Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua П О С Т А Н О В А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И Харків 30 вересня 2014 р. № 820/12266/14 Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Єгупенко В.В. за участю секретаря - Вождаєвої М.О. за участю представників сторін: прокурор - не прибув. представник позивача - не прибув. представник відповідача - не прибув. представник третьої особи - не прибув. розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Першого заступника прокурора м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Громадськього формування з охорони громадського порядку і державного кордону "Народна дружина", третя особа: департамент по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради про заборону (примусовий розпуск) громадського б'єднання , В С Т А Н О В И В: Прокурор міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом, в якому просить суд припинити діяльність громадської організації Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону «Народна дружина» шляхом примусового розпуску. В обґрунтування позову зазначив , що відповідач не виконує покладені законом та статутом формування обов'язки та не здійснює діяльність. Прокурор який прибув у судове засідання, допущений судом до участі у справі не був у зв'язку з відсутністю доказів про його призначення а саме наказу. Тобто в судове засідання прокурор не прибув, про час, дату та місце судового засідання був повідомлений належним чином, про що в матеріалах справи свідчить підпис останнього в розписці про день і час слухання справи. Представник позивача та третя особа у судове засідання не прибули, повідомлені належним чином про дату, час та місце судового розгляду справи. Відповідач у судове засідання свого уповноваженого представника жодного разу не направив, про час, дату та місце судових засідань був повідомлений належним чином про що в матеріалах справи свідчать повідомлення про вручення поштових відправлень, клопотань або заяв щодо розгляду справи без своєї участі до суду не надавав. Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав. З матеріалів справи слідує, що виконавчим комітетом Харківської міської ради 04.03.2010 року зареєстроване громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону «Народна дружина» (код:37459256). За правилами ст.1 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" від 22 червня 2000 року № 1835-III (надалі Закон України від 22 червня 2000 року № 1835-III) громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об'єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров'я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин (далі - громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону). Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути створені на засадах громадської самодіяльності як зведені загони громадських формувань, спеціалізовані загони (групи) сприяння міліції та Державній прикордонній службі України, асоціації громадських формувань тощо. На підставі постанови прокуратури м.Харкова від 15.04.14 року, в тому числі, відносно відповідача, проведено перевірку у порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів (а.с. 12-14). За результатами проведеної перевірки прокурором прокуратури м.Харкова складено доповідну записку 22.04.14 року (а.с. 34-38). У вказаній доповідній записці відображено, що перевіркою діяльності громадського формування з охорони громадського порядку, зареєстрованого на території м.Харкова, встановлено, що усупереч вимогам законодавства будь - яка діяльність, передбачена положенням статуту, насамперед щодо участі в охороні громадського порядку, не ведеться, не проведено жодного сумісного з органами міліції патрулювання у Фрунзенському районі м.Харкова з метою охорони громадського порядку, припинення адміністративних правопорушень і злочинів, тощо. Прокуратурою м. Харкова направлено подання Харківському міському голові від 22.04.14р. № 04-34-9302 вих.14 про усунення порушень вимог Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" (а.с. 63-66). За результатами розгляду вказаного подання позивачем надано відповідь листом №5402/9-14 від 21.05.14р. (а.с. 67-68), у якому повідомлено прокуратуру м.Харкова про те, що на адресу керівника громадського формування з охорони громадського порядку та державного кордону, зареєстрованого на території м.Харкова, направлено запити про надання відомостей щодо здійснення діяльності та копій документів. У разі не надання відомостей про діяльність громадських формувань перед прокуратурою м.Харкова буде ініційоване питання про припинення діяльності в судовому порядку. Начальником штабу Харківського міського громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону надано письмове пояснення Прокурору м.Харкова, яким повідомлено, що з Харківським прикордонним загоном не співпрацюють з причин відсутності кордонної смуги на території м.Харкова, міською радою не затверджено графіку виходу чергувань, заявки від міської ради або ХОДА не отримували. За правилами ст. 3 Закону України від 22 червня 2000 року № 1835-III зі змінами та доповненнями, громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, додержання прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів цих формувань. Координацію діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюють відповідно місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування. Повсякденна (оперативна) діяльність таких формувань організовується, спрямовується і контролюється відповідними органами внутрішніх справ, підрозділами Державної прикордонної служби України. Відповідно до ст. 9 Закону України від 22 червня 2000 року № 1835-III основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є: 1) у сфері охорони громадського порядку: надання допомоги органам внутрішніх справ у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам; інформування органів та підрозділів внутрішніх справ про вчинені або ті, що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань; сприяння органам внутрішніх справ у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх; 2) у сфері охорони державного кордону: надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон чи провадять іншу протиправну діяльність на кордоні; сприяння військовослужбовцям Державної прикордонної служби України в охороні державного кордону, виключної (морської) економічної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, проведення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи; надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на кордоні, і вжиття заходів до їх усунення; участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку поблизу кордону та за прикордонними інженерними спорудами; участь у заходах Державної прикордонної служби України з профілактики порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщення через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна; 3) у разі виникнення надзвичайних ситуацій: надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень; участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обставин. Стаття 10 Закону України від 22 червня 2000 року № 1835-III передбачає, що для виконання завдань, визначених у цьому Законі, громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону та їх члени мають право: 1) брати участь у забезпеченні охорони громадського порядку і державного кордону разом з працівниками міліції, військовослужбовцями Державної прикордонної служби України, а в сільській місцевості - самостійно шляхом виконання конкретних доручень керівника відповідного органу внутрішніх справ чи підрозділу Державної прикордонної служби України; 2) вживати спільно з працівниками міліції заходів до припинення адміністративних правопорушень і злочинів; 3) представляти і захищати інтереси своїх членів у державних органах та підприємствах, установах, організаціях, навчальних закладах; 4) взаємодіяти з іншими органами громадської самодіяльності, що беруть участь у заходах, спрямованих на: -ведення індивідуально-профілактичної роботи з особами, схильними до вчинення адміністративних правопорушень і злочинів; -надання допомоги у боротьбі із злочинами у сфері економіки, податкового законодавства, а також пияцтвом, наркоманією, порушеннями правил торгівлі та у сфері благоустрою території міст, інших населених пунктів; -охорону природи і пам'яток історії та культури; -забезпечення безпеки дорожнього руху; 5) вносити до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності пропозиції щодо запобігання адміністративним правопорушенням і злочинам, виникненню причин і умов, що сприяють їх вчиненню; 6) підтримувати зв'язки з відповідними громадськими організаціями інших країн з метою обміну досвідом роботи. Окрім того, правилами ст.13 Закону України від 22 червня 2000 року № 1835-III закріплено відповідні обов'язки і права членів громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону. Отже, наведеними правовими нормами чинного законодавства читко передбачені права, обов'язки та завдання громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону. Прокурор надав до матеріалів справи лист за підписом Заступника начальника Фрунзенського РВ ХМУ ГУМВС України в Харківській області від 16.04.14 року, у якому повідомив, громадської організації Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону «Народна дружина» в період з грудня 2013 року по квітень 2014 року участі в охороні громадського порядку не приймає (а.с. 31). Також до матеріалів справи представником Прокуратури надано лист Харківського міського управління №30/3-861 від 24.06.14 року, яким повідомлено, що відповідач з органами внутрішніх справ м.Харкова не співпрацює. Відповідачем до суду не надано будь-яких доказів виконання ним, покладених на громадське об'єднання обов'язків. Таким чином, судом встановлено, що відповідач не користується правами та не виконує свої обов'язки та завдання, визначені Законом України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" та Статутом, для виконання яких відповідач і був зареєстрований як громадське формування. Також суд приймає посилання представника Прокуратури, що відповідач не подає звітність та порушує законодавство, оскільки відповідачем до матеріалів справи не надано докази подання звітності Харківській міській раді. Так, згідно ст. 20 Закону України від 22 червня 2000 року № 1835-III контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, встановленому законом. Органи, що проводять реєстрацію зазначених громадських формувань, здійснюють контроль за дотриманням ними вимог положення (статуту). Представники цих органів мають право спостерігати за проведенням громадськими формуваннями заходів, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Контроль за джерелами і розмірами надходжень коштів до цих громадських формувань здійснюється відповідно до закону. Статтею 25 Закону України «Про громадські об'єднання» передбачено, що припинення діяльності громадського об'єднання здійснюється за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об'єднання. Припинення діяльності громадського об'єднання зі статусом юридичної особи має наслідком припинення реєстрації цієї юридичної особи у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. Відповідно до статті 28 Закону України «Про громадські об'єднання» громадське об'єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об'єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону. Заборона громадського об'єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому цим Законом, та виключення з Реєстру громадських об'єднань. Згідно з ч. 2 статті 28 Закону справа про заборону громадського об'єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. На виконання рішення суду про заборону громадського об'єднання уповноважений орган з питань реєстрації вносить відповідний запис до Реєстру громадських об'єднань. Окрім того за правилами ч.ч.1 та 2 ст. 8 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу або прокурора його діяльність може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку. Суд зазначає, що Прокурором та позивачем доведено наявність підстав та надано докази, які підтверджують те, що відповідачем порушено вимоги чинного законодавства щодо його діяльності. Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, через що підлягають задоволенню. Керуючись ст.ст. 8 і 19 Конституції України, ст. ст. 11, 12, 51, 71, 94, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, - П О С Т А Н О В И В: Адміністративний позов Першого заступника прокурора м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону "Народна дружина", третя особа: Департамент по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради про заборону (примусовий розпуск) громадського б'єднання - задовольнити. Припинити діяльність громадської організації Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону «Народна дружина» (61029, м. Харків, проспект Тракторобудівників буд. №2, код ЄДРПОУ 36987799) шляхом примусового розпуску. Постанова може бути оскаржена в Харківський апеляційний адміністративний суд через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення, копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи. Повний текст постанови виготовлено 03 жовтня 2014 року. Суддя Єгупенко В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2014 |
Оприлюднено | 08.10.2014 |
Номер документу | 40761610 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Єгупенко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні