Рішення
від 09.10.2014 по справі 923/1122/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 жовтня 2014 р. Справа № 923/1122/14

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Довгань О.І, розглянувши у відкритому судовому засіданні справу порушену

за позовом Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави

до відповідача-1 : Скадовської районної державної адміністрації м.Скадовськ, Херсонської області

відповідача - 2 : Реєстраційної служби Скадовського районного управління юстиції Херсонської області;

відповідача-3: Красненської сільської ради с. Красне, Скадовського району Херсонської області;

відповідача-4: відділу Держземагенства у Скадовському районі м. Скадовськ, Херсонської області

про визнання недійсним розпорядження та скасування права власності на земельну ділянку

за участю

представників сторін:

від позивача - Декалюк Д.Е. посв. № 006312 від 26.09.2012 року

від відповідачів - не прибули

в с т а н о в и в:

Заступник прокурора Херсонської області (позивач ) звернувся до господарського суду Херсонської області з позовом до відповідача -1: Скадовської районної державної адміністрації м.Скадовськ, Херсонської обл., відповідача - 2: Реєстраційної служби Скадовського районного управління юстиції, Херсонської області; відповідача-3: Красненської сільської ради с. Красне, Скадовського району Херсонської області, відповідача - 4 :відділу Держземагенства у Скадовському районі м. Скадовськ, Херсонської області з позовом про визнання недійсним розпорядження та скасування права власності на земельну ділянку та просить :

1. Визнати незаконним (недійсним) пункти 5, 5.1 розпорядження Скадовської районної державної адміністрації №49 від 30.01.2014, яким затверджено Красненській сільській раді проект землеустрою та передано у постійне користування земельну ділянку, розташовану на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) для розміщення кладовища (категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - пасовища).

2.3обовязати реєстраційну службу Скадовського районного управління юстиції Херсонської області скасувати державну реєстрацію права власності Скадовської районної державної адміністрації на земельну ділянку, розташовану на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) із цільовим призначенням - «для іншого історико-культурного призначення».

З. Зобов'язати реєстраційну службу Скадовського районного управління юстиції Херсонської області скасувати державну реєстрацію права постійного користування Красненської сільської ради на земельну ділянку, розташовану на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) для розміщення кладовища (категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - пасовища).

Прокурор вважає незаконним (недійсним) пункти 5, 5.1 розпорядження Скадовської районної державної адміністрації №49 від 30.01.2014, яким затверджено Красненській сільській раді проект землеустрою та передано у постійне користування земельну ділянку, розташовану на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) для розміщення кладовища (категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - пасовища), оскільки дана земельна ділянка належить до земель колективної власності, згідно державного акту на право колективної власності КСП «Комсомольське» на землю серії ХС номер XVI -5 -1, виданого Красненською сільською радою 05.09.1996 року. Дія даного державного акту та рішення сільради, на підставі якого акт видано, є чинною, ніким не оскаржувалась та не припинялась; спірна земельна ділянка належить до категорії земель сільськогосподарського призначення, проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення на землі історико-культурного призначення не затверджувався.

Відповідачі-1, 3, 4 проти позову повністю заперечують, просять в позові відмовити, не зважаючи на допущені порушення, просять суд прийняти до увагу ту обставину, що земельну виділено для потреб громади, під кладовище.

Ухвалою від 01.08.2014 року суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі, призначив справу до розгляду на 21 серпня 2014 р., визнав явку в засідання представників сторін з доказами про повноваження, визначеними ст. 28 ГПК України обов'язковою та зобов'язав відповідачів надати відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених в ньому обставин.

Ухвалою від 19.08.2014 року до суд задовольнив клопотання відповідача 4 - відділу Держземагенства у Скадовському районі м. Скадовськ, Херсонської області про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції, доручив забезпечення проведення відеоконференції Скадовському районному суду Херсонської області (місцезнаходження: м. Скадовськ, вул. Пролетарська, 39) лише за участю відповідача 4 - відділу Держземагенства у Скадовському районі м. Скадовськ, Херсонської області, призначив судове засідання з відеоконференцією на 27.08.2014 року, в приміщенні Скадовського районного суду Херсонської області (місцезнаходження: м. Скадовськ, вул. Пролетарська, 39) лише стосовно відповідача-4, для інших учасників - у приміщенні господарського суду Херсонської області за адресою: м. Херсон, вул. Горького 18, каб. 211.

27.08.2014р. відповідачі -1,2,3 в судове засідання у приміщенні господарського суду Херсонської області за адресою: м. Херсон, вул. Горького 18, каб. 211 не прибули, про причини неявки не повідомили. Судове засідання у режимі відеоконференції у Скадовському районному суду Херсонської області за участю відповідача 4 - відділу Держземагенства у Скадовському районі також не відбулось у зв'язку з відсутністю електропостачання у Скадовському районному суді.

Ухвалою від 27.09.2014р. суд розгляд справи відклав, призначив судове засідання з відеоконференцією на "09" жовтня 2014 р. для відповідача 4 у приміщенні Скадовського районного суду Херсонської області (місцезнаходження: м. Скадовськ, вул. Пролетарська, 39), для інших учасників у приміщенні господарського суду Херсонської області за адресою: м. Херсон, вул. Горького 18, каб. 211.

Пунктом 2 цієї ж ухвали суд зобов'язав відповідача 2 повторно до 06.10.2014 року, через канцелярію господарського суду Херсонської області, з супровідним листом, подати відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених в ньому обставин.

Також суд повідомив учасників судового процесу:

- про необхідність оформлення письмових доказів відповідно до ст.ст. 33, 34, 36 ГПК України;

- про необхідність направити для участі в розгляді справи своїх уповноважених представників, повноваження яких повинні бути оформленні згідно з вимогами ст. 28 ГПК України;

- що неявка сторін у судове засідання господарського суду не перешкоджає розгляду справи по суті за наявними у ній матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України.

- копії документів повинні бути засвідчені належним чином, згідно з пунктом 5.27 Держстандарту України № 4163-2003 "Уніфікована Система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлювання документів", і подаються з супровідним листом.

09 жовтня 2014р., починаючи з 14-30 год. до 16-00 год. розпочати відеоконференцію зі Скадовським районним судом Херсонської області не вдалося, оскільки зал для відеоконференцій Скадовського районного суду Херсонської області був зайнятий іншою відеоконференцією.

Прокурор наполягав на розгляді справи без відеоконференції, за наявними у справі матеріалами, оскільки строк розгляду справи закінчується 13.10.2014р., з урахуванням ухвали суду від 21.08.2014р. (а.с.45). Суд дослідив матеріали справи, заслухав пояснення прокурора, який повністю підтримав заявлений та просив суд його задовольнити.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення прокурора, суд дійшов висновку про законність та обґрунтованість позовних вимог та задовольнив позовні вимоги у повному обсязі, виходячи з наступного.

Згідно із ст.121 Конституції України прокуратура становить єдину систему, на яку покладено, як одну з основних, функцію представництва інтересів держави в суді, у випадках передбачених законом.

Прокуратурою Херсонської області проведено перевірку у відділі Держземагентства у Скадовському районі, Скадовській районній державній адміністрації з питань законності надання земельних ділянок Тарасівській, Володимирівській, Красненській сільським радам.

Встановлено, що пунктами 5, 5.1 розпорядження Скадовської районної державної адміністрації №49 від 30.01.2014 затверджено Красненській сільській раді проект землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки, розташованої на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) для розміщення кладовища (категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - пасовища) та передано її для розміщення кладовища.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об'єкта нерухомого майна від 07.05.2014 реєстраційною службою Скадовського районного управління юстиції Херсонської області 28.03.2014 зареєстровано право власності Скадовської районної державної адміністрації на вищезазначену земельну ділянку з цільовим призначенням - для іншого історико-культурного призначення.

Підставою для виникнення права власності Скадовської районної державної адміністрації на вищезазначену земельну ділянку є Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності в зв'язку з їх розмежуванням» від 14.05.2013 №233-УІІ.

Разом з тим, відведення у користування земельної ділянки та реєстрацію права власності на неї здійснено з порушення вимог земельного законодавства.

Так, за інформацією відділу Держземагентства у Скадовському районі дана земельна ділянка належить до земель колективної власності, а саме до земель КСП «Комсомольське» відповідно до державного акту на право колективної власності на землю серії ХС номер XVI -5-1, виданого Красненською сільською радою 05.09.1996. Земельну ділянку надано для сільськогосподарського використання.

Згідно з частинами 1, 3 ст.22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, у тому числі, сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до ч. 1 ст.28 ЗК України сільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, крім державних і комунальних, землі сільськогосподарського призначення можуть належати на праві власності.

Згідно з ч. І, ст.84, ч.5 ст.116 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користуванні рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Частиною 3 ст.122 ЗК України передбачено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, мі районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для ведення водного господарства, будівництва об'єктів, пов'язаних обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладі культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті, індивідуального дачного будівництва.

Відповідно до ст.ст. З, 5, 13 Закону України «Про порядок виділення внатурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)) місцеві районні державні адміністрації із земель колективної власності мають право лише виділяти земельні ділянки у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) або надавати в оренду нерозподілені (не витребувані) земельні ділянки для використання за цільовим призначенням.

Рішення про вилучення спірної земельної ділянки із колективної власності КСП «Комсомольське» (припинення права власності) та переведення її до земель державної чи комунальної власності не приймалось. Суд зазначає, що відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Таким чином, Скадовською районною державною адміністрацією з перевищенням повноважень, визначених ст.122 ЗК України та ст.ст. З, 5, 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», прийнято розпорядження №49 від 30.01.2014 про надання Красненській сільській раді у постійне користування земельної ділянки, розташованої на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) для розміщення кладовища (категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - пасовища).

Крім того, відповідно до частин 2, 5 ст.84 ЗК України право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. Держава набуває права власності на землю у разі відчуження земельних ділянок у власників з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб, придбання за договорами купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами, прийняття спадщини, передачі у власність державі земельних ділянок комунальної власності територіальними громадами, конфіскації земельної ділянки.

У порушення вимог ст.84 ЗК України, ст.19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», за відсутності підстав для реєстрації права власності на земельну ділянку реєстраційною службою Скадовського районного управління юстиції Херсонської області 28.03.2014 зареєстровано право державної власності на Скадовську районну державну адміністрацію.

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності в зв'язку з їх розмежуванням» від 14.05.2013 №233-УН не може бути підставою виникнення права власності Скадовської районної державної адміністрації на спірну земельну ділянку, оскільки він регулює порядок державної реєстрації речових прав на земельні ділянки саме державної та комунальної власності, а ця земельна ділянка належить до земель колективної власності.

Крім того, відповідно до ч. І ст.20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

У порушення вимог ч. І ст.20 ЗК України відділом Держземагентства у Скадовському районі надано витяг з Державного земельного кадастру про спірну земельну ділянку, у якому зазначено про її віднесення до земель історико-культурного призначення.

Разом з тим, пунктами 5, 5.1 розпорядження Скадовської районної державної адміністрації № 49 від 30.01.2014 затверджено Красненській сільській раді проект землеустрою щодо відведення у постійне користування спірної земельної ділянки та віднесено її до земель сільськогосподарського призначення. Проект землеустрою щодо зміни цільового призначення даної земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення на землі історико-культурного призначення не затверджувався.

Так само, у порушення вимог ч. 1 ст.20 ЗК України реєстраційною службою Скадовського районного управління юстиції Херсонської області 28.03.2014 безпідставно зареєстровано право власності на спірну земельну ділянку за Скадовською районною державною адміністрацією із зазначенням її цільового призначення - «для іншого історико-культурного призначення».

Таким чином, надання спірної земельної ділянки у постійне користування Красненській сільській раді для розміщення кладовища здійснено Скадовською районною державною адміністрацією у порушення вимог ст.ст.84,122 ЗК України та ст.ст. З, 5, 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)». Реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку за Скадовською районною державною адміністрацією з цільовим призначенням - «землі іншого історико-культурного призначення» здійснено у порушення вимог ст.ст. 20, 84 ЗК України, ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку за Скадовською районною державною адміністрацією здійснено разом із реєстрацією похідного речового права на неї, а саме права постійного користування за Красненською сільською радою у порядку, передбаченому частинами 3,5 ст.4-1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та пунктом 44 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №868 від 17.10.2013.

Разом з тим, державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за Скадовською районною державною адміністрацією та право постійного користування нею за Красненською сільською радою здійснено з порушенням вищевказаних норм законодавства оскільки дана ділянка не відноситься до земель державної власності.

Згідно із ст.26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 №3-рн/99 прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує у позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави, або в чому існує загроза інтересам держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує на орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до чч.1,3 ст.16, ч. І ст.20, ч. І ст.21 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Право на захист особа здійснює на свій розсуд. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 3 ст.152 Земельного кодексу України передбачено, що одним із способів захисту прав на земельні ділянки є визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно із ст.170 ЦК України держава набуває і здійснює цивільні права та обов'язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом.

Частинами 3 та 6 статті 36-1 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що підставою представництва прокурором у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави чи громадянина, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частинами 1,2 ст.29 ГПК України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до ст.5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» та Положення про Держсільгоспінспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 №459/2011, Державна інспекція сільського господарства України є центральним органом виконавчої влади, до повноважень якої згідно зі ст.6 цього Закону належить здійснення контролю за додержанням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Оскільки органи Державної інспекції сільського господарства України не наділені повноваженнями щодо звернення з позовами до суду, з даним позовом звертається прокурор, який набуває статусу позивача.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу.

Оскільки при відведенні у користування земельної ділянки та реєстрації права власності на неї порушено вимоги законодавства щодо розпорядження землями колективної власності та встановлення цільового призначення земельних ділянок, то наведене вказує на наявність, визначених ч. 2 ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", підстав для представництва прокурором у даній справі інтересів держави.

Спірні правовідносини сторін регулюються ст.ст.17,18,19,22,30,84,116,122,140 141 Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації".

Так, ст.13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" встановлено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань, в тому числі, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Відповідно до ст.17 Земельного кодексу України, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; є) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно із приписами частини 3 статті 122 Земельного кодексу України (в редакції від 12.05.2004 року, районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах „сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо з урахуванням вимог частини шостої цієї статті, крім випадків, визначених частиною сьомою.

Відповідно до статті 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції від 12.05.2004 року), до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель. переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій відповідно до закону.

Відповідно до статті 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове при значення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самовряду вання про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність скла дається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

До земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються Чорноморським фло том Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні ор ганів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об'єктів у комунальну власність.

До земель комунальної власності, які не можуть передаватися у державну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об'єктів у державну власність.

Відповідно до ст. 140 ЗК України підставами припинення права власності на земельну ділянку є:

а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку;

б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця;

в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника;

г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора;

ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб;

д) конфіскація за рішенням суду;

є) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Жодної із зазначених підстав не існувало для припинення права власності на підставі державного акту на право колективної власності КСП «Комсомольське» на землю серії ХС номер XVI -5 -1, виданого Красненською сільською радою 05.09.1996 року.

Відсутність у Земельному кодексі України та у Конституції України такого виду власності як колективна не тягне за собою автоматичної втрати чинності державного акту на право колективної власності КСП «Комсомольське» на землю серії ХС номер XVI -5 -1, виданого Красненською сільською радою 05.09.1996 року, оскільки

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До відзиву на позовну заяву Скадовська РДА додала копію ухвали господарського суду Херсонської області у справі № 6/118-Б від 08 грудня 2005р. (а.с.37) про банкрутство сільського господарського товариства з обмеженою відповідальністю «Комсомольське, код ЄДРПОУ 00856698» (правонаступник КСП Комсомольське, с.Красне Скадовського р-ну Херсонської області. З наданої ухвали вбачається, що суд, затверджуючи ліквідаційний баланс банкрута СТОВ "Комсомольське", прийняв рішення (п.2 ухвали) про ліквідацію даного підприємства та виключення його з Єдиного державного реєстру юридичних осіб.

Проте ця обставина, відповідно до ст. 140 Земельного кодексу України не є підставою припинення права власності на земельну ділянку і не має наслідком автоматичне припинення права власності.

Відповідно до п.4 ст. 44 Закону України « Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (у редакції Закону № 2343-Х!! від 14 травня 1992р.) у разі ліквідації сільськогосподарського підприємства у зв'язку з визнанням його банкрутом, рішення щодо земельних ділянок, які перебувають у його власності чи користуванні, приймаються відповідно до Земельного України.

На підставі Державного акту на право колективної власності на землю, виданого КСП "Комсомольське", у тому числі під господарськими будівлями, спорудами, та іншим колективним майном, все зазначене майно передано у колективну власність громадян (членів КСП та їх пенсіонерів і ін..), згідно Проектів землеустрою щодо роздержавлення земель колективних сільськогосподарських підприємств, які затверджувалися відповідними районними Радами.

Відповідно до порядку розпаювання, землі колективної власності (сільськогосподарські угіддя, рілля, сади, і ін.) мають бути розпайовані і передані у власність громадян, членів КСП та їх пенсіонерів.

Згідно з частиною першою статті 23 ЗУ « Про колективне сільськогосподарське підприємство» майно у підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам, тобто співвласниками земельних ділянок господарських дворів і інших не розпайованих земель являлись і є на даний час, всі члени КСП та їх правонаступники (спадкоємці).

На підставі викладеного суд дійшов висновку, що Скадовська районна державна адміністрація, приймаючи пункти 5 та Розпорядження № 49 від 30.01.2014р. про затвердження Красненській сільській раді проект землеустрою та передачу у постійне користування земельної ділянки, розташованої на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) для розміщення кладовища (категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - пасовища), діяла в порушення встановленого законом порядку припинення права власності на спірну земельну ділянку інших осіб та порядку зміни категорії земельної ділянки.

Відповідно до ст. 84 ГПК України. якщо у справі беруть участь кілька позивачів або відповідачів, у рішенні вказується, як вирішено спір щодо кожного з них. Приймаючи до уваги те, що предметом позову у даній справі є визнання недійсним розпорядження органу влади та скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, суд вважає законним задовольнити позов стосовно відповідача-1 та відповідача-3, відповідача-2 та відповідача-4 від відповідальності у даному спорі звільнити.

Судові витрати відносяться на відповідача - 1 та відповідача-2 порівну.

Керуючись ст.ст. 13,14,19 Конституції України, ст.ст.17,18,19,22,30,84,116,122,140 141 Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст.ст. 44-49, 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2.Визнати незаконним (недійсним) пункти 5, 5.1 розпорядження Скадовської районної державної адміністрації №49 від 30.01.2014, яким затверджено Красненській сільській раді проект землеустрою та передано у постійне користування земельну ділянку, розташовану на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) для розміщення кладовища (категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - пасовища).

3.3обовязати реєстраційну службу Скадовського районного управління юстиції Херсонської області скасувати державну реєстрацію права власності Скадовської районної державної адміністрації на земельну ділянку, розташовану на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) із цільовим призначенням - «для іншого історико-культурного призначення».

4.Зобов'язати реєстраційну службу Скадовського районного управління юстиції Херсонської області скасувати державну реєстрацію права постійного користування Красненської сільської ради на земельну ділянку, розташовану на території Красненської сільської ради, площею 4,00 га (кадастровий номер 6524781000:02:001:0114) для розміщення кладовища (категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - пасовища).

5.Стягнути з Скадовської районної державної адміністрації ( 75700, м.Скадовськ, Херсонської області, вул. Володарського, 34, код ЄДРПОУ 04060134) в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, призначення платежу - судовий збір, код 03500045, судовий збір у розмірі 1218 (Одна тисяча двісті вісімнадцять) грн.

6.Стягнути з Красненської сільської ради (75720, Херсонська область, Садовський район, с. Красне, вул.К.Маркса, 3) в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, призначення платежу - судовий збір, код 03500045, судовий збір у розмірі 1218 (Одна тисяча двісті вісімнадцять) грн.

Накази видати після набрання цим рішенням законної сили.

Повний текст рішення виготовлено

та підписано 15.10.2014р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення09.10.2014
Оприлюднено17.10.2014
Номер документу40897863
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1122/14

Рішення від 09.10.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні