ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2014 р.м. ХерсонСправа № 821/3803/14
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Циганій С.І.,
при секретарі: Чернієнко М.В.,
за участю представника позивача - Димченко О.П., представника відповідача - Тітова Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ДОРІ" до державної реєстраційної служби Суворовського районного управління юстиції, державної податкової інспекції у м.Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Дорі» (далі-позивач, товариство) звернулося до суду з адміністративним позов до Державної податкової інспекції у м.Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області ( далі - відповідач 1), Державної реєстраційної служби Суворовського районного управління юстиції у м.Херсоні (далі - відповідач 2), в якому просить:
- визнати дії ДПІ в м.Херсоні відносно відкликання заперечень проти ліквідації ТОВ «Дорі» та дії державного реєстратора Абрамова І.А. щодо залишення документів позивача без розгляду протиправними;
- зобов'язати ДПІ в м.Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області відкликати повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення товариства №1321032700438 від 27.08.2013р., яке знаходиться в матеріалах реєстраційної справи;
- зобов'язати державну реєстраційну службу Суворовського районного управління юстиції зареєструвати припинення товариства з обмеженою відповідальністю «Дорі», код ЄДРПОУ 32808754 в зв'язку з ліквідацією.
Позовні вимоги мотивовані тим, що з травня 2013 року позивач припинив свою діяльність, що підтверджується довідками оборотів по банківським рахункам. Тому засновником було прийняте рішення загальних зборів засновників (протокол №20/06-13 від 20.06.2013р.) про ліквідацію товариства та створення ліквідаційної комісії, про що були подані відповідні відомості до реєстраційної палати Виконавчого комітету Херсонської міської ради. В державному реєстрі підприємств сформовано відповідний запис від 20.06.2013р. Оголошення про ліквідацію товариства опубліковано в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації «Бюлетень державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємств» за №252 від 27.06.2013р. За результатами перевірки ТОВ «Дорі» складено довідку №474/21-03-22 від 16.08.2013р., згідно якої виявлено за товариством кредитна заборгованість, а саме поточні зобов'язання за розрахунками з бюджетом в розмірі 20288 грн. 30.08.2013р. до ДПІ у м.Херсоні направлено повідомлення про ліквідацію ТОВ «Дорі». Протоколом №2 від 16.09.2013р. зборів ліквідаційної комісії ТОВ «Дорі» відмовлено в затверджені ліквідаційного балансу товариства, у зв'язку з виявленою заборгованістю перед бюджетом та вирішено провести повторну інвентаризацію активів та пасивів товариства. 22.11.2013р. складено акт інвентаризації, яким встановлено відсутність активів товариства та виявлено дебіторську заборгованість перед бюджетом, а саме перед ДПІ у м.Херсоні у вигляді заборгованісті за несплату податку на прибуток товариства на суму 20288грн. 20.12.2013р. було повторно направлено письмове повідомлення про ліквідацію товариства як його кредитору. 27.12.2013р. закінчився строк для заявлення вимог кредиторів, встановлений законодавством. Оскільки за результатами інвентарізації майна та інших активів товариства, що ліквідується не було виявлено, в зв'язку з чим неможливо здійснити погашення виявленої заборгованості. Ліквідаційною комісією прийнято рішення №4 від 20.02.2014р., про що до ДПІ в м.Херсоні направлено повідомлення від 21.02.2014р. з заявою про надання довідки про відсутність заборгованості товариства перед бюджетом. Ні довідки, ні рішення про відмову в її видачі ДПІ в м.Херсоні ТОВ «Дорі» не було надано. Головою ліквідаційної комісії товариства було подано лист до Державної реєстраційної служби Суворовського районного управління юстиції для реєстрації припинення юридичної особи. 20.06.2014р. товариство отримало відповідь про залишення документів без розгляду у зв'язку з наявністю заперечень органів ДПІ проти державної реєстрації припинення юридичної особи та документи подані не в повному обсязі. В зв'язку з цим позивач вважає рішення державного реєстратора та ДПІ у м.Херсоні протиправними.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх в повному обсязі.
Представник ДПІ у м.Херсоні в судовому засіданні позов не визнав з підстав, зазначених у письмових запереченнях проти позову.
Представник рєстраційної служби Суворовського районного управління юстиції у м.Херсоні в судове засідання не з'явився, надав суду письмові заперечення та просив справу розглядати за відсутності представника.
Дослідивши письмові докази по справі, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, проаналізувавши чинне законодавство, суд приходить до висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 20.06.2013р. загальними зборами учасників ТОВ «Дорі» було прийнято рішення про ліквідацію ТОВ «Дорі», про що складено протокол загальних зборів товариства з обмеженою відповідальністю «Дорі» від 20.06.2013р. №20/06-13.
У вказаному протоколі був визначений строк для прийняття претензій кредиторів - 2 місяці з дня публікації у спеціалізованому друкованому виданні повідомлення про ліквідування товариства з обмеженою відповідальністю «Дорі».
Після закінчення двомісячного строку пред'явлення вимог кредиторів, у відповідності до ч. 1 ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» товариством до відповідача 2 було подано необхідний пакет документів, крім довідки з ДПІ про відсутність заборгованості.
Довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів, подання якої передбачено тією ж ч. 1 ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», Товариство до відповідача не подавало в зв`язку із мовчазної згоди без наявності довідки.
Реєстраційною службою Суворовської районного управління юстиції у м.Херсоні в особі державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - Абрамова І.А. було прийнято рішення про залишення без розгляду документів, що були надані Товариством для реєстрації припинення юридичної особи про залишення документів без розгляду у зв'язку з надходженням від органів державної податкової служби повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, і воно не відкликане.
Згідно з пунктом 11.9. Порядку обліку платників податків і зборів (далі- порядок №1588), якщо до закінчення строку заявлення вимог кредиторами орган державної податкової служби не може видати довідку за ф. N 22-ОПП, то не пізніше завершення такого строку орган державної податкової служби зобов'язаний направити (видати) повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи (підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця) за ф..№27-ОПП із зазначенням причин заперечень органу державної податкової служби щодо здійснення державної реєстрації припинення платника податків згідно з підпунктом 11.9.1 цього пункту державному реєстратору в електронній формі та на паперовому носії.
Причинами заперечень органу державної податкової служби щодо здійснення державної реєстрації припинення платника податків, відповідно до пункту 11.9.1. Порядку №1588 можуть, зокрема бути, (п.п.2) наявність податкового боргу, грошових зобов'язань, щодо яких проводиться адміністративне або судове оскарження, грошових зобов'язань та податкового боргу та несплати податку з доходів фізичних осіб із сум доходів, нарахованих (виплачених) найманим працівникам.
Перевіркою ДПІ у м.Херсоні встановлено наявність у Позивача не кредитної заборгованості, а наявність податкового боргу по податку на прибуток підприємства на суму 20288,00 грн. (самостійно узгоджених грошових зобов'язань за податковою декларацією від 07.08.2013 року №1300039779).
У редакції Порядку №1588 від 22.04.2014р., внесеними наказом Міністерства фінансів України №462, пунктом 11.35. передбачено, що у разі надходження до контролюючого органу відомостей із Єдиного державного реєстру або повідомлення від державного реєстратора .про те, що ним з відповідної дати розпочато процес проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації або спрощеної процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця (далі - спрощена процедура припинення платника податків), контролюючий орган здійснює, зокрема заходи щодо надіслання державному реєстратору одного із таких документів:
- довідку про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів за формою N 22-ОПП;
- повідомлення про наявність податкового боргу та неможливість проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця за формою N 23-ОПП (додаток 23) із зазначенням причин заперечення контролюючих органів щодо здійснення такої процедури згідно з пунктом 11.27 цього розділу (крім підпунктів 7-9, які не можуть бути причинами заперечень контролюючих органів при спрощеній процедурі державної реєстрації припинення платника податків).
Так, згідно з пунктом 11.27. Порядку №1588 у редакції від 22.04.2014р. обставинами заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи (підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця) можуть бути: (п.п.2) наявність податкового боргу, грошових зобов'язань, щодо яких проводиться адміністративне або судове оскарження, грошових зобов'язань та податкового боргу та несплати податку з доходів фізичних осіб із сум доходів, нарахованих (виплачених) найманим працівникам.
Так, відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Статус та повноваження державного реєстратора чітко визначені ст.6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», відповідно до якої державний реєстратор: проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; передає органам державної статистики (далі - органи статистики), доходів і зборів, Пенсійного фонду України повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, у тому числі щодо створення або ліквідації відокремлених підрозділів юридичних осіб; формує та веде реєстраційні справи (крім реєстраційних справ юридичних осіб, зареєстрованих відповідно до частини четвертої статті 3 цього Закону); оформлює та видає виписки, витяги та довідки з Єдиного державного реєстру; проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців; проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами - підприємцями; звертається до суду із заявою про зміну мети установи у встановленому законом порядку; здійснює оформлення, видачу та засвідчення юридичним особам дублікатів оригіналів їх установчих документів та змін до них; вносить до Єдиного державного реєстру відомості про державну реєстрацію особи на підставі рішення суду; здійснює облік одержаного ним від заявника електронного документа та направляє заявнику підтвердження факту одержання електронного документа, проводить необхідні реєстраційні дії у випадках, передбачених цим Законом, та надсилає заявнику відповідний документ у вигляді електронного документа і на паперовому носії. У разі наявності підстави для відмови у проведенні державної реєстрації заявникові надсилається відповідне повідомлення в електронній формі; повідомляє правоохоронні органи щодо порушення визначеного законом строку для подання відповідними посадовими особами юридичної особи та фізичною особою - підприємцем державному реєстраторові рішень щодо припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; проводить у випадках, передбачених цим Законом, спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Таким чином, повноваження державного реєстратора полягають у засвідченні певних фактів, передбачених чинним законодавством, при надходженні до нього відповідного пакету документів (від заявника чи поштою).
Усі реєстраційні дії проводяться державним реєстратором виключно на підставі поданого уповноваженою особою пакету документів передбаченого відповідною статтею Закону.
За правилами ч.1 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
З системного аналізу наведених правових норм чинного законодавства слідує, що органи державної реєстрації та державні реєстратори за власною ініціативою не приймають жодних рішень відносно суб'єктів господарювання, та не вносять записи в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а лише фіксують факт набуття установчими документами юридичної сили при їх надходженні до державного реєстратора.
Згідно з ч.3 ст.8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Статтею 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» встановлено порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення. Так, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення голова комісії з припинення або уповноважена ним особа після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинна подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення;підписаний головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірник оригіналу передавального акта, якщо припинення здійснюється в результаті злиття, приєднання або перетворення, чи розподільчого балансу, якщо припинення здійснюється в результаті поділу, або їх нотаріально засвідчені копії; довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; документ про узгодження плану реорганізації з органом державної податкової служби (за наявності податкового боргу); довідку відповідного органу державної податкової служби про сутність заборгованості із сплати податків, зборів; довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування.
Відповідно до частини 9 статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», державний реєстратор має право залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, якщо, в тому числі, від органів державної податкової служби та/або Пенсійного фонду України надійшло повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, і воно не відкликане.
Також, суд зазначає, що Єдиний державний реєстр - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Розпорядником Єдиного державного реєстру є Державна реєстраційна служба України, яка забезпечує ведення та функціонування Єдиного державного реєстру. Технічним адміністратором Єдиного державного реєстру є державне підприємство "Інформаційно-ресурсний центр". Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців створено у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». Повідомлення про залишення документів без розгляду формуються базою Єдиного державного реєстру автоматично. Таким чином, у державного реєстратора відсутня можливість проводити корегування будь-яких відомостей, вказаних в сформованих повідомленнях базою Єдиного державного реєстру.
Суд також вважає за потрібне відмітити, що положенням ч.6 ст.37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», в якій вказано, що у разі якщо після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог юридичній особі в установленому законом порядку органом державної податкової служби та/або Пенсійного фонду України не надані довідки про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування або рішення про відмову в їх видачі, голова комісії з припинення або уповноважена ним особа не раніше ніж через десять робочих днів з дня закінчення такого строку набуває право на подання державному реєстраторові документів, передбачених частинами першою - третьою статті 36 цього Закону, за винятком зазначених довідок, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди. За наявності підстав, визначених абзацом першим цієї частини, державний реєстратор проводить державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди, про що вносить відповідний запис до Єдиного державного реєстру.
Проте, суд зауважує, що за принципом мовчазної згоди неможливо припинити юридичну особу ТОВ «Дорі», оскільки крім того, що позивачем для проведення державної реєстрації припинення не було надано довідки про відсутність заборгованості з органу державної податкової служби, в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців міститься запис про те, що надійшло повідомлення ДПІ у м.Херсоні від 27.08.2013р. щодо наявності заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ «Дорі» та воно не відкликане.
Таким чином, у державного реєстратора відсутні підстави та технічна можливість внести запис про припинення юридичної особи ТОВ «Дорі» до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку про те, що державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців реєстраційної служби Суворовського районного управління юстиції у м.Херсоні діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що прямо передбачені чинним законодавством.
Стосовно позовних вимог про визнання дій ДПІ в м.Херсоні відносно не відкликання заперечень про ліквідації ТОВ «Дорі» протиправними та зобов'язання ДПІ у м.Херсоні відкликати повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації суд зазначає, що позивач не оскаржував дії ДПІ стосовно внесення заперечень до державного реєстратора проти проведення державної реєстрації припинення ТОВ «Дорі», а також дії ДПІ стосовно проведення перевірки не оскаржувались в судовому порядку, а також не надавались до ДПІ заперечення на акт, що підтверджує законність дій ДПІ.
З урахуванням викладеного, суд вважає позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, факти порушень вимог законодавства відповідачами не знайшли свого підтвердження матеріалами судової справи, що дає суду підстави для відмови в задоволені позову в повному обсязі.
постановив :
Позов товариства з обмеженою відповідальністю "ДОРІ" залишити без задоволення.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 03 жовтня 2014 р.
Суддя Циганій С.І.
кат. 5.1.1
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2014 |
Оприлюднено | 07.10.2014 |
Номер документу | 40738608 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Циганій С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні