Постанова
від 07.07.2009 по справі 14/439-пн-08
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

14/439-ПН-08

ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ  

 ПОСТАНОВА          

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ          

 07 липня 2009 р.                                                                                    № 14/439-ПН-08  

Вищий  господарський суд  України у складі колегії  суддів:

Т. Дроботової –головуючого

Н. ВолковицькоїЛ. Рогач

за участю представників:

позивача

не з‘явилися ( про час та місце судового засідання повідомлено належно)

відповідача

не з‘явилися ( про час та місце судового засідання повідомлено належно)

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу

Каховської міської ради Херсонської області  

на постанову від 06.02.2009 р. Запорізького апеляційного господарського суду

у справі№ 14/439-ПН-08 господарського суду Херсонської області

за позовомКаховської районної ради Херсонської області

до                          Каховської міської ради Херсонської області  

про визнання права власності

В С Т А Н О В И В :

У жовтні 2008 р. Каховська районна рада Херсонської області звернулась до господарського суду Херсонської області з позовом до Каховської міської ради Херсонської області про визнання права власності на об'єкти нерухомості, визначені у позовній заяві, а саме: приміщення Каховської районної стоматологічної поліклініки з верандою, підвалом та крильцем, загальною площею 329 кв.м.; будівлю Комунального підприємства редакції газети "Каховська зоря", загальною площею 469 кв.м., з дворовою земельною ділянкою 265 кв. м. із входом у підвал та крильцем; 87/100 частину будівлі Центральної районної бібліотеки.

Позовні вимоги, з посиланням на приписи статті 392 Цивільного кодексу України та статтю 144 Господарського кодексу України обґрунтовані тим, що рішенням виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів "Про розмежування комунального майна, переданого у власність області, між обласною власністю і власністю міст обласного підпорядкування та районів області"від 20.03.1992 р. № 32 був затверджений перелік державного майна, що передається до складу комунальної власності районних рад народних депутатів, до якого входили п. 24 Центральна районна лікарня, п. 31 Центральна районна бібліотека, п. 38 Редакція районної газети.

Рішенням VII сесії Каховської районної ради народних депутатів Херсонської області двадцять третього скликання від 04.03.1999 року  № 64 "Про  розмежування  комунального майна, переданого у власність районної ради і власність сільських рад народних депутатів", спірні будівлі були включені до переліку об'єктів комунальної власності територіальних громад Каховського району.

Проте, листом від 06.10.2008 р. КП "Каховське БТІ" повідомило позивача про відмову в оформленні права власності за Каховською районною радою на спірні об'єкти з огляду на надходження заяви від Каховської міської ради про оформлення права власності на спірні об'єкти за відповідачем.

У відзиві на позовну заяву Каховська міська рада просила відмовити у її задоволенні у зв'язку зі спливом строку позовної давності відповідно до частини 4 статті 267 Цивільного кодексу України, посилаючись на те, що більше ніж 16 років міська рада володіє, користується та розпоряджається спірним майном і його вилучення та передача іншим суб'єктам права власності не допускається без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу відповідно до частини 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Рішенням господарського суду Херсонської області від 10.11.2008 р. (суддя Гридасов Ю.В.) у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Мотивуючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідно до вимог частини 6 статті 7 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" право власності на об'єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі, а позивачем не надано суду доказів підписання акта приймання-передачі спірного майна до комунальної власності територіальних громад Каховського району, відповідно до вимог вказаного Закону.

За апеляційною скаргою Каховської районної ради Запорізький апеляційний господарський суд (судді: Кагітіна Л.П., Коробка Н.Д., Яценко О.М.), переглянувши рішення господарського суду Херсонської області від 10.11.2008 р. в апеляційному порядку, постановою від 06.02.2009 р. скасував його, прийняв нове рішення, позовні вимоги задовольнив в повному обсязі, визнав за Каховською районною радою Херсонської області право власності  на об'єкти нерухомого майна, а саме: Каховську районну стоматологічну поліклініку (будівлі, транспорт, обладнання, інші), яка знаходиться за адресою: м. Каховка, вул. Леніна, 13; редакцію газети "Каховська зоря" (будинок редакції, транспорт, обладнання), яка розташована за адресою: м. Каховка, вул. Леніна, 11; Центральну районну бібліотеку, яка знаходиться за адресою: м. Каховка, вул. К.Маркса, 79.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що в даному випадку майнові права виникли на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 р. № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" та рішення виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів від 20.03.1992р. № 32 "Про розмежування комунального майна, переданого у власність області, між обласною власністю і власністю міст обласного підпорядкування та районів області".

Проте, за змістом постанови КМУ № 311 та постанови Ради Міністрів № 285 підписання актів приймання-передачі не передбачалося, а підписаного акту приймання-передачі майна до комунальної власності територіальних громад Каховського району не може бути підставою для відмови у визнанні виникнення у неї прав власності на спірні об'єкти нерухомості за наявності відповідних рішень.

Крім того, суд апеляційної інстанції зазначав, що Каховська районна рада Херсонської області  довідалася про порушення свого права лише 06.10.2008р., тобто коли одержала від КП "Каховське БТІ" лист про відмову в оформленні права власності на спірні об'єкти нерухомості, а тому відсутні підстави вважати пропущеним строк позовної давності.

Каховська міська рада Херсонської області подала до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Запорізького апеляційного господарського суду від 06.02.2009 р., а рішення господарського суду Херсонської області від 10.11.2008 р. залишити без змін, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги порушенням судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.

Скаржник вважає, що апеляційним судом неправильно застосовано вимоги частини 6 статті 7 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності", якою передбачено, що право власності на об'єкти передачі виникає з дати підписання акта приймання –передачі, а не про умови передачі, проте, позивачем не було надано доказів підписання акта приймання –передачі спірного майна до комунальної власності територіальних громад Каховського району.

Міська рада володіє, користується та розпоряджається спірним майном більше 16 років,  і його вилучення та передача іншим суб'єктам права власності не допускається без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу відповідно до частини 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

На думку заявника касаційної скарги, судом апеляційної інстанції не з'ясовано, а позивачем не доведено, що спірне нерухоме майно вибуло з державної власності до складу комунальної власності районної ради, оскільки рішенням Херсонського облвиконкому від 20.03.1992 р. № 32 до складу комунальної власності Каховської районної ради передавались лише самі установи, а що конкретно передавалось не відомо.

Крім того, скаржник зазначив, що судом неправильно застосовано вимоги статті 257 Цивільного кодексу України.

Заслухавши доповідь судді –доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в постанові, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, 15.07.2008 р. Каховська районна рада Херсонської області звернулася до КП "Каховське БТІ" із заявою про відновлення та надання технічної документації на будівлі: Каховської районної стоматологічної поліклініки, яка знаходиться за адресою: м. Каховка, вул. Леніна, 13; Комунального підприємства редакції газети "Каховська зоря", яка розташована за адресою: м. Каховка, вул. Леніна, 11; Центральної районної бібліотеки, яка знаходиться за адресою: м. Каховка, вул. К.Маркса, 79.

Технічна документація виготовлена 30.07.2008 р., наступним етапом було розпочато оформлення права власності на вказані будівлі.

06.10.2008 р. на адресу Каховської районної ради надійшов лист КП "Каховське БТІ" з відмовою в оформленні права власності на дані об'єкти нерухомості з тих підстав, що Каховською міською радою було надано заяву про визнання права власності на спірні об'єкти.  

Предметом спору у даній справі є вимога Каховської районної ради Херсонської області про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна, а саме: вбудоване приміщення Каховської районної стоматологічної поліклініки, яке знаходиться за адресою: м. Каховка, вул. Леніна, 13; будівлю Комунального підприємства редакції газети "Каховська зоря", яка розташована за адресою: м. Каховка, вул. Леніна, 11; 87/100 частину будівлі Центральної районної бібліотеки, яка знаходиться за адресою: м. Каховка, вул. К.Маркса, 79.

Статтею 7 Закону Української РСР "Про місцеві ради народних депутатів та місцеве самоврядування" від 07.12.1990р. (втратив чинність у 1997 році) було передбачено поняття комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та визначено підстави її набуття –до комунальної власності належить майно, яке передається безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, майно, яке створюється і купується органами місцевого самоврядування за рахунок належних їм коштів, а також майно, перелік якого встановлено Законом про власність.

Статтею 35 Закону України "Про власність" (втратив чинність у 2007 році у зв'язку із прийняттям Цивільного кодексу України) було визначено перелік об'єктів, які відносяться до об'єктів права комунальної власності, в тому числі об'єкти житлово-комунального господарства; майно закладів народної освіти, культури, охорони  здоров'я, торгівлі, побутового обслуговування; майно підприємств; місцеві енергетичні системи, транспорт, системи зв'язку та інформації.

Статтею 32 вказаного Закону визначено, що суб'єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів.

За приписами статті 327 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом; право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Під час здійснення апеляційного провадження судом апеляційної інстанції було встановлено, що У відповідності до постанов Верховної Ради УРСР від 08.12.1990р. "Про порядок введення в дію Закону Української РСР "Про місцеві ради народних депутатів та місцеве самоврядування", від 26.03.1991р. "Про введення в дію Закону Української РСР "Про власність" Кабінет Міністрів України прийняв Постанову від 05.11.1991р. № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 р № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" розмежування майна між власністю районів, міст обласного підпорядкування та власністю інших адміністративно-територіальних одиниць провадиться виконкомами районних і міських рад народних депутатів з участю виконкомів районних у містах, міських районного підпорядкування, селищних і сільських рад народних депутатів.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України № 311 рішенням виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів від 20.03.1992 р. № 32 "Про розмежування комунального майна, переданого у власність області, між обласною власністю і власністю міст обласного підпорядкування та районів області" було здійснено розмежування комунального майна, що передавалось у власність області, між обласною власністю міст обласного підпорядкування та власністю районів області з урахуванням пропозицій міськрайвиконкомів та рекомендацій обласної узгоджувальної комісії про розмежування комунальної власності.

Згідно з Додатком № 1 зазначеного рішення до переліку державного майна, яке передається до складу комунальної власності районної ради, належить в тому числі Центральна районна лікарня (п.24), Центральна районна бібліотека (п.31) та Редакція районної газети (п.38).

Рішенням VII сесії Каховської районної ради народних депутатів Херсонської області ХХІІІ скликання від 04.03.1999 р. № 64 "Про розмежування комунального майна, переданого у власність районної ради і власність сільських рад народних депутатів" був затверджений перелік об'єктів комунальної власності територіальних громад Каховського району станом на 01.01.1999 року, до якого в тому числі увійшли: редакція газети "Каховська зоря" (будинок редакції, транспорт, обладнання) за адресою м. Каховка вул. Леніна, 11; відділ культури райдержадміністрації (будинок культури ім. Фрунзе, автогараж, транспорт, міська бібліотека, дитяча бібліотека, опорний пункт, обладнання та устаткування, інвентар, інші) за адресою м. Каховка вул. К. Маркса, 136; стоматологічна поліклініка (будівлі, транспорт, обладнання, інші) за адресою м. Каховка вул. Леніна, 13.

Пунктом  4 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що районні та обласні ради від  імені  територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

За змістом пункту 5 цієї норми, органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати  їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у  користування і оренду.

Таким чином, враховуючи припис законодавства та встановлені під час здійснення апеляційного провадження обставини справи, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду апеляційної інстанції стосовно того, що Каховська районна рада уповноважена виконувати певні функції держави у конкретних правовідносинах, а саме - щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами спільної власності територіальних громад району, а спірне майно є об'єктом спільної власності територіальної громади Каховського району.

Щодо доводів Каховської міської ради стосовно підписання актів приймання –передачі майна, судова колегія також вважає обґрунтованим висновок суду апеляційної інстанції про те, що відсутність підписаного акту приймання-передачі майна до комунальної власності територіальних громад Каховського району не може бути підставою для відмови у визнанні виникнення у неї прав власності на спірні об'єкти нерухомості за наявності відповідних рішень, оскільки в даному випадку майнові права виникли на підставі постанови КМУ від 05.11.1991 р. № 311 та рішення виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів від 20.03.1992 р. № 32 "Про розмежування комунального майна, переданого у власність області, між обласною власністю і власністю міст обласного підпорядкування та районів області".

Пунктом 3 Постанови № 311 встановлено, що передача державного майна, яке   перебуває у віданні міністерств і відомств України, інших органів, уповноважених управляти державним майном, до складу комунальної власності, а також від однієї адміністративно-територіальної одиниці до іншої здійснюється безоплатно стосовно порядку, передбаченого постановою Ради Міністрів УРСР від 28 квітня 1980 р. N 285 "Про порядок передачі  підприємств,  об'єднань,  організацій,  установ, будинків і споруд", з наступним повідомленням про це органів державної статистики, податкових та фінансових органів.

При цьому, за змістом постанови КМУ № 311 та постанови Ради Міністрів №285 підписання актів приймання-передачі не передбачалося.

Крім того, судом апеляційної інстанції було встановлено, що Херсонська обласна рада своїм листом від 12.12.2008 р. № 112-19/2008-31/58 у відповідь на звернення Каховської районної ради щодо створення спільної комісії для виконання рішення виконавчого комітету Херсонської обласної ради від 20.03.21992 р. №3 2 підтвердила, що розмежування комунального майна не передбачало наявності актів приймання-передачі та відбувалося з урахуванням пропозицій міськрайвиконкомів та рекомендацій обласної узгоджувальної комісії.

Судова колегія також погоджується з висновком Запорізького апеляційного господарського суду стосовно відсутні підстави вважати пропущеним строк позовної давності, оскільки матеріали справи свідчать, що Каховська районна рада довідалася про порушення свого права лише 06.10.2008 р., з моменту одержання від КП "Каховське БТІ" листа про відмову в оформленні права власності на спірні об'єкти нерухомості у зв'язку з надходженням заяви від Каховської міської ради про оформлення за нею права власності на ті ж самі об'єкти нерухомості.

Враховуючи викладене та встановлені під час здійснення апеляційного провадження обставини справи, судова колегія вважає обґрунтованим висновок Запорізького апеляційного господарського суду про задоволення позовних вимог Каховської районної ради Херсонської області про визнання права власності на спірні об'єкти нерухомості, а постанову суду апеляційної інстанції такою, що відповідає нормам матеріального та процесуального права, підстав для її зміни чи скасування не вбачається.

Відповідно до статті 1117 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної  інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.      

Викладені у касаційній скарзі доводи заявника зводяться до переоцінки наданих до матеріалів справи доказів, що за приписами статті 1117 Господарського процесуального кодексу України виходить за межі повноважень касаційної інстанції.

Керуючись пунктом 1 статті 1119, статтями 1115, 11110, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

П О С Т А Н О В И В :

Постанову Запорізького апеляційного господарського суду від 06.02.2009 р. у справі № 14/439-ПН-08 господарського суду Херсонської області залишити без змін, а касаційну скаргу –без задоволення.

Головуючий  суддя                                                                 Т. Дроботова

Судді:                                                                                         Н. Волковицька

                                                                                                    Л. Рогач          

Дата ухвалення рішення07.07.2009
Оприлюднено27.07.2009
Номер документу4119619
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/439-пн-08

Постанова від 07.07.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 14.05.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 06.02.2009

Господарське

Запорізький апеляційний господарський суд

Кагітіна Л.П.

Рішення від 10.11.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні