ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 серпня 2014 р. Справа № 804/10606/14 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді -Рищенко А. Ю., розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпропетровську адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Кривбас-Універсал» до Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0002132201 від 03.07.2014 року, -
ВСТАНОВИВ :
23.07.2014 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Приватного підприємства «Кривбас-Універсал» з позовом до Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0002132201 від 03.07.2014 року.
Свої позовні вимоги Приватне підприємство «Кривбас-Універсал» (далі - ПП «Кривбас-Універсал») обґрунтовує тим, що за наслідками проведеної перевірки відповідачем було складено акт перевірки від 18.06.2014 року №563/23938832, відповідно до якого податковий орган прийшов до висновку про те, що правочини, укладені ПП «Кривбас-Універсал», за період листопад - грудень 2013 року та січень 2014 року є нікчемними. З урахуванням цього, на думку контролюючого органу, позивачем було завищено суму податкового кредиту у вказані податкові періоди на 241849,00грн. Однак, дії відповідача та винесене ним податкове повідомлення-рішення є протиправними. Підприємство працювало із субпідрядником - ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй» досить тривалий час - з вересня 2013 року по лютий 2014 року включно. При цьому нікчемність операцій визнана податковим органом лише в листопаді - грудні 2013 року та січні 2014 року, в той час як до цього періоду: вересень, жовтень 2013 року та січні 2014 року ними не було зроблено жодних зауважень. Тому, висновки відповідача щодо встановлення відсутності реально вчинених господарських операцій з ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй» є тільки припущеннями і не підтверджено жодними доказами.
Просить суд:
- визнати протиправними дії Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, внаслідок яких 18.06.2014 року було складено акт №563/23938832 та прийнято податкове повідомлення-рішення №0002132201 від 03.07.2014 року, а угоди з ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй» визнано такими, що не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними та проголошено ці правочини нікчемними;
- скасувати податкове повідомлення-рішення Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області №0002132201 від 03.07.2014 року, яким було збільшено суму грошового зобов'язання Приватного підприємства «Кривбас-Універсал» (код ЄДРПОУ - 23938832) з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі - 241849,00грн., нараховані штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у розмірі - 60462,25грн.
У судове засідання сторони не з'явились, належним чином були повідомлені про час, дату та місце розгляду справи.
Від представника позивача надійшла письмова заява про розгляд справи без його участі.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, проте надав суду письмові заперечення проти даного адміністративного позову, відповідно до яких зазначив про те, що позовні вимоги ПП «Кривбас-Універсал» задоволенню не підлягають, адже фактичного здійснення господарської операції вчинено не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством. Також відповідач посилається на те, що у відповідності до положень ст.44 Податкового кодексу України, у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абз. 2 п.44.7 ст.44 Податкового кодексу України, платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутніми у такого платника податків на час складання такої звітності.
У відповідності до положень ч.6 ст.128 КАС України суд ухвалив рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Суд, вивчивши наявні у справі докази та оцінивши їх у сукупності, вважає необхідним задовольнити даний адміністративний позов частково з наступних підстав.
У період з 04.06.2014 року по 11.06.2014 року відповідачем була проведена документальна позапланова виїзна перевірка ПП «Кривбас-Універсал» (код ЄДРПОУ - 23938832) з питань визначення повноти нарахування та сплати податків ПП «Кривбас-Універсал» (код ЄДРПОУ - 23938832) по взаємовідносинам із ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй» (код ЄДРПОУ - 38251558) у період з 01.01.2013 року по 01.03.2014 року.
Результати проведеної перевірки було зафіксовано в акті перевірки від 18.06.2014 року №563/22.01/23938832, за висновками якого відповідачем було визначено порушення ПП «Кривбас-Універсал» (код ЄДРПОУ - 23938832): п.185.1 ст.185, п.186.1 ст.186, п.198.1, п.198.2, п.198.3, п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України, у зв'язку із чим позивачем було завищено податковий кредит по взаємовідносинам з ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй», з яким встановлена відсутність реально вчинених господарських операцій на загальну суму ПДВ - 241849,00грн. за період листопад 2013 року - грудень 2013 року, січень 2014 року.
З урахуванням таких висновків відповідачем було винесено податкове повідомлення-рішення від 03.07.2014 року №0002132201, яким було збільшено суму грошового зобов'язання Приватного підприємства «Кривбас-Універсал» (код ЄДРПОУ - 23938832) з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі - 241849,00грн., нараховані штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у розмірі - 60462,25грн.
Висновки відповідача щодо завищення суми податкового кредиту та заниження розміру грошового зобов'язання з ПДВ ґрунтуються на тому, що надані для перевірки паперові носії за формою первинних документів та наведені в них відомості не відповідають фактичним обставинам справи. Отже, вважає, що будь-які документи в тому числі договори, накладні, рахунки тощо, мають силу первинних документів, лише в разі фактичного здійснення господарської операції.
З даних акту перевірки вбачається, що контролюючим органом перевірялися лише окремі взаємовідносини ПП «Кривбас-Універсал» з ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй».
Так, у перевіряємий період позивачем було укладено в тому числі договори генпідряду від 06.09.2014 року №20913 та від 03.01.2014 року №3114, відповідно до умов яких ПП «Кривбас-Універсал» (генпідрядчик) доручає, а ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй» (субпідрядник) приймає на себе зобов'язання по організації, координації та забезпеченню виконання робіт з ремонту обладнання, металоконструкцій, електрообладнання, будівель та споруд.
На підтвердження реальності проведених господарських операцій позивачем було надано суду копії наступних первинних документів: договорів підряду №№00161, 05620, договору на виконання робіт, договорів генпідряду, реєстраційних документів ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй», рахунків та актів, податкових накладних, рахунків-фактур, оборотно-сальдової відомості, декларацій з ПДВ, з податку на прибуток, виписок з банку.
Відповідно до вимог п.44.1 ст.44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
У випадках, передбачених статтею 216 Цивільного кодексу України, платники податків мають право вносити відповідні зміни до податкової звітності у порядку, визначеному статтею 50 цього Кодексу.
За положеннями п.85.2, п.85.4, п.85.8 ст. 85 Податкового кодексу України, платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки.
При проведенні перевірок посадові особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).
Посадова (службова) особа контролюючого органу, яка проводить перевірку, у випадках, передбачених цим Кодексом, має право отримувати від платника податків або його законних представників копії документів, що належать до предмета перевірки. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).
Відповідно до вимог ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХІV (у відповідній чинній редакцій), первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.
Тобто, системний аналіз вказаної норми показує, що лише в разі фактичного здійснення господарської операції документ може вважатися первинним та тим самим підтверджувати реальність проведення такої господарської операції. Тому, якщо фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку, навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством. А для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції, яка має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
Пунктом 138.2 ст.138 Податкового кодексу України визначено, що витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.
При цьому відповідно до пп.139.1.9 п.139.1 ст.139 Податкового кодексу України не включаються до складу витрат витрати, витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Водночас відповідно до п.198.3, п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг (у разі здійснення контрольованих операцій - не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу) та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:
придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;
придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складання податкової накладної.
Платники податку, що застосовували касовий метод до набрання чинності цим Кодексом або застосовують касовий метод, мають право на включення до податкового кредиту сум податку на підставі податкових накладних, отриманих протягом 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунка платника податку.
Для банківських установ при одержанні ними права власності на заставне майно з метою подальшого продажу таке право зберігається до моменту продажу такого заставленого майна.
Аналіз вищевикладених норм податкового законодавства показує, що необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (послуг) сум податку на додану вартість є факт придбання товарів та послуг із метою їх використання в господарській діяльності. Тому, витрати для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток, а також податковий кредит для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на додану вартість мають бути фактично здійснені і підтвердженні належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків.
За умовами пунктів 200.1, 200.2, 200.3 ст.200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
При від'ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Згідно п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою (за наявності) податкову накладну , складену за вибором покупця (отримувача) в один з таких способів:
а) у паперовому вигляді;
б) в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та умови реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних. У такому разі складання податкової накладної у паперовому вигляді не є обов'язковим.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити:
а) порядковий номер податкової накладної;
б) дата виписування податкової накладної;
в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;
г) податковий номер платника податку (продавця та покупця);
ґ) місцезнаходження юридичної особи-продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку;
д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;
е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
є) ціна постачання без урахування податку;
ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;
з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;
и) вид цивільно-правового договору;
і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).
Згідно пп.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Дослідивши під час судового засідання матеріали справи, суд прийшов до висновку про те, що надані для огляду первинні документи Приватного підприємства «Кривбас-Універсал» на підтвердження реальності та фактичності проведених господарських операцій зі спірним контрагентом - ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй» є належним чином складеними, та спростовують посилання контролюючого органу на відсутність ознак фактичного здійснення господарської операції, а надані документи є первинним.
У зв'язку із цим, що висновки податкового органу є помилковими та винесене податкове повідомлення-рішення протиправним та підлягає скасуванню.
Що стосується позовної вимоги Приватного підприємства «Кривбас-Універсал» про визнання протиправними дії Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, внаслідок яких 18.06.2014 року було складено акт №563/23938832 та прийнято податкове повідомлення-рішення №0002132201 від 03.07.2014 року, а угоди з ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй» визнано такими, що не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними та проголошено ці правочини нікчемними, то суд зазначає, що така не підлягає задоволенню. Адже відповідач виконував покладені на нього функціональні обов'язки щодо проведення документальної позапланової виїзної перевірки, результатом проведення якої стало складання акту перевірки.
У відповідності до положень ст.86 Податкового кодексу України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Згідно з положеннями п. 3 розділу І Наказу Державної податкової адміністрації України від 22.12.2010 року № 984 «Про затвердження Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 12.01.2011 року за № 34/18772 (є чинним), акт - це службовий документ, який підтверджує факт проведення документальної перевірки фінансово-господарської діяльності платника податків і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.
Суд вважає за необхідне також зазначити, що акти перевірок не є рішеннями суб'єкта владних повноважень, не спричиняють виникнення будь-яких прав і обов'язків осіб чи суб'єктів владних повноважень, а отже, не породжують юридичних наслідків, мають інформативний характер та лише фіксують виявлені в ході перевірки порушення вимог чинного законодавства.
Таким чином, суд приходить до висновку, що даний адміністративний позов підлягає задоволенню частково, а саме: в частині позовних вимог про визнання протиправними дій Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, внаслідок яких 18.06.2014 року було складено акт №563/23938832 та прийнято податкове повідомлення-рішення №0002132201 від 03.07.2014 року, а угоди з ТОВ «ТБК «Фаворі-Строй» визнано такими, що не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними та проголошено ці правочини нікчемними - необхідно відмовити, а в частині позовних вимог про скасування податкового повідомлення-рішення Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області №0002132201 від 03.07.2014 року, яким було збільшено суму грошового зобов'язання Приватного підприємства «Кривбас-Універсал» (код ЄДРПОУ - 23938832) з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі - 241849,00грн., нараховані штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у розмірі - 60462,25грн. - задовольнити.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10, 12, 60, 86, 160, 161, 163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Приватного підприємства «Кривбас-Універсал» до Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0002132201 від 03.07.2014 року - задовольнити частково.
Скасувати податкове повідомлення-рішення Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області №0002132201 від 03.07.2014 року, яким було збільшено суму грошового зобов'язання Приватного підприємства «Кривбас-Універсал» (код ЄДРПОУ - 23938832) з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі - 241849,00грн., нараховані штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у розмірі - 60462,25грн.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі відкладення виготовлення постанови в повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкт владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови.
Суддя А.Ю. Рищенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2014 |
Оприлюднено | 30.10.2014 |
Номер документу | 41090511 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні