Постанова
від 23.09.2014 по справі 820/12603/14
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 вересня 2014 р. № 820/12603/14

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мороко А.С.,

при секретарі судового засідання - Сальніковій Г.А.,

за участю представника позивача - Стаматіної М.В.,

представника комунального закладу "Міська спеціалізована дитячо-юнацька спортивна школа олімпійського резерву" - Ненахова А.В. за довіреностями,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Харківської міської ради до Харківської обласної державної адміністрації, треті особи - державне підприємство "Центральна дирекція з управління реконструкції спортивних споруд", комунальний заклад "Міська спеціалізована дитячо-юнацька спортивна школа олімпійського резерву", про визнання протиправним та скасування розпорядження,

В С Т А Н О В И В :

Харківська міська рада звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача від 02.06.2014 року № 241 "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою Державному підприємству "Центральна дирекція з управління та реконструкції спортивних споруд" на території міста Харкова" в частині пункту 1 та пункту 2.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач не наділений повноваженнями розпоряджатись землями, які є власністю територіальної громади м. Харкова, у зв'язку з чим оскаржуване розпорядження в частині пункту 1 та пункту 2 підлягає скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, у попередніх судових засіданнях проти позову заперечував, зазначивши, що у відповідача буди відсутні правові підстави для відмови ДП "Центральна дирекція з управління реконструкції спортивних споруд" у припиненні постійного користування вказаною земельною ділянкою, а розпорядження відповідача в частині пункту 1 та пункту 2 видане виключно на виконання статті 19 Конституції України, статей 17, 122, 116, 117, 141, 142 Земельного кодексу України, пункту 4 Розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245-VI. Просив в задоволенні позовних вимог позивача відмовити в повному обсязі.

Представник комунального закладу "Міська спеціалізована дитячо-юнацька спортивна школа олімпійського резерву" проти позову не заперечував, просив позов задовольнити.

Державне підприємство "Центральна дирекція з управління реконструкції спортивних споруд" в судове засідання свого представника не направило, про дату, час та місце розгляду справи повідомлено належним чином.

Вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, судом встановлено наступне.

Харківською обласною державною адміністрацією 02 червня 2014 року прийняте розпорядження № 241 "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою Державному підприємству "Центральна дирекція з управління та реконструкції спортивних споруд" на території міста Харкова" (далі - Розпорядження) (а.с. 31).

Відповідно до пункту 1 Розпорядження, припинено державному підприємству "Центральна дирекція з управління та реконструкції спортивних споруд", за його добровільною відмовою, право постійного користування земельною ділянкою площею 1,7016 га, яка перебуває в його користуванні згідно з державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 319516, із земель житлової та громадської забудови державної власності на території міста Харкова за адресою: просп. Тракторобудівників, 55-Б.

Пунктом 2 Розпорядження, зобов'язано державне підприємство "Центральна дирекція з управління та реконструкції спортивних споруд" передати до управління Держземагенства у м. Харкові оригінал державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 319516 та зважати його таким, що втратив чинність, з моменту припинення реєстрації права.

Як вбачається з матеріалів справи, 31 травня 1994 року між Фондом міського майна Харківської міської ради народних депутатів та міською спеціалізованою дитячою юнацькою спортивною школою олімпійського резерву укладено договір № 490 про передання майна в оперативне управління державному комунальному підприємству, та на підставі розпорядження Фонду міського майна № 591 від 31.05.1994 року, міська спеціалізована дитяча юнацька спортивна школа олімпійського резерву прийняла в оперативне управління майно, яке зазначено в додатках 1.1; 1.2 до договору (а.с. 8-11).

Рішенням Харківської міської ради № 72/07 від 25.04.2007 року "Про надання згоди на розроблення проектів відведення земельних ділянок юридичним та фізичним особам для будівництва (реконструкції) та експлуатації об'єктів" КП "Харківський палац спорту" надано згоду на розробку проекту відведення земельної ділянки площею, орієнтовно 1,7 га для будівництва та подальшої експлуатації льодового палацу спорту в парку Перемоги (а.с. 12).

Відповідно пунктів 90, 90.1 додатку 1 до рішення 14 сесії Харківської міської ради № 131/07 від 04.07.2007 року "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва об'єктів", державному підприємству "Центральна дирекція з управління реконструкції спортивних споруд" затверджено проект відведення земельної ділянки, який був розроблений Комунальному підприємству "Харківський Палац спорту" для будівництва та подальшої експлуатації льодового палацу спорту в парку Перемоги.

Пунктом 90.2 додатку 1 до рішення Харківської міської ради № 131/07 від 04.07.2007 року надано державному підприємству "Центральна дирекція з управління реконструкції спортивних споруд" в постійне користування земельну ділянку в парку Перемоги загальною площею 1,7016 га для будівництва та подальшої експлуатації льодового палацу спорту (а.с. 14-15).

26 жовтня 2007 року Управлінням Держкомзему у місті Харкові видано державному підприємству "Центральна дирекція з управління реконструкції спортивних споруд" державний акт серії ЯЯ № 319516 на право постійного користування земельною ділянкою, кадастровий № 6310137500:05:031:0056, загальною площею 1,7016 га, яка розташована у м. Харкові, парк Перемоги (а.с 16).

09 грудня 2010 року інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області видано акт готовності об'єкта до експлуатації - крите хокейне поле (спортивна споруда з льодовим покриттям), м. Харків, парк Перемоги та 21 грудня 2010 року надано сертифікат відповідності № ХК 000345, яким засвідчено відповідність закінченого будівництвом об'єкта «Крите хокейне поле (спортивна споруда з льодовим покриттям)», за адресою: м. Харків, парк Перемоги, загальною площею будівлі 3303,1 кв.м. в тому числі хокейне поле 1800 кв.м. (а.с. 17-20)

Розпорядженням Кабінету міністрів України від 09.06.2011 року № 532-р спортивна споруда із штучним льодовим покриттям, літ. "А-1", яка розташована у м. Харкові по просп. Тракторобудівників, 55-Б, передана із державної власності у власність територіальної громади м. Харкова (а.с. 22).

Рішенням Харківської міської ради від 13.07.2011 року № 483 "Про передачу нежитлової будівлі по пр. Тракторобудівників, 55-Б в оперативне управління комунальному закладу «Міська спеціалізована дитячо-юнацька спортивна школа олімпійського резерву», згідно якого надано в оперативне управління нежитлову будівлю літ. "А-5" загальною площею 3303,1 кв.м. по просп. Тракторобудівників, 55-Б, первісною вартістю 29488680,99 грн. (а.с. 23).

Згідно листа від 17.11.2011 року Міністерством у справах сім'ї, молоді та спорту, як органом управління державного підприємства "Центральна дирекція з управління та реконструкції спортивних споруд" надана згода на передачу земельної ділянки в парку Перемоги площею 1,7016 га з державної власності у власність територіальної громади м. Харкова (а.с. 21).

11 травня 2012 року Територіальна громада м. Харкова в особі Харківської міської ради отримала свідоцтво про право власності, згідно якого є власником нежитлової будівлі, літ. " А-1" загальною площею 3303,1 кв.м., розташованої за адресою: м. Харків, проспект Тракторобудівників, 55-Б (а.с. 101).

Відповідно до частини 2 статті 120 Земельного кодексу України, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Рішенням Харківської міської ради № 480/11 від 16.11.2011 року "Про надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд комунальному закладу "Міська спеціалізована дитячо-юнацька спортивна школа олімпійського резерву" надано у постійне користування земельну ділянку загальною площею 1,7016 га по просп. Тракторобудівників 55-Б, в межах які визначені державним актом на право постійного користування земельною ділянкою, реєстраційний №630767100007 від 26.10.2007 року для експлуатації та обслуговування льодового палацу спорту (а.с. 24-30).

Відповідно до розділу V пункту 10 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» майно, передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно статті 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Частиною 2 статті 84 Земельного кодексу України визначено, що право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частини й статті 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

Згідно частини 2 статті 83 Земельного кодексу України, у комунальній власності перебувають:

а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;

б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

01 січня 2013 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VІ від 06.09.2012 року.

Пунктом 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону встановлено, що з дня набрання чинності цим законом землями відповідних територіальних громад вважаються:

а) земельні ділянки:

- на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади;

- які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій.

б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

Відповідно до пункту 4 цього розділу у державній власності залишаються:

а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони;

б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України;

в) землі зон відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

Суд вважає необґрунтованими твердження відповідача про те, що у спірних правовідносинах підлягає застосуванню підпункт «б» пункту 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення», з огляду на те, що підстави, які надають право віднести спірну земельну ділянку до комунальної власності прямо визначені підпунктом «а» пункту 3 цього розділу, а саме: землями відповідних територіальних громад вважаються земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади.

Тобто, розташування на земельній ділянці об'єкту нерухомого майна, що належить територіальній громаді є тією ознакою, яка визначає належність земельної ділянки до комунальної власності.

Суд наголошує, що підпункт «б» пункту 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» застосовується для всіх інших земельних ділянок, які не підпадають під визначення підпункту «а» цього пункту.

Згідно пункту 7 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» з дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Таким чином, враховуючи те, що територіальна громада м. Харкова в особі Харківської міської ради є власником нежитлової будівлі, літ. " А-1" загальною площею 3303,1 кв.м., розташованої за адресою: м. Харків, проспект Тракторобудівників, 55-Б, суд приходить до висновку, що відповідно до положень чинного законодавства лише Харківська міська рада має право розпоряджатися зазначеною земельною ділянкою, а отже спірне розпорядження № 241 від 02.06.2014 року винесене Харківською обласною державною адміністрацією поза межами її повноважень.

Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню в повному обсязі.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 17, 50, 160-163, 167, 185, 186 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Харківської обласної державної адміністрації від 02.06.2014 року № 241 "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою Державному підприємству "Центральна дирекція з управління та реконструкції спортивних споруд" на території міста Харкова" в частині пункту 1 та пункту 2.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Харківської міської ради (61002, м. Харків, вул. Сумська, буд. 64, ідентифікаційний код юридичної особи 23912956) судовий збір у розмірі 73 (сімдесят три) грн. 08 коп.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 29 вересня 2014 року.

Суддя А.С. Мороко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2014
Оприлюднено06.10.2014
Номер документу40719287
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/12603/14

Ухвала від 11.11.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Ухвала від 17.10.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Постанова від 23.09.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 07.07.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні