Рішення
від 03.09.2014 по справі 904/4601/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03.09.14р. Справа № 904/4601/14

За позовом Прокурора Петропавлівського району Дніпропетровської області, 52700, Дніпропетровська обл., Петропавлівський р-н, смт. Петропавлівка, вул.Жовтнева, 43, в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області, 49010, м. Дніпропетровськ, вул. Лабораторна, 69

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЗС", 52700, Дніпропетровська обл., Петропавлівський р-н, смт. Петропавлівка, вул. Кірова, 47

про стягнення 7044,25 грн.

Суддя Панна С.П.

Представники:

Від позивача не з'явився

Від відповідача не з'явився

За участю прокурора відділу прокуратури м. Дніпропетровська - Ягольник Г.В., посвідчення № 016143 від 12.04.13 року

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Петропавлівського району Дніпропетровської області звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЗС" про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 7044,25 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем ст. ст. 17, 20, 33 Закону України "Про відходи" в частині складування відходів без ущільнення їх бульдозером та без пересипання ґрунтом. Прокурор зазначає, що відповідачем також порушено вимоги п. і ст. ст. 31, 32, 33 Закону України "Про відходи", ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" в зв'язку з відсутністю у відповідача дозволу на розміщення відходів сміттєзвалищі у 2013 року, паспорту на місце видалення відходів, у якому б зазначались найменування та код відходів, їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місця видалення і відомості про методи його контролю та безпечної експлуатації. Під час перевірки встановлено, що відповідачем самовільно здійснено розміщення побутових відходів об'ємом 18,73 м 2 на земельній ділянці площею 0,1623 га, що суперечить вимогам ст. ст. 125, 126, 164 Земельного кодексу України та ст. 32 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища". Прокурор вважає, що вказані порушення відповідачем створюють небезпеку для довкілля, що виражається у порушення природного стану земель та загрозі настання таких наслідків як деградація земель, настання негативних змін біологічного, хімічного і фізичного складу ґрунту, а також заподіянні шкоди довкіллю, яка відповідно до Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства становить 7044,25 грн.

Відповідач мотивований відзив на позовну заяву не надав, в судові засідання 16.07.2014 року, 03.09.2014 року не з'явився.

Згідно спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 07.07.2014 року юридичне місцезнаходження відповідача - 52700, Дніпропетровська обл., Петропавлівський р-н, смт. Петропавлівка, вул. Кірова, б. 47, - куди судом і направлялись ухвала про порушення провадження у справі та ухвала про відкладення розгляду справи.

Відповідачем 15.07.2014 року подано до суду клопотання від 15.07.2014 року за № 29 про відкладення розгляду справи.

Клопотання задоволено ухвалою суду від 16.07.2014 року.

Позивачем 01.09.2014 року подано до суду клопотання від 01.09.2014 року про перенесення розгляду справи, в якому просить суд перенести розгляд справи № 904/4601/14 на іншу дату.

Клопотання не задовольняється господарським судом Дніпропетровської області, оскільки встановлений ст. 69 Господарського процесуального кодексу України строк розгляду спору в даній справі закінчується 10.09.2014 року. Крім того, в матеріалах справи 904/4601/14 достатньо доказів для вирішення спору по суті.

Ухвалою суду від 16.07.2014 року на підставі ч. 3 ст. 69 Господарського процесуального кодексу України строк розгляду спору у справі № 904/4601/14 продовжено терміном на 15 днів, а саме до 10.09.2014 року.

Справа згідно зі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України розглядається за наявними в ній матеріалами.

Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України у справі оголошувались вступна та резолютивна частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши прокурора відділу прокуратури м. Дніпропетровська, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

З 28.11.2013 року до 04.12.2013 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області на підставі ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях та містах Києві та Севастополі, яке затверджено Наказом Мінприроди України від 04.11.2011 року № 429, наказу Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області № 1881-п від 28.11.2013 року була проведена перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства України в галузі охорони земельних ресурсів та щодо поводження з відходами й небезпечними хімічними речовинами Товариством з обмеженою відповідальністю "ДЗС", про що складено акт перевірки від 04.12.2013 року (а. с. 15-19).

При проведенні перевірки Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області встановлено наступне:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДЗС" створено з метою здійснення виробничої, будівельної, комерційної, торгівельної діяльності, а також надання послуг фізичним, юридичним особам, підприємствам та організаціям з метою отримання прибутку та діє на підставі статуту, зареєстрованого Петропавлівською райдержадміністрацією 20.06.2011 року за № 12131020000000385.

Відповідно до рішення Петропавлівської селищної ради від 30.06.2011 року № 147-8/VІ ТОВ "ДЗС" здійснює централізоване збирання побутових відходів на території смт. Петропавлівка Дніпропетровської області.

Петропавлівська селищна рада на умовах договору від 29.08.2011 року № 14-08/11 передала в оперативне управління ТОВ "ДЗС" об'єкт, призначений для складування твердих побутових відходів (сміттєзвалище загальною площею 8,6 га, в тому числі майданчик для складування твердих побутових відходів площею 3,6 га).

Сміттєзвалище розташовано на земельній ділянці площею 8,6 га частково огороджено плитами, в тому числі майданчик для складування твердих побутових відходів площею 3,6 га, за межами смт. Петропавлівка Дніпропетровської області, однак, документи на право користування зазначеною земельною ділянкою відсутні, що є порушенням вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

При цьому, складування відходів здійснюється без ущільнення їх бульдозером та без пересипання ґрунтом, що є порушенням вимог ст. ст. 17, 20, 33 Закону України "Про відходи".

Крім того, дозвіл на розміщення відходів на сміттєзвалищі у 2013 році відсутній; паспорт на місце видалення відходів, у якому б зазначалися найменування та код відходів, їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місця видалення і відомості про методи його контролю та безпечної експлуатації, відсутній, що є порушенням вимог п. "а" ст. 32, ст. 31, ст. 33 Закону України "Про відходи", ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища". Первинний, поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються та утилізуються підприємством не здійснюється.

Під час проведення перевірки також встановлено, що підприємством самовільно здійснено розміщення твердих побутових відходів об'ємом 18,73 м 3 на земельній ділянці площею 0,1623 га, що є порушенням вимог ст. ст. 125, 126, 164 Земельного кодексу України та ст. 32 Закону України "Про охорону земель".

Відповідно до ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.

Статтею 150 Господарського кодексу України встановлений обов'язок суб'єктів господарювання здійснювати заходи щодо своєчасного запобігання псуванню, забрудненню, засміченню та виснаженню природних ресурсів.

Відповідно до ст. 33 Закону України "Про відходи" видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідеміологічного благополуччя населення. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.

Згідно ст. 35-1 Закону України "Про відходи" захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних полігонах / звалищах.

Згідно ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природнього середовища" розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних та епідеміологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Згідно п. 12, 14 постанови Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 року "Про затвердження Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів" власники відходів, які здійснюють лише їх розміщення, до 1 квітня подають до органів Мінекоресурсів на місцях заяви на одержання дозволу на розміщення відходів у наступному році, до яких, крім інших документів, додаються висновки санітарно-епідеміологічної експертизи щодо об'єктів поводження з відходами. На підставі одержаних дозволів власники відходів готують скориговані проекти лімітів на утворення та розміщення відходів і до 1 вересня поточного року подають їх на погодження органам Мінекоресурсів на місцях.

Згідно ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо; дотримуватися стандартів, нормативів при здійсненні протиерозійних, агротехнічних, агрохімічних, меліоративних та інших заходів, пов'язаних з охороною земель, збереженням і підвищенням родючості ґрунтів; своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок; забезпечувати додержання встановленого законодавством України режиму використання земель, що підлягають особливій охороні; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, солонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

За результатами здійснення господарської діяльності відповідачем на земельній ділянці площею 0,1623 га в порушення спеціальних правил розміщено шляхом зсипання на поверхневий умовно-родючий шар ґрунту тверді побутові відходи об'ємом 18,73 м 3 , що призвело до порушення природного стану земель, здійсненого без обґрунтованих проектних рішень, погоджених та затверджених в установленому законодавством порядку, засмічення земельної ділянки побутовими відходами, що відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" є псуванням земель.

Вищевказаними умисними діями створено небезпеку для довкілля, що виражено у порушенні природного стану земель та загрозі настання таких наслідків як деградація земель, настання негативних змін біологічного, хімічного і фізичного складу ґрунту, а також заподіянні шкоди довкіллю, яка відповідно до "Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 року № 171, становить 7044,25 грн.

На підставі виявлених Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровської області порушень природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю "ДЗС", прокуратурою району були внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань про вчинення посадовими особами ТОВ "ДЗС" кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 239 Кримінального кодексу України.

Вироком Петропавлівського районного суду від 18.03.2014 року директора ТОВ "ДЗС", ОСОБА_2, визнано винним у вчиненні злочину, передбаченого ч. 1 ст. 239 Кримінального кодексу України, а саме: забруднення або псування земель речовинами, відходами чи іншими матеріалами, шкідливими для життя, здоров'я людей або довкілля, внаслідок порушення спеціальних правил, якщо це створило небезпеку для життя, здоров'я людей чи довкілля (а. с. 21-23).

Даний вирок суду набрав законної сили 18.04.2014 року.

Позивачем надсилалась відповідачу претензія від 09.12.2013 року за № 4-11750-10-3, в якій вимагав сплати шкоди, спричиненої державі порушенням вимог природоохоронного законодавства в сумі 7044,25 грн. (а. с. 24).

Відповідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Особливості застосування цивільної відповідальності визначені у ст. 69 цього Закону, згідно з якою шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження.

Згідно ч. 1 ст. 1172 Цивільного кодексу України юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.

Розмір збитків, завданих державі визначено державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Дніпропетровській області відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.04.2007 року № 149 "Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства" та становить 7044,25 грн.

Отже, позов прокурора Петропавлівського району Дніпропетровської області є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

Судовий збір відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України підлягає стягненню з відповідача в доход державного бюджету.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЗС" (вул. Кірова, 47, смт. Петропавлівка, Петропавлівський р-н, Дніпропетровська обл., 52700, ідентифікаційний код 36725656) в доход державного бюджету в особі Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (49010, м.Дніпропетровськ, вул. Лабораторна, 69, ідентифікаційний код 37988899) 2113 (дві тисячі сто тринадцять) грн. 27 коп. - шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що становить 30% грошових стягнень за шкоду із зарахуванням коштів на відповідний аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України у Дніпропетровській області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державними і місцевими бюджетами", про що видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЗС" (вул. Кірова, 47, смт. Петропавлівка, Петропавлівський р-н, Дніпропетровська обл., 52700, ідентифікаційний код 36725656) до спеціального фонду обласного бюджету Дніпропетровської обласної ради в особі Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (49010, м. Дніпропетровськ, вул. Лабораторна, 69, ідентифікаційний код 37988899) 1408 (одна тисяча чотириста вісім) грн. 85 коп. - шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що становить 20% грошових стягнень за шкоду із зарахуванням коштів на відповідний аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України у Дніпропетровській області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державними і місцевими бюджетами", про що видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЗС" (вул. Кірова, 47, смт. Петропавлівка, Петропавлівський р-н, Дніпропетровська обл., 52700, ідентифікаційний код 36725656) до спеціального фонду місцевого бюджету Петропавлівської селищної ради Дніпропетровської області в доход державного бюджету в особі Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (49010, м. Дніпропетровськ, вул. Лабораторна, 69, ідентифікаційний код 37988899) 3522 (три тисячі п'ятсот двадцять дві) грн. 13 коп. - шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що становить 50% грошових стягнень за шкоду із зарахуванням коштів на відповідний аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України у Дніпропетровській області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державними і місцевими бюджетами", про що видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЗС" (вул. Кірова, 47, смт. Петропавлівка, Петропавлівський р-н, Дніпропетровська обл., 52700, ідентифікаційний код 36725656) до спеціального фонду Державного бюджету України (одержувач: Управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 37989269, рахунок № 31214206783005 в ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, КБКД 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Дніпропетровської області 03499891, п. 2.1 з таблиці ставок судового збору, за якими визначено розмір судового збору) 1827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн. 00 коп. - судового збору, про що видати наказ.

Повне рішення складено - 08.09.2014 року.

Суддя С.П.Панна

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.09.2014
Оприлюднено15.09.2014
Номер документу40428856
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4601/14

Ухвала від 04.08.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Рішення від 03.09.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 16.07.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 01.07.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні