ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
У Х В А Л А
про припинення провадження
"30" вересня 2014 р. Справа № 916/2369/14
Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:
Головуючого судді: Воронюка О.Л.
Суддів: Лашина В.В., Таран С.В.
При секретарі судового засідання: Щербатюку О.В.
(склад колегії суддів змінено розпорядженням в.о. голови суду № 624 від 29.09.2014р.)
Представники учасників провадження по справі у судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси
на постанову господарського суду Одеської області від 11.07.2014р.
у справі № 916/2369/14
за заявою ліквідатора ТОВ "Об'єднання стратегічних планувань"
про банкрутство
Відповідно до ст. 81-1 ГПК України у зв'язку з неявкою в судове засідання представників сторін, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Встановила:
Ухвалою господарського суду Одеської області від 02.07.2014р. за заявою голови ліквідаційної комісії ТОВ «Об'єднання стратегічних планувань» , на підставі ст. 95 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" було порушено провадження у справі про банкрутство ТОВ «Об'єднання стратегічних планувань».
Постановою господарського суду Одеської області від 11.07.2014р. (суддя Ровинський О.Ю.) визнано ТОВ «Об'єднання стратегічних планувань» банкрутом, відносно нього відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено гр. Лиженкова О.О., якого зобов'язано здійснити офіційне оприлюднення повідомлення про визнання боржника ТОВ «Об'єднання стратегічних планувань» банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України та в мережі інтернет; надати суду персональний склад членів ліквідаційної комісії для затвердження.
Зобов'язано вважати строк виконання всіх грошових зобов'язань банкрута таким, що настав. Припинено нарахування неустойки (штрафу, пені), процентів та інших економічних санкцій по всіх видах заборгованості банкрута.
Скасовано арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, чи інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника. Накладання нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається.
Не погоджуючись з зазначеною постановою суду від 11.07.2014р., Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить її скасувати, а провадження по справі № 916/2369/14 припинити, посилаючись на порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст. 10,11, 95 Закону про банкрутство, ч.4 ст.105, ч.3 ст. 110, ч. 1ст. 111 ЦК України та ст.ст. 60, 61 ГК України.
Свої вимоги Податкова інспекція обґрунтовує тим, що заявником не була доведена у належний спосіб його неплатоспроможність, і наполягає на тому, що незаконне визнання боржника банкрутом за спрощеною процедурою унеможливлює встановлення податковим органом зобов'язань по сплаті податків, відповідно до податкових повідомлень-рішень, прийнятих після введення ліквідаційної процедури, оскільки з моменту визнання боржника банкрутом у нього не виникають податкові зобов'язання.
24.09.2014 року до Одеського апеляційного господарського суду ТОВ «Об'єднання стратегічних планувань» надало відзив на апеляційну скаргу, в якій просить залишити постанову господарського суду Одеської області від 11.07.2014 року без змін, а апеляційну скаргу без задоволення з підстав, викладених у відзиві.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши наявні матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, ГПК України, іншими законодавчими актами України.
За змістом ч. 1 ст. 91 ГПК України, право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили, серед інших, також мають особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки.
У відповідності до ст. 1 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" сторонами у справі про банкрутство є конкурсні кредитори (представник комітету кредиторів), боржник (банкрут); кредиторами визнаються юридична або фізична особа, а також органи доходів і зборів та інші державні органи, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли до порушення провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли після порушення провадження у справі про банкрутство; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника (майнового поручителя).
Законодавче визначення кредиторів як осіб, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника, міститься також й у частині 1 статті 210 Господарського кодексу України.
Таким чином, орган державної податкової служби не віднесений чинним законодавством до інших, окрім кредиторів, учасників справи про банкрутство.
Відповідно до ч.3 ст.95 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" , кредитори мають право заявити свої вимоги до боржника, який ліквідується, у місячний строк з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника, який ліквідується, банкрутом, на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає. Особи, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, не є конкурсними кредиторами, а їх вимоги погашаються в шосту чергу.
Отже, у справі про банкрутство боржника, який ліквідується власником, органи державної податкової служби виступають лише як потенційні кредитори та можуть набути відповідного процесуального статусу лише після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом та у разі звернення особи із кредиторськими вимогами до боржника.
Постанова про визнання ТОВ "Об'єднання стратегічних планувань" банкрутом від 11.07.2014р. відправлена учасникам провадження у справі 14.07.2014р. і отримана органом доходів та зборів 23.07.2014р. (а.с.141).
29.07.2014р. податкова інспекція звернулась до суду з клопотанням (вих..№26-115/9/15-53-10-01-117 від 24.07.2014р.) про відкладення розгляду справи до проведення перевірки в порядку ст.78.1.7 Податкового кодексу України (а.с.142-143).
В матеріалах справи міститься також наказ №1650 від 17.07.2014р. про проведення виїзної позапланової перевірки ТОВ "Об'єднання стратегічних планувань", направлення на перевірку №331865/1507 від 07.07.2014р., а також Акт перевірки місцезнаходження платника податків №4132/22-01/37426873 від 21.07.2014р., зі змісту якого вбачається, що ,при виході посадової особи відділу перевірок платників податків управління податкового аудиту ДПІ у Приморському районі м.Одеси за податковою адресою підприємства (м.Одеса, проспект Шевченка, буд. 4-Д) встановлено його відсутність боржника та його посадових осіб за цією адресою (а.с.146).
Тобто, податкова інспекція мала достатньо відомостей про порушення провадження у цій справі, а також вчиняла дії щодо проведення виїзної позапланової перевірки боржника.
Також судовою колегією встановлено, що в матеріалах справи докази звернення ДПІ у Приморському районі м.Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області з грошовими вимогами до боржника в установленому порядку відсутні. Апеляційна скарга органу державної податкової служби також не містить відомостей про наявність у банкрута грошового зобов'язання зі сплати податків.
За таких обставин судова колегія приходить до висновку, що податкова інспекція не набула статусу кредитора у справі про банкрутство ТОВ "Об'єднання стратегічних планувань" і, відповідно, не набула процесуального права на оскарження в апеляційному порядку постанови суду від 11.07.2014р.
У відповідності до п. 5-2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №7 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики застосування розділу XII Господарського процесуального кодексу України" (в редакції Постанови Вищого господарського суду N 3 від 23.03.2012) у розгляді апеляційної скарги, поданої особою, яка не брала участі в розгляді справи судом першої інстанції і яка вважала, що місцевим господарським судом вирішено питання про її права та обов'язки, апеляційний господарський суд, прийнявши апеляційну скаргу до провадження (якщо вона не підлягала поверненню з передбачених ГПК підстав), повинен з'ясувати наявність правового зв'язку між скаржником і сторонами у справі.
Якщо при цьому буде встановлено, що права такої особи оскаржуваним судовим рішенням не порушені та що питання про її права і обов'язки стосовно сторін у справі судом першої інстанції не вирішувалися, то апеляційний господарський суд своєю ухвалою припиняє апеляційне провадження на підставі пункту 1 частини першої статті 80 ГПК, оскільки у такому випадку не існує правового зв'язку між скаржником і сторонами у справі, в зв'язку з чим відсутній суб'єкт апеляційного оскарження.
Тобто, з'ясування обставини щодо наявності у скаржника права на апеляційне оскарження - чи вирішив господарський суд питання про права та обов'язки такої особи оскаржуваним судовим рішенням, як це передбачено нормами ст. 91 ГПК України, має здійснюватись апеляційним господарським судом у відкритому судовому засіданні під час розгляду відповідної апеляційної скарги.
В апеляційній скарзі ДПІ у Приморському районі м.Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області посилається на те, що незаконне визнання боржника банкрутом за спрощеною процедурою унеможливлює встановлення податковим органом зобов'язань по сплаті податків та загальнообов'язкових зборів, відповідно до Податкового кодексу України.
Таким чином, судова колегія приходить до висновку, що в оскарженій постанові господарського суду від 11.07.2014р. про визнання ТОВ "Об'єднання стратегічних планувань" банкрутом, Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеси , не будучи учасником провадження у справі, не набула права на апеляційне оскарження постанови господарського суду Одеської області від 11.07.2014р.
В оскарженій постанові господарського суду І інстанції питання про права і обов'язки органу державної податкової служби, в розумінні ст.91 ГПК України, не вирішувались.
З урахуванням викладеного, апеляційне провадження за апеляційною скаргою ДПІ у Приморському районі м.Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області на постанову господарського суду Одеської області від 11.07.2014р. у справі № 916/2369/14 підлягає припиненню на підставі п.1 ч.1 ст.80 ГПК України.
Керуючись п.1-1 ч.1 ст.80, ст.ст.86, 91, 106 ГПК України, колегія суддів -
УХВАЛИЛА :
Апеляційне провадження за апеляційною скаргою ДПІ у Приморському районі
м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області на постанову господарського суду Одеської області від 11.07.2014р. у справі № 916/2369/14 - припинити.
Справу № 916/2369/14 повернути до господарського суду Одеської області.
Головуючий суддя О.Л. Воронюк
Суддя В.В. Лашин
Суддя С.В. Таран
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2014 |
Оприлюднено | 08.10.2014 |
Номер документу | 40758472 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Воронюк О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні