Постанова
від 29.09.2014 по справі 922/1426/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2014 року Справа №922/1426/14

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Ільїн О.В., Бондаренко В.П., суддя Россолов В.В.

при секретарі Голозубовій О.І.

за участю представників сторін:

позивач - не з'явився;

відповідач - ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх. №1609Х/1-35) на рішення господарського суду Харківської області від 21 травня 2014 року у справі №922/1426/14,

за позовом Харківської міської ради, м. Харків,

до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2, м. Харків,

про внесення змін до договору оренди землі,

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 12 травня 2014 року у справі №922/691/14 (суддя Бринцев О.В.) позовні вимоги задоволено. Внесено зміни до договору оренди землі від 14.09.2005 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 85157/05, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в редакції запропонованій позивачем. Стягнуто з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 на користь Харківської міської ради 1218,00 грн. судового збору.

Відповідач, ФОП ОСОБА_2 з рішенням місцевого господарського суду не погодився та подав до Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій просить рішення господарського суду Харківської області від 21 травня 2014 року у справі №922/1426/14 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

У судове засідання позивач не з'явився. Відзиву на апеляційну скаргу не надав.

Враховуючи те, що позивач про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, судова колегія приходить до висновку про можливий розгляд справи за його відсутності за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши повноту встановлення судом обставин справи та докази на їх підтвердження, їх юридичну оцінку та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених статтею 101 Господарського процесуального Кодексу України, колегія суддів встановила наступне.

Позивач - Харківська міська рада, звернувся до господарського суду із позовною заявою до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2, в якій просить суд внести зміни до договору оренди землі від 14.09.2005 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 85157/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеної у редакції, викладеній у позовній заяві.

Як встановлено господарським судом та підтверджується матеріалами справи, на підставі рішення Харківської міської ради ХХXV сесії ІV скликання від 27 квітня 2005 року № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою та ФОП ОСОБА_2 14 вересня 2005 року був укладений Договір оренди землі, зареєстрований 14 вересня 2005 року за №85157/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах" (далі - Договір).

Відповідно до умов цього Договору відповідачу в оренду строком до 01 квітня 2030 року надано земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, загальною площею 0,0790 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1.

Згідно з п. 15 Договору, земельна ділянка передається в оренду для реконструкції нежитлового приміщення під офісні та торгівельні площі (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації.

В п. 5 сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки:

- на період реконструкції згідно з довідкою № 1043/05 від 20.05.2005 р. становить 207372,00 грн.;

- на період експлуатації згідно з довідкою № 1044/05 від 20.05.2005 р. становить 1036861,00 грн.

Розмір орендної плати визначений сторонами у пункті 9 Договору. Цим пунктом передбачено, що плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Цим же пунктом передбачений розмір орендної плати.

Пунктом 10 встановлено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Пунктом 13 Договору сторони узгодили розмір орендної плати і визначили випадки, в яких він переглядається, а саме, у разі: зміни умов господарювання, передбачених Договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п. 36 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору спір розв'язується у судовому порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі; у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

В оскаржуваному рішенні вказано, що 07.12.2013 р. Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №85157/05 від 14.09.2005 р., але відповідач запропоновану додаткову угоду не підписав.

Відповідно до пункту 36 вказаного Договору оренди землі, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 309-VI від 03.06.08р. внесені зміни до частин 4, 5 статті 21 Закону України "Про оренду землі", згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю";

- для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим законом.

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

При цьому, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування 04.06.08 р.

У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.11р. Закон України "Про плату за землю" втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд попередньої інстанції виходив з того, що орендна плата за землю визначена у частині 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Оскільки, відповідно до частини першої статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного вказаною нормою зазначеного Кодексу.

У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, на думку місцевого господарського суду, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції вважав доведеним наявність у позивача права вимагати від орендаря приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, а отже, і задоволення позову.

Втім, судова колегія не може погодитись з таким висновком місцевого господарського суду, виходячи з наступного.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються в договорі оренди між орендодавцем і орендарем.

У відповідності до статті 30 Закону України «Про оренду землі», яка кореспондується зі статтею 651 Цивільного кодексу України, зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Тому, позивач, як орендодавець не має переважного права в односторонньому порядку вносити зміни до договору оренди землі, оскільки це можливо лише за наявності взаємної згоди орендаря.

Податковим кодексом України, а саме, пп. 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

У ст. 15 Закону України «Про оцінку землі» зазначається, що підставою для проведення оцінки земель є рішення органів виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

У свою чергу, п. 56.21 ст. 56 Податкового кодексу України закріплено, що у випадку, коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Згідно положень ч. 2 ст. 632 Цивільного кодексу України, зміна ціни після укладання договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. У той же час ані в договорі оренди землі, ані в діючому законодавстві не передбачена така підстава зміни ціни, як зміна нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до ч. 1 ст. 58 Конституції України закон не має зворотної сили, тобто діє для тих відносин, які будуть виникати після його прийняття.

Отже, встановлення нової нормативної грошової оцінки землі породжує господарські права та обов'язки за договорами, які укладатимуться після її затвердження, і не може розцінюватися як підстава внесення змін до вже укладеного договору оренди землі.

Тобто, для сторін є чинною та нормативна грошова оцінка землі, яка була проведена на момент укладення даного договору оренди землі.

Необхідно зазначити, що ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» не відносить до переліку істотних умов договору оренди земельної ділянки нормативну грошову оцінку землі. Отже, її зміна чи встановлення не призводить до перегляду істотних умов договору, в тому числі орендної плати.

У відповідності до ст. 651 ЦК України та ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.

Статтею 653 ЦК України встановлено, що якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється.

Відповідно до положень ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) або у разі неодержання відповіді у встановлений строк, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно ч. 1 ст.193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Частиною 3 статті 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його змін. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

З аналізу вказаної норми вбачається, що у разі зміни договору у судовому порядку, зобов'язання змінюються з моменту набрання рішенням законної сили.

Вказана норма є імперативною та не містить будь-яких інших застережень.

Судова колегія вважає, що вимоги позивача щодо внесення змін до Договору шляхом підвищення орендної плати не є підставними і мотивованими, а тому й не можуть бути задоволені.

Відповідно до вимог ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

У відповідності до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

У відповідності до статті 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Втім, позивач посилається на норми, які містять правила, що регулюють загальні засади зміни та розірвання договорів, норм же, що містить прямий припис про обов'язковість зміни умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати в разі прийняття орендодавцем рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки оренду земель - позивач не навів.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що висновки, яких дійшов місцевий господарський суд є передчасними у зв'язку з чим, воно підлягає скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову, а апеляційна скарга відповідача - задоволенню.

Керуючись статтями 99, 101, пунктом 2 статті 103, пунктами 1, 4 частини 1 та статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу відповідача задовольнити.

Рішення господарського суду Харківської області від 27 березня 2014 року у справі №922/1426/14 скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Повний текст постанови підписаний 29.09.2014 року

Головуючий суддя Ільїн О.В.

Суддя Бондаренко В.П.

Суддя Россолов В.В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.09.2014
Оприлюднено06.10.2014
Номер документу40712741
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1426/14

Ухвала від 06.05.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шатерніков М.І.

Ухвала від 23.04.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шатерніков М.І.

Постанова від 29.09.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Ільїн О.В.

Ухвала від 19.06.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Ільїн О.В.

Рішення від 21.05.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шатерніков М.І.

Ухвала від 14.04.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шатерніков М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні