Рішення
від 22.10.2014 по справі 908/2806/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 2/59/14

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.10.2014 Справа № 908/2806/14

Суддя Мойсеєнко Т.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Запорізької міської ради, м. Запоріжжя,

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "АНТІК", м. Запоріжжя,

про внесення змін до договору оренди землі

за участю представників сторін:

від позивача - Шеремет З.В. (довіреність № 01/02-17/02188 від 23.07.2014р.); Лисенко Є.А. (довіреність № 01/02-17/02186 від 23.07.2014 р.);

від відповідача - не з'явився.

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду Запорізької області звернулась Запорізька міська рада з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АНТІК" про внесення змін до договору оренди землі від 16.12.2004 р. за № 040426100147, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "АНТІК" щодо земельної ділянки площею 0,1409 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Луначарського, буд. 1, для розташування молодіжного кафе, виклавши пункти 5 та 9 договору в такій редакції:

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1135048 грн. 13 коп. (один мільйон сто тридцять п'ять тисяч сорок вісім грн. 13 коп.) в цінах 2013 року."

"9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 34051 грн. 44 коп. (тридцять чотири тисячі п'ятдесят одна грн. 44 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року".

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки змінилась і відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки землі станом на 09.04.2013 р. складає 1135048 грн. 13 коп. Рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя" встановлено, що для земельних ділянок м. Запоріжжя (крім тих категорій земель, які зазначені в пунктах 2-11 додатку до рішення № 37) застосовується коефіцієнт 3, згідно з яким встановлюється розмір орендної плати. Отже, розмір орендної плати за орендовану відповідачем земельну ділянку дорівнює трикратному розміру земельного податку, що також становить 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Позов заявлено на підставі ст. ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. ст. 274, 288.1, 288.5 Податкового кодексу України, ст.ст.18, 20 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 21, 20 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 10, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 08.08.2014 р. порушено провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 2/59/14 та призначено розгляд справи на 28.08.2014 р.

Ухвалою від 28.08.2014р. розгляд справи відкладено на 23.09.2014р. у зв'язку з неявкою представника відповідача та невиконанням відповідачем вимог суду.

В судовому засіданні 23.09.2014р. були присутні представники сторін, за їх заявою фіксація судового процесу технічними засобами не здійснювалася.

Представник відповідача в судовому засіданні 23.09.2014р. подав клопотання про продовження строку розгляду справи на 15 днів для надання додаткових доказів. Представник позивача проти заявленого клопотання не заперечив.

Розглянувши заявлене клопотання, суд виніс ухвалу від 23.09.2014 р. про продовження розгляду справи на 15 днів до 22.10.2014 р. та відклав розгляд справи на 14.10.2014 р.

В судовому засіданні 14.10.2014 р. оголошувалася перерва до 22.10.2014 р.

В судовому засіданні 22.10.2014р. були присутні лише представники позивача, за їх заявою фіксація судового процесу технічними засобами не здійснювалася.

Представники позивача в судовому засіданні 22.10.2014р. підтримали заявлені позовні вимоги.

Крім того, 09.10.2014 р. від позивача до суду надійшла заява про виправлення описки, допущеної в ухвалі господарського суду Запорізької області від 23.09.2014 р. в даній справі при зазначенні номеру реєстрації договору оренди землі у Державному реєстрі земель.

Суд розглянув дану заяву і встановив, що в першому абзаці описової частини ухвал господарського суду Запорізької області від 28.08.2014р. та від 23.09.2014 р. в даній справі допущено описку при зазначенні номеру реєстрації договору оренди землі у Державному реєстрі земель, а саме: помилково зазначено номер 0404261001474 замість вірного - 040426100147.

Згідно з ч. 1 ст. 89 ГПК України суддя за заявою сторони чи державного виконавця роз'яснює рішення, ухвалу, не змінюючи при цьому їх змісту, а також за заявою сторони або за своєю ініціативою виправляє допущені в рішенні, ухвалі описки чи арифметичні помилки, не зачіпаючи суті рішення.

Враховуючи викладене, суд ухвалив виправити допущену описку.

Відповідач в судове засідання 22.10.2014р. уповноваженого представника не направив, причин неявки не повідомив, відзиву на позов не надав.

Статтею 75 ГПК України передбачено, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

Суд зазначає, що відповідач був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи та не був позбавлений можливості подати заперечення на позов і докази у їх обґрунтування.

22.10.2014 р. є останнім днем строку розгляду справи, який вже був продовжений судом, тому можливості відкласти розгляд справи суд не має.

Враховуючи викладене, суд розглядає справу за наявними у ній матеріалами за відсутності представника відповідача.

В судовому засіданні 22.10.2014 р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлено наступне.

Запорізькою міською радою (орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Антік" (орендар, відповідач) укладено договір оренди землі, зареєстрований у Державному реєстрі земель 16.12.2004 р. за № 040426100147.

Відповідно до умов пунктів 1, 2, 3 цього договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування вільну від забудови земельну ділянку загальною площею 0,1409 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Луначарського, 1, для розташування молодіжного кафе.

16.12.2004 р. земельну ділянку передано відповідачу за актом прийому-передачі.

В п. 5 договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 338765 грн. 87 коп. (в цінах 2004 року).

Згідно з пунктами 9, 10, 11 договору орендна плата вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі та в розмірі 677 грн. 59 коп. (шістсот сімдесят сім грн. 59 коп.) на протязі строку будівництва об'єкта, в розмірі 3387 грн. 66 коп. (три тисячі триста вісімдесят сім грн. 66 коп.) з дня введення об'єкту до експлуатації за календарний рік в цінах 2004 року.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Комунарського району 33214812800005 у відділенні Держказначейства в Комунарському районі, МФО 813015, код ЄДРПОУ 25216341, код 13050200.

Договір укладено строком на десять років (п. 8 договору).

Отже, на час розгляду даної справи судом умови договору оренди землі є чинними.

26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", яким затверджено коефіцієнт «К», згідно якого визначається розмір орендної плати, для всіх земельних ділянок, крім інших пунктів, визначених даним рішенням, в розмірі 3.

Цим рішенням встановлено, що розмір орендної плати визначається згідно формули О=П*К*К 1 , де О - розмір орендної плати, П - розмір земельного податку, визначений згідно вимог Податкового кодексу України, К - коефіцієнт, визначений даним рішенням, К 1 - коефіцієнт індексації.

У зв'язку з прийняттям зазначеного рішення Запорізька міська рада звернулась до Товариства з обмеженою відповідальністю "Антік" з пропозицією від 21.11.2013 р. №01/02-21/03745 про внесення змін до договору оренди землі шляхом викладення пункту 9 договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 34051 грн. 44 коп. (тридцять чотири тисячі п'ятдесят одна грн. 44 коп.), що складає трьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року". До пропозиції було додано розрахунок нового розміру орендної плати та проект додаткового договору до договору оренди.

Як вбачається з рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 25.11.2013 р., пропозицію було надіслано на юридичну адресу відповідача: м. Запоріжжя, вул. Малиновського, буд. 32, кв. 18, яка станом на 02.07.2014 р. значиться адресою місцезнаходження відповідача у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Кореспонденція повернулась позивачу за закінченням терміну зберігання.

У зв'язку з цим Запорізька міська рада звернулася до господарського суду з даним позовом, в якому просить внести зміни до пунктів 5 та 9 договору оренди землі.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі", який є спеціальним законом для регулювання спірних правовідносин сторін, передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Частиною 1 статі 2 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Згідно з ч. 1 ст. 87 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

Пунктом 32 договору оренди землі передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Згідно з п. 12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати.

Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати на землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Як визначено у пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).

Виходячи з положень пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яку згідно з пп. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України віднесено до загальнодержавних податків.

Відповідно до пп. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Базою оподаткування згідно з пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

За приписами пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є загальнодержавним податком, мінімальний граничний розмір якого регулюється Податковим кодексом України. Зокрема, розмір річної орендної плати для земельних ділянок несільськогосподарського призначення не може бути меншим 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У той же час, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключеної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.

За приписами ч. ч. 1, 2 ст. 18, ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частинами 1, 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Виходячи з наведених положень законодавства, затвердження нормативної грошової оцінки землі, ставок земельного податку та розміру орендної плати відноситься до виключної компетенції відповідної місцевої ради. При цьому, мінімальний граничний розмір орендної плати залежить від розміру земельного податку, який, у свою чергу, обчислюється від нормативної грошової оцінки землі.

Рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 р. № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Дніпромісто", затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р., значення коефіцієнтів місцерозташування та впливу локальних факторів, а також впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки.

Відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.31), яка є предметом укладеного між сторонами договору оренди землі, станом на 09.04.2013 р. нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки складає 1135048 грн. 13 коп.

Таким чином, розмір земельного податку для орендованої земельної ділянки складає 11350,48 грн. (1% від нормативної грошової оцінки), звідси орендна плата складає 34051,44 грн. = 11350,48 грн. х 3, де 3 - коефіцієнт «К», згідно якого визначається розмір орендної плати відповідно до рішення № 37 "Про внесення змін до рішення Заопрізької міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя".

Згідно з ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 р. № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" не визнавалось недійсними в судовому прядку та є чинним.

Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Отже, запропоновані відповідачу для внесення змін у договір розміри нормативної грошової оцінки землі та орендної плати відповідають вимогам чинного законодавства та рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 р. № 79, від 26.06.2012 р. № 37.

Враховуючи встановлені судом обставини, позовні вимоги про внесення змін у пункти 5 та 9 договору оренди землі щодо нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати підлягають задоволенню у запропонованій позивачем редакції.

Відповідно до 49 ГПК України витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 49, 82-85, 89 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Виправити описку, допущену в першому абзаці описової частини ухвал господарського суду Запорізької області від 28.08.2014р. та від 23.09.2014 р. у справі №908/2806/14 при зазначенні номеру реєстрації договору оренди землі у Державному реєстрі земель, а саме: замість номеру 0404261001474 слід читати 040426100147.

Позов задовольнити.

Змінити п. 5 договору оренди землі від 16.12.2004 р. за № 040426100147, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Антік», щодо земельної ділянки площею 0,1409 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул.Луначарського, буд. 1, для розташування молодіжного кафе, виклавши його в такій редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1135048 грн. 13 коп. (один мільйон сто тридцять п'ять тисяч сорок вісім грн. 13 коп.) в цінах 2013 року».

Змінити п. 9 договору оренди землі від 16.12.2004 р. за № 040426100147, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Антік», щодо земельної ділянки площею 0,1409 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул.Луначарського, буд. 1, для розташування молодіжного кафе, виклавши його в такій редакції:

« 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 34051 грн. 44 коп. (тридцять чотири тисячі п'ятсот одна грн. 44 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року».

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Антік" (вул. Малиновського, буд. 32, кв. 18, м. Запоріжжя, 69104, код ЄДРПОУ 31445054) на користь Запорізької міської ради (пр. Леніна, буд 206, м. Запоріжжя, 69105, код ЄДРПОУ 04053915, отримувач: виконавчий комітет Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 02140892, розрахунковий рахунок 35419001034816 в ГУДКСУ у Запорізькій області, МФО 813015, ОКПО 02140892) витрати зі сплати судового збору в сумі 1218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять грн. 00 коп.).

Видати наказ.

Суддя Т.В.Мойсеєнко

Рішення оформлено та підписано 24.10.2014р.

і набирає законної сили після закінчення

десятиденного строку з дня його підписання.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення22.10.2014
Оприлюднено29.10.2014
Номер документу41048064
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2806/14

Ухвала від 28.08.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мойсеєнко Т.В.

Ухвала від 23.09.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мойсеєнко Т.В.

Рішення від 22.10.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мойсеєнко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні