номер провадження справи 33/61/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.09.2014 Справа № 908/2909/14
за позовом Запорізької міської ради (69005, м. Запоріжжя, пр-т Леніна, 206)
до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, м. Київ, провулок Несторівський, буд. 3-5)
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Мірошниченко М.В.
Секретар судового засідання Хилько Ю.І.
За участю представників сторін:
від позивача : Михайловський А.С. - довіреність № 01/02-17/02190 від 23.07.2014 р.;
від відповідача: Гуліян Т.Г. - довіреність № юр-679/д від 05.12.2013 р.;
ВСТАНОВИВ:
Запорізька міська рада звернулася в господарський суд Запорізької області із позовною заявою до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", в якій позивач просить внести змінити до договору оренди землі від 20.06.2006 р. № 040626100567, укладеному з ПАТ «Укрнафта» щодо земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:003:0025, загальною площею 0,1693 га, розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 70а, виклавши пункт 4 в такій редакції: « 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 668 062 грн. 11 коп. (один мільйон шістсот шістдесят вісім тисяч шістдесят дві гривні 11 коп.) в цінах 2013 року». Внести змінити до договору оренди землі від 20.06.2006 р. № 040626100567, укладеному з ПАТ «Укрнафта» щодо земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:003:0025, загальною площею 0,1693 га, розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 70а, виклавши пункт 8 в такій редакції: « 8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 100 083 грн. 73 коп. (сто тисяч вісімдесят три гривні 73 коп.), що складає 6% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року».
В якості підстави позову зазначено, що на виконання умов укладеного між сторонами договору оренди землі від 20.06.2006 року, відповідач отримав в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,1693 га для розташування автозаправної станції за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 70а. Згідно до п. 8 Договору орендна плата встановлена за один календарний рік у розмірі 10386,56 грн. в цінах 2006 року. Посилаючись на приписи ст. ст. 274.1, 288 Податкового кодексу України, в позові зазначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки. На підставі повноважень, наданих позивачу ч.1 ст. 10, п. 34. ч. 1 ст. 26, ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 від 26.06.2012 р. «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», яким встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати земельної ділянки, наданої для розташування автозаправної станції використовується коефіцієнт 6. Таким чином розмір орендної плати повинен дорівнювати шестикратному розміру земельного податку, що також становить 6% нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Згідно до Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданого Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:003:0025, загальною площею 0,1693 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 70а, складає 1668062,11 грн. Таким чином розмір орендної плати становить суму 100083,73 грн. на рік. Згідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі», п. 32 Договору, зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається в судовому порядку.
Позивачем на адресу відповідача 19.12.2013 р. за вих. № 01/02-32/04066 було направлено пропозицію про внесення відповідних змін до договору оренди. Проте, відповідач, додаткову угоду не уклав.
Посилаючись на приписи норм ст. ст. 632, 651, 652, 654 Цивільного кодексу України, ст.ст. 14, 271, 274, 288.1, 288.5 Податкового кодексу України, ст.ст. 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку землі», ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 10, 26, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 13.08.2014 р. порушено провадження у справі № 908/2909/14, розгляд якої призначено на 02.09.2014 р. В судовому засіданні 02.09.2014 р. з метою витребування доказів на підставі ст. 77 ГПК України оголошувалась перерва до 30.09.2014 р. При цьому справа прийнята до провадження з урахуванням вимог п.6 ч.1 ст.12, ч.7 ст. 16 ГПК України.
Відповідач - у письмовому відзиві проти позову заперечив. Зокрема, зазначив, що в даному випадку звернення позивача до суду з метою захисту права на отримання належного розміру орендної плати та приведення умов Договору до вимог закону є безпідставними, оскільки Договір вже в повній мірі відповідає вимогам податкового законодавства, а сплачуваний розмір орендної плати жодним чином не порушує інтересів Запорізької міської ради щодо отримання належного розміру орендної плати. Відзначає, що положеннями чинного земельного та податкового законодавства не передбачено в якості безумовної підстави для внесення змін до діючих договорів оренди затвердження органом місцевого самоврядування нових ставок з орендної плати. Відповідач наголошує, що ПАТ «Укрнафта» та Запорізька міська рада, як орган місцевого самоврядування, є рівноправними сторонами Договору, що автоматично нівелює можливість підпорядкування однієї сторони договору іншій та, як результат, одностороннього встановлення або зміни розміру орендної плати. Тому, рішення позивача, на підставі якого останній звернувся до суду, не може вважатись безумовною підставою для внесення змін до розміру орендної плати, оскільки такі зміни можливі виключно за взаємної згоди рівноправних сторін Договору та за наявності відповідних законодавчих або договірних підстав, які в даному випадку відсутні. Враховуючи той факт, що жодним положенням чинного законодавства не передбачено в якості безумовної підстави для внесення змін до договору оренди землі затвердження органом місцевого самоврядування нових ставок з орендної плати, а ПАТ «Укрнафта» сплачує орендну плати на рівні чотирикратного земельного податку, що в повній мірі відповідає вимогам податкового законодавства, то одностороння вимога орендодавця змінити істотну умову Договору є безпідставною в розумінні діючого законодавства. Відповідач просить суд в задоволенні позову відмовити.
За клопотанням представників сторін розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.
Представники позивача та відповідача в судовому засіданні підтримали доводи, викладенні у позовній заяві та у відзиві на неї.
В судовому засіданні від відповідача до суду було надане з письмове клопотання про зупинення провадження у даній справі. Клопотання обґрунтовано наступним:
Як стало відомо відповідачу, у 2013 році Орджонікідзевським районним судом м.Запоріжжя розглядалась справа № 335/10532/13-а, 2-а/З35/272/2013 за адміністративним позовом ТОВ «Виробничо-торговельна компанія «КВАНТ-ПЛЮС» до Запорізької міської ради про скасування окремих положень рішення від 26.06.2012 року № 37.
Постановою Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 03 грудня 2013 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2014 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ «Виробничо-торговельна компанія «КВАНТ-ПЛЮС» на зазначену вище постанову Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 03 грудня 2013 року. Розгляд справи призначено на 25 вересня 2014 року.
При цьому, Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд задовольнив заяву ПАТ «Укрнафта» про приєднання до апеляційної скарги ТОВ «Виробничо-торговельна компанія «КВАНТ-ПЛЮС» на постанову Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 03 грудня 2013 року, оскільки оскаржуване рішення впливає на права та охоронювані законом інтереси ПАТ «Укрнафта».
З огляду на вищевикладене та беручи до уваги, що рішення у зазначеній вище адміністративній справі щодо скасування рішення міської ради, що входить до підстави позову у господарській справі, може суттєво вплинути на права та обов'язки відповідача; враховуючи те, що відповідач є стороною у зазначеній адміністративній справі, ПАТ «Укрнафта» вважає, що провадження у справі господарській справі № 908/2909/14 має бути зупинено до вирішення пов'язаної з нею адміністративної справи № 335/10532/13-а, 2-а/З35/272/2013 у порядку ч. 1 ст. 79 ГПК України.
При цьому, відповідач також зазначив, що Запорізька міська рада є органом місцевого самоврядування, що діє в межах та відповідно до Конституції України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», та представляє інтереси територіальної громади м. Запоріжжя, з метою забезпечення прав та інтересів громади, шляхом здійснення від її імені повноважень місцевого самоврядування.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України, які кореспондуються з приписами статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи державної влади та органи місцевого самоврядування та їх посадови особи зобов'язані діяти лише на підставі та у межах повноважень та засобами, передбаченими Конституцією та законами України.
Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду (ч. 2 ст. 144 Конституції України). Аналогічна правова норма закріплена ч. 1 ст. 161 Земельного кодексу України, де встановлено, що рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, органів місцевого самоврядування вступає в силу з моменту його прийняття. Оскарження зазначених рішень у суді призупиняє їх виконання.
Отже, рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 року №37 «Про внесення змін до рішення міської ради №16 від 27.07.2011 року №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», що є підставою для звернення останнього із позовною заявою про внесення змін до договору, призупинило свою дію з одночасним зверненням ТОВ «ВТК «КВАНТ ПЛЮС» до Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя.
Вищий господарський суд України в листі від 01.01.2010 року «Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами» звернув особливу увагу на те, що судами при вирішенні спорів не завжди береться до уваги необхідність застосування до земельних правовідносин спеціального законодавства, що призводить до помилкових обґрунтувань та висновків у судових рішеннях. Крім того, в зазначеному листі наголошено, що застосовуючи нормативно-правові акти, суди мають враховувати, що згідно з ч. 4 ст. 4 Цивільного кодексу України, ч. 1, 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України судам при вирішенні господарського спору необхідно виходити з того, що підзаконні нормативно-правові акти підлягають оцінці на відповідність як Конституції, так і закону.
У свою чергу, Пленум Верховного Суду України пунктом 5 постанови № 9 від 01.11.1996 року, на яку також посилається Вищий господарський суд України у своєму листі від 01.01.2010 року, роз'яснив, що якщо при розгляді справи встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить закону, суд зобов'язаний застосувати закон, що регулює ці правовідносини.
Таким чином, за твердженням відповідача, оскарження рішення позивача у адміністративному порядку, не тільки спростовує посилання ради на обґрунтованість позовних вимог, а й підтверджує невідповідність нормативно-правового акта Конституції України та нормам чинного законодавства, що унеможливлює його застосування до спірних правовідносин.
Посилаючись на вищевикладене, відповідач просить суд провадження у справі № 908/2909/14 за позовом Запорізької міської ради до Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.06.2006 року, зупинити до вирішення пов'язаної адміністративної справи № 335/10532/13-а, 2-а/335/272/2013.
Позивач проти клопотання відповідача заперечив, зазначивши, що адміністративна справа № 335/10532/13-а (2-а/335/272/2013), яка розглядається в апеляційному порядку в Дніпропетровському апеляційному адміністративному суді та господарська справа № 908/2909/14 не пов'язані між собою. Тому, просить залишити клопотання відповідача про зупинення провадження по даній справі - без задоволення.
Розглянувши клопотання відповідача про зупинення провадження у справі № 908/2909/14 за позовом Запорізької міської ради до ПАТ «Укрнафта» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.06.2006 року, до вирішення пов'язаної адміністративної справи № 335/10532/13-а (2-а/335/272/2013), суд залишив його без задоволення з огляду на наступні обставини.
В даному випадку, обґрунтовуючи своє клопотання відповідач зазначає про неможливість розгляду даної справи до розгляду Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом апеляційної скарги ТОВ «Виробничо-торговельна компанія «Квант-Плюс» на постанову Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 03.12.2013 р. по справі № 335/10532/13-а (2-а/ЗЗ5/272/2013) за адміністративним позовом ТОВ «Виробничо-торговельна компанія «Квант-Плюс» до Запорізької міської ради про скасування окремих положень рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 року № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 року № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя».
Пунктом 3.16 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» роз'яснено, що ст. 79 ГПК України встановлено вичерпний перелік підстав зупинення провадження у справі. Зупинення провадження у справі з інших підстав є неправомірним.
Зокрема, відповідно до ч. 1 ст. 79 ГПК України господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом. При цьому пов'язаною з даною справою є така інша справа, у якій інший суд встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі.
Під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв'язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов'язаних між собою справ різними судами або з інших причин.
Як вбачається з позовної заяви та матеріалів господарської справи № 908/2909/14 однією з підстав внесення змін до договору оренди землі від 20.06.2006 р. за № 040626100567 є встановлення нових коефіцієнтів для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки відповідно до рішення Запорізької міської ради № 37. Саме пунктом 1 рішення № 37 викладено в новій редакції додаток до рішення, яким встановлено нові коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати за земельні ділянки.
З постанови Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 03.12.2013 р. по адміністративній справі № 335/10532/13-а (копія якої надана позивачем та відповідачем), вбачається, що предметом позову у адміністративній справі є оскарження рішення № 37 - лише в частині пунктів 2 та 3, які не стосуються прийняття самих коефіцієнтів, введених в дію пунктом 1 рішення № 37. Пункт 1 рішення № 37, яким встановлено нові коефіцієнти для розрахунку орендної плати, ТОВ ВТК «Квант-Плюс» та, відповідно, ПАТ «Укрнафта» не оскаржується у адміністративній справі.
Таким чином, адміністративна справа № 335/10532/13-а (2-а/З 3 5/272/2013), яка розглядається в апеляційному порядку в Дніпропетровському апеляційному адміністративному суді (з огляду на предмет позовних вимог у цій справі) та господарська справа № 908/2909/14 не є пов'язаними між собою.
В даному випадку відсутній факт неможливості розгляду господарської справи № 908/2909/14 до розгляду адміністративної справи № 335/10532/13-а (2-а/З 3 5/272/2013), лише за наявності якого в розумінні ст. 79 ГПК України, господарський суд може зупинити провадження у справі.
Крім того, відповідач в клопотанні посилається на ст. 161 Земельного кодексу України та зазначає, що у випадку оскарження в судовому порядку рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, органів місцевого самоврядування дія цього рішення призупиняється.
Однак, зазначена стаття не стосується правовідносин, які склалися між сторонами, оскільки вона регулює порядок вирішення земельних спорів, пов'язаних з оспорюванням права на землю.
Відповідно до ст. 155 Земельного кодексу України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.
Предметом даного позову є врегулювання договірних відносин між сторонами за договором, але не вирішення земельного спору з приводу реалізації порушеного права на землю.
З огляду на вищевикладене, клопотання відповідача про зупинення провадження по справі залишається судом без задоволення.
В судовому засіданні 30.08.2014 р. оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд знаходить підстави для задоволення позову.
Як свідчать матеріали справи, 20.06.2006 р. (тобто з моменту оформлення у встановленій законом формі) між позивачем (Орендодавцем) та відповідачем (Орендарем) був укладений договір оренди землі (надалі - Договір), який зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 20.06.2006 р. за № 040626100567.
У відповідності до п. 1, п. 2 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,1693 га для розташування автозаправної станції за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 70а.
Пунктом 14 Договору визначено цільове призначення земельної ділянки: землі іншого призначення.
Згідно до п. 7 Договір укладається на 10 років.
Пунктом 4 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1038655,50 грн. в цінах 2006року.
Пунктом 8 Договору визначено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 10386,56 грн. за календарний рік в цінах 2006 року.
Пунктом 9 Договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
В пункті 11 Договору сторони обумовили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати.
Як свідчить п. 32 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
За Актом прийому-передачі від 20.06.2006 року, земельна ділянка була фактично передана у користування відповідачеві.
15.05.2008 р. між Запорізькою міською радою та ПАТ "Укранафта" укладена додаткова угода до Договору, яка зареєстрована у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 15.05.2008 р. за № 040826100858. В пункті 1 додаткової угоди сторони домовились викласти пункт 8 Договору у наступній редакції: "8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 41546,22 грн., що складає 4 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року.
Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» закріплено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах.
Частиною 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.
03.03.2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», згідно до якого впроваджено оподаткування земель міста на підставі проведеної нормативної грошової оцінки землі.
Рішенням Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатком.
26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», яке було оприлюднене 24.07.2012р. в газеті «Запорозька Січ» та набрало чинності 01.01.2013 р.
Пунктом 1 Рішення № 37 від 26.06.2012р. безпосередньо внесено зміни до зазначеного рішення № 16 (щодо встановлення нових коефіцієнтів - Додається) і встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати земельної ділянки, наданої для розташування автозаправної станції використовується коефіцієнт 6.
Станом на час вирішення спору в судовому засіданні зазначені рішення Запорізької міської ради (в тому числі п.1 Рішення № 37) не визнані недійсними та не скасовані у встановленому законом порядку, тобто є чинними і породжують відповідні правові наслідки, зокрема, для відповідача у справі.
Відповідно до п.п. 14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України, плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
На час вирішення спору в судовому засіданні порядок визначення розміру орендної плати врегульований статтею 288 Податкового кодексу України, який набув чинності з 01.01.2011 р. Так, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (ст. 288.1). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (стаття 288.5.1).
Статтею 274.1 Податкового кодексу України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Орендна плата за землю визначена частиною 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі» як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно зі ст. 18 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Статтею 20 Закону України «Про оцінку землі» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг.
За даними витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданого Головним управлінням Держземагентства у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:003:0025, загальною площею 0,1693 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 70а, складає 1668062,11 грн.
Таким чином, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по Договору оренди має розраховуватись:
1668062,11 х 1% х 6 = 100083,73 грн., де:
1668062,11 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки;
6 - коефіцієнт «К», згідно якого визначається розмір орендної плати, визначений п. 1 рішення ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.
100083,73 - розмір орендної плати.
За умовами п. 11 Договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено ст. 652 ЦК України.
У п. 32 Договору оренди сторони домовились, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Відповідно до вимог ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
На виконання вимог вказаної норми, Запорізькою міською радою направлено на адресу відповідача пропозицію від 19.12.2013 р. за вих. № 01/02-32/04066 щодо внесення змін до Договору оренди шляхом викладення п. 8 договору наступним чином: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 100083,73 грн., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року». Направлення письмової пропозиції підтверджується Рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Станом на дату розгляду спору, додаткову угоду про внесення змін до Договору оренди сторонами не укладено, відповідачем не вжито дій, що свідчать про намір внести зміни до Договору оренди.
Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно зі ст. 290 ГК України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.
Таким чином, оскільки судом встановлено, що розмір нормативної грошової оцінки землі визначений п.4 договору та розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений діючим пунктом 8 Договору, не відповідає законодавчо встановленому, а умовами п. 11 Договору передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру земельного податку та прийняття орендодавцем рішення про збільшення орендної плати, суд вважає, що наявні достатні підстави для зміни умов Договору у частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, виклавши пункти 4 та 8 Договору у редакції, викладеній в позовній заяві.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.
Позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 49 ГПК України сума 1218,00 судового збору покладається на відповідача у справі.
Керуючись ст. ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни до п. 4 договору оренди землі від 20.06.2006 р. (зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 20.06.2006 р. за № 040626100567), укладеного між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта", площею 0, 1693 га, яка находиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 70а, наданої для розташування автозаправної станції, виклавши його в такій редакції: « 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 668 062 грн. 11 коп. (один мільйон шістсот шістдесят вісім тисяч шістдесят дві гривні 11 коп.) в цінах 2013 року».
Внести зміни до п. 8 договору оренди землі від 20.06.2006 р. (зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 20.06.2006 р. за № 040626100567), укладеного між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта", площею 0, 1693 га, яка находиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 70а, наданої для розташування автозаправної станції, виклавши його в такій редакції: « 8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 100 083 грн. 73 коп. (сто тисяч вісімдесят три гривні 73 коп.), що складає 6% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року».
Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, м. Київ, провулок Несторівський, буд. 3-5, код ЄДР 00135390, р/рахунки в установі банку не відомі) на користь Запорізької міської ради (69005, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, код ЄДР 04053915, отримувач: виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ 02140892, р/р № 35419001034816 в ГУДКСУ у Запорізькій області, МФО 813015, ОКПО 02140892) суму 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення оформлено у повному обсязі та підписано згідно із вимогами ст. 84 ГПК України - 03.10.2014р.
Суддя М.В. Мірошниченко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2014 |
Оприлюднено | 10.10.2014 |
Номер документу | 40799462 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Мірошниченко М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні