Постанова
від 02.10.2014 по справі 926/953/13
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" жовтня 2014 р. Справа № 926/953/13

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого - судді Скрипчук О.С.

суддів Дубник О.П.

Матущака О.І.

при секретарі судового засідання Лагутіні В.Б.

розглянувши апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 б/н від 07.07.2014 року (вх. № 01-05/3331/14 від 16.07.2014 року)

на рішення Господарського суду Чернівецької області від 26.06.2014 року

у справі № 926/953/13

за позовом: Чернівецької міської ради, м. Чернівці

до відповідача: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, м.Сторожинець

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Управління Держземагенства у м. Чернівцях, м. Чернівці

про внесення змін до договору оренди землі.

за участю представників:

від позивача: не з'явився;

від відповідача: не з'явився;

віт третьої особи: не з'явився;

ВСТАНОВИВ:

Чернівецька міська рада звернулась до Господарського суду Чернівецької області із позовом до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 про внесення змін до договору оренди землі.

Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 26.06.2014 року у справі № 926/953/13 (суддя Паскарь А.Д.) позов Чернівецької міської ради задоволено. Суд виніс рішення, яким вніс зміни до договору оренди землі № 3159 від 09.10.2006 року, який укладений між Чернівецькою міською радою та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 та зареєстрований у Чернівецькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК», про що у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок № 4 АА000852 вчинено запис за номером 040780900031 від 29.01.2007, який стосується земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1, загальною площею 0,0463 га, виклавши пункт 5 договору в наступній редакції: «Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі і становить 25 489,83 грн. (двадцять п'ять тисяч чотириста вісімдесят дев'ять грн. 83 коп.). Сплата орендної плати здійснюється з дати підписання договору».

Не погоджуючись з даним рішенням ФОП ОСОБА_2 подала апеляційну скаргу б/н від 07.07.2014 року, в якій просить рішення Господарського суду Чернівецької області від 26.06.2014 року скасувати і прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим та таким, що не відповідає чинному законодавству. А саме скаржник стверджує, що нормами чинного законодавства та умовами договору не передбачено такої підстави для внесення змін до договору як затвердження нової нормативно грошової оцінки земельної ділянки (орендованої відповідачем).

Позивачем та третьою особою було подано до суду відзиви на апеляційну скаргу № 01/02-18-5320 від 09.09.2014 року, № 11/6-14 від 10.09.2014 року в яких просять рішення Господарського суду Чернівецької області від 26.06.2014 року залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Сторони та третя особа явку уповноважених представників у судове засідання не забезпечили, не зважаючи на те, що про час та місце розгляду апеляційної скарги були належним чином повідомлені.

Відповідно до ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 09.10.2006 року між Чернівецькою міською радою (орендодавець) та ПП ОСОБА_2 (орендар) було укладено договір оренди землі № 3159 (далі - договір). Згідно умов договору орендодавець на підставі рішення ІV сесії Чернівецької міської ради V скликання від 27.07.2006 р. № 79 надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку кадастровий № 7310136300:12:003:0039 загальною площею 0,0463 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, економіко-планувальна зона № 12.

Згідно п. 4 договору земельна ділянка надавалась в оренду терміном до 01.01.2054 для обслуговування торгового комплексу.

Згідно з пунктом 5 даного договору, річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі і становить 4744,76 грн.

Пунктом 9 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених цим договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у т. ч. внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом.

У пункті 26 договору сторони погодили, що зміна умов цього договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Пунктом 6.2 Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого рішенням XXXIII сесії Чернівецької міської ради V скликання від 23.10.2008 № 715 (зі змінами, внесеними рішенням Чернівецької міської ради від 28.07.2011р. № 221), розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством, або умовами договору оренди землі.

Рішенням XXIV сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.02.2008 р. № 510 "Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення", затверджено технічну документацію з грошової оцінки земель міста Чернівців, у складі текстових та графічних матеріалів, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Діпромісто". Згідно з пунктом 11 рішення, грошова оцінка земель міста Чернівців вводиться в дію з 01.07.2008 року.

Листом від 11.11.2011р. № 1263 Управлінням Держкомзему у місті Чернівці повідомило Департамент містобудування комплексу та земельних відносин у м.Чернівці, що нормативно-грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки, якою користується відповідач по АДРЕСА_1, складає 1835,12 грн.

Згідно витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 244/02-1/12-13 від 13.09.2013 року, нормативно грошова оцінка земельної ділянки по АДРЕСА_1, складає 849 661 грн.

24 листопада 2011 року Чернівецькою міською радою було прийнято рішення № 338 "Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань", пунктом 13.11 якого відповідача зобов'язано привести у відповідність договір оренди землі від 09.10.2006 № 3159 на земельну ділянку площею 0,0463 га, яка знаходяться на АДРЕСА_1.

На виконання рішення Чернівецької міської ради від 24.11.2011 р. № 338 позивач звертався до відповідача з листом від 26.12.2011 за № 04/5027 про необхідність виконання вказаного рішення. Однак, жодної відповіді від останнього не отримано. Також позивач листом від 02.03.2012 р. за № 04/1066 повторно звертався до відповідача з вимогою про укладення додаткової угоди, на який також жодної відповіді не отримано.

Позивач звернувся до суду у даній справі з позовом до відповідача про внесення змін до договору оренди землі від 09.10.2006 р. щодо розміру річної орендної плати.

При прийнятті постанови колегія суддів виходила з наступного.

Згідно з п. 14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Пунктом 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 % нормативної грошової оцінки.

Згідно із ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Згідно ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно з п. 14.1.125 ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".

Згідно приписів ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть були не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Крім цього, п. 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Пунктом 9 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених цим договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у т. ч. внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом.

У пункті 26 договору сторони погодили, що зміна умов цього договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Позивач, з метою приведення положень договору (в частині розміру орендної плати) до вимог законодавства, зокрема, ПК України, неодноразово звертався до відповідача з листами від 26.12.2011 року № 04/5027 та 30.01.2012 року № 04/525, та примірником додаткового договору. Проте, домовленості щодо зміни розміру орендної плати в позасудовому порядку сторонам договору досягнути не вдалося.

Встановивши наведені обставини, а також беручи до уваги вищезазначені положення законодавства та той факт, що станом на день розгляду справи судом, рішення Чернівецької міської ради «Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівці та визначення такими, що втратили чинність раніше прийнятті рішення» № 510 від 12.02.2008 року «Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань» № 24.11.2011 року № 338 у встановленому законом порядку скасовані не були, колегія суддів прийшла до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Чернівецької області від 26.06.2014 року відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для його скасування немає.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, -

Львівський апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Рішення Господарського суду Чернівецької області від 26.06.2014 року у даній справі залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.

3. Справу направити в Господарський суд Чернівецької області.

Повний текст постанови складено та підписано 07.10.2014 року.

Головуючий - суддя Скрипчук О.С.

суддя Дубник О.П.

суддя Матущак О.І.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення02.10.2014
Оприлюднено14.10.2014
Номер документу40835784
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/953/13

Постанова від 02.10.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 17.09.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 21.07.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Рішення від 26.06.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 11.06.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 13.02.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 31.01.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 07.11.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 22.10.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 01.10.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні