ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 вересня 2009 р. справа № 2а-5177/09/0870
(10 год. 50 хв.) м. Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого -судді І.В.Батрак,
при секретарі судового засідання О.І.Запара,
за участю представників:
позивача -В.Г.Садовника, Н.В.Ічетовкіної
відповідача -Д.О.Абрамова
розглянув в відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю «Маленький Привіз»
до : Запорізької регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру»
про : визнання недійсним відмови в державній реєстрації Договору оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Маленький привіз»звернулось до суду з адміністративним позовом до Запорізької філії державного підприємства "Центр земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах", про визнання недійсним відмови в державній реєстрації Договору оренди земельної ділянки. В позовній заяві позивач зазначив, що відмова в реєстрації договору оренди здійснена з посиланням на те, що земельна ділянка передається в оренду на підставі рішення Запорізької міської ради без проведення земельних торгів, чим порушений порядок набуття права оренди та діюче земельне законодавство. Позивач вважає, що відмова в реєстрації здійснена з порушенням діючого законодавства, оскільки редакція ст. 124 Земельного Кодексу, на яку посилається відповідач, набула чинності після прийняття рішення про передачу земельної ділянки в оренду.
Позивач у судовому засіданні підтримав свої позовні вимоги та пояснив, що рішенням Запорізької міської ради № 64/11 від 24.12.2008 року про передачу в оренду ТОВ "Маленький привіз" земельної ділянки по вул.Електричній для розташування торгівельного комплексу, вирішено: передати в оренду строком на 5-ть років товариству з обмеженою відповідальністю «Маленький привіз»земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:02:025:0271) по вул.Електричній, для розташування торгівельного комплексу, в межах згідно з планом, за рахунок земель Запорізької ради.
Пунктом 5.1 вищевказаного рішення Товариство з обмеженою відповідальністю «Маленький привіз»зобов'язано після прийняття даного рішення у двомісячний термін укласти договір оренди землі, подати його на державну реєстрацію та одержати в установленому законом порядку.
На виконання рішення Запорізької міської ради від 24.12.2008 року № 64/11, 10 .04.2009р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «Маленький привіз»та Запорізькою міською радою був укладений договір оренди земельної ділянки, який був переданий для реєстрації до Запорізької філії державного підприємства "Центр земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах.
Листом від 17.07.2009 р. № 2505 Запорізька філія державного підприємства "Центр земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" відмовила ТОВ «Маленький привіз»в проведенні державної реєстрації договору оренди від 10.04.2009 р. з посиланням на те, що Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" від 16.09.2008р. №509-УІ було внесено зміни у статтю 124 Земельного Кодексу України, відповідно до якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 Земельного Кодексу України. В наданому договорі вбачається, що земельна ділянка передається на підставі рішення Запорізької міської ради № 64/11 від 24.12.2008 р. без проведення земельних торгів (дія п.2,3 статті 134 Земельного Кодексу України не поширюється на вказану земельну ділянку), чим було порушено порядок набуття права оренди та діюче земельне законодавство.
Відповідач заперечує проти задоволення позову, посилаючись на те, що на час винесення рішення Запорізькою міською радою передача земельних ділянок в оренду без проведення торгів не дозволялась.
Суд, розглянувши та дослідивши матеріли справи, вислухавши думку представників позивача і відповідача, дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних причин:
Згідно рішення Запорізької міської ради № 64/11 від 24.12.2008 року про передачу в оренду ТОВ "Маленький привіз" земельної ділянки по вул.Електричній для розташування торгівельного комплексу, вирішено: передати в оренду строком на 5-ть років товариству з обмеженою відповідальністю «Маленький привіз»земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:02:025:0271) по вул.Електричній, для розташування торгівельного комплексу, в межах згідно з планом, за рахунок земель Запорізької ради. Пунктом 5.1 вищевказаного рішення Товариство з обмеженою відповідальністю «Маленький привіз»зобов'язано після прийняття даного рішення у двомісячний термін укласти договір оренди землі, подати його на державну реєстрацію та одержати в установленому законом порядку.
Згідно вимог ст. 20 Закону України "Про оренду землі" договір оренди підлягає державній реєстрації.
Відповідно до п. 1 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, систему органів державної реєстрації прав складають центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав, створена при ньому державна госпрозрахункова юридична особа з консолідованим балансом (центр державного земельного кадастру) та її відділення на місцях, які є місцевими органами державної реєстрації прав.
Згідно Постанови КМУ від 15 травня 2003 р. N 689 "Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру"(п.2, п.3, п.4) держателем Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно визначено Державний комітет по земельних ресурсах. Встановлено, що реєстрація земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру проводиться шляхом внесення записів до Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно. Адміністратором бази даних державного реєстру земель є Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті по земельних ресурсах.
Відповідно до ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, встановлено, що підставою для державної реєстрації прав, що посвідчують виникнення, перехід, припинення речових прав на нерухоме майно, обмежень цих прав, є: договори про іпотеку, оренду строком більше одного року, інші визначені законом документи щодо речових прав на нерухоме майно.
У відповідності зі ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», визначений вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації прав. У державній реєстрації права може бути відмовлено в разі, якщо: заявлене право не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; нерухоме майно або більша за площею його частина перебуває в іншому реєстраційному (кадастровому) окрузі; із заявою про державну реєстрацію звернулася особа, яка відповідно до цього Закону не може бути суб'єктом права власності на даний об'єкт нерухомого майна або представником такого суб'єкта; подані документи не відповідають вимогам, установленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, або не дають змоги установити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію права власності відповідно до правочину про відчуження нерухомого майна було подано після державної реєстрації обмежень, вчинених щодо цього майна; заявлене право власності або інше речове право вже зареєстроване.
Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень»відмова у державній реєстрації прав з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.
Підстава, зазначена в листі відповідача від 17.07.2009 р. № 2505 про відмову в реєстрації договору оренди, законом не передбачена.
У якості підстави для відмови у державній реєстрації в даному випадку не може бути також і невідповідність поданих документів вимогам, установленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, так як зміст договору, який поданий на реєстрацію, відповідає вимогам законодавств, а державному реєстратору не надано право на свій розсуд вирішувати питання законності рішення органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, у Запорізькій філії державного підприємства "Центр земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" були відсутні підстави для винесення рішення про відмову в реєстрації договору оренди земельної ділянки. Вимоги ТОВ «Маленький привіз», щодо зобов'язання вчинити державну реєстрацію договору оренди землі, укладеного 10.04.2009 р. між Запорізькою міською радою та ТОВ «Маленький привіз», суд вважає обґрунтованими.
Керуючись ст.ст. 2, 4, 7 -12, 14, 86, 94, 158 -163 КАС України; ст. 19 Конституції України; ст. 20 Закону України "Про оренду землі"; п. 1 ст. 5, п. 2, п. 3, п. 4 ст. 8, ст. 19, ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", п.2, п.3, п.4 Постанови КМУ "Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру" від 15 травня 2003 р. N 689 суд,
ПОСТАНОВИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Маленький Привіз»до Запорізької регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру»про визнання недійсним відмови в державній реєстрації Договору оренди земельної ділянки -задовольнити повністю.
Зобов'язати Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру при комітеті України по земельних ресурсах»в особі Запорізької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру провести державну реєстрацію договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «Маленький привіз»від 10 квітня 2009 року.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського Апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 10-ти денний строк з дня її складення у повному обсязі заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції або в порядку ч. 5 ст. 186 КАС України.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанову складено в повному обсязі 30 вересня 2009 року.
Суддя І.В.Батрак
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2009 |
Оприлюднено | 30.10.2014 |
Номер документу | 41089090 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні