ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 822/1705/14
Головуючий у 1-й інстанції: Ковальчук О.К.
Суддя-доповідач: Смілянець Е. С.
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 серпня 2014 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого-судді: Смілянця Е. С.
суддів: Полотнянка Ю.П. Сушка О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "НВП "Канола-Поділля" на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 червня 2014 року у справі за адміністративним позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "НВП "Канола-Поділля" до Реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції Хмельницької області треті особи на стороні відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, товариство з обмеженою відповідальністю "Агромир Захід" про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку площею 4,6062 га, -
В С Т А Н О В И В :
У травні 2014 року ТОВ «НВП «Канола-Поділля» звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправними та скасування рішень державного реєстратора реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції від 29.03.2014 року №12019082 про державну реєстрацію за ТОВ "Агромир Захід" права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0109, №12019312 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0111, №12022790 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0108 і від 04.04.2014 року №12019312 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0137, №12194824 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0107, №12192725 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0106, №12193402 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0083 і №12196691 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0072, розташованих на землях Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області.
Хмельницький окружний адміністративний суд постановою від 27.06.2014 року у задоволенні вказаного позову відмовив.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу з підстав невідповідності висновків суду обставинам справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв'язку з чим, апелянт просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Обгрунтовуючи вимоги апеляційної скарги позивач наголошує на тому, що зазначені рішення суперечить вимогам ст.ст. 3, 9 і 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав та нерухоме майно та їх обтяжень" (надалі - Закон N 1952-IV), та п.п.1, 8 і 9 Порядку ведення Поземельної книги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року №1021 (надалі - Порядок №1021), оскільки прийняті без встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства та суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Зокрема позивач зауважує на тому, що державний реєстратор не в повному обсязі перевірив документи подані для державної реєстрації права оренди та не вчинив всі залежні від нього дії для встановлення факту наявності підстав для відмови у державній реєстрації права оренди земельних ділянок, а саме не надіслав до відділу Держземагенства у Полонському районі запит про надання точної інформації щодо перебування земельних ділянок, належних на праві власності третім особам, в оренді.
20.08.2014 року до суду надійшли письмові заперечення реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції, в яких відповідач наголошує, що рішення державного реєстратора реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції від 29.03.2014 року №12019082, №12019312, №12022790, №12019312 і від 04.04.2014 року №12019312, №12194824, №12192725, №12193402 і №12196691 про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, є правомірними, а вимоги позивача про їх скасування є безпідставними, оскільки для реєстрації права оренди заявник подав всі документи, передбачені Законом N 1952-IV.
У зв'язку з неприбуттям жодної з осіб, які беруть участь у справі в судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, відповідно до пункту 2 частини 1 статті 197 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 198 Кодексу адміністративного судочинства (далі-КАС) України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.
Як досліджено з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ "Агромир Захід" звернулось до реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції з заявами про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок кадастровий номер 6823685500:07:001:0109 площею 3,6935 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0111 площею 3,6935 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0108 площею 3,6935 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0137 площею 4,6062 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0107 площею 3,6933 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0106 площею 3,6933 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0083 площею 3,4727 га і кадастровий номер 6823685500:07:001:0072 площею 4,8033 га, розташованих на землях Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області. До кожної заяви ТОВ "Агромир Захід" додало виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, довідку з ЄДРПОУ, договір оренди кожної з земельних ділянок від 25.12.2013 року, укладений між його власниками та ТОВ "Агромир Захід", акт приймання-передачі орендованої земельної ділянки, кадастровий план, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), схему розташування земельної ділянки, державний акт на право власності на земельну ділянку та повідомлення відділу Держземагентства у Полонському районі Хмельницької обл. від 13.02.2014 року №08-08-04/315 про відсутність державної реєстрації права оренди зазначених земельних ділянок до 1 січня 2013 року.
Розглянувши подані документи, державний реєстратор прийняв рішення від 29.03.2014 року №12019082 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0109, №12019312 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0111, №12022790 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0108 і від 04.04.2014 року №12019312 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0137, №12194824 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0107, №12192725 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0106, №12193402 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0083 і №12196691 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0072, розташованих на землях Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області, за ТОВ "Агромир Захід".
Не погоджуючись із зазначеними діями відповідача, ТОВ «НВП «Канола-Поділля» оскаржило їх до суду.
Суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови виходив з безпідставності і недоведеності позовних вимог ТОВ «НВП «Канола-Поділля», а відтак відсутності правових підстав для задоволення адміністративного позову.
З такими висновками суду першої інстанції колегія суддів апеляційної інстанції погоджується, виходячи з наступного.
Надаючи правову оцінку висновкам суду першої інстанції, колегія суддів перш за все зауважує про те, що за загальним правилом спір, який стосується конкуренції прав декількох осіб на один і той же майновий об'єкт має приватний характер. Тому у випадку, коли такий спір лежить в основі адміністративної справи про скасування державної реєстрації права, адміністративний суд має перевірити лише відповідність дій державного реєстратора вимогам закону, не втручаючись у сам приватний спір.
Таким чином, в даному випадку суд апеляційної інстанції перевіряє саме правомірність дій державного реєстратора під час вчинення останнім державної реєстрації права оренди вищевказаних земельних ділянок, водночас не надаючи правової оцінки питанням, які не стосуються повноважень реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції.
У відповідності до ч.1 ст.182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом (ч.4 ст.182 Цивільного кодексу України).
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон N 1952-IV.
За змістом ст.2 Закону N 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 2 ч.1 ст. 4 Закону N 1952-IV передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягає, зокрема, право оренди земельної ділянки.
В силу ч. 1 ст.5 Закону N 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Частиною 7 ст.16 Закону N 1952-IV визначено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст. 19 Закону N 1952-IV державна реєстрація прав проводиться, зокрема, на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом (п.1 ); інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою (п.6).
За змістом п.36 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року N 868 (надалі - Порядок №868) для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком.
Порядок дій державного реєстратора після надходження заяви про державну реєстрацію прав встановлений ст.9 Закону N 1952-IV. Так, відповідно до ч. 2 цієї статті державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями (п.1); приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав (п.2); під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно.
Таким чином, у відповідності до ст.9 Закону N 1952-IV державний реєстратор зобов"язаний звернутись до відповідних органів, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, лише у випадку проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року.
Разом з тим суд апеляційної інстанції звертає увагу скаржника, що Законом N 1952-IV не передбачений такий обов"язок державного реєстратора у випадку проведення державної реєстрації прав, які виникли після 1 січня 2013 року.
Враховуючи наведене суд апеляційної інстанції не бере до уваги посилання апелянта стосовно ненадіслання відповідачем до відділу Держземагенства у Полонському районі запиту про надання точної інформації щодо перебування земельних ділянок, оскільки договори оренди спірних земельних ділянок між ТОВ "Агромир Захід" та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_6, ОСОБА_7 і ОСОБА_8 укладені 25.12.2013 року (тобто після 1 січня 2013 року), а відтак у відповідача під час розгляду поданих ТОВ "Агромир Захід" правовстановлюючих документів, які підтверджують виникнення права останнього на оренду цих земельних ділянок, був відсутній обов"язок щодо звернення до відділу Держкомзему в Полонському районі із запитом щодо наявності вже зареєстрованого права оренди.
Водночас слід відмітити, що незважаючи на це, державний реєстратор володів інформацією щодо відсутності державної реєстрації права оренди, земельних ділянок, які перебувають у власності ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_6, ОСОБА_7 і ОСОБА_8, за іншим орендарем, оскільки зазначена інформація містилась у відповіді відділу Держземагентства у Полонському районі Хмельницької обл. від 13.02.2014 року №08-08-04/315.
Крім того суд апеляційної інстанції вважає безпідставними посилання позивача на розбіжність в листі Держземагенства, де вказано Бражинецьку, а не Новоселицьку сільську раду де розташовані земельні ділянки, як на підставу відмови у державній реєстрації земельної ділянки, оскільки дані земельні ділянки мають індивідуальні кадастрові номера, які є єдиними та неповторюваними на всій території України, що передбачено ст.16 Закону України «Про Державний земельний кадастр», при цьому кожен кадастровий номер містить всі необхідні відомості щодо місцезнаходження, площі, характеристик земельної ділянки, за допомогою яких її можна безпомилково ідентифікувати.
Відповідно до ч.1 ст. 24 Закону N 1952-IV передбачено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;
3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;
4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;
5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;
5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;
5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;
5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;
5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;
6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
В силу ч. 4 ст.24 Закону N 1952-IV відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що оскільки правовстановлюючі документи, подані ТОВ "Агромир Захід" для реєстрації права оренди земельних ділянок кадастровий номер 6823685500:07:001:0109 площею 3,6935 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0111 площею 3,6935 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0108 площею 3,6935 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0137 площею 4,6062 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0107 площею 3,6933 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0106 площею 3,6933 га, кадастровий номер 6823685500:07:001:0083 площею 3,4727 га і кадастровий номер 6823685500:07:001:0072 площею 4,8033 га, розташованих на землях Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області, відповідають вимогам ст. 19 Закону N 1952-IV, тому відповідач правомірно прийняв рішення від 29.03.2014 року №12019082, №12019312, №12022790, №12019312 і від 04.04.2014 року №12019312, №12194824, №12192725, №12193402 і №12196691 про державну реєстрацію права оренди зазначених земельних ділянок за ТОВ "Агромир Захід".
Отже, наведені в апеляційній скарзі доводи не викликають сумнівів щодо правильності висновків суду першої інстанції та застосування норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до ч.1 ст.200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Зважаючи на те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "НВП "Канола-Поділля" залишити без задоволення, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 червня 2014 року - без змін.
Ухвала суду набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст. ст. 212, 254 КАС України.
Головуючий Смілянець Е. С.
Судді Полотнянко Ю.П.
Сушко О.О.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2014 |
Оприлюднено | 22.09.2014 |
Номер документу | 40498484 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Смілянець Е. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні