Рішення
від 16.09.2014 по справі 294/420/14-ц
ЧУДНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Чуднівський районний суд Житомирської області

Справа № 294/420/14-ц

Провадження № 2/294/638/14

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.09.2014 року м. Чуднів

Чуднівський районний суд Житомирської області в складі:

головуючого судді: Кондратюка А.М.,

при секретарі судового засідання: Марчук В.В.,

за участю прокурора Цьомика І.О.,

представника Чуднівської РДА Хрустицького А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Чуднів цивільну справу за позовом прокурора Чуднівського району Житомирської області до Чуднівської районної державної адміністрації та ОСОБА_2 про визнання протиправним і скасування розпорядження голови Чуднівської районної державної адміністрації, визнання недійсним договорів оренди земельних ділянок та їх повернення,-

в с т а н о в и в :

У березні 2014 року прокурор Чуднівського району Житомирської області в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Чуднівської районної державної адміністрації та ОСОБА_2. Просив визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Чуднівської РДА від 14.08.2012 року №365 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення дво земельних ділянок площею 20,0553 га та 16,2320 га в оренду ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства, визнати недійсним два договори оренди земельних ділянок від 27.09.2012 року , укладеними між відповідачами, згідно яких ОСОБА_2 надано в оренду земельні ділянки площею 20,0553 га та 16,2320 га, на яких знаходяться ґрунти, що відносяться до особливо цінних агровиробничих груп та зобов'язати ОСОБА_2 повернути спірні земельні ділянки до земель запасу Стетковецької сільської ради Чуднівського району. В обґрунтування позову посилався на те, що проект землеустрою щодо особливо цінних земель, що стали предметом договору оренди, не пройшов обов'язкову державну експертизу відповідно до вимог ст. 9 та ч.5 ст. 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», що є порушенням чинного законодавства.

Прокурор в судовому засіданні підтримав позов.

Представник Чуднівської РДА в судовому засіданні позов не визнав.

Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з'явився будучи належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи.

Судом встановлено, що розпорядження голови Чуднівської районної державної адміністрації Житомирської області від 14 серпня 2012 року №365 «Про затвердження гр. ОСОБА_2 проектів землеустрою, щодо відведення земельних ділянок в оренду із земель державної власності сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів для ведення фермерського господарства» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 20,0553 га та 16,2320 га в оренду гр. ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства із земель запасу Стетковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області (а.с.6).

Між Чуднівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_2.(орендар) 27 вересня 2012 року укладені договори оренди земельних ділянок згідно яких орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове (на 20 років) платне користування (оренду) земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства площею 20,0553 га та 16,2320 га, які знаходиться на території Стетковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області (за межами населеного пункту)(а.с.7-16). Договори зареєстровані у відділі Держкомзему у Чуднівському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17жовтня 2012 року за №182580004004778 та запис від 17жовтня 2012 року за №182580004004777.

Відповідно до частини першої статті 124 ЗК України (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно із частиною четвертою статті 123 ЗК України (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних із погодженням документації із землеустрою.

Комісія протягом трьох тижнів із дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні.

У разі, якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону.

Державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Відповідно до змісту статті 9 Закону України від 17 червня 2004 року №1808-IV "Про державну експертизу землевпорядної документації» (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) та п.4.1.1 Методики проведення державної експертизи, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 03 грудня 2004 року №391, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель підлягають обов'язковій державній експертизі.

До особливо цінних земель відносяться: чорноземи нееродовані несолонцюваті на лесових породах; лучно-чорноземні незасолені несолонцюваті суглинкові грунти; темно-сірі опідзолені та чорноземи опідзолені на лесах і глеюваті; бурі гірсько-лісові та дерновобуроземні глибокі і середньоглибокі; дерново-підзолисті суглинкові грунти; торфовища з глибиною залягання торфу більше одного метра і осушені незалежно від глибини; коричневі грунти Південного узбережжя Криму; дернові глибокі грунти Закарпаття; землі дослідних полів науково-дослідних установ і навчальних закладів; землі природно-заповідного фонду; землі історико-культурного призначення (ст.150 ЗК України).

Перелік особливо цінних груп грунтів затверджений також наказом Держкомзему України від 06 жовтня 2003 року 3245 «Про затвердження переліку особливо цінних груп грунтів».

Згідно цього переліку лучно-чорноземні середньосуглинкові грунти (шифр-121д) відносяться до особливо цінних груп грунтів.

Таким чином, на спірній земельній ділянці окрім інших агровиробничих груп грунтів, зазначалися особливо цінні землі, на яких поширені лучно-чорноземні середньосуглинкові грунти ( шифр 121д) (а.с.18).

Відповідно до частини шостої статті 123 ЗК України (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк із дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюється затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (частина дев'ята статті 123 ЗК України (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин)).

Із змісту листа начальника відділу Держземагенства у Чуднівському районі від 04 листопада 2013 року №08-141-/11/04-13 , що висновок обов'язкової державної експертизи проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею20,0553 га та 16,2320 га (висновок державної експертизи землевпорядної документації) відсутній (а.с.18).

Таким чином, у порушення ст.150 ЗК України та ЗУ «Про державну землевпорядну експертизу» проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 20,0553 га та 16,2320 га не проходив державної земельної експертизи.

Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт із реалізації заходів, передбачених відповідною документацією (ст.35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»).

За змістом статті 43 Закону України від 09 квітня 1999 року №586-XIV»Про місцеві державні адміністрації» у судовому порядку скасовуються розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства.

З огляду на вище викладене, суд приходить до висновку, що видання головою державної адміністрації розпорядження в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 20,0553 га та 16,2320 га в оренду гр. ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства із земель запасу Стетковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області без висновку державної експертизи зазначеного проекту землеустрою (землевпорядної документації) суперечить положенням законів України, зокрема ст.123 Земельного кодексу України (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) та статті 9 Закону України від 17 червня 2004 року №1808-IV "Про державну експертизу землевпорядної документації» (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин), а відтак є протиправним та підлягає скасуванню в цій частині.

Аналогічна правова позиція, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель підлягають обов'язковій державній експертизі викладена в постанові Верховного Суду України від 22 травня 2013 року №6-11цс13, яка згідно зі ст.360-7 ЦПК України є обов'язковою для судів.

Окрім того, стаття 40 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» встановлює, що реалізація проектних рішень щодо об'єктів, які підлягають обов'язковій державній експертизі, до одержання позитивних висновків, є правопорушенням у сфері державної експертизи.

Згідно із частиною першою статті 215 Цивільного кодексу України підставою для недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першої-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Зокрема, відповідно до частини першої статті 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства.

Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою, щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється (ст.35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»).

Отже, суд визнає договори оренди земельних ділянок від 27.09.2012 року , укладені між Чуднівською районною державною адміністрацією Житомирської області та ОСОБА_2, згідно якоих ОСОБА_2 надано в оренду земельні ділянки площею 20,0553 га та 16,2320 га, недійсним у зв'язку з недодержанням сторонами в момент вчинення цього правочину встановленого законом порядку.

Оскільки договори оренди земельних ділянок визнається недійсним, ОСОБА_2 належить повернути земельні ділянку кадастровий №1825887600:01:000:0200 та кадастровий №1825887600:01:000:0048 до земель запасу Стетковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області, шляхом підписання акту прийому-передачі.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10,15,60,88,212-215 ЦПК України, ст. 792 ЦК України, змістом ст.ст. 17, 22, 23, 84, 93, 116 ч.ч. 1,2, 123, 124, 150, 183, 184, 186, 186-1 ЗК України, змістом ст.ст. 13, 20, 50, 55, 62 Закону України "Про землеустрій", ст.ст. 13-20 Закону України "Про оренду землі", суд, -

в и р і ш и ва:

Позов прокурора Чуднівського району Житомирської області задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Чуднівської районної державної адміністрації від 14.08.2012 року №356 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 20,0553 га та 16,2320 га в оренду ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства із земель запасу Стетковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області.

Визнати недійсним два договори оренди земельних ділянок від 27.09.2012 року , укладених між Чуднівською районною державною адміністрацією Житомирської області та ОСОБА_2, згідно якого ОСОБА_2надано в оренду земельні ділянки площею 20,0553 га та 16,2320 га, на якій знаходяться ґрунти, які відносяться до особливо цінних агровиробничих груп.

Зобов'язати ОСОБА_2 повернути земельні ділянки кадастровий номер №1825887600:01:000:0200 та кадастровий номер №1825887600:01:000:0048 до земель запасу Стетковецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області, шляхом підписання акту прийому-передачі.

Стягнути з ОСОБА_2 в дохід держави 730,80 грн судового збору.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана в Апеляційний суд Житомирської області через Чуднівський райсуд протягом десяти днів з дня проголошення даного рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо така не буде подана.

Суддя: А. М. Кондратюк

СудЧуднівський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення16.09.2014
Оприлюднено29.09.2014
Номер документу40596994
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —294/420/14-ц

Рішення від 16.09.2014

Цивільне

Чуднівський районний суд Житомирської області

Кондратюк А. М.

Ухвала від 31.03.2014

Цивільне

Чуднівський районний суд Житомирської області

Кондратюк А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні