ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
тел. /0552/ 49-31-78
Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2014 р. Справа № 923/1267/14
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д. при секретарі Рубанику О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Осокорівська сільська рада, ідентифікаційний код 26283395, вул. Леніна, 4, с. Осокорівка Нововоронцовського району Херсонської області,
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
за участю представників сторін:
прокурор відділу прокуратури м. Херсона Марченко Г.С., посвідчення № 019645 від 13.08.2013 р.;
представники сторін та третьої особи - не прибули,
в с т а н о в и в:
Прокурором Нововоронцовського району Херсонської області в інтересах держави в особі Нововоронцовської районної державної адміністрації (позивач) подано позовну заяву до Приватного науково-дослідного господарства "Україна" (відповідач, ПНДГ "Україна"), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Осокорівська сільська рада, с. Осокорівка Нововоронцовського району Херсонської області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Ухвалою від 27.08.2014 р. господарський суд прийняв позовну заяву та порушив провадження у справі. Розгляд справи неодноразово відкладався у зв'язку з нез'явленням учасників процесу, ненаданням відповідачем відзиву на позов та витребуваних судом відомостей.
Відповідно до позовної заяви прокурор просить внести зміни до договору оренди землі від 20.04.2011 року, укладеного між Нововоронцовською районною державною адміністрацією та Приватним науково-дослідним господарством "Україна", зареєстрованого у Новоронцовському районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, запис від 29.06.2011 р. за № 65241000400374, виклавши пункт 9 та п. 11 договору в наступній редакції: пункт 9 «Орендна плата вноситься орендарем із розрахунку 694,53 гривень за 1 гектар орендованої земельної ділянки на рік»; пункт 11 «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 2893,88 грн. (дві тисячі вісімсот дев'яносто три гривень 88 копійок) шляхом щомісячного внесення коштів на рахунок орендодавця.» Вимоги прокурора мотивуються посиланням на норми Податкового кодексу України, яким визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі. Прокурор вважає, що за земельні ділянки державної та комунальної власності розмір орендної плати визначено на законодавчому рівні, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати за договором, оскільки її розмір за договором не відповідає вимогам чинного законодавства. Розрахунки сум орендної плати прокурор підтверджує відомостями з нормативної грошової оцінки, що виконана відділом Держземагентства відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2011 № 1185 «Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», яка набрала чинності з 01.01.2012, в якій зазначено, що нормативна грошова оцінка 1 га ріллі по Херсонській області станом на 01.01.2012, з урахуванням коефіцієнту індексації 3,2 та коефіцієнту 1,756 складає 23151,10 грн.
В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.
Позивач Нововоронцовська районна державна адміністрація заявила клопотання про розгляд справи без участі свого представника, мовчазно підтримавши позовні вимоги.
Третя особа Осокорівська сільська рада також заявила клопотання про розгляд справи без її представника, проти задоволення позову не заперечує.
Відповідач був належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, не скористався правом участі представника в судовому засіданні, заперечень стосовно позовних вимог не заявив.
Заслухавши прокурора, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає наявних у справі матеріалів достатніми для винесення рішення у справі, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно розпорядження Нововоронцовської райдержадміністрації від 12.04.2011 року № 114 відповідачеві ПНДГ «Україна» було надано в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 52,01 га із земель запасу на території Осокорівської сільської ради.
Між позивачем і відповідачем укладено договір оренди від 20.04.2011 року (а.с. 19), який зареєстровано у Новоронцовському районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, запис від 29.06.2011 р. за № 65241000400374.
Відповідно до п. 2 договору склад угідь орендованої земельної ділянки загальною площею 52,01 га такий: сільськогосподарські землі - 50,0 га, в т.ч. рілля -35,66 га, пасовища - 14,34 га; інші угіддя - 2,01 га.
Відповідно до п. 5 договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земель не здійснювалася (не визначалася).
Відповідно до п. 9 та п. 11 договору орендна плата в сумі 11025,00 грн. має вноситися на рахунок Осокорівської сільської ради щомісячно в сумі 918,75 грн.
У відповідності з Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27 березня 2014 року № 1166-VII до Податкового кодексу України внесено зміни, відповідно до яких підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 викладено в новій редакції. Згідно ст. 288.5. Податкового кодексу розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу (п. 288.5.1.) не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Як вбачається з листа Відділу Держземагентства у Новоронцовському районі Херсонської області від 05.05.2014 р. №1273/1-18 (а.с. 18) відповідачеві було запропоновано внести відповідні зміни до договору оренди землі у зв'язку із змінами законодавства, що регулює питання орендної плати.
Відповідачем відповіді на пропозицію не надсилалось, тому Відділом Держземагентства у Новоронцовському районі Херсонської області надіслано листа від 08.08.2014р. на адресу відповідача та прокурора для вжиття відповідних заходів із захисту інтересів держави.
Досліджуючи питання підстав позову суд зазначає, що відповідно до «Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213 нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території. Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки.
Відповідно до відомостей, наданих територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки (Відділ Держземагентства у Новоронцовському районі Херсонської області) нормативна грошова оцінка одного гектара ріллі на території Херсонської області здійснена відповідно до Методики та на 2014 рік становить 23151,1грн. (а.с.15-16).
Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 року № 1166-VII встановлено правове регулювання умов договору оренди землі державної власності, яке відрізняється від змісту ст. 21 Закону України «Про оренду землі» стосовно визначення розміру орендної плати - орендна плата за землю - це платіж, мінімальний розмір якого встановлено Податковим кодексом України і залежить від нормативної грошової оцінки землі. До правовідносин стосовно розміру орендної плати за землю, таким чином, має застосовуватися норма Податкового кодексу України.
Отже, чинною нормою Закону встановлено мінімальний розмір орендної плати для орендарів усіх категорій земель державної власності. Відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі» та ст. 638 ЦК України розмір орендної плати є істотною умовою договору, яка визначена законом та є необхідною для договорів даного виду. Зазначена умова повинна бути внесена до договору не залежно від волі сторін договору. Зволікання із внесенням змін до договору завдає шкоди інтересам держави, не сприяє досягненню проголошеної законодавцем мети - запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні.
Тому, прокурор правомірно заявив цей позов. За таких обставин загальний принцип укладання договору (змін до договору) шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною, а також принцип взаємної згоди, передбачений ст. 30 Закону України "Про оренду землі" не застосовуються.
Суд зазначає, що згідно з розрахунком, здійсненим Відділом Держземагентства у Новоронцовському районі Херсонської області нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Херсонській області складає 694,53 гривні за один гектар на рік з 01.04.2014 року (23151,1 грн. (нормативна грошова оцінка ріллі по Херсонській області станом на 2014 рік з урахуванням коефіцієнту індексації 3,2 та коефіцієнту 1,756) х 3% = 694,53 грн/рік.)
Оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 52,01 га, що є предметом договору оренди, не проведена, але існує загальна нормативна грошова оцінка земель території Херсонської області, частиною якої є орендована земельна ділянка, суд вважає правомірною вимогу прокурора про застосування цієї нормативної оцінки для розрахунку мінімального розміру орендної плати за договором між сторонами.
За таких обставин суд погоджується з доводами прокурора, що для виконання приписів п. 288.5.1. ст. 288 Податкового кодексу слід застосувати для відповідача встановлений на території Херсонської області річний розмір орендної плати за 1 га земель сільськогосподарського призначення в сумі 694,53 грн.
При цьому суд зауважує, що орендна плата нараховується за оренду земель лише сільськогосподарського призначення - 50,0 га. В той же час, 2,01 га, що орендуються відповідачем - відкриті землі (яри), що входять до складу орендованого контуру, але не використовуються для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Зазначені категорії земель не мають нормативної грошової оцінки, отже на них орендна плата не нараховується. Розмір орендної плати за 50,0 га (площа земель сільськогосподарського призначення) має складати 34726,5 грн./рік (50,0 га х 694,53 грн. = 34726,5 грн./рік).
Згідно із ст. 287.3 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцем знаходження земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Щомісячний платіж має становити 2893,88 грн. за 1 місяць (34726,5 грн. : 12 місяців = 2893,88 грн./місяць).
Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2013 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" при вирішенні спорів про внесення змін до договору зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі". Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати (пункт 13 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, встановлення уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування нових тарифів, ставок орендної плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
За таких обставин вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки є цілком обґрунтованими і підлягають задоволенню.
При цьому, згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Судові витрати відповідно до ст. 49 ГПК України відносяться на відповідача.
Керуючись ст. ст. 44, 49, 80, 82-85 ГПК України, суд, -
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 20.04.2011 року, укладеного між Нововоронцовською районною державною адміністрацією та Приватного науково-дослідного господарства "Україна", ідентифікаційний код 24749441, який зареєстровано у Новоронцовському районному відділі Держкомзему, запис у Державному реєстрі земель від 29.06.2011 р. за № 65241000400374, виклавши пункт 9 та п. 11 договору в наступній редакції:
« 9. Орендна плата вноситься орендарем із розрахунку 694,53 гривень (шістсот дев'яносто чотири гривень 53 копійок) за один гектар орендованої земельної ділянки на рік за 50,0 га земель сільськогосподарського призначення.»
« 11. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 2893,88 грн. (дві тисячі вісімсот дев'яносто три гривень 88 копійок) шляхом щомісячного перерахування коштів на рахунок орендодавця.»
3. Стягнути з Приватного науково-дослідного господарства "Україна", ідентифікаційний код 24749441, вул. Шевченко, 16, с. Осокорівка Нововоронцовського району Херсонської області в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, призначення платежу - судовий збір, код 03500045 - 1218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень 00 копійок) судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення складено та підписано 21.10.2014 р.
Суддя П.Д. Пригуза
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2014 |
Оприлюднено | 27.10.2014 |
Номер документу | 41028296 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пригуза П.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні