ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"29" вересня 2014 р. Справа № 918/1111/14
за позовом Прокурора м.Рівне в інтересах держави в особі Рівненської міської ради
до відповідача Обслуговуючого кооперативу "Ювілейний - Рівне"
про внесення змін в договір оренди землі
Суддя Андрійчук О.В.
Представники сторін:
від позивача: Горчак Ю.П., дов. від 31.12.2013 року
від відповідача: не з'явився
від прокуратури: Ковальчук Л.В., посв. № 027171 від 02.07.2014 року
Статті 20, 22, 91, 93 ГПК України сторонам роз'яснені.
Відводи з підстав, передбачених ст. 20 ГПК України, відсутні.
Протокол судового засідання складено відповідно до ст. 81-1 ГПК України.
СУТЬ СПОРУ:
У липні 2014 року Прокурор м. Рівне в інтересах держави в особі Рівненської міської ради (надалі-позивач) звернувся до господарського суду Рівненської області з позовом до Обслуговуючого кооперативу "Ювілейний - Рівне" (надалі-відповідач) про внесення змін в договір оренди землі.
Позовні вимоги мотивовані тим, що:
01.02.2003 року між позивачем та відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки (надалі-договір оренди), зареєстрований в Рівненському міському управлінні земельних ресурсів за № 165 від 01.02.2003 року.
Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки станом на момент укладання договору (01.02.2003 року) згідно з довідкою Рівненського міського управління земельних ресурсів від 28.01.2003 року № 112 склала 323 466,18 грн.
Рішенням Рівненської міської ради від 04.07.2013 року № 3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" та введено в дію нормативно - грошову оцінку земель м. Рівного з 01.01.2014 року.
Нормативно - грошова оцінка земельної ділянки, яка передана в оренду відповідачу, з 01.01.2014 року становить 875 331,14 грн.
Розмір орендної плати за земельну ділянку, надану у користування відповідачу, за розрахунком орендної плати за земельну ділянку № 02-17/157-1, виконаним управлінням Держземагентства у м. Рівному станом на 01.01.2014 року, склав 26 259,93 грн. в рік.
04.06.2014 року позивачем надіслано відповідачу пропозицію № 08-1349 від 30.05.2014 року з проектом договору про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, що підтверджується списком згрупованих рекомендованих поштових відправлень, однак вказана пропозиція залишена відповідачем без розгляду, а договір про внесення змін до договору оренди землі - без погодження.
З огляду на викладене, позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі в частині розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати за земельну ділянку.
В матеріально-правове обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на ст.ст. 13, 14, 67, 68, 143-145 Конституції України, ст.ст. 632, 651, 759, 762, 792 ЦК України, ст. 288 ПК України, ст.ст. 15, 21 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 93, 124, 206 ЗК України, ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 116, 121 БК України.
Ухвалою суду від 25.07.2014 року порушено провадження, справу призначено до судового розгляду на 04.08.2014 року.
Ухвалою суду від 04.08.2014 року розгляд справи відкладено на 11.08.2014 року.
Ухвалою суду від 11.08.2014 року розгляд справи відкладено на 01.09.2014 року.
Ухвалою суду від 01.09.2014 року розгляд справи відкладено на 08.09.2014 року.
Ухвалою суду від 08.09.2014 року розгляд справи відкладено на 29.09.2014 року, строк розгляду господарського спору продовжено на 15 днів.
Оцінивши правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави, дослідивши матеріали справи, перевіривши копії документів на їх відповідність оригіналам, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
01.02.2003 року між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено нотаріально посвідчений договір оренди земельної ділянки (надалі-договір оренди), зареєстрований в Рівненському міському управлінні земельних ресурсів за № 165 від 01.02.2003 року.
За п. 1 договору оренди орендодавець, на підставі рішення Рівненської міської ради (третє скликання) від 15.11.2002 року № 132 передає, а орендар приймає в оренду строком на 49 (сорок дев'ять) років земельну ділянку загальною площею 3 407 кв. м., місце розташування земельної ділянки: м. Рівне, вул. Соборна, № 442 - Б, для будівництва та обслуговування кооперативних гаражів, з них: 218 кв.м. за рахунок земель Рівненського виробничого автотранспортного об'єднання обласної спілки споживчих товариств; 2 300 кв. м. за рахунок земель, які рішенням виконавчого комітету Рівненської міської ради народних депутатів від 12.04.1989 року № 121 були надані автогаражному кооперативу "Ювілейний" для будівництва кооперативних гаражів; 889 кв. м. за рахунок земель міста, які перенесені в натуру (на місцевість) і зазначені на плані, що є невід'ємною частиною цього договору (додаток № 1).
Відповідно до п. 2 договору за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендодавцеві орендну плату у грошовій формі, незалежно від результату своєї діяльності. Річна орендна плата встановлюється в розмірі 0,03 % від її грошової оцінки. Розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін (шляхом внесення змін до цього договору), за винятком випадку, передбаченого п. 5 цього договору. Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше ніж один раз на квартал і розглядаються відповідно до законодавства. Орендна плата сплачується орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця на рахунок 33218810900002, одержувач - місцбюджет м. Рівне в управління БФ, код платежу 13050200, код ЗКПО 22586331.
У п. 3 договору передбачено, що згідно з довідкою Рівненського міського управління земельних ресурсів від 28.01.2003 року № 112 на час укладення цього договору грошова оцінка земельної ділянки становить 323 466,18 грн.
Орендодавець має право в односторонньому порядку (шляхом надсилання орендареві повідомлення через податкові органи або через інший уповноважений на це орган) збільшити розмір орендної плати у випадку, коли внаслідок змін у законодавстві орендна плата стане менша від розміру земельного податку (п. 5 договору).
Рішенням Рівненської міської ради від 04.07.2013 року № 3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Рівного та введено її в дію з 01.01.2014 року.
Як встановлено судом, згідно з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, що перебуває у користуванні відповідача, розмір останньої станом на 01.01.2014 року склав 875 331,14 грн., відповідно розмір орендної плати - 26 259,93 грн. в рік, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
04.06.2014 року позивачем надіслано відповідачу пропозицію № 08-1349 від 30.05.2014 року з проектом договору про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, що підтверджується списком згрупованих рекомендованих поштових відправлень.
Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 1 ст. 651 ЦК України).
Згідно зі ст. 30 Закону України «Про оренду землі», п. 2.3. договору оренди зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Правочин, який вчинений у письмовій формі, підлягає нотаріальному посвідченню лише у випадках, встановлених законом або домовленістю сторін (ч. 1 ст. 209 ЦК України).
У силу вимог ч. 4 ст. 639, ч. 3 ст. 640 ЦК України якщо сторони домовилися про нотаріальне посвідчення договору, щодо якого законом не вимагається нотаріальне посвідчення, такий договір є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення. Договір, що підлягає нотаріальному посвідченню, є укладеним з дня такого посвідчення.
За ч. 1 ст. 220 ЦК України у разі недодержання сторонами вимоги закону про нотаріальне посвідчення договору такий договір є нікчемним.
Як зазначалося, між сторонами укладено нотаріально посвідчений договір оренди земельної ділянки, відтак зміни до нього також підлягають нотаріальному посвідченню.
Станом на дату розгляду справи сторонами суду договору про внесення змін до договору оренди землі від 01.02.2003 року у формі, як це передбачено вимогами ст.ст. 209, 639, 640, 654 ЦК України, не надано.
Статтею 188 ГК України врегульовано порядок внесення змін до договору.
Так, зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Отже, у зв'язку з не досягненням між сторонами згоди щодо внесення змін в договір оренди в частині зміни розміру орендної плати, вказаний спір підлягає вирішенню в судовому порядку.
Суд, оцінивши запропоновані позивачем зміни до договору оренди на їх відповідність вимогам чинного законодавства, встановив таке.
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України «Про оренду землі»).
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно зі ст. 627 ЦК України відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
У силу вимог ч. 1 ст. 628 ЦК України, ч.ч. 1, 2 ст. 180 ГК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
За приписами ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, зокрема орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Частиною 1 ст. 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту (ч. 1 ст. 648 ЦК України).
Відповідно до вимог ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
За приписами п.п. 271.1., 271.2. ст. 271 Податкового кодексу базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено. Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Статтями 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Судом з матеріалів справи встановлено, що рішенням позивача № 3122 від 04.07.2013 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Рівного, нормативну грошову оцінку земель м. Рівного введено в дію з 01.01.2014 року.
Отже, нормативна грошова оцінка земель, затвердження якої відноситься до повноважень органів місцевого самоврядування, є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для його перегляду.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі).
Питання оподаткування регулюються Податковим кодексом України і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Згідно з пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу).
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу).
Справляння плати за землю здійснюється відповідно до положень розділу XIII Податкового кодексу.
Пунктом 288.1 ст. 288 цього Кодексу визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пп. 288.2 - 288.3 ст. 288 Кодексу).
Як встановлено підп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Кодексу, розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
У свою чергу, п. 274.1. ст. 274 Податкового кодексу визначено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у ст.ст. 272, 273, 276 цього Кодексу.
Відповідно до підп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори у строки та розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Отже, за Податковим кодексом річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, повинен відповідати вимогам підп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Кодексу, тобто не бути меншим 3 відсотків та не перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
З наведеного вбачається, що розмір орендної плати визначається в договорі оренди за погодженням сторін в межах мінімального та максимального розмірів, визначених Податковим кодексом.
Як встановлено судом із запропонованих позивачем змін до договору оренди землі, розмір орендної плати визначений на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складає 3 відсотки, тобто встановлений на рівні мінімально допустимої межі.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст. 34 ГПК України).
У силу вимог ч. 1 ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Судовий збір відповідно до ст. 49 ГПК України покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 33, 34. 43, 49, 82-85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до підпункту 2.2. пункту 2 та пункту 3 договору оренди землі від 01.02.2003 року, укладеного між Рівненською міською радою (вул. Соборна, 12-А, м. Рівне, 33000, код ЄДРПОУ 34847334) та Автогаражним кооперативом "Ювілейний", правонаступником якого є Обслуговуючий кооператив "Ювілейний - Рівне" (вул. Соборна, 442-В, м. Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 22588525), та зареєстрованого в Рівненському міському управлінні земельних ресурсів за № 165 від 01.02.2003 року, і викласти їх в такій редакції:
"2.2. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно в грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 26 259,93 грн. (двадцять шість тисяч двісті п'ятдесят дев'ять грн. 93 коп.), що становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки , розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/157-1 виданий управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу № 10 від 26.05.2014 року засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки.".
"3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 875 331,14 грн. (вісімсот сімдесят п'ять тисяч триста тридцять одна грн. 14 коп. ), розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку виконаний управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області станом на 01.01.2014 року. ".
3. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Ювілейний - Рівне" (вул. Соборна, 442-В, м. Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 22588525) в доход Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1 218,00 грн.
Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 ГПК України . Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 93 ГПК України .
Повне рішення складене 29.09.2014 року.
Суддя Андрійчук О.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2014 |
Оприлюднено | 03.10.2014 |
Номер документу | 40679948 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Андрійчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні