Постанова
від 20.10.2014 по справі 908/2298/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" жовтня 2014 р. Справа № 908/2298/14

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Шепітько І.І., суддя Івакіна В.О., суддя Медуниця О.Є.

при секретарі Деппа-Крівіч А.О.

за участю представників:

позивача - Лисенко Є.А. за дорученням № 01/02-17/02186 від 23.07.2014 року

відповідача - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх. № 2660 З/1-32) на рішення господарського суду Запорізької області від 05 серпня 2014 року у справі

за позовом Запорізької міської ради, м.Запоріжжя

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс-Інвест», м. Запоріжжя

про внесення змін до п.5 та п.9 Договору оренди земельної ділянки від 07.10.2005 року

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Запорізької області від 05 серпня 2014 року (суддя Гончаренко С.А.) позов задоволено. Змінено п. 5 Договору оренди землі від 08 жовтня 2005 року за № 040526100717, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс-Інвест», щодо земельної ділянки площею 0,1965 га, яка знаходиться по вул. Гребельна - вул. Рельєфна в м. Запоріжжі, для розташування автозаправної станції, виклавши його в такій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2354246 грн. 85 коп. (два мільйони триста п'ятдесят чотири тисячі двісті сорок шість гривень 85 коп.) в цінах 2013 року»; Змінено п. 9 Договору оренди землі від 08 жовтня 2005 року за № 040526100717, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс-Інвест», щодо земельної ділянки площею 0,1965 га, яка знаходиться по вул. Гребельна - вул. Рельєфна в м. Запоріжжі, для розташування автозаправної станції, виклавши його в такій редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 141254 грн. 81 коп. (сто сорок одна тисяча двісті п'ятдесят чотири гривні 81 коп.), що складає 6 % нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року». Стягнуто з ТОВ «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс-Інвест» на користь Запорізької міської ради 1218,00 грн. судового збору (а.с.49-51).

Відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення господарського суду Запорізької області від 05 серпня 2014 року скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити. Вказує на те, що відповідно до ст. 288.1 Податкового кодексу України наявність Договору та його умови є виключною обставиною для нарахування орендної плати, а визначена Рішенням Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 року нормативна грошова оцінка землі та відповідно до неї орендна плата визначені у завищеному розмірі. Також вказує на те, що пропозиція позивача щодо укладення Додаткових угод до договору оренди на адресу відповідача надходила з запізненням (а.с.61-65).

Керуючись ст.1 Закону України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції» від 12.08.2014 року та Розпорядженням голови Вищого господарського суду України №28-р від 02.09.2014 року розгляд господарських справ, які підлягають перегляду в апеляційному порядку Донецьким апеляційним господарським судом здійснюється Харківським апеляційним господарським судом.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу зазначив, що оскаржене рішення ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності і прийнято з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги позбавлені будь-якого фактичного та правового обґрунтування. Вказує на те, що нормами чинного законодавства та Договором передбачено можливість зміни умов договору у випадках передбачених законом. Зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для перегляду умов Договору оренди земельної ділянки. На цій підставі просить рішення господарського суду Запорізької області від 05 серпня 2014 року залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення (а.с.73-76).

Відповідач у судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином про що в матеріалах справи є зворотнє повідомлення про вручення ухвали суду (а.с.71).

Приймаючи до уваги належне повідомлення відповідача про час та місце проведення судового засідання, колегія суддів вважає можливим розглядати апеляційну скаргу у справі відповідно до ст.75 ГПК України без участі представника відповідача за наявними в матеріалах справи документами.

Розглянувши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин та докази на їх підтвердження, юридичну оцінку, правильність застосування господарським судом Харківської області норм матеріального та процесуального права та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України, заслухавши пояснення представників сторін, колегія суддів встановила наступне.

Як встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи, 07 жовтня 2005 року між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс-Інвест» (орендар) укладений Договір оренди землі, який зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що 08.11.2005 року у державному реєстрі земель вчинено запис № 040526100717 (а.с.12-16).

Відповідно до п.1 Договору орендодавець на підставі рішення двадцять другої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 37/285 від 01.08.2005 року надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер: 2310100000:04:025:0226) для розташування автомобільної заправної станції, загальною площею 0,1965 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гребельна - вул. Рельєфна.

Відповідно до п.п.2,3 Договору в оренду надається земельна ділянка загальною площею 0,1965 га, на якій відсутні об'єкти нерухомого майна та інші об'єкти інфраструктури

Пунктом 5 Договору -передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1002837 грн. 75 коп. (в цінах 2005 року).

Відповідно до п. п. 9, 10 Договору оренди, орендна плата за землю вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 2005,68 грн. на протязі строку будівництва об'єкта та в розмірі 10028,38 грн. з дня введення об'єкту до експлуатації за загальну площу земельної ділянки за календарний рік в цінах 2005 року. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Згідно з п. 32 Договору зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору спір розглядається у судовому порядку.

З Рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 року вбачається, що затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ «Діпромісто», затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 року та впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 року (а.с.23).

Рішенням Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 року на підставі Закону України «Про оренду землі» в інтересах територіальної громади міста та з метою збільшення міського бюджету затверджені розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального використання у м. Запоріжжя (а.с. 25).

З матеріалів справи також вбачається, що 26.06.2012 року Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 року №16 », яке оприлюднене 24.07.2012 року в газеті «Запорізька січ» та набрало чинності 01.01.2013 року (а.с. 26).

Рішенням № 37 встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати земельної ділянки для розташування автозаправних станцій використовується коефіцієнт 6, зазначений розмір орендної плати дорівнює шестикратному розміру земельного податку, зо також становить 6% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з ч.5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

У ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

У п. 2 ст. 20, п. З ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" зазначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

З Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданого Головним управлінням Держземагентства у Запорізькій області від 15.03.2013 року № 09-05-10/1261 вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:025:0226, загальною площею 0,1965 га, яка знаходиться по вул. Гребельна - вул. Рельєфна в м. Запоріжжі, складає 2354246,85 грн. (а.с.27).

Пунктом 5 Договору було передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1002837, 75 грн. (в цінах 2005 року).

Наведене свідчить про те, що розмір орендної плати за користування земельною ділянкою збільшився.

Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до п. 1 ст. 73 Закону України № 280/97-ВР від 21.05.1997 р. "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно із ст. 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

У ст. 648 Цивільного кодексу України зазначено, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 1 січня 2011 року (від 2 грудня 2010 року за №2755-VІ), Закон України "Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 1 січня 2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.

Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; - для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Ст. 289 Податкового кодексу України передбачає, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно із ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органам.

Наведене свідчить про те, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України у справі №53/245-10 від 06.04.2013 року.

Положеннями ч.1 ст.651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

З матеріалів справи також вбачається, що у зв'язку зі зміною наведеними вище рішеннями базової вартості 1 кв.м. земель міста Запоріжжя та запровадженням нового порядку визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками, з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативно-грошової оцінки земель, з метою досягнення взаємної згоди Запорізькою міською радою направлено на адресу відповідача пропозицію від 26.03.2013р. за вих. № 01/02-32/00856 про внесення змін до Договору оренди (а.с.19-21).

Додатком до вказаної пропозиції позивач надав розрахунок орендної плати за земельну ділянку та Додатковий Договір до договору оренди від 08 листопада 2005 року № 040526100717 у двох примірниках.

З копії поштового повідомлення вбачається, що відповідач отримав дану пропозицію 01.04.2013 року (а.с.22).

Колегія суддів ставиться критично до посилань відповідача на те, що пропозиція позивача щодо укладення Додаткових угод до договору оренди на адресу відповідача надійшла з запізненням, оскільки Вищий господарський суд України у Постанові Пленуму №6 від 17 травня 2011 року «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» зазначає, що надсилання відповідачеві пропозиції щодо внесення змін до Договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог ч.2 ст. 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов Договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Відповідно до ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку.

Приймаючи до уваги, що сторони не дійшли згоди щодо зміни умов Договору оренди землі від 08 жовтня 2005 року за № 040526100717, колегія суддів вважає, що господарський суд Запорізької області дійшов обгрунтованого висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Таким чином, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення в рішенні місцевого господарського суду, колегія суддів дійшла висновків про те, що місцевий господарський суд розглянув всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності, належним чином проаналізував правовідносини, що виникли між сторонами, та вірно застосував норми матеріального та процесуального права.

Доводи апелянта про порушення і неправильне застосування господарським судом норм матеріального права при прийнятті оскаржуваного рішення не знайшли свого підтвердження.

На підставі наведеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що прийняте господарським судом рішення відповідає статтям 43, 85 Господарського процесуального кодексу України, вимогам щодо законності та обґрунтованості, підстав для його скасування з мотивів, наведених в апеляційній скарзі не вбачається.

За таких обставин колегія суддів вважає, що твердження відповідача, викладені ним в апеляційній скарзі, є необґрунтованими. Господарським судом першої інстанції правильно оцінені обставини справи, у зв'язку з чим підстав для скасування рішення та задоволення апеляційної скарги колегія суддів не вбачає.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 99, 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 05 серпня 2014 року у справі № 908/2298/14 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Постанову складено 20.10.2014 року.

Головуючий суддя Шепітько І.І.

Суддя Івакіна В.О.

Суддя Медуниця О.Є.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.10.2014
Оприлюднено24.10.2014
Номер документу41001962
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2298/14

Постанова від 20.10.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шепітько І.І.

Ухвала від 15.09.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шепітько І.І.

Рішення від 05.08.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гончаренко С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні