ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 жовтня 2014 р. Справа № 815/3719/14
Категорія: 8.1 Головуючий в 1 інстанції: Тарасишина О.М. Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого - Лук'янчук О.В.
суддів - Жука С.І.,
- Кравченко К.В.
при секретарі - Романові Д.І.
з участю: представника Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області - Мазур Наталії Сергіївни, представника товариства з обмеженою відповідальністю "Аксон-Групп" - Глушко Ганни Миколаївни
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2014 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Аксон-Групп" до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
ТОВ "Аксон-Групп" звернулось до суду з адміністративним позовом до ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області про:
- визнання протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області по формуванню висновків про порушення ТОВ "Аксон-Групп" податкового законодавства, що містяться в акті №1812/15-53-22-3/38295684 від 01 квітня 2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", код ЄДРПОУ 38295684 щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року";
- визнання протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області, які полягають у визнанні правочинів, укладених ТОВ "Аксон-Групп" та контрагентами у січні - лютому 2014 року такими, що не спрямовані на реальне настання правових наслідків та є нікчемними;
- визнання протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області, які полягають у встановленні не реальності здійснення господарських операцій між ТОВ "Аксон-Групп" та контрагентами у січні - лютому 2014 року та дефектності первинних документів;
- визнання протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області, які полягають у визнанні завищеною суми ПДВ, яка віднесена до складу податкових зобов'язань ТОВ "Аксон-Групп" січня - лютого 2014 року у розмірі 15 040 174 грн. та визнанні завищеною суми ПДВ, яка віднесена до складу податкового кредиту ТОВ "Аксон-Групп" січня - лютого 2014 року у розмірі 13 911 146 грн.;
- визнання протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області з проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких 01 квітня 2014 року складено акт №1812/15-53-22-3/38295684 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", код ЄДРПОУ 38295684 щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року";
- визнання протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ ТОВ "Аксон-Групп" в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів на підставі акта №1812/15-53-22-3/38295684 від 01 квітня 2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", код ЄДРПОУ 38295684 щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року";
- зобов'язання ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів інформацію, внесену на підставі акта №1812/15-53-22-3/38295684 від 01 квітня 2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", код ЄДРПОУ 38295684 щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2014 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області по формуванню висновків про порушення ТОВ "Аксон-Групп" податкового законодавства, що містяться в акті №1812/15-53-22-3/38295684 від 01 квітня 2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", код ЄДРПОУ 38295684 щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Визнано протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області з проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких 01 квітня 2014 року складено акт №1812/15-53-22-3/38295684 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", код ЄДРПОУ 38295684 щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Визнано протиправними дії посадових осіб ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ ТОВ "Аксон-Групп" в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів на підставі акта №1812/15-53-22-3/38295684 від 01 квітня 2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", код ЄДРПОУ 38295684 щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Зобов'язано ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів інформацію, внесену на підставі акта №1812/15-53-22-3/38295684 від 01 квітня 2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", код ЄДРПОУ 38295684 щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
В іншій частині позову відмовлено.
В апеляційній скарзі ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, оскільки судом першої інстанції не було досліджено обставини справи, що мають значення для справи, наслідком чого стало постановлення необґрунтованого та неправомірного рішення суду.
Вирішуючи справу, судом першої інстанції встановлено, що на підставі службового посвідчення головним державним ревізором-інспектором ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області згідно із п.73.5 ст. 73 ПК України здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", за результатами яких складено акт від 01 квітня 2014 року №1812/15-53-22-3/38295684 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп" з питань підтвердження взаємовідносин з контрагентами за період січень-лютий 2014 року".
В акті звірки податковим органом зазначено, що ТОВ "Аксон-Групп" не має основних засобів, трудових ресурсів та виробничих потужностей. Факт відсутності управлінського та технічного персоналу, складських приміщень та транспортних засобів свідчить про відсутність адміністративно-господарських можливостей на виконання будь яких послуг, та постачання товарів, що являється доказом про відсутність реальності господарських операцій згідно податково-судової доктрини "Реальності господарської операції". Також, в акті звірки зазначено, що ТОВ "Аксон-Групп" сформувало собі податковий кредит від підприємства ТОВ "Ніктайс" код 38438682 яке має ознаки "ризиковості", підприємство має стан - 28 за податковою адресою не знаходиться та на підприємстві відсутні основні засоби, трудові ресурси та виробничі потужності. Підприємство ТОВ "Аксон-Групп" у січні, лютому 2014 року надало податкову вигоду підприємствам ДП "Фірма Леда" (код 24761695), ТОВ "Інтек Трейд" (код 37946508), ТОВ "АС Південь-Транс (код 37759513), ТОВ "Автотехцентр" (код 30851352), ПП ТФ "Укрмашпостач" (код 31716040), ТОВ "Компанія "СПО" (код 36372211) та інші. Окрім того, вказано про наявність ознак відсутності факту реального здійснення господарських операцій між ТОВ "Аксон-Групп", код за ЄДРПОУ 38295684 та контрагентами-постачальниками за період січень - лютий 2014 року на загальну суму податкового кредиту з податку на додану вартість 13 911 146 грн., у тому числі по періодам звітності: січень 2014 року - 9 078 051 грн., лютий 2014 року - 4 833 095 грн. та контрагентами-покупцями за період січень-лютий 2014 року, на загальну суму податкових зобов'язань з податку на додану вартість - 15 040 174 грн., у тому числі по періодам звітності: січень 2014року - 9814 110 грн.; лютий 2014року - 5 226 064 грн.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позов підлягає задоволенню в частині визнання протиправними дій відповідача з проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких складено акт №1812/15-53-22-3/38295684 від 01 квітня 2014 року, визнання протиправними дій відповідача щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на підставі акта та зобов'язання відповідача вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів інформацію, внесену на підставі вказаного акта.
Колегія суддів погоджується з цими висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до п.73.5 ст. 73 ПК України - з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Згідно з п.1 та п.2 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1232, зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
Відповідно до пп.4.4 п.4 "Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок", затверджених наказом ДПА України №236 від 22 квітня 2011 року, визначено, що у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від підписання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає заходів, передбачених актами ДПС України.
З наведених норм слідує, що у податкового органу відсутні повноваження по здійсненню в рамках проведення зустрічних звірок контролю за додержанням податкового законодавства. Зустрічна звірка є заходом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби, в той час як функція податкового органу щодо контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства реалізується шляхом проведення перевірок платників податків в порядку, визначеному ПК України.
Як вбачається з матеріалів справи, в акті звірки від 01 квітня 2014 року не визначений платник податків, щодо якого виникла необхідність у зіставленні його даних первинних бухгалтерських документів з даними ТОВ "Аксон-Групп" з метою підтвердження господарських відносин між ними.
Також, в акті контролюючим органом зазначено, що зустрічну звірку ТОВ "Аксон-Групп" неможливо провести, у зв'язку з ненадходженням посадових осіб підприємства за податковою адресою.
Разом з цим, податковим органом, на якого в силу норми ч.2 ст. 71 КАС України покладається обов'язок доказування, факт отримання керівником ТОВ "Аксон-Групп" запиту за №10418/10/15-53-22-3/10 від 27 березня 2014 року щодо надання письмової інформації та документального підтвердження щодо формування податкових зобов'язань та податкового кредиту за період січень-лютий 2014 року не було доведено, а висновки щодо наявності ознак відсутності факту реального здійснення господарських операцій між ТОВ "Аксон-Групп" та його контрагентами-постачальниками за період січень-лютий 2014 року зроблені на підставі аналізу інформаційних баз даних, без отримання інформації від платника податків, відносно якого проводилась звірка.
Отже, оскільки податковим органом не досліджувались первинні документи, які відповідно до ч.1 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" є підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій, фіксують факти здійснення господарських операцій та повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а також дані розрахункових документів, котрі згідно з Законом України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" опосередковують рух коштів у безготівковій формі, колегія суддів приходить до висновку, що дії контролюючого органу з проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких 01 квітня 2014 року складено акт №1812/15-53-22-3/38295684 є протиправними, а висновки щодо порушення ТОВ "Аксон-Групп" податкового законодавства зроблені з перевищенням компетенції органів державної податкової служби України, що було вірно встановлено судом першої інстанції.
Стосовно визнання протиправними дії податкового органу щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ТОВ "Аксон-Групп" в електронній автоматизованій системі співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів інформацію, внесену на підставі акта №1812/15-53-22-3/38295684 від 01 квітня 2014 року, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
За правилами п.86.1 ст. 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами органу державної податкової служби та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Згідно з п.58.1 ст. 58 та п.86.8 ст. 86 ПК України на підставі акта перевірки податковим органом приймається податкове повідомлення-рішення.
З метою удосконалення процесу адміністрування податків було створено інформаційну систему "Податковий блок", що включає чотири підсистеми-сегменти операційної діяльності органів податкової служби, таких як: реєстрація платників податків; обробка податкової звітності та платежів; облік платежів; податковий аудит.
Ця система призначена для виконання основних завдань органів ДПС, а саме інформування платників податків про їх податкові зобов'язання та надання роз'яснень податкового законодавства; податковий облік та реєстрація платників податків; прийом та обробка документів податкової звітності та облік платежів; перевірка податкової звітності на відповідність вимогам та нормам, встановленим законодавчими та нормативними актами України; застосування заходів із погашення податкового боргу у випадках порушення податкової дисципліни з боку платників податків; вирішення спірних питань щодо сум податкових донарахувань та податкового боргу тощо.
Отже, з урахуванням того, що зустрічна звірка не є податковою перевіркою, а за наслідками оскаржуваних заходів з проведення зустрічної звірки податкові повідомлення-рішення не приймались та податкові зобов'язання не узгоджувались, колегія суддів приходить до висновку, що правові підстави для коригування в автоматизованих системах співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань у апелянта були відсутні, а отже висновки податкового органу, зроблені за наслідками проведення такої звірки, не підлягають відображенню в інформаційних базах податкового органу.
Таким чином, судом першої інстанції правомірно зобов'язано ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту (Податковий блок аналітична система співставлення податкового кредиту та податкових зобов'язань) в розрізі контрагентів інформацію, внесену на підставі акта №1812/15-53-22-3/38295684 від 01 квітня 2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Аксон-Групп", код ЄДРПОУ 38295684 щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами за період січень 2014 року - лютий 2014 року".
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 206, ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області залишити без задоволення, постанову Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2014 року залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Головуюча суддя: Лук'янчук О.В.
Суддя: Жук С.І.
Суддя: Кравченко К.В.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2014 |
Оприлюднено | 16.10.2014 |
Номер документу | 40896123 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Лук'янчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні