Постанова
від 19.09.2014 по справі 815/5368/14
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/5368/14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2014 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі :

головуючого судді Потоцької Н. В.

розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом виконавчого комітету Одеської міської ради до Політичної партії «Опозиційний Блок», ОСОБА_2, громадської організації «Комітет захисту громадян», за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області, про обмеження реалізації права на мирні зібрання,-

ВСТАНОВИВ :

Виконавчий комітет Одеської міської ради звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із позовом до Політичної партії «Опозиційний Блок», ОСОБА_2, громадської організації «Комітет захисту громадян», за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області в якому просить:

- обмежити Політичну партію «Опозиційний Блок», ОСОБА_2, громадську організацію «Комітет захисту громадян» в реалізації права на мирні зібрання шляхом заборони 22.09.2014 р. проведення масових публічних заходів, а саме: зборів, мітингів, пікетів, походів, демонстрацій, маршів та будь яких інших мирних зібрань за адресою у м. Одеса: площа Куликове поле;

- заборонити Політичній партії «Опозиційний Блок», ОСОБА_2, громадській організації «Комітет захисту громадян» 22.09.2014 р. встановлювати намети, будь-які інші споруди, в тому числі збірно-розбірні, встановлювати та/або використовувати звуковідтворювальну апаратуру (гучномовці, динаміки, тощо), автомобілі, інші транспортні засоби, в тому числі причепи та напівпричепи та інше обладнання з метою проведення зборів, мітингів, пікетів, походів, демонстрацій, маршів та будь яких інших мирних зібрань, за адресою у м. Одеса: площа Куликове поле.

В судовому засіданні представник позивача підтримав адміністративний позов, просив суд задовольнити його в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представники відповідачів Політичної партії «Опозиційний Блок», ОСОБА_2, громадської організації «Комітет захисту громадян» - в судове засідання не прибули. Про дату час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином телефонограмами за номерами телефонів, зазначеними у позові та доданих до нього повідомленнях відповідачів на адресу позивача про проведення мирних зібрань. Про причини неприбуття суд не повідомили, заяв про розгляд справи за їх відсутності до суду не надходило.

Представник третьої особи /Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області/ підтримала заявлені позовні вимоги.

Відповідно до ч. 4 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

«Розгляд справи не відкладається» - зазначена норма є імперативною: суд повинен розпочати розгляд справ.

Приписами ч. 4 ст. 182 КАС України визначено, що адміністративна справа про обмеження права на мірні зібрання вирішується судом протягом трьох днів після відкриття провадження, а в разі відкриття провадження менш як за три дні до проведення відповідних заходів - невідкладно.

Згідно приписів статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справ упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, якій вирішить спір щодо його прав та обов'язків.

При цьому вжиття заходів для прискорення процедури розгляду справ є обов'язком не тільки для держави, а й осіб, які беруть участь у справі. Так, Європейський суд з прав людини в рішенні від 21 грудня 2006 року у справі "Мороз та інші проти України" зазначив, що розумність строку проваджень повинна оцінюватись у світлі обставин справи та з урахуванням наступних критеріїв: складність справи, поведінка заявників і відповідних органів державної влади та того, яку важливість для заявників мало питання, що розглядалося.

Отже, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідачів належним чином про час і місце розгляду судової справи з їх участю для реалізації ними права судового захисту своїх прав та інтересів.

Крім того, суд вважає за необхідне наголосити, на тому, що саме національним судам належить функція керування провадженнями таким чином, щоб вони були швидкими та ефективними (рішення Європейського суду з прав людини від 21 грудня 2006 року справа «Мороз та інші проти України»).

З огляду на викладене суд вважає, що оскільки прибули не всі особи, відповідачі (Політична партія «Опозиційний Блок», ОСОБА_2, громадська організація «Комітет захисту громадян»), які беруть участь у справі , хоча і були належним чином повідомлені про дату час і місце розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні (ч. 6 ст. 128 КАС України).

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

На адресу Одеської міської ради надійшов лист - повідомлення від Політичної партії «Опозиційний Блок» особа відповідальна за проведення заходу - ОСОБА_2 від 19.09.2014 р. (вхід. № 37-С-4297 від 19.09.2014р.) про намір проведення масового заходу у формі покладання квітів та мітингу 22.09.2014р. за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.

Захід присвячений Дню Миру встановленого 55-ю Генеральною Асамблеєю ООН та пам'яті всіх загиблих під час громадянського конфлікту 2 травня в м. Одеса.

Час проведення - з 12.00 до 18.00 год. Орієнтовна кількість учасників -300 осіб. Відповідальні особи - ОСОБА_2.

Крім того, на адресу Одеського міського голови 19.09.2014 р. надійшов лист-повідомлення від громадської організації «Комітет захисту громадян» із повідомленням про проведення 22.09.2014 р. мітингу «Одеса проти сепаратизму» за адресою: площа Куликове поле.

Час проведення: з 09:00 до 18:00 год. Орієнтовна кількість учасників 600 осіб. Відповідальна особа: ОСОБА_4

Також, листом Одеського міського управління ГУМВС України в Одеській області від 19.09.2014 р. повідомлено, що до Одеського міського управління з виконавчого комітету Одеської міської ради надійшли відповідні повідомлення про проведення масових заходів, зборів, мітингів, пікетів та демонстрацій.

В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що на даний час в м. Одесі у разі проведення заявлених мирних заходів існує висока вірогідність виникнення протистояння та конфліктних ситуацій між учасниками акції та особи, які не приймають у ній участь, що може привести до різкого загострення ситуації, а саме: виникнення заворушень, вчинення злочинів, чим створюється загроза охороні здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей. Крім того, не виключена можливість участі в зазначених заходів представників інших об'єднань та організацій з різнополярними поглядами щодо мети проведення масового заходу.

19.09.2014 р. ГУМВС України в Одеській області було направлено листа № 3115-1229 на адресу міського голови з проханням звернутися з адміністративним позовом до суду щодо обмеження права на мирні зібрання шляхом заборони проведення масових публічних заходів, а саме: зборів, мітингів, пікетів, походів, демонстрацій, маршів та будь яких інших мирних зібрань з метою запобігання масових заворушень чи злочинів, для захисту прав і свобод громадян, недопущення маніпуляцій громадською думкою, спрямованих на порушення територіальної цілісності країни та враховуючи напружену суспільно - політичну ситуацію в державі.

Також, слід зазначити, що зазначені громадяни являються представниками різнополярних організацій, час та місце запланованих ними заходів пересікаються, а також те, що в таких заходах приймають участь громадяни, які активно підтримують різні політичні погляди та мають своїх прихильників, що може призвести до конфліктів між ними.

Все вищенаведене говорить про підвищення загрози виникнення сутичок між активістами різних політичних поглядів.

При цьому, проведення таких акцій антагоністичної спрямованості загрожує громадському порядку у місті, може призвести до ескалації соціального конфлікту з огляду на політичну ситуацію в державі, а також до тяжких наслідків, в тому числі до завдання шкоди життю та здоров'ю громадян, заподіянню значної майнової шкоди територіальній громаді міста, окремим громадянам, юридичним особам.

Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин): Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року (далі - Конвенція 1950 року), Конституцією України від 28.06.1996 року № 254к/96-ВР (далі - Конституція України), Постановою Верховної Ради України «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР» від 12 вересня 1991 року № 1545-XII (далі - Постанова ВРУ № 1545-XII), Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - ЗУ № 280/97-ВР), Законом України «Про основи національної безпеки України» від 19.06.2003 року № 964-IV (далі - ЗУ № 964-IV).

Згідно із ч. 2 ст.10-1 Конвенції 1950 року, здійснення свободи вираження поглядів, оскільки воно пов'язане з обов'язками і відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для охорони порядку або запобігання злочинам, для охорони здоров'я або моралі, для захисту репутації або прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду і є необхідним у демократичному суспільстві.

Відповідно до ст. 11 Конвенції 1950 року, передбачено обов'язок держави забезпечити ефективне використання особою права мирних зборів, допускаючи встановлення законом обмежень, необхідних у демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, з метою запобігання заворушенням і злочинам, для захисту здоров'я або моралі чи з метою захисту прав і свобод інших людей.

Згідно із ч. 1 ст. 24 Конституції України, громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

Частиною 1 статті 39 Конституції України передбачено, що громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 19 квітня 2001 року N 4-рп/2001 у справі № 1-30/2001 щодо офіційного тлумачення частини першої статті 39 Конституції України вирішено, положення частини першої статті 39 Конституції України щодо завчасного сповіщення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій в аспекті конституційного подання треба розуміти так, що організатори таких мирних зібрань мають сповістити зазначені органи про проведення цих заходів заздалегідь, тобто у прийнятні строки, що передують даті їх проведення. Ці строки не повинні обмежувати передбачене статтею 39 Конституції України право громадян, а мають служити його гарантією і водночас надавати можливість відповідним органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування вжити заходів щодо безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингів, походів і демонстрацій, забезпечення громадського порядку, прав і свобод інших людей.

Статтею 38 Закону України № 280/97-ВР передбачено, що до відання виконавчого комітету Одеської міської ради належать повноваження щодо вирішення відповідно до закону питань про проведення зборів, мітингів, маніфестацій і демонстрацій, видовищних та інших масових заходів; здійснення контролю за забезпеченням при їх проведенні громадського порядку.

Стаття 182 КАС України наділяє органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування правом звертатись до суду з позовною заявою про заборону зборів, мітингів, походів, чи про інше обмеження права на мірні зібрання (щодо місця чи часу їх проведення тощо).

Таким чином, законодавством встановлений порядок проведення реалізації прав громадян на мирні зібрання, мітинги, походи і демонстрації, який не потребує від суб'єктів, які мають намір провести вказані заходи, отримувати будь-якій дозвіл від органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, проте реалізація таких прав буде правомірною лише при умові завчасного сповіщення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про проведення зазначених мирних зібрань, мітингів, походів і демонстрацій, та відсутності судового рішення про обмеження прав на реалізацію цих прав.

Враховуючи викладене суд вважає такими, що не грунтуються на законодавстві вимоги позивача до політичної партії «Опозиційний Блок», ОСОБА_2, громадської організації «Комітет захисту громадян» про заборону політичній партії «Опозиційний Блок», ОСОБА_2, громадській організації «Комітет захисту громадян» 21.09.2014 року встановлювати намети, будь-які інші споруди, в тому числі збірно-розбірні, встановлювати та/або використовувати звуковідтворювальну апаратуру (гучномовці, динаміки, тощо), автомобілі, інші транспортні засоби, в тому числі причепи та напівпричепи та інше обладнання з метою проведення зборів, мітингів, пікетів, походів, демонстрацій, маршів та будь яких інших мирних зібрань, за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.

Також суд вважає такими, що не ґрунтуються на законодавстві вимоги позивача до політичної партії «Опозиційний Блок», ОСОБА_2, громадської організації «Комітет захисту громадян» про обмеження їх в реалізації права на мирні зібрання шляхом заборони 21.09.2014 року проведення масових публічних заходів, а саме: зборів, пікетів, походів, демонстрацій, маршів та будь яких інших мирних зібрань за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.

При цьому суд виходить з того, що якщо суб'єкти звернення не повідомляли ВК ОМР про здійснення зборів, походів і демонстрацій, тобто будь-яку реалізацію своїх прав, передбачених ст. 39 Конституції України, вони є неправомірними виходячи зі змісту законодавства. Вимоги про обмеження таких прав, які не реалізуються та не реалізовані у встановленому законом порядку, є безпідставними, а тому задоволенню не підлягають.

З тих же самих підстав, суд дійшов висновку, що не підлягають задоволенню вимоги позивача про обмеження ОСОБА_2 в реалізації права на мирні зібрання, визначеним у позові шляхом, оскільки таке право вказаними особами не було реалізовано відповідно до встановленого чинним законодавством порядку, а відтак обмежено бути не може.

За вимогами ч. 5 ст. 182 КАС України, суд задовольняє вимоги позивача в інтересах національної безпеки та громадського порядку в разі, якщо визнає, що проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій чи інших зібрань може створити реальну небезпеку заворушень чи злочинів, загрозу здоров'ю населення або правам і свободам інших людей.

Відповідно до ст. 1 Закону України № 964-IV, національна безпека - захищеність життєво важливих інтересів людини і громадянина, суспільства і держави, за якої забезпечуються сталий розвиток суспільства, своєчасне виявлення, запобігання і нейтралізація реальних та потенційних загроз національним інтересам; національні інтереси - життєво важливі матеріальні, інтелектуальні і духовні цінності Українського народу як носія суверенітету і єдиного джерела влади в Україні, визначальні потреби суспільства і держави, реалізація яких гарантує державний суверенітет України та її прогресивний розвиток. Стаття 3 цього Закону визначає, що об'єктами національної безпеки є людина і громадянин - їхні конституційні права і свободи; суспільство; держава.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно статей 25, 27 Конституції України кожен має право захищати своє життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань; кожен має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей.

На підставі встановленого та аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд не приймає доводи представника позивача про несвоєчасне повідомлення про проведення Мирних зібрань з урахуванням висновків Європейського суду з прав людини («Шмушкович проти України» від 14.11.2013 року) в якому він посилається на роз'яснення ВАСУ та Рішення Конституційного Суду України від 19 квітня 2001 року N 4-рп/2001 у справі № 1-30/2001 і приходить до висновку, що втручання є порушенням статті 11 Конвенції, якщо воно не «передбачено законом», не переслідує одну або кілька законних цілей відповідно до пункту 2 і не є «необхідним у демократичному суспільстві» для досягнення цих цілей.

Розглянувши справу по суті суд приходить до висновку, що втручання в спірних правовідносинах переслідує необхідність захисту інтересів людини і громадянина, суспільства і держави, оскільки приймає до уваги недавні події, які відбулись 10 квітня 2014 року біля готелю «Променад» м. Одеса, у результаті яких постраждали сім осіб.

Відповідно до статті 72 КАС України, підставами для звільнення від доказування є обставини, визнані судом загально відомими, які не потрібно доказувати.

Так, суд вважає такою обставиною події, які відбулися у місті Одесі 02 травня 2014 року, коли мали місце масові заворушення, численні випадки насильства та масова загибель людей. Згідно звіту Тимчасової слідчої комісії ВР України загиблі 48 осіб.

Крім того, суд вважає за необхідне також зазначити, що згідно інформації, яка міститься на офіційному сайті Одеської міської ради, 22 вересня 2014 року в Одесі відбудуться урочисті заходи з нагоди вшанування пам'яті подвигів, партизанів та підпільників у роки Великої Вітчизняної Війни. В урочистостях приймуть участь представники мерії, ветерани, школярі та одесити.

Слід зазначити, що вказані урочистості будуть відбуватися у центрі міста у безпосередній близькості до Куликова поля, а саме: на алеї Слави, на території скверу партизанської слави, бібліотеці № 33 (Французький бульвар, 22), бібліотеці № 32 (вул. Піонерська, 5-а), бібліотеці № 4 (вул. Градоначальницька, 9), Одеській ЗОШ № 130.

Для забезпечення належного рівня порядку з метою недопущення правопорушень будуть, задіяні значні сили органів внутрішніх справ.

Згідно з Положенням про службу дільничних інспекторів міліції в системі Міністерства внутрішніх справ України, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 листопада 2010 року № 550, громадський порядок - це система суспільних відносин, які складаються і розвиваються в громадських місцях під впливом правових та соціальних норм, спрямованих на забезпечення нормального функціонування установ, організацій, громадських об'єднань, праці й відпочинку громадян, повагу до їх честі, людської гідності та громадської моралі.

Здійснення повноважень щодо забезпечення законності, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян під час проведення мирних зібрань Законом України від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в України" покладено на органи місцевого самоврядування.

Слід також, приймати до уваги, що в теперішній час значна кількість працівників внутрішніх справ знаходиться у зоні АТО, а отже їх кількість у місті обмежена, що є важливим струмуючим фактором для недопущення порушень з боку осіб, які приймають участь у вказаних урочистостях.

Крім того, суд критично ставиться до зазначення у повідомленні мети проведення заходу, як присвяченому Дню Миру встановленого 55-ю Генеральною Асамблеєю ООН, оскільки Міжнародна громадськість відзначає Міжнародний день миру 21 вересня.

Заснувавши цей День, Генеральна Асамблея присвятила його ознаменованию і зміцненню ідеалів миру як всередині держав і народів, так і між ними.

Цього року на честь 30-річчя Декларації Генеральної Асамблеї про право народів на мир темою для Міжнародного дня миру пропонується «Право народів на мир». Цей ювілей надає унікальну можливість підтвердити прихильність закладеним в основу Організації Об'єднаних Націй цілям і принципам. Декларація про право народів на мир визнає, що зміцнення миру є життєво важливою передумовою для повного здійснення всіх прав людини.

Отже, з вказаного вбачається, що заявка, яка подана відповідачем на проведення мітингів 22 вересня 2014 року свідчить про умисне створення небезпеки для громадськості, оскільки вказані заходи співпадають з урочистостями з нагоди дня Партизанської слави 22 вересня 2014 року, тоді як, День Миру відзначається міжнародним суспільством 21 вересня кожного року.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про необхідність захисту національних інтересів українського народу, не залежно від політичних поглядів та суспільних інтересів кожного окремо, які крім іншого включають у себе і духовні цінності.

У відповідності до ч. 5 ст. 182 КАС України, суд задовольняє вимоги позивача в інтересах національної безпеки та громадського порядку в разі, якщо визнає, що проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій чи інших зібрань може створити реальну небезпеку заворушень чи вчинення кримінальних правопорушень, загрозу здоров'ю населення або правам і свободам інших людей. У постанові суду зазначається спосіб обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання.

Відповідно до Закону України «Про об'єднання громадян», держава створює рівні умови для діяльності всіх об'єднань громадян, а тому висновок суду про необхідність обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання стосується усіх відповідачів, оскільки підстави такої заборони також повинні бути враховані усіма відповідачами.

На підставі наведеного, суд дійшов до висновку, що даний адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до ч. 6 ст. 182, п. 6 ч. 1 ст. 256 КАС України постанови суду про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання підлягають негайному виконанню.

Керуючись ст.ст. 6, 7, 71, 86, 94, 128, 158-162, 167, 182, 184-186, 256 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов виконавчого комітету Одеської міської ради - задовольнити частково.

Обмежити право на мирне зібрання шляхом заборони політичній партії «Опозиційний Блок» (код ЄДРПОУ 37120464) проведення мітингу 22.09.2014 року з 12 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв. за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.

Обмежити право на мирне зібрання шляхом заборони громадській організації «Комітет захисту громадян» (код ЄДРПОУ 37352002) проведення мітингу 22.09.2014 року з 09 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв. за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова підлягає негайному виконанню.

Постанова набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 254 КАС України.

Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції.

Суддя Потоцька Н.В.

Обмежити право на мирне зібрання шляхом заборони політичній партії «Опозиційний Блок» (код ЄДРПОУ 37120464) проведення мітингу 22.09.2014 року з 12 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв. за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.

Обмежити право на мирне зібрання шляхом заборони громадській організації «Комітет захисту громадян» (код ЄДРПОУ 37352002) проведення мітингу 22.09.2014 року з 09 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв. за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

19 вересня 2014 року

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2014
Оприлюднено24.09.2014
Номер документу40544669
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/5368/14

Постанова від 19.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 19.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні