Постанова
від 10.09.2014 по справі 922/1917/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" вересня 2014 р. Справа № 922/1917/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Істоміна О.А., суддя Барбашова С.В., суддя Білецька А.М.

при секретарі Полубояриній Н.В.

за участю представників:

позивача - після перерви - Баглікова В.С., дов.№08-11/2667/2-14 від 04.08.2014 року

відповідача - після перерви - Бурлакова С.Ю., дов.б/н від 09.07.2014 року

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного підприємства "Траск", м. Харків (вх.№1875 Х/3-10) на рішення господарського суду Харківської області від 26.06.2014 року по справі № 922/1917/14

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до Приватного підприємства "Траск", м. Харків

про внесення змін до договору,-

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 26.06.2014 року по справі №922/1917/14 (суддя Жигалкін І.П.) позов задоволено повністю. Внесено зміни до договору оренди землі від 19.03.2008 року №140867100040 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі. Стягнуто з Приватного підприємства "Траск" на користь Харківської міської ради 1218,00 грн. судового збору.

Відповідач, Приватне підприємство "Траск", з рішенням суду першої інстанції не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить зазначене рішення скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права та неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 17.07.2014 року по справі №922/1917/14 прийнято апеляційну скаргу Приватного підприємства "Траск" до провадження, розгляд справи призначено на 05.08.2014 року.

У судовому засіданні 05.08.2014 року в порядку ст. 77 ГПК України оголошено перерву до 12.08.2014 року.

12.08.2014 року ухвалою Харківського апеляційного господарського суду розгляд справи відкладено на 02.09.2014 року та запропоновано Харківській міській раді та Приватному підприємству "Траск" надати письмові пояснення по справі.

Позивач через канцелярію Харківського апеляційного господарського суду надав відзив на апеляційну скаргу (від 14.08.2014 року вх.№6630), в якому з урахуванням додаткових пояснень (від 02.09.2014 року вх.№7182), заперечує проти доводів викладених в апеляційні скарзі апелянта, вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції прийняте при правильному застосуванні норм матеріального та процесуального права та всебічним дослідженням обставин справи, просить рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу залишити без задоволення.

В межах встановленого ст. 102 ГПК України строку розгляду апеляційної скарги 02.09.2014 року оголошено перерву до 16.09.2014 року.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, їх юридичну силу та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права в межах вимог, передбачених ст.101 ГПК України, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Як встановлено апеляційним судом та підтверджується матеріалами справи, 29.02.2008 року між Харківською міською радою (орендодавець - позивач у справі) та Приватним підприємством "Траск" (орендар - відповідач у справі) був укладений договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого орендодавець на підставі рішення 25 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 06.10.2004 року №153/04 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі реакційного призначення, яка знаходиться м. Харків, вул. Сумська, 81.

В оренду передається земельна ділянка №2 загальною площею 0,0824 га під забудову 0,0384 га, інших угідь 0,04400 га. (п.2 договору)

В п. 5 договору сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 786085 грн.

У відповідності до п. 8 договору його було укладено строком до 01.10.2029 року.

Згідно з п.9 договору оренди землі орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області.

Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік згідно з розрахунком №859/08 від 25.02.2008 року становить:

- 4,1% від нормативно грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає: 32229,49грн.;

- розмір орендної плати за земельну ділянку на місяць становить 2685,79 грн.

В п. 13 договору сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п. 35 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.

19.03.2008 року договір зареєстрований у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №140867100040.

На виконання умов договору, позивач передав, а відповідач прийняв в оренду земельну ділянку загальною площею 0,0824 га, розташовану в м. Харків по вул. Сумська, 81 для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі, про що 24.03.2008 року був складений акт прийому-передачі земельної ділянки за №1367.

Згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", передбачено базову вартість одного квадратного метра земель м. Харкова у сумі 219,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку встановленому законодавством.

Пунктом 2 даного рішення встановлено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 затверджено «Порядок впровадження нормативно грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року».

Відповідно до п. 3.1, п. 3.2 зазначено Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою до внесення змін до договору оренди землі. Зміна до договору землі оформлюється додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача було надіслано лист-пропозицію від 04.12.2013 року №3934/0/225-13 про зміну договору оренди земельної ділянки та направлено на розгляд та підписання три примірника додаткової угоди до договору оренди землі.

Департамент земельних відносин Харківської міської ради листом-пропозицією від 06.12.2013 року за №4136/0/225-13 запропонував відповідачеві для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку, сплатити кошти: у сумі 51,00 грн. за проведення державної реєстрації прав та їх обмежень; у сумі 120, 00 грн. за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до Державного реєстру прав та надати оригінали платіжних доручень щодо сплати платежів до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради.

Вказані пропозиції Приватне підприємство "Траск" отримало 16.12.2013 року, що підтверджується копією поштового повідомлення, наявною в матеріалах справи.

Як стверджує позивач, відповідач відповіді на вказані листи-пропозиції не надав, примірник додаткової угоди не підписав та не повернув до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради.

В свою чергу, відповідач вважає, що рішення міської ради, яким затверджено нову нормативно грошову оцінку землі та встановлено нові коефіцієнти для визначення розміру орендної плати, не мають зворотної сили в часі та не поширюються на договір укладений між позивачем та відповідачем. До того ж, даним договором не передбачена така підстава для перегляду орендної плати за землю, як зміна грошової оцінки землі.

Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи, враховуючи підстави та предмет позову, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про задоволення позову, зважаючи на наступні підстави.

Відповідно до ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України та ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

З приписів ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України «Про оренду землі»).

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю-це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» - нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до абз. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

За таких обставин, нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати, у зв'язки з чим зміна нормативно грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Зі змісту ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Як встановлено у ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ( у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Частиною 2 ст. 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України - договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Статтею 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно з ч. 3 статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу одної із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та п. 36 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Зважаючи на наведені норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

На будь-які порушення умов договору позивач в підставах позову не посилався.

Як було наведено вище, в пункті 13 Договору сторони досягли згоди, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п.6.1 Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний статут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові, затверджене рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 року за №41/08 (із наступними змінами) розмір орендної плати, встановлений договорами оренди, у тому числі договорами тимчасового користування на умовах оренди, укладеним до набрання чинності цього положення, підлягає перерахунку.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, передбачені пунктом 13 цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.

При цьому, колегія суддів наголошує, що, виходячи з наведених вище норм, прийняття уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Вищого господарського суду України, викладеною в пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин».

Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р. є чинним.

Зважаючи на наведене, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 29.02.2008 року № 140867100040 в частині розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі, які запропоновані в доданій до позовної заяви додатковій угоді є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню. За таких обставин у апеляційного суду не має підстав для скасування законного і обґрунтованого рішення суду першої інстанції.

Чинні нормативно-правові акти, зокрема Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, затверджений рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13, Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений спільним наказом Державного комітету України по земельним ресурсам, Міністерством аграрної політики України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року № 18/15/21/11, Закон України «Про оцінку земель», Постанова Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213 «Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» не містять вимог щодо необхідності обстеження земельної ділянки, надання орендарю можливості надати свої пояснення та докази використання земельної ділянки під час оформлення витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.

Сукупність вищезазначеного дає підстави дійти до висновку про те, що доводи апелянта щодо необхідності обстеження земельної ділянки перед складанням витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель окремої земельної є не обґрунтованими, та такими що не підтверджуються нормативно-правовим актам України.

Крім того, колегія суддів зазначає, що витяг № 718 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки складено на підставі рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", яке є чинним та відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» обов'язковим до виконання на відповідній території і до предмету розгляду у даній справі не відноситься встановлення відповідності вказаного рішення чинному законодавству.

Твердження відповідача про неналежне оформлення додаткової угоди, у зв'язку з відсутністю доказів затвердження додаткової угоди Директором юридичного Департаменту не є переконливими, оскільки у пункті 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12, передбачено лише попереднє погодження, а не затвердження додаткової угоди директором зазначеного департаменту перед її підписанням міським головою.

Згідно статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для визнавання доводів апелянта, викладених в апеляційній скарзі, переконливими та такими, що спростовують висновки суду першої інстанції.

За таких обставин, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення господарський суд Харківської області забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об'єктивного дослідження усіх фактичних обставин справи, надав належну правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам, через що його рішення підлягає залишенню без змін.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 99, 101, 102, п.1 ст. 103 ст. 105, Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Траск", м. Харків залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 26.06.2014 року по справі №922/1917/14 залишити без змін.

Дана постанова набирає законної сили з дня її підписання і може бути оскаржена протягом 20 днів до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 10 вересня 2014 року.

Головуючий суддя Істоміна О.А.

Суддя Барбашова С.В.

Суддя Білецька А.М.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення10.09.2014
Оприлюднено22.09.2014
Номер документу40517620
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1917/14

Ухвала від 12.06.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Постанова від 10.09.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Істоміна О.А.

Рішення від 26.06.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Ухвала від 19.05.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні