ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
11.09.2014 Справа № 907/633/14
Господарський суд Закарпатської області у складі головуючого судді Ушак І.Г. у відкритому судовому засіданні розглянув справу за позовом прокурора Тячівського району Закарпатської області, м. Тячів в інтересах держави в особі Теребовлянської сільської ради Тячівського району, с. Теребля Закарпатської області до приватного підприємця ОСОБА_1, с. Теребля Закарпатської області про зміну договору оренди земельної ділянки,
за участю представників сторін:
прокуратури - Домніцький Ю.В., прокурор прокуратури м. Ужгорода;
позивача - не з'явився;
відповідача - ОСОБА_1, приватний підприємець
Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Теребовлянської сільської ради Тячівського району до відповідача про зміну договору оренди земельної ділянки від 16.06.2011 щодо розміру орендної плати, у зв'язку з зміною нормативної грошової оцінки земель з прийняттям Тереблянською сільською радою рішення № 207 від 26.12.2012 "Про затвердження технічної документації по грошовій оцінці земель". Посилається при цьому, на передбачену законодавством та умовами договору можливість внесення змін до умов договору в частині встановлення розміру орендної плати, визначення якого залежить, зокрема, від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка при укладенні договору становила 44148,21 грн., а з січня 2014р. - 225122,98 грн. Представник прокуратури у ході судового розгляду наполягає на задоволені позовних вимог, посилаючись на документи долучені до матеріалів справи.
Позивач надісланими суду клопотаннями просить розглянути справу без його участі, повідомивши, що позовні вимоги прокурора підтримує.
Відповідач у ході судового розгляду проти позову заперечив з підстав наведених поданому письмовому відзиві та доповненні до нього, зокрема, вважає, що позивачем не доведено наявність законодавчої зміни нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та наявність цієї підстави в оспорюваному договорі оренди.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури та відповідача у ході судового розгляду, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
При цьому суд виходив з наступного.
Матеріалами справи встановлено, що сторони - позивач як орендодавець та відповідач як орендар - 16.06.2011р. уклали строком на 49 років договір оренди земельної ділянки (далі - договір ), згідно якого орендареві було надано у строкове платне користування для здійснення підприємницької діяльності земельну ділянку загальною площею 0,1061 га по АДРЕСА_1, кадастровим № 2124487001:03:003:0060.
Умовами договору встановлена орендна плата у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 1765,93 грн. за рік. Нормативна грошова оцінка землі визначена договором у сумі 44 148,21 грн.
Договором (п. 11) передбачено, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у випадку зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі, внаслідок інфляції.
Рішенням Тереблянської сільської ради від 26.12.2012р. № 207 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Теребля та створено три економіко-планувальні зони в с. Теребля, вартість одного квадратного метра земель яких становить відповідно: І зона - 64,30 грн., ІІ зона - 48,76 грн., ІІІ зона - 44,47 грн./ кв. м.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 281 від 31.01.2014 року затверджено нову нормативно-грошову оцінку земельної ділянки по АДРЕСА_1, площею 0,1061 га у сумі 225122,98 грн., встановлено орендну плату за неї у 4% розмірі від зазначеної нормативно-грошової оцінки, що становить 9004,92 грн. в рік та зобов'язано відповідача укласти додаткову угоду до договору з метою приведення його у відповідність до нормативної грошової оцінки земельної ділянки і встановленого розміру орендної плати, про що останній повідомлений Тереблянською сільською радою листом від 04.03.2014р.
ПП ОСОБА_1 на зазначені пропозиції орендодавця не відреаговано, зміни до договору оренди земельної ділянки за згодою сторін не внесено, у зв'язку з чим прокурор звернувся до суду з даним позовом про зміну договору.
За приписами ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Ціна в договорі, згідно ст. 632 ЦК України, встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування; зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Аналогічно наведеному вирішуються питання зміни умов договору оренди землі за приписами ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якими передбачено, що разі недосягнення сторонами згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Приписами Податкового кодексу України (п. 288.5. ст. 288) визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі) - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Законом України "Про оцінку земель" визначено правові засади проведення оцінки земель, цей Закон спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель. Так, приписами цього Закону (ст.ст. 5, 6, 18) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності; суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок; підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування; нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років. Ст.ст. 20, 23 зазначеного Закону передбачено, що за результатами, зокрема, нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель; технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.
З огляду на фактичні обставини справи та наведене нормативне регулювання спірних відносин суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог та внесення змін до спірного договору з викладенням їх у запропонованій редакції, оскільки за приписами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом; умовами спірного договору оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, відтак законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати, однак сторони не досягли згоди щодо змін умов договору у позасудовому порядку.
Наведене відповідає також правовим позиціям зазначеним у п. 2.19 постанови Пленуму Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних питань»
За змістом ст.ст. 44-49 ГПКУ судові витрати за розгляд справи судом належить стягнути з відповідача.
Зважаючи на вищенаведене, керуючись ст.ст. 626, 632, 651 Цивільного кодексу України, Податковим кодексом України, Законами України «Про оренду землі», "Про оцінку земель", ст.ст. 4-3, 33, 35, 43, 44-49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України,
суд вирішив:
1. Позов задоволити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 16.06.2011р. укладеного Тереблянською сільською радою (90561 Закарпатська область, с. Теребля Тячівського району, вул. Центральна, 102, код ЄДРПОУ 04349627) та приватним підприємцем ОСОБА_1 (90550 АДРЕСА_2, код ЄДЮОФОП НОМЕР_1).
2.1. Викласти п. 5 зазначеного договору оренди земельної ділянки в такій редакції: "Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 225122,98 грн.»
2.2. Викласти п. 8 зазначеного договору оренди земльної ділянки в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 9004,92 грн. в рік".
3. Стягнути з приватного підприємця ОСОБА_1 (90550, АДРЕСА_2, код ЄДЮОФОП НОМЕР_1) в доход державного бюджету України судовий збір на суму 1218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять грн. 00 коп.) із зарахуванням його до державного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 22030001 "Судовий збір", отримувач коштів - ГУДКСУ у Закарпатській області МФО 812016, код отримувача (код ЄДРПОУ) 38015610, рахунок отримувача 31211206783002.
Дане рішення набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Львівського апеляційного господарського суду в порядку передбаченому цим же кодексом. Повний текст рішення складено 16.09.14.
Суддя Ушак І.Г.
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2014 |
Оприлюднено | 24.09.2014 |
Номер документу | 40525929 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Закарпатської області
Ушак І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні