Справа № 2а-568/09/1570
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 вересня 2014 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Стефанова С.О.,
за участю секретаря судового засідання Гунько О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом приватного підприємства «Шимківське» до Любашівської міжрайонної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області про визнання нечинним та скасування рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 00017422370 від 19.11.2007 року, -
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство «Шимківське» (надалі по тексту - позивач або ПП «Шимківське») звернулось до суду з позовом до Любашівської міжрайонної державної податкової інспекції в Одеській області (правонаступник - Любашівська міжрайонна державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів в Одеській області), в якому просило визнати нечинним та скасувати рішення Любашівської міжрайонної державної податкової інспекції в Одеській області про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 00017422370 від 19.11.2007 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за результатами проведення планової перевірки, відповідачем було прийняте рішення №00017422370 від 19.11.2007 року, за яким до ПП «Шимківське» застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 4600 гривень. Позивач вважає, що зазначене рішення підлягає скасуванню, оскільки воно прийнято у порушення наказу ДПА України №357 від 10.08.2005 року, яким затверджений Порядок оформлення результатів невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, а також перевіряючими неправомірно встановлено, що підприємство не надало одержувачу письмового документу, який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів за отримання дизельного пального на суму 4600 гривень.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити у повному обсязі, посилаючись на обставини викладені в позові та в додаткових письмових поясненнях.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог у судовому засіданні заперечувала у повному обсязі з підстав викладених у запереченнях на позов, зокрема зазначивши, що в ході перевірки з боку позивача були встановлені порушення, які знайшли відображення в акті (довідці) перевірки, що підтверджується фактичними обставинами, а тому оскаржуване рішення є законним.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги, перевіривши їх доказами, судом встановлені наступні факти та обставини.
ПП «Шимківське» зареєстроване Ананьївською райдержадміністрацією згідно свідоцтва про державну реєстрацію від 26.03.2004 року за №04057058Ю0010166, взято на податковий облік 14.05.2004 року.
У період з 15 по 31 жовтня 2007 року посадовими особами відповідача було проведено виїзну планову документальну перевірку з питань дотримання позивачем вимог податкового валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2004 року по 30.06.2007 року, за результатами якої складено акт №61-2300/32037801 від 05.11.2007 року (а.с. 50-57).
Згідно висновків вказаного акту відповідачем встановлено порушення позивачем вимог п.п. 4.1.1, 4.1.6. п.4.1 статті 4; п.п. 5.1, 5.2.1 п.5.2, п 5.3 статті 5 Закону України «Про оподаткування прибитку підприємств»; п.п. 8.1.1 п. 8.1 статті 8 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб».
На підставі вказаного акту ДПІ прийняті податкові повідомлення-рішення №000166/2300/0/8263 від 05.11.2007 року про визначення податкового зобов'язання з податку на прибуток у сумі 6 014 гривень та за №000167/1700/0/8264 про визначення податкового зобов'язання з податку з доходів фізичних осіб у сумі 975 гривень (а.с. 10).
З висновками акту, щодо встановлених порушень підприємство погодилось, вищезазначені податкові повідомлення-рішення не оскаржували.
Проте 28.11.2007 року ПП «Шимківське» було ознайомлено з довідкою відповідача №63/7017/32037801 від 05.11.2007 року «Про результати виїзної планової документальної перевірки ПП «Шимківське» (код ЄДРПОУ - 32037801) з питань дотримання «Положення порядку ведення касових операцій в національній валюті України» за період з 01.07.2004 року по 30.06.2007 року (а.с. 58-59, 59 зв).
Відповідно до висновку вказаної довідки встановлено, що позивач в порушення в порушення п.п. 2.11 п. 2 Положення про порядок ведення касових операцій в національній валюті України, затвердженого постановою Правління НБУ № 637 від 15.12.2004 року за № 40/10320 та відповідно Указу Президента України від 12.06.1995 року № 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» за проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового касового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів - у розмірі сплачених коштів (а.с. 8-9).
За порушення встановлені, які зазначені в довідці №63/7017/32037801 від 05.11.2007 року, відповідачем прийнято рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій №00017422370 від 19.11.2007 року, за яким до ПП «Шимківське» застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 4600 гривень (а.с. 10).
Не погодившись з встановленими порушеннями та прийнятим рішенням про застосування штрафних (фінансових) санкцій, ПП «Шимківське» оскаржило його в судовому порядку, вимагаючи визнання його нечинним та скасування.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв'язок у їх сукупності, суд вважає зазначене рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій неправомірним, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню у зв'язку з наступним.
Відповідно до ст.11 Закону України «Про державну податкову службу» №509-ХІІ від 04.12.1990 року (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право здійснювати документальні невиїзні перевірки, планові та позапланові виїзні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів, додержання валютного законодавства.
Відповідно до Закону України «Про державну податкову службу в Україні» та з метою забезпечення єдиного порядку відображення результатів документальних перевірок суб'єктів підприємницької діяльності, наказом ДПА України №357 від 10.08.2005 року затверджений Порядок оформлення результатів невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства (далі Порядок) (чинний на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з вказаним Порядком за результатами проведення документальних невиїзних, планових/позапланових виїзних перевірок в разі встановлення порушень податкового, валютного та іншого законодавства оформляється акт, а в разі відсутності порушень - довідка.
Судом достовірно встановлено, що у порушення вимог Порядку відповідачем складено довідку №63/7017/32037801 від 05.11.2007 року, у змісті якої вказано на порушення позивачем Положення порядку ведення касових операцій в національній валюті України.
У відповідності до пункту 4.11 Порядку рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій) керівником податкового органу (його заступником) приймається на підставі акта невиїзної документальної, виїзної планової чи позапланової перевірок.
Оскільки судом встановлено, що рішення №00017422370 від 19.11.2007 року, за яким до ПП «Шимківське» застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 4600 гривень фактично прийнято на підставі довідки №63/7017/32037801, суд вважає, що воно прийнято у порушення пункту 4.11 Порядку. Крім того, в рішенні №0001722370 від 19.11.2007 року зазначено, що загальна сума штрафних санкцій визначена в цьому рішенні на підставі акта перевірки 61/2300/32037801 від 05.11.2007 року (а.с.10), що не відповідає встановленим в судовому засіданні обставинам. В зазначеному акті перевірки ні в його описовій частині, ні в висновках не вказано на порушення позивачем «Положення порядку ведення касових операцій в національній валюті України» (а.с.50-57).
Судом також достовірно встановлено порушення податковою службою положень Порядку щодо ознайомлення суб'єкта господарювання з актом перевірки, його реєстрації, та строків прийняття рішення про застосування штрафних санкцій, яке повинно прийматись протягом 10 робочих днів від дня реєстрації акта перевірки після його підписання або вручення поштою суб'єкту господарювання, а за наявності заперечень суб'єкта господарювання до акта перевірки - приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень і надання письмової відповіді суб'єкту господарювання. Рішення №0001722370 про застосування штрафних (фінансових) санкцій до ПП «Шимківське» прийняте 19.11.2007 року, а примірник довідки №63/7017/32037801 від 05.11.2007 року, яка була підставою для прийняття вказаного рішення, був вручений керівнику ПП «Шимківське» лише 28.11.2007 року, тобто після прийняття рішення про застосування штрафних санкцій, чим порушено право позивача на надання заперечень щодо вказаних в ній порушень.
Також суд не погоджується і по суті з встановленими у довідці порушеннями позивачем п.п. 2.11 п. 2 Положення про порядок ведення касових операцій в національній валюті України, затвердженого постановою Правління НБУ № 637 від 15.12.2004 року за № 40/10320, а саме - проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового касового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів - у розмірі сплачених коштів, виходячи з наступного.
Так, в довідці відповідачем зазначено, що за перевіряємий період встановлено не подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового касового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів: видатковий касовий ордер № 1 від 01.8.2004 року авансовий звіт б/н від 01.08.2004 на суму - 2300 грн., видатковий касовий ордер № 2 від 05.08.2004 року авансовий звіт б/н від 05.08.2004 року на суму 2300 грн., всього на загальну суму - 4600 грн.
Порядок ведення касових операцій у національній валюті в Україні підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою закріплено в Положенні про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженому постановою Національного Банку України за № 637 від 15 грудня 2004 року (надалі по тексту - Положення).
Відповідно до п.п. 2.8 п. 2 Положення (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) в межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб. За відсутності банків готівкова виручка (готівка) може здаватися до операторів поштового зв'язку для її переказу на банківські рахунки підприємства.
Згідно з п.п. 2.10 п. 2 Положення підприємства мають право зберігати у своїй касі готівку, одержану в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, а також пенсій, стипендій, дивідендів (доходу), понад установлений ліміт каси протягом трьох робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Для проведення цих виплат працівникам віддалених відокремлених підрозділів підприємств залізничного транспорту та морських портів готівка може зберігатися в їх касах понад установлений ліміт каси протягом п'яти робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Готівка, що одержана в банку на інші виплати, має видаватися підприємством своїм працівникам у той самий день. Суми готівки, що одержані в банку і не використані за призначенням протягом установлених вище строків, повертаються підприємством до банку не пізніше наступного робочого дня банку або можуть залишатися в його касі (у межах установленого ліміту).
Підпунктом 2.11 п. 2 Положення встановлено, що видача готівкових коштів під звіт або на відрядження (далі - під звіт) здійснюється відповідно до законодавства України.
Видача готівкових коштів під звіт на закупівлю сільськогосподарської продукції та заготівлю вторинної сировини, крім металобрухту, дозволяється на строк не більше 10 робочих днів від дня видачі готівкових коштів під звіт, а на всі інші виробничі (господарські) потреби на строк не більше двох робочих днів, уключаючи день отримання готівкових коштів під звіт.
Якщо підзвітній особі одночасно видана готівка як на відрядження, так і для вирішення в цьому відрядженні виробничих (господарських) питань (у тому числі для закупівлі сільськогосподарської продукції у населення та заготівлі вторинної сировини), то строк, на який видана готівка під звіт на ці завдання, може бути продовжено до завершення терміну відрядження.
Видача відповідній особі готівкових коштів під звіт проводиться за умови звітування нею у встановленому порядку за раніше отримані під звіт суми.
Згідно із нормою статті 1 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 року № 265/95-ВР далі - Закон № 265) (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносини), реєстратори розрахункових операцій застосовуються фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності або юридичними особами (їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами), які здійснюють операції з розрахунків в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Відповідно до ст. 2 Закону № 265, розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів, надрукований у випадках, передбачених цим Законом, і зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій.
При цьому, пунктом 4.1.7 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і в організаціях України, затвердженої спільним наказом Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту України, Державного комітету по стандартизації, метрології та сертифікації України, Державного комітету статистики України від 02.04.1998 року № 81/38/101/235/122, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 07.10.1999 року за № 685/3978, передбачена заправка автотранспорту на АЗС лише за готівку, за безготівковим розрахунком та за платіжними електронними картками.
З огляду на викладене, розрахунки за продані нафтопродукти на АЗС, інші товари можуть здійснюватися готівкою та/або в безготівковій формі відповідно до законодавства, разом з товаром споживачеві в обов'язковому порядку видається розрахунковий документ установленої форми на повну суму проведеної операції, який засвідчує факт купівлі товару.
На спростування встановлених у довідці порушень, представником позивача надано до суду належним чином завірені копії первинних бухгалтерських документів, оригінали яких були досліджені судом в судовому засіданні, які підтверджують сплату покупцем та отримання одержувачем готівкових коштів до видаткового касового ордеру №1 від 01.08.2004 року авансовий звіт б/н від 01.08.2004 року на суму - 2300 грн., видаткового касового ордеру №2 від 05.08.2004 року авансовий звіт б/н від 05.08.2004 року на суму - 2300 грн., а саме: розрахункова квитанція форми РК-1 від 01.08.2004 року виписана ПП ОСОБА_2 на придбання дизпалива в кількості 1000л по ціні 2,30 грн. за 1 л. на загальну суму - 2300,0 грн. та розрахункова квитанція форми РК-1 від 05.08.2004 року виписана ПП ОСОБА_2 на придбання дизпалива в кількості 1000л по ціні 2,30 грн. за 1 л. на загальну суму - 2300,0 грн. (а.с. 179-182).
Відтак, суд приходить до висновку, що позивачем повністю спростовані встановлені відповідачем у довідці №63/7017/32037801 від 05.11.2007 року порушення п.п. 2.11 п. 2 Положення про порядок ведення касових операцій в національній валюті України, затвердженого постановою Правління НБУ № 637 від 15.12.2004 року за № 40/10320, а саме - проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового касового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів - у розмірі сплачених коштів, виходячи з наступного.
Оцінка поданих особами, які беруть участь в адміністративній справі та самостійно зібраних судом в порядку ст.11 КАС України доказів в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, здійснюється судом за правилами ч.2 ст.71 КАС України в порядку, що встановлений ст.86 цього Кодексу.
За таких обставин, суд дійшов висновку, про необґрунтованість та безпідставність застосування до позивача штрафних санкцій у сумі 4600 грн. за вказані порушення та відповідно протиправність прийнятого відповідачем рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій №00017422370 від 19.11.2007 року, у зв'язку з чим воно підлягає скасуванню.
Таким чином, на підставі ст.10 КАС України, згідно якої, усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст.11 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними доказів, з'ясувавши обставини у справі; перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку про протиправність рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій Любашівської МДПІ в Одеській області №00017422370 від 19.11.2007 року, у зв'язку із чим позовні вимоги підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст.158-163 КАС України суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов приватного підприємства «Шимківське» до Любашівської міжрайонної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області про визнання нечинним та скасування рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 00017422370 від 19.11.2007 року - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій Любашівської міжрайонної державної податкової інспекції в Одеській області № 00017422370 від 19.11.2007 року.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги. Якщо апеляційну скаргу не буде подано в строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Постанова суду може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складений та підписаний суддею 22 вересня 2014 року.
Суддя С.О. Cтефанов
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2014 |
Оприлюднено | 26.09.2014 |
Номер документу | 40579703 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні