Справа № 535/833/14-а
Провадження № 2-а/535/24/14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2014 року Суддя Котелевського районного суду Полтавської області Островський Р.В.., розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у Котелевському районі Полтавської області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії щодо перерахунку та виплати пенсії,
ВСТАНОВИВ:
28 серпня 2014 року позивачка ОСОБА_1 звернулася до суду із адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області про визнання неправомірної відмови у здійсненні перерахунку та виплати пенсії по інвалідності, зобов'язання здійснити з 02 липня 2014 року перерахунок пенсії по інвалідності відповідно до вимог ст.ст. 50 , 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , вказуючи, що вона має посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1- ї категорії та є інвалідом 3- ї групи з 13 жовтня 2005 року безстроково по захворюванню, пов'язаному з наслідками аварії на ЧАЕС у 1986 році, перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області як пенсіонер і отримує державну та додаткову пенсії, виплата яких передбачена ст. ст. 50 та 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ .
Згідно вищезазначеного закону пенсія інвалідам ІІІ групи не повинна бути нижчою 6 мінімальних пенсій за віком, а розмір додаткової пенсії інвалідам IIІ групи має становити 50% мінімальної пенсії за віком.
В 2014 році вона звернулася до відповідача з письмовою заявою про перерахунок пенсії та приведення її у відповідність з вимогами ст. ст. 50 , 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , але отримала відмову, в якій Управління ПФУ України в Котелевському районі вказало, що пенсія нарахована відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1210 , це відповідає чинному законодавству, а тому підстави для її перерахунку відсутні.
Посилаючись на те, що розмір призначених і виплачуваних їй з 02.07.2014 року пенсій не відповідає розміру, передбаченому названим законом, та на відмову відповідача привести їх у відповідність з вимогами закону, прохала суд визнати неправомірною відмову Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області в перерахунку їй пенсій по інвалідності відповідно до вимог ст. 50 , ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-12 виходячи з кратного розміру мінімальної пенсії за віком встановленої законом на час виплат; зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області провести їй з 02.07.2014 року перерахунок щомісячної основної державної пенсії по інвалідності, як інваліду 3-ї групи, щодо захворювання якого встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою в розмірі 6 мінімальних пенсій за віком на час виплат, відповідно до вимог ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-12 , відповідні виплати провести з врахуванням виплаченого; зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області провести їй з 02.07.2014 року перерахунок щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, як інваліду 3-ї групи, щодо захворювання якого встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою у розмірі 50 відсотків мінімальної пенсії за віком на час виплат , відповідно до вимог ч. 1ст. 50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-12 , відповідні виплати провести з врахуванням виплаченого.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідач отримав копію ухвали про відкриття скороченого провадження від 01 вересня 2014 року, та 04 вересня 2014 року подав до канцелярії суду свої письмові заперечення проти позову, в яких вказав, що позивач отримує пенсію по інвалідності, згідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» №1210 від 23.11.2011 року. Отже, пенсія ОСОБА_1 призначена та обчислена правомірно, а тому вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не відповідають чинному законодавству, просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Вивчивши та дослідивши матеріали справи, приходжу до переконання, що позов слід задовольнити частково, з наступних підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 віднесена до першої категорії як особа, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 06 лютого 1995 року, виданим Полтавською обласною державною адміністрацією. ( а.с.6)
Позивачці з 13 жовтня 2005 року встановлена 3 група інвалідності безстроково із зазначенням причини інвалідності - захворювання, пов'язане з наслідками аварії на ЧАЕС, що підтверджено довідкою МСЕК серії 7-66 ВЛ № 0141025 від 13 жовтня 2005 року. ( а.с. 6 зв.б).
15 серпня 2014 року позивачка звернулася з заявою до Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області з проханням перерахувати їй пенсії (основну державну та додаткову) відповідно до ст. 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком.
Листом від 20 серпня 2014 року № 22/К-06 року відповідач відмовив позивачу у перерахунку зазначених пенсій, посилаючись на відсутність підстав для цього та правомірність здійснення управлінням розрахунку.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 липня 2014 року по справі № 535/369/14а, визнано дії Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області щодо відмови у здійсненні ОСОБА_1 перерахунку державної пенсії та додаткової пенсії, за шкоду заподіяну здоров'ю у розмірах визначених ст.ст. 50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Зобов'язано Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області здійснити ОСОБА_1 перерахунок державної пенсії відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у розмірі 6 мінімальних пенсій, виходячи з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та провести відповідні виплати за період з 01.01.2014 року по 01.07.2014 р., з урахуванням раніше проведених виплат. Зобов'язано Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області здійснити ОСОБА_1 перерахунок додаткової пенсії, за шкоду заподіяну здоров'ю, відповідно до ч. 1 ст. 50 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у розмірі 50% мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та провести відповідні виплати за період з 01.01.2014 року по 01.07.2014 р., з урахуванням раніше проведених виплат.
Статтею 22 Конституції України передбачено, що Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути відмінені. При прийнятті нових Законів або внесенні змін до чинних Законів не допускається звуження обсягу та об'єму прав і свобод.
Згідно з ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їхнього життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення категорії зон радіоактивного забруднення територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту населення визначені та закріплені в ЗУ «Про статус і соціальних захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .
Пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію ( ст. 49 ЗУ «Про статус і соціальних захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» ).
Частиною 4 ст. 54 ЗУ «Про статус і соціальних захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , визначено, що в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими по IIІ групі інвалідності - 6 мінімальних пенсій за віком.
Відповідно до ч. 1 ст. 50 ЗУ «Про статус і соціальних захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , особам, віднесеним до першої категорії призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю у розмірах: інвалідам 3 групи - 50 % мінімальної пенсії за віком.
Згідно з ч. 3 ст. 67 ЗУ «Про статус і соціальних захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , (у редакції Закону України від 05.10.06 р. N 231-V ) встановлено, що у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону , а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4, розмір щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Вихідним критерієм розрахунку додаткової пенсії виступає мінімальна пенсія за віком, розмір якої згідно з ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» встановлюється в розмірі визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного Законом про Державний бюджет України. Іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
14.06.2011 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 3491-VI «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», який набрав чинності 19.06.2011 року Пунктом 7 частини І зазначеного Закону Прикінцеві положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» доповнено пунктом 4, яким встановлено, що у 2011 році норми і положення статей 39, 50, 51, 52, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» , статей 14 , 22 , 37 та ч. 3 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік.
Рішенням Конституційного Суду України від 26.12.2011 року норми пункту 4 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» визнані такими, що відповідають Конституції України , тобто є конституційними.
Відповідно до п. 3 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» норми і положення статей 20 , 21 , 22 , 23 , 30 , 31 , 37 , 39 , 48 , 50 , 51 , 52 , 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2012 рік.
Рішенням Конституційного Суду України від 25.01.2012 року визначено, що в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 96 , пунктів 2. 1, 6 статті 116 Конституції України треба розуміти так, що повноваження Кабінету Міністрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпечення виконання відповідного закону пов'язані з його функціями, в тому числі щодо реалізації політики у сфері соціального захисту та в інших сферах. Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України. Суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються, зокрема, принципом законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції‚ на основі і на виконання бюджетногокодексу України , закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України.
Також, пунктом 4 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» встановлено, що у 2013 році норми і положення, зокрема, ст. 50 , 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2013 рік.
Згідно ст. 3 Бюджетного Кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.
З аналізу наведених норм вбачається, що визначення порядку та розмірів виплат зазначеним категоріям громадян у 2011 та 2012, 2013 бюджетних роках делеговано Кабінету Міністрів України.
На виконання вищевказаних вимог, постановами Кабінету Міністрів України № 745 від 06.07.11 року та № 1210 від 23.11.11 року були визначені мінімальні розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, а також щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Отже, у період з 23.07.2011 року по 31.12.2013 року розмір основної державної пенсії по інвалідності та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи визначався відповідно до вказаних постанов КМУ.
В свою чергу, Законом України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» не було передбачено обмежень щодо застосування ст. 50 , 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , тому з 01.01.2014 року діяли положення ст.ст. 50 , 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , відповідно до яких розміри пенсій для інвалідів ІІІ групи, щодо яких установлено зв'язок із Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими 6 мінімальних пенсій за віком, а особам, які є інвалідами ІІІ групи і віднесені до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірах 50 процентів мінімальної пенсії за віком.
ЗУ «Про внесення змін до ЗУ «Про внесення змін до ЗУ «Про державний бюджет України на 2014 рік» від 31.07.2014 року, який набрав чинності 03.08.2014 року, доповнено Розділ «Прикінцеві положення» ЗУ «Про державний бюджет України на 2014 рік" пунктом 6-7, яким установлено, що норми і положення статей 20 , 21 , 22 , 23 , 30 , 31 , 37 , 39 , 48 , 50 , 51 , 52 та 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на 2014 рік.
На підставі наведеного, суд приходить до висновку, що з урахуванням внесених змін у Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» , які набрали чинності 3 серпня 2014 року, починаючи з цієї дати до спірних правовідносин повинні застосовуватись положення Постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210 «Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення» .
За таких обставин позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають до часткового задоволення.
Таким чином, позивач у період з 02.07.2014 року по 02.08.2014 року має право на отримання основної державної пенсії по інвалідності та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі, який встановлено положеннями ст.ст. 50 , 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .
Із змісту ст.ст. 2 , 6 , 99 КАС України вбачається, що суд розглядає справи про захист прав, свобод чи інтересів осіб. Кожна особа має право звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Вирішуючи позовні вимоги ОСОБА_1 про зобов'язання відповідача подати звіт до суду першої інстанції про виконання судового рішення протягом 1 місяця з дня набрання постановою суду чинності, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.1 ст. 267 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Як вбачається з наведених норм, зобов'язання подати звіт про виконання судового рішення є формою судового контролю за виконанням судового рішення.
Звертаючись до суду з такими позовними вимогами, позивач не взяв до уваги, що зазначене питання може вирішуватися судом по судовому рішенню, яке набрало законної сили.
Одночасно з ухваленням судового рішення вирішення питань про надання звіту про його виконання чинним законодавством не передбачено.
Тому в задоволенні даної позовної вимоги необхідно відмовити.
Оскільки дана постанова прийнята в скороченому провадженні відносно позовних вимог, що передбачені п.2 ч.1 ст.183-2 КАС України, то відповідно до п.8 ч.6 ст.183-2 КАС України, вона негайному виконанню не підлягає.
На підставі викладеного, ст.ст. 6-14, 71, 159 - 163, 167, 183-2, 256 КАС України, ст.46 Конституції України, ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», ст.ст. 50, 54, 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», ЗУ „ Про державний бюджет на 2014 рік", ЗУ «Про внесення змін до ЗУ «Про внесення змін до ЗУ «Про державний бюджет України на 2014 рік» від 31.07.2014 року, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у Котелевському районі Полтавської області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії щодо перерахунку та виплати пенсії - задовольнити частково.
Визнати неправомірною відмову Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області у здійсненні перерахунку та виплати пенсії по інвалідності в розмірах, передбачених ст. 50, ч.4 ст. 54 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", з врахуванням ст . 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», виходячи з кратного розміру мінімальної пенсії за віком, встановленої законом на час виплат за період з 02.07.2014 року по 02.08.2014 року.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області здійснити перерахунок щомісячної основної державної пенсії по інвалідності ОСОБА_1 з 02.07.2014 року по 02.08.2014 року по третій групі інвалідності в розмірі 6 мінімальних пенсій за віком, відповідно до ч.4 ст. 54 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та з врахуванням ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та провести відповідні виплати , з урахуванням фактично виплачених сум.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Котелевському районі Полтавської області здійснити перерахунок щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю ОСОБА_1 з 02.07.2014 по 02.08.2014 року по третій групі інвалідності в розмірі 50% мінімальних пенсій за віком, відповідно до ч.1 ст. 50 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та з врахуванням ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та провести відповідні виплати , з урахуванням фактично виплачених сум.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Судові витрати у справі віднести за рахунок держави.
Постанова за результатами скороченого провадження може бути оскаржена сторонами в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Котелевський районний суд Полтавської області, шляхом подання апеляційної скарги в десятиденний строк з моменту отримання копії постанови.
Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.
Суддя
Котелевського районного суду
Полтавської області Р.В. Островський
Суд | Котелевський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2014 |
Оприлюднено | 14.10.2014 |
Номер документу | 40802672 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Котелевський районний суд Полтавської області
Островський Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні