначення маси та кількості місць здійснюється у відповідності з внутрішніми правилами, що діють на залізниці відправлення.

Згідно з § 1 ст. 12 СМГС, відправник несе відповідальність за правильність даних та заяв, зазначених ним в накладній. Він несе відповідальність за всі наслідки від неправильного, неточного або неповного зазначення цих даних та заяв, а також від того, що вони внесені в невідповідну графу накладної.

Ч. 1 § 2 ст. 12 СМГС передбачає, що залізниця має право перевірити правильність даних та заяв, зазначених відправником в накладній. В ч. 4 § 2 зазначено, що якщо в результаті перевірки вантажу, що була здійснена під час прямування або на станції призначення, було з'ясовано, що дані, зазначені в накладній відправником не відповідають дійсності, то станція, що здійснила перевірку, повинна про це скласти комерційний акт у відповідності до ст. 18 та зробити відмітку про акт в накладній в графі „Комерційний акт".

Як зазначено в п. 2 ч. 1 § 1 ст. 18 СМГС, залізниця повинна скласти комерційний акт, як що під час перевезення або видачі вантажу вона здійснює перевірку стану вантажу, його маси або кількості місць, а також наявності накладної і при цьому встановлює невідповідність між даними, зазначеними в накладній та вантажем в натурі про найменування, маси, кількості місць вантажу, знаках (марках) та номерах місць вантажу, найменування отримувача та станції призначення.

Відповідно до п. 3 ч. 1 § 3 ст. 12 СМГС, штрафи стягуються при неправильному, неповному та неточному зазначенні в накладній даних та заяв, в результаті чого при навантаженні вантажу відправником було допущено перенавантаження вагону понад його максимальну вантажопідйомність (§ 6 ст. 9). Ч. З § 3 ст. 12 СМГС передбачає, що в даному випадку штраф по пункту 3 даного параграфу стягується у відповідності зі статтею 15 в п'ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу по залізниці, на якій було виявлено даний надлишок.

В ч. 4 вищенаведеного параграфа зазначено, що передбачені даним параграфом штрафи залізниця вправі стягнути незалежно від відшкодування можливої шкоди та інших штрафів, що сплачуються відправником/одержувачем у відповідності з даною угодою.

Відповідно до п. 1 ч. 1 § 1 ст. 15 СМГС, провізні платежі, визначені у відповідності з ст. 13 стягуються за перевезення по залізницям відправлення - з відправника на станції відправлення або у відповідності з діючими на залізниці відправлення внутрішніми правилами.

Згідно 1 ч. 1 § 1 ст. 13 СМГС, провізні платежі, під якими розуміється плата за перевезення вантажу, проїзд провідника, водія автопоїзда, додаткові збори та інші витрати, що виникли за час від приймання вантажу до перевезення до його видачі одержувачу, розраховуються по тарифам, що діють в день укладання договору перевезення - у сполученні між станціями залізниць сусідніх країн за перевезення по залізницям країною відправлення та країною призначення - по тарифам що застосовуються залізницями цих країн для таких перевезень.

Відстань між станцією відправлення та станцією призначення - 1023 км. Маса надлишку вантажу - 8350кг.

Згідно з п. 4.3. Тарифного керівництва № 1 "Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги", затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009 № 317, мінімальна розрахункова маса - 10 тон.

За розрахунками позивача провізна плата становить: (6685+1407) Х1,095-20% = 7089 грн. Сума штрафу 7089,00 грн. х 5 = 35445,00 грн.

Відповідач у відзиві на позовну заяву визнав факт перевищення ваги у завантаженому вагоні №44937142, натомість просить суд зменшити суму штрафних санкцій, у зв'язку зі значним розміром.

Суд вважає подане клопотання необґрунтованим з огляду на наступне.

Відповідно до частини першої статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

Одночасно, приписами статті 233 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Вказана норма кореспондується з пунктом 3 частини першої статті 83 Господарського процесуального кодексу України, згідно з яким господарський суд, приймаючи рішення, має право зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.

Беручи до уваги, що відповідач належними доказами не довів винятковість випадку та правових підстав для зменшення розміру штрафу за невідповідність маси вантажу вказаного вагону даним перевізних документів, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зменшення розміру штрафу.

Згідно ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Обставини, які б виключали вину відповідача або звільняли останнього від відповідальності, відсутні.

Враховуючи викладене, господарський суд дійшов висновку, що позов обґрунтований, підтверджується належними доказами, які є в матеріалах справи, та підлягає задоволенню на суму 35445,00грн.

Судовий збір покладається на відповідача, оскільки він спонукав позивача звернутись з позовом до суду.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Маранта-Торг" (11500, Житомирська область, м. Коростень, вул.Сосновського, 43, код 35584476)

на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця в особі відокремленого підрозділу "Дніпропетровська дирекція залізничних перевезень" (49600, м. Дніпропетровськ, пр.Карла Маркса, 108, код 01073828)

- 35445,00грн. штрафу;

- 1820,50грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 10.09.2014 р.

Суддя Маріщенко Л.О.

Віддрукувати: 3 прим.

1- в справу

2,3 - стор.

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення09.09.2014
Оприлюднено11.09.2014
Номер документу40400259
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/860/14

Ухвала від 23.10.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 14.10.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 14.10.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Рішення від 09.09.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 27.06.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні